Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Auto taas kuin uusi. Ymmärrän kyllä Autovexin kutsun, kivasti ovat hinnat nousseet. Mutta mitä tilalle ? Toisaalta kai tuohonkin alkaa jotain tavallisen auton kuluja tulla, kun kilometrejä tulee tuohon tahtiin.

Onkos sulla vielä alkuperäiset palikat jarruissa ja alustassa ?
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Viesti Kirjoittaja AZP »

lauriolio kirjoitti:
Pe Kesä 10, 2022 13:38
Outlanderin ajoakun kanssa ei käynyt yhtä hyvin. Akun pikatesti osoitti 66,6% takuurajan ollessa 70%. Pitkä testi balansointeineen olikin sitten 70,3% ja yritetään ensi keväänä uudelleen, akkutakuuta on vielä kesään 2023 asti jäljellä.. nämä kulut (320 euroa + polttoaineet) jäivät nyt itselle. Harmitti, mutta ehkä tämän voi ajatella balansoinnin hinnaksi. Ehkä. No vielä tuolla pääsee reilut 30km sähköllä eli täyttää tarpeen.
Onneksi olkoon jo etukäteen, eiköhän noilla lukemilla tuohon töpselikärsään tule takuuseen ensi keväänä uusi akku :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

IC1970 kirjoitti:
Pe Kesä 10, 2022 17:15
^Auto taas kuin uusi. Ymmärrän kyllä Autovexin kutsun, kivasti ovat hinnat nousseet. Mutta mitä tilalle ? Toisaalta kai tuohonkin alkaa jotain tavallisen auton kuluja tulla, kun kilometrejä tulee tuohon tahtiin.

Onkos sulla vielä alkuperäiset palikat jarruissa ja alustassa ?
Kyl tuossa pitäisi kaikki alkuperäistä vielä olla, huolloissa on tehty ohjelman perusjutut, kampanjat ja pari pientä takuukorjausta (etupenkillä istujan tunnistin kun hälytteli turvavyön tarvetta tyhjälle penkille ja latausluukun lukitusmekanismi, raasu luuli olevansa auki). Kesärenkaat olen laittanut kertaalleen uusiksi, talvirenkaat pitää ensi talven aikana päivittää. Alennusvaihteiston öljynvaihdosta pitäisi kysäistä. Kulmat on kertaalleen katsottu reilu vuosi sitten, kohta lienee aika sillekin jälleen, kun väkevä etuvetoinen on niin alkaa harittamaan ajan kuluessa. Syksyllä on eka katsastus edessä niin siellähän voi myös alusta-asioita tulla ilmi, jos huollossa (tai kulmien säädössä) ei tule. Jarrulevyissä ja -paloissa ei tuntunut renkaita vaihdellessa vielä pahaa kulumaa olevan. Jarruja toki pitäisikin käyttää paljon enemmän, välillä huomaa laahauksen varsinkin talviajan ulkopuolella, kun voimajarrutuksia ei tule tehtyä.

Tuo onkin sitten se hyvä kysymys, että mitä voisi ajatella tilalle. Tuota hinta-laatu-suhteeltaan tai käyttöarvoltaan parempaa työmatkakulkinetta ei oikein markkinassa ole, eli Kona/e-niro joko nykyistä tai seuraavaa generaatiota vois olla hyvin todennäköisiä vaihtoehtoja sopivien kamppisten osuessa kohdalle. Silloin puhuttanee kuitenkin tuosta parin vuoden tähtäimestä. Jos laittaisi auton lihoiksi ”nyt” (kun työhommistakin on sopivan pituinen tauko, ja toki etätöitä tekemällä voi säästää osan kulkukuluista), niin varmaankin ekana ottaisin paikalliseen Toyota-diileriin yhteyttä ja neuvottelisin BZ4X:n tilauksesta - hyvää rahoitustarjousta tosin ei kannata odottaa saavansa, mutta auton voisi saada noin 6kk odotusajalla. Kilpaileva tarjous pitäisi hakea Nissan Ariyasta ja Hyundai Ioniq5:sta, joissa todennäköisemmin on halpaa rahoitusta tarjolla. Enyaq/ID4 vain sopivan kamppiksen/varastoyksilön osuessa kohdille.. Ja uutta kiinnostavaa pukkaa koko ajan lisää markkinaan, toki jokin noissa vanhoissa Model S:säkin kiehtoo, mutta se olisi kulujen kannalta huono diili.

Moneen kertaan (päivässä) ajatuskuvion läpikäyneenä olen päätynyt siihen, että pito ”toistaiseksi” lienee paras vaihtoehto. Mutta kun ihminen pääsee mukavuusalueelle, niin ihmisen täytyy päästä sieltä pois, jotta ihminen voi taas asettaa tavoitteekseen päästä mukavuusalueelle.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

AZP kirjoitti:
Pe Kesä 10, 2022 17:53
Onneksi olkoon jo etukäteen, eiköhän noilla lukemilla tuohon töpselikärsään tule takuuseen ensi keväänä uusi akku :mrgreen:
Kiitos, eiköhän siinä pääse näin käymään 8)

Täytyypi käydä kokeilemassa jollain Lidlillä vähän Chademoilua…
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Mutta kun ihminen pääsee mukavuusalueelle, niin ihmisen täytyy päästä sieltä pois, jotta ihminen voi taas asettaa tavoitteekseen päästä mukavuusalueelle.
Aikas hyvin sanottu. Tuosta tuli mulle uusi "huoneentaulu". Siinähän meikäläisenkin touhut kiteytyy todella nasevasti. Järki sanoo tässä markkinassa, että Konalla ajellaan useampi vuosi, piru olkapäällä käskee seuraamaan hintakehitystä ja myymään "voitolla" kun sopiva tilaisuus tulee. Tilalle voi aina ostaa reilu 20-vuotiaan Corollan ja kirota sen askeettisuutta ja ilmaantuvia vanhuuden vikoja :facepalm_man:
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

IC1970 kirjoitti:
Pe Kesä 10, 2022 21:50
Mutta kun ihminen pääsee mukavuusalueelle, niin ihmisen täytyy päästä sieltä pois, jotta ihminen voi taas asettaa tavoitteekseen päästä mukavuusalueelle.
Aikas hyvin sanottu. Tuosta tuli mulle uusi "huoneentaulu".
Tämän otan äärimmäisenä kohteliaisuutena, nöyrä kiitos!
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Tuli tänään tehtyä isovanhempien kanssa Konalla pieni päiväreissu Keski-Suomeen..

Kuva

Aika huoleton päivä kaiken kaikkiaan, ruuhkatkaan ei tänään vaivanneet ja sai ajella omaan tahtiin rekkanopeuksilla, siitä tuo sopiva kulutus. Keli oli tyyni eikä älyttömän kuuma, noin 20-22 astetta pitkin päivää.

Liikkeelle lähdettiin täyteen ladatulla akulla ja 425km rangelupauksella, joka päivittyi jonkun verran ylöspäin matkan edetessä. Kääntöpaikalla eli puolimatkassa oli 25% akkua jäljellä, se täyteltiin Viitasaaren ABC:n 150kW pikalaturilla lihapullalounasta samalla naatiskellen. Lataustehossa taisi hetkittäin jopa 80kW rikkoutua, toki alkoi hiipumaan 80%:n lähestyessä. Tuloksena 48 minuuttia, 42,7kWh ja 10,66 euroa. Toinen lataus/kahvitauko osui Länkipohjan Nesteen hitaammalle 75kW laturille (Recharge infra), siellä 12 minuuttia, 13,8kWh ja tasan 3 euroa. Yllättäen minuuttitaksainen laturi kävi halvemmaksi.

Kotona perillä akussa 20% ja 82km:n rangelupaus jäljellä, joten akkuun mahtuisi noin 50kWh uutta sähköenergiaa. Yhteensä matkalla meni kokonaisuudessaan noin 107kWh, josta kotona ladattava maksaa noin 5 euroa nykysopparilla kk-maksua huomioimatta. Matkan kulu karkeasti 2,7 euroa per 100 kilometriä.

Matkanteko oli edullisuuden lisäksi rentoa, mikäs siinä ysikymppisten juttuja kuunnellessa :) Oikein hyvä päivä ja tulipahan tehtyä ensimmäinen pitkä kertataipale tällä!
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

90tkm lähestyy kovalla vauhdilla, samalla tapahtui jotakin, mikä kiihdytti huollon tilaamista. Konassa on 15tkm huoltoväli, eli sitä pääsee huollattamaan vähän turhankin usein - viimeksi huollatin autoa 75tkm kohdilla maaliskuussa, sitä ennen 60tkm huolto elokuussa 2021. Tilattu huolto on elokuun puolivälissä töiden alettua, saa kätevästi yhdistettyä toimistolla käynnin ja huollon.

Noin 30tkm/vuosi tahdilla siis mennään, ja toki pieniä huoliakin on joskus ilmoilla. 12 voltin akku on taas sipannut, kesän aikana on kolme lähtöä jäänyt tekemättä, koska auto ei käynnisty. Tämä viimeksi eilen pidemmän seisomisen jälkeen, lataus onneksi pelasti. Nyt vihdoin haen matkamallin virtalähdeapukäynnistimen tuohon, niin pääsee tarvittaessa reisussakin liikkeelle. Akkua toki katsotaan huollossa, jospa saisi vielä takuuseen ainakin akun osalta - akku vaihdettiin viimeksi takuuseen elokuussa 2020 ja päällä lukee akussa olevan 2 vuoden takuu. Saapa nähdä miten käy.

Kesärenkaita pitäisi myös puljata edestä taakse, kuluminen ei ole tasaista etupään ja takapään välillä. Goodyear kuluu edessä keskeltä enemmän, onkohan tämä nyt sitten yli- vai alipainetta. Oma tulkinta lähteiden mukaan nykyrenkaalle on alipaine. Laitan kyllä varhaisessa vaiheessa aika lopussa olevat hakkakitkat alle, niin tässä päässee pian talvirengasostoksille myös. Koko kesä on tullut vilkuiltua löytöjä noin koossa 205-225 55-60 R17, mutta vähissä on tarjonta johonkin muuhun kuin normaalihintaan.

Huollossa tehdään tällä kertaa perustarkistusten ja raitisilmanputsarin vaihdon lisäksi jarrunesteen vaihto. Tilasin myös pyörien suuntauksen, viimeksi tehty pari vuotta sitten. Teho+vääntö ja etuveto vaatii veronsa. Kyselin myös voimansiirron öljyjen vaihdosta ja Konassa se tulee 120tkm/8vuoden välein. Hyvä, että on tulossa, mielenkiintoista on se, että ajoitettu vasta takuuajan jälkeen..
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Avatar
Saabismi_diagnosoitu
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: To Loka 27, 2022 08:34

Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Viesti Kirjoittaja Saabismi_diagnosoitu »

Olisitko viittinyt tehdä jonkinlaista yhteenvetoa Konasta? Täällä sähköauto kovassa pohdinnassa. Kona on vielä koeajamatta. Niron hybridi tuli koeajettua kesällä, mutta ei vakuuttanut. Oli liian muovinen ja kova meteli. Ajettavuus oli kyllä hyvä ja varusteet priimaluokkaa.
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Saabismi_diagnosoitu kirjoitti:
To Loka 27, 2022 08:51
Olisitko viittinyt tehdä jonkinlaista yhteenvetoa Konasta? Täällä sähköauto kovassa pohdinnassa. Kona on vielä koeajamatta. Niron hybridi tuli koeajettua kesällä, mutta ei vakuuttanut. Oli liian muovinen ja kova meteli. Ajettavuus oli kyllä hyvä ja varusteet priimaluokkaa.
Hyvin lyhyt yhteenveto noin 70tkm kokemuksella on:
* Erittäin taloudellista ajoa, noin 15-20kWh/100km vuodenajasta riippuen. Huollot, vakuutukset ja vero ja katsastuskin edullista - auto maksaa itse pääomakulujaan erittäin hyvin
* Range 64kWh akun kanssa ollut riittävä, vaikka kotona lataan max. 16A virralla yhdestä vaiheesta
* Koska sisämelu on melko suurta, niin olen yksin ajellut lähes pääosin (vastamelu)napit korvilla, äänikirjoja kun tulee kuunneltua. Perheen kanssa lastenlaulut hyvän mankan kautta ja mukavasti menee :)
* Takakonttitilaa ja miksei myös takapenkkitilaa voisi olla enemmän, mutta nelihenkinen perhe on näillä halutessaan pärjännyt. Kuskilla on hyvät oltavat ja suksiboksi menee katolle.
* Vaikka onkin muovinen, niin hyvät varusteet sähkösäädettävine nahkapenkkeineen kompensoi tilannetta mukavasti.
* Ainoa kestohuoli on ollut tuon 12V akun kanssa, mutta pienellä apukäynnistimellä ja säännöllisellä ylläpitolatauksella on päästy pitkälle. Joku ihmeellinen asia tuolla sekä syö virtaa, mikä yhdistettynä pieneen akkuun tarkoittaa sitä, että jännite tipahtaa liian helposti.

TLDR; Enimmäkseen harmiton ja huoleton, muttei tylsä.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Itse olen ajanut vain 10% tuosta, mutta ymmärrän mistä puhutaan. Tässä facelift-mallissa ei tarvitse miettiä tuota 12V akkuakaan, kun ajoakku siitä pitää huolta. En yhtään ihmettele, että se välillä kyykkää vanhemmassa mallissa, koska yllättävän usein olen bongannut keulan "silmän" keltaisena, joka indikoi sitä, että ajoakku huoltaan pikkuveljeään.

Konan voimalinja on niin hyvä, että sillä antaa anteeksi sen, että on vain muovinen korealainen. Accordilla ajoin tänään työmatkan, se on hyvä ja miellyttävä auto, mutta Kona voittaa sen 6-0 joka kantilta. Sellainenkin asia kuin moottorin "hidas" lämpiäminen aamulla oli jotain pöyristyttävää, kun on tottunut siihen, että auto on lämmin suurinpiirtein kun sen saa tallista pakitettua ulos. Saati sitten että piti kaivella avaimia taskusta, avata ovet kaukosäätimestä, käynnistää auto avaimella ja autoa liikuttaakseen heilutella vaihdevalitsinta. Tuo kaikki käy Konassa nappien painalluksella.

Itselle Konan ajoasento ja penkki sopii hyvin (181cm, 76-87 kg), kuljettajalla ja etumatkustajalla on hyvät tilat ja oltavat. Takapenkilläkin pärjää, 191 senttinen poikani siellä pärjäsi hyvin Prv-Tre-Prv ja edessään istui 187 senttinen veljensä. No problem. Sanotaanko, että 3-4 hengen perheelle Kona on riittävä, viisi henkeä vähänkin pidemmälle reissulle menee jo yli.

Mitä kukakin hakee, itse en löydä Konasta oikein mitään häiritsevää, erinomaisen näppärä ja pirtsakka pyöriteltävä, jonka range on vähintään riittävä ja varusteet kattavat. Ei hiljaisin, mutta minä ainakin pärjään tuolla Krellin äänentoistolla mainiosti.Toki Kona on törkeän kallis, vaikkakin oma sopimus tuntuu jo hyvin edulliselta vs. mitä Konasta saa pulittaa tällä hetkellä. Pätee kyllä toisaalta ihan kaikkiin sähköautoihin.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Viesti Kirjoittaja AZP »

IC1970 kirjoitti:
To Loka 27, 2022 17:39
76-87 kg
Aamupaino-iltapaino? :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

IC1970 kirjoitti:
To Loka 27, 2022 17:39
Tässä facelift-mallissa ei tarvitse miettiä tuota 12V akkuakaan, kun ajoakku siitä pitää huolta. En yhtään ihmettele, että se välillä kyykkää vanhemmassa mallissa, koska yllättävän usein olen bongannut keulan "silmän" keltaisena, joka indikoi sitä, että ajoakku huoltaan pikkuveljeään.
MY19:ssa eli näissä ekoissa on sama keltainen valo ja pikkuakun hoitomoodi, mutta jostain jokin jää välillä vuotamaan virtaa ja laturikaan ei ehdi mukaan (koska se tarvitsee 12V akulta virtaa, jotta pystyy kytkemään sen ajoakun lataamaan). Näitä on raportoitu paljon (esim. FB:n H/K sähköautoilijoiden ryhmä) ja huolto/maahantuoja levittelee käsiään. Itsellä oli paras nyt viimeksi, kun akussa ei havaittu mitään ihmeellistä, se oli ollut koko huollon ajan latauksessa, mutta silti tarvittiin MetroAutolta apuvirtaa, että pääsin liikkeelle :lol:

Ihan henkimaailman juttuja. Mutta pieni Telwinin laite kyydissä on hyvä varuste, vaikka ärsyttääkin, kun sitä joutuu käyttämään. Käynnistäminen vie lisäksi niin vähän energiaa varavirtalähteestä, että en ole vielä joutunut lataamaan sitä oston jälkeen ja n. 10-15 kertaa on tarvinnut apuvirtaa.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Pitäiskö suosiolla heittää se akku kuikkaan ja ruuvata se Telwin akun paikalle kiinteästi? :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^^^Naureskelin itsekin tuolle painon ilmaisulleni, mutta sanotaanko näin, että kun hankin auton maaliskuussa, painoin 87 kiloa, nyt on paino 76 kiloa. Siinä selitys.

^^My bad, mä olin tosiaan siinä uskossa, että noissa pre-facelifteissä ei ollut tuota 12v akun hallintaa. Se taisi sitten olla niin, ainakin jostain luin, pitää varmistaa, että faceliftiin tämä ongelma olisi korjattu ? Sinä varmaan tiedät paremmin, minä kun en vaikuta Facessa, niin ei tule sieltä mitään lueskeltua. Minä olen tuohon omaani tehnyt pistokokeita Defalla ja aina on ollut 12v täydessä iskussa kun olen piuhan kiinni laittanut. Varmasti raportoin, jos tulee ongelmia ! Toivottavasti ei.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin