Sähköautoilua (Kona 64kWh)
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Tuli muuten mieleen, että koskakohan softien vajaatoiminta aletaan luokittelemaan samanlaiseksi kuin perinteisten autojen ns. normaali kuluma ja niistä pitää siten maksaa saadaksen kunnolla toimivan paketin aikaiseksi.
Bisnesmallit eivät varmaan kestä maailman tappiin tapahtuvia ilmaisia päivityksiä kun puhutaan massoista ja vielä eri speksien laitteista samassa mittakaavassa kuin mitä nykyiset polttiskalustot.
Bisnesmallit eivät varmaan kestä maailman tappiin tapahtuvia ilmaisia päivityksiä kun puhutaan massoista ja vielä eri speksien laitteista samassa mittakaavassa kuin mitä nykyiset polttiskalustot.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Kyllähän jossain esim. Mersussa pitäis olla lupaus, että ainakin 30 vuotta pidetään softat up to date (Disclaimerina VEHO:n vuotuinen valohoitopakko).
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Minulla tuli suoraan puhelimeen, että Navi on päivitetty Mercedes Me kautta, sen kautta toimii varmaan kaikki paitsi itse moottori puoli. Ei tarvinnut olla mersun huollossa, mutta moottorin päivitykset joutuu tekemään merkki pajalla.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Tästä voisi pidemminkin kirjoitella omia arvauksiani, mutta aloitan erittäin lyhyesti:
Autoteollisuus ei ainakaan vielä tiedosta tekevänsä ohjelmistoliiketoimintaa vaan myyvät autoja. Auto toimii sillä toimivalla softalla ”loppuun asti”, ja lisäkehitys ei liene merkittävä kuluerä ainakaan vielä. Toki nyt ollaan aikalailla isossa siirtymävaiheessa, kun autoelektroniikka ei ole enää pelkkää elektroniikkaa vaan ohjelmistokokonaisuus ja myöhemmin myös osa jonkinlaista ekosysteemiä, dataa valuu pilveen ja (jalostettuna) takaisin ja niin edelleen.
Keskimäärin tämä data itsessään on autovalmistajille toistaiseksi niin arvokasta, että ei ohjelmistosta ole mitään pointtia ja tarvetta pyytää kk-maksua ja suututtaa isoa osaa asiakkaista. Lisäpalvelut toki erikseen, ja käsittääkseni moniin autoihin (rajoittamatta joukkoa pelkkiin sähköllä kulkeviin) on niitäkin jo saatavilla.
Loppuun vielä vanha sananlasku, jota kannattaa miettiä vaikkapa Facebookin tai Googlen tuotteita käyttäessä: Kun ohjelmisto/palvelu on ilmainen, tuote olet sinä.
Autoteollisuus ei ainakaan vielä tiedosta tekevänsä ohjelmistoliiketoimintaa vaan myyvät autoja. Auto toimii sillä toimivalla softalla ”loppuun asti”, ja lisäkehitys ei liene merkittävä kuluerä ainakaan vielä. Toki nyt ollaan aikalailla isossa siirtymävaiheessa, kun autoelektroniikka ei ole enää pelkkää elektroniikkaa vaan ohjelmistokokonaisuus ja myöhemmin myös osa jonkinlaista ekosysteemiä, dataa valuu pilveen ja (jalostettuna) takaisin ja niin edelleen.
Keskimäärin tämä data itsessään on autovalmistajille toistaiseksi niin arvokasta, että ei ohjelmistosta ole mitään pointtia ja tarvetta pyytää kk-maksua ja suututtaa isoa osaa asiakkaista. Lisäpalvelut toki erikseen, ja käsittääkseni moniin autoihin (rajoittamatta joukkoa pelkkiin sähköllä kulkeviin) on niitäkin jo saatavilla.
Loppuun vielä vanha sananlasku, jota kannattaa miettiä vaikkapa Facebookin tai Googlen tuotteita käyttäessä: Kun ohjelmisto/palvelu on ilmainen, tuote olet sinä.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Mutta jostainhan niiden marmorien pitää jatkossa ne jälkimarkkinoinnin eurot tehdä, kun öljyä ja suodattimia ei tarvitse enää vaihdella. Luonnollisin suuntaus olisi autojen tuunaus ja personointi softalla eli viikonlopuksi vähän kireämpaa karttaa ja uudet diskovalot oviin ja kojetauluun.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Tuli mieleen parikin mallia:
- päivitykset veloituksetta huollosta huoltoon samaan tyyliin kuin mitä kansanautokonsernilla on liikkumisturvan voimassaolon kanssa. Eli huolto marmorilla-> liikkumisturva voimassa / valohoito marmorilla -> softapäivitykset jatkuvat kuten ennenkin
- vuosittainen mafiamaksu samaan tyyliin kuin mitä maksetaan jo nyt nettipalvelusta, jolla pääsee (heikkotoimisesta) kännykkäsovelluksesta autoon kiinni
- eikös uusimmissa VAG-konsernin laitteissa voi ostaa autosta käsin erilaisia toiminnallisuuksia jo nyt ? Mulla ei sellaista toiminnallisuutta ole, joten en varmaksi tiedä.
Joku tuollainen malli varmaan tulee yleistymään. Softapuolella on totuttu ylläpidon mafiamaksuun, joten kun nämä kulkimet muuttuvat yhä enemmän ohjelmistopohjaisiksi, niin miksei......
- päivitykset veloituksetta huollosta huoltoon samaan tyyliin kuin mitä kansanautokonsernilla on liikkumisturvan voimassaolon kanssa. Eli huolto marmorilla-> liikkumisturva voimassa / valohoito marmorilla -> softapäivitykset jatkuvat kuten ennenkin
- vuosittainen mafiamaksu samaan tyyliin kuin mitä maksetaan jo nyt nettipalvelusta, jolla pääsee (heikkotoimisesta) kännykkäsovelluksesta autoon kiinni
- eikös uusimmissa VAG-konsernin laitteissa voi ostaa autosta käsin erilaisia toiminnallisuuksia jo nyt ? Mulla ei sellaista toiminnallisuutta ole, joten en varmaksi tiedä.
Joku tuollainen malli varmaan tulee yleistymään. Softapuolella on totuttu ylläpidon mafiamaksuun, joten kun nämä kulkimet muuttuvat yhä enemmän ohjelmistopohjaisiksi, niin miksei......
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Kyllä omassa on jo tuossa puheohjausnappula, joka pitäisi aktivoida marmorilla. Vaikea uskoa että se toimisi niin eipä oo kiinnostunut, mutta ärsyttävää kun ratissa ja stereoissa on nappula joka antaa vaan herjan
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Kyllä, vuokralisenssihelvetti tekee tuloaan autoihinkin. Ankeeta sitä itteään.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Kuuntelin tämän
Ja tuossa on aika hyvä kiteytys.. Tosin ollaan jo aika syvällä..
Ja turhaan näitä tekniikoita on vastakkain asetella, täälläki foorumilla on useampi jolle toimii hyvin, harvempi on vaihtanut takaisin vaikka joskus niinkin voi joutuu tekeen.
Itseä kiinnostaisi kovasti korvata osa ajeluista sähköllä mutta kohtuuhintaan en vaan saa omiin ajoihin sopimaan moista vaikka käyttökulut olisiki halvemmat..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Pohdiskelin itsekseni noita mahdollisia kuukausimaksumalleja ja muita ja mietin, miltä auton hankinta ja käyttö mahtaa näyttää 10 vuoden päästä. Ennustan, että yhä useampi luopuu ns. omasta autosta ja ajelee jonkunmuotoisilla leasing-autoilla, jolloin tällaiset asiat kuuluvat luonnollisesti hintaan. Autoja lienee tarjolla tietysti uutena, mutta myös käytettynä. Kiinnostavin pohdinta on kuitenkin siinä, että millaisille kilometri/ikäluvuille asti näitä autoja tarjottaisiin ja mitä niille sen jälkeen tapahtuu, ja ennen kaikkea millaiseksi tämä Suomessa kääntyy verotuksen yms. kannustamana?
Tulipa vastaan TM-artikkeli Volvon (itse itselleen) tekemästä/teettämästä tutkimuksesta, niin jätän sen tähän: https://tekniikanmaailma.fi/onko-sahkoa ... aastoissa/
Oli jopa ilmaiseksi luettavissa
Tulipa vastaan TM-artikkeli Volvon (itse itselleen) tekemästä/teettämästä tutkimuksesta, niin jätän sen tähän: https://tekniikanmaailma.fi/onko-sahkoa ... aastoissa/
Oli jopa ilmaiseksi luettavissa
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Omasta puolesta voin sanoa, että ne autot jotka haluan oikeasti omistaa, on valmistettu jo aikoja sitten. Kun saisivat liisauksen suht koht kilpailukykyiseksi kustannusrakenteeltaan, vaihtaisin heti siihen enkä katsoisi taakse.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Kahden sähköauton taloudessa
^^Mielenkiintoisia lukuja tuossa Volvon tutkimuksessa. Näitä eri lukemia siitä koska sähköauto muuttuu vähempipäästöiseksi kuin polttomoottoriauto, on viime vuosina julkaistu useita, ja niissä käyrät kohtaavat mitä erilaisemmissa kohdissa elinkaarta. Luotettavaa ja uskottavaa totuutta etsivälle on siis viidakkoa karsittavana, ja totuus on tietenkin vaikea määritellä, koska muuttujiakin on niin paljon. Esimerkiksi kaupunkiajossa polttomoottoriauton hyötysuhde heikkenee huomattavasti enemmän kuin sähköauton, joten väliä on silläkin ajaako kilsat maantiellä 80 km/h vai kaupunkinytkytyksessä. Suomen oloissa lämmittäminen vaikuttaa sähköauton kulutukseen jopa reilusti, polttomoottoriautossa marginaalisesti. Varmasti merkittävimpänä muuttujana eri alueiden sähköntuotannon co2-rakenne, jota tutkimuksessa kiitettävästi jo käsiteltiinkin.
Muutamaa asiaa nuo laskelmat saivat pohtimaan. Vuosikausia on sanottu että on ympäristöteko vaihtaa vanha auto uuteen, koska uusi polttaa ainetta puhtaammin ja vähemmän kuin vanha, kompensoiden nopeasti uuden auton valmistuksessa syntyvät päästöt. Volvon antamista tiedoista nähdään kuitenkin, että bensavolvon valmistuksen päästöt ovat 28 % auton koko elinkaaren päästöistä. Uuden auton tulisi olla aika paljon taloudellisempi ajettava, jotta nämä päästöt kompensoidaan pienemmällä kulutuksella kovinkaan nopeasti.
Nyt sähköauton kohdalla ja varsinkin Suomen sähköntuotannon keskimääräisillä co2-päästöillä tämä arviointi muuttuu vielä radikaalimmin. Käytönaikaiset päästöt ovat hyvin pienet ja valmistuksen suuret. Voidaan sanoa, että sähköautoilijan kohdalla on ympäristöteko ajaa ja ylläpitää sitä sähköritsaa kymmeniä vuosia, koska uuden sähköauton hankinnan päästöjä ei pysty koskaan kompensoimaan sen uuden auton käytön aikaisten päästöjen vähenemisellä. Sähköauton käytön päästöistä on autoa kehittämällä vaikea enää nipistää, kun päästöt on jo niin pienet. Se mistä nipistettävää löytyisi, on sähkön tuotantotapa, mutta siihen itse autoilijan vaikutusmahdollisuudet on rajalliset, eikä uuden auton hankinta vaikuta siihen mitään. Nipistettävää sen sijaan pitäisi löytää autojen valmistamisen päästöistä, jos autoteollisuus haluaa jatkaa toimintansa vihertämistä.
Iso kolahdus vanhan sähköauton omistamisen päästöihin tulee siinä kohtaa, jos akusto joudutaan vaihtamaan. Vähän alkaa kuitenkin näyttää siltä että akkujen ja elektroniikan kehitys johtaa siihen että akkujen vaihto tulee olemaan yhtä yleistä kuin nykyisiin polttomoottoriautoihin moottorin vaihto, eli poikkeustapaus kun jotain menee yksittäistapauksena vikaan. Muuten akun kapasiteetin hiipuminen on vain yksi auton elinkaarta rajoittava tekijä muiden teknisten kokonaisuuksien joukossa, ihan kuten nykyautoissakin polttomoottorin kunto.
Joka tapauksessa suomalainen tapa pitää auto käytössä yli 20 vuotta ja ajaa totaalisen loppuun alkaa siis pian vaikuttaa ympäristönkin kannalta ihan fiksulta
Muutamaa asiaa nuo laskelmat saivat pohtimaan. Vuosikausia on sanottu että on ympäristöteko vaihtaa vanha auto uuteen, koska uusi polttaa ainetta puhtaammin ja vähemmän kuin vanha, kompensoiden nopeasti uuden auton valmistuksessa syntyvät päästöt. Volvon antamista tiedoista nähdään kuitenkin, että bensavolvon valmistuksen päästöt ovat 28 % auton koko elinkaaren päästöistä. Uuden auton tulisi olla aika paljon taloudellisempi ajettava, jotta nämä päästöt kompensoidaan pienemmällä kulutuksella kovinkaan nopeasti.
Nyt sähköauton kohdalla ja varsinkin Suomen sähköntuotannon keskimääräisillä co2-päästöillä tämä arviointi muuttuu vielä radikaalimmin. Käytönaikaiset päästöt ovat hyvin pienet ja valmistuksen suuret. Voidaan sanoa, että sähköautoilijan kohdalla on ympäristöteko ajaa ja ylläpitää sitä sähköritsaa kymmeniä vuosia, koska uuden sähköauton hankinnan päästöjä ei pysty koskaan kompensoimaan sen uuden auton käytön aikaisten päästöjen vähenemisellä. Sähköauton käytön päästöistä on autoa kehittämällä vaikea enää nipistää, kun päästöt on jo niin pienet. Se mistä nipistettävää löytyisi, on sähkön tuotantotapa, mutta siihen itse autoilijan vaikutusmahdollisuudet on rajalliset, eikä uuden auton hankinta vaikuta siihen mitään. Nipistettävää sen sijaan pitäisi löytää autojen valmistamisen päästöistä, jos autoteollisuus haluaa jatkaa toimintansa vihertämistä.
Iso kolahdus vanhan sähköauton omistamisen päästöihin tulee siinä kohtaa, jos akusto joudutaan vaihtamaan. Vähän alkaa kuitenkin näyttää siltä että akkujen ja elektroniikan kehitys johtaa siihen että akkujen vaihto tulee olemaan yhtä yleistä kuin nykyisiin polttomoottoriautoihin moottorin vaihto, eli poikkeustapaus kun jotain menee yksittäistapauksena vikaan. Muuten akun kapasiteetin hiipuminen on vain yksi auton elinkaarta rajoittava tekijä muiden teknisten kokonaisuuksien joukossa, ihan kuten nykyautoissakin polttomoottorin kunto.
Joka tapauksessa suomalainen tapa pitää auto käytössä yli 20 vuotta ja ajaa totaalisen loppuun alkaa siis pian vaikuttaa ympäristönkin kannalta ihan fiksulta
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Epäilemättä. Kuten jossain kohtaa asiaa nopeasti sivuttiin, niin omistettavissakin autoissa softan vuokralisenssihelvetti yleistyy. Suomeksi tämä tarkoittaa sitä, että autoon ei välttämättä saa ostettua vaikkapa adaptiivista vakionopeudensäädintä, vaan sen voi vuokrata ("ostaa" äppikaupasta) kerrallaan vaikka vuodeksi tai kolmeksi. Auton käyttöketjussa tämä palvelee samalla tavoin kuin longlife -huollot, eli ensimmäinen omistaja pääsee halvemmalla sen ekan 3v/100tkm tjsp, mutta seuraava tai sitä seuraava omistaja kiroaa moista penseyttä.
Kun tämä venytetään pikalataukseen, tehonkäyttöön yms perusasioihin pelkkien spotifai-tyyppisten viihdetoimintojen lisäksi, alkaa omistuksen into kariutumaan vahvemminkin.
Koska akuston valmistamisen päästöt ovat huomattava erä sähköauton valmistuspäästöissä, niin yksittäinen kansalainen voi vaikuttaa myös sillä, ettei väkiste jahtaa sitä tuhannen kilsan lapinmatkarangea tai isointa autoa, ellei niitä tartte. Käytännössä tarkoittaa sitä, että hankkimalla kaupunkinylkytykseen auton "oikein" voi eroa vielä korostaa.AZP kirjoitti: ↑Su Maalis 28, 2021 08:26Esimerkiksi kaupunkiajossa polttomoottoriauton hyötysuhde heikkenee huomattavasti enemmän kuin sähköauton, joten väliä on silläkin ajaako kilsat maantiellä 80 km/h vai kaupunkinytkytyksessä. Suomen oloissa lämmittäminen vaikuttaa sähköauton kulutukseen jopa reilusti, polttomoottoriautossa marginaalisesti. Varmasti merkittävimpänä muuttujana eri alueiden sähköntuotannon co2-rakenne, jota tutkimuksessa kiitettävästi jo käsiteltiinkin.
Oikeastaan ei, kun polttomoottori ei kuitenkaan kulu samalla tapaa vaikuttaen - siinä missä akuston hiipuessa range pikkuhiljaa vähenee, kuluu polttomoottori "salaa" räjähtääkseen sitten kerralla. Pahimmillaankin se polttomoottori kuluneisuuttaan vaan kaipaa uuden pullollisen öljyä silloin tällöin (jotkut jo uutena...). Mekanismi käyttökokemukseen siis eroaa, vaikka molemmissa lopputuloksena on joko paali tai kallis remppa.
Isona plussana, akun hiipumista voi mittaroida ja sopiva työkalu voi autosta sen kertoa, jolloin ostotilanteessa ei tartte ostaa sikaa säkissä kuten polttomoottorin kanssa, jossa on lähinnä myyjän sanan varassa öljynsyönnistä. Miinuksena, myydessä ei saa "puolivälin" tuotteesta täyttä hintaa
...ja kun tekniikka yksinkertaistuu, niin teoriassa potentiaalinen elinikä pitenee. Onneksi tämä saadaan nykyään taklattua tarkemmalla suunnittelulla (osia ei "yliammuta" vaan tehdään kestämään mekaanisesti just odotettu elinikä) ja mm. noilla vuokralisensseillä, jotta autot ympäri maailmaa saadaan nopeampaan kiertoon ja kansalaisten kitsastelu loppumaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Ei polttomoottorikaan kai yleensä kerralla räjähdä. Toki tarinoiden mukaan viritettyihin T7-saappeihin iskee mäntäpistiäisiä, penarit syttyy palamaan ja vaggineista menee jakoketjut solmuun aiheutten totaaliporsimuksen, mutta taitaa yleisimmät moottorin kunnosta johtuvat (tai sen edesauttamat) paalaukset johtua pienemmistä murheista yhdistettynä potentiaalisiin tai tulossa oleviin toisiin pieniin murheisiin. Siis eli kone syö ja vuotaa öljyä, nyt siitä meni laturi ja autossa muutenkin leima menossa umpeen, alusta kolisee ja helmat kukkii -> paaliin ilman että voisi sanoa yhtä selkeää syytä miksi auton elinkaari päättyi.
Ruoste lienee ehkä yleisin selkeästi yksittäinen syy paalata auto Suomessa, monella markkina-alueella se ei ole välttämättä yhtä iso ongelma ja auton elämä loppuu vielä useammin yleisen monivammaisuuden vuoksi eutanasiaan kuin kuolemalla selkeästi yhteen syyhyn tai saappaat jalassa totaaliseen porsimus maximukseen.
Ruoste lienee ehkä yleisin selkeästi yksittäinen syy paalata auto Suomessa, monella markkina-alueella se ei ole välttämättä yhtä iso ongelma ja auton elämä loppuu vielä useammin yleisen monivammaisuuden vuoksi eutanasiaan kuin kuolemalla selkeästi yhteen syyhyn tai saappaat jalassa totaaliseen porsimus maximukseen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Jos jossain vaiheessa vaihtaisi sähköautoon, niin yksitysileasing olisi kyllä varteenotettava vaihtoehto "ulkoistaa" sen riski jollekulle muulle.
Jotkut Kona ja ID3 ovat vaan niin luotaantyöntävän näköisiä muovisia "13 mahtuu tusinaan" autoja
Ilmeisesti lähes kaikki autonvalmistajat haluavat pelata autojen muotoilussa "varman päälle", eli seuraavat trendejä ja yrittävät miellyttää mahdollisimman montaa potentiaalista ostajaa
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007