Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Kuten aiemmin todettua, niin 12V akku pääsi kerran ja myöhemmin toisenkin kerran tyhjenemään niin vahvasti, että ”käynnistykseen” tarvittiin apuvirtaa. Toisen kerran jälkeen päätin, että tsekkaillaas nyt Hyundain takuun kelpoisuus: puhelua Metroautoon ja sieltä todettiin, että kuulostaa siltä, että 12V akku on tiensä päässä ja siinä on kahden vuoden takuu, eikä autokaan ihan niin vanha vielä ole. Taitaa loppuvuodesta tulla 2 vuotta täyteen vasta.

Aika varattiin tälle päivälle ja poikkesin Tampereelle. Eipä mitään, itse haahuilin puolentoista tuntia ja 7,93km arboretumin ympäristössä, juuri sopivasti tuli viestiä, että auto on noudettavissa. 12V akku vaihdettu ja täysin takuuseen ilman kuluja (poislukien aika ja matkat). Varaosapisteellä oli vielä aerodynaamiset flat-sulat tarjouksessa, niin otin sellaiset matkaan. Koitin samalla miettiä pääni puhki, että kaipaako Superi jotain osaa marmorilta, mutten keksinyt :lol:

Lyhyesti: takuu vaikuttaa toimivalta. Toivottavasti pätee myös pahemmissa vioissa tuon mahdollisen 7 vuoden aikana (2025 asti, siis).
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja AZP »

Konalla päästy yli 1000 km latauksella:

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kore ... cc9cc2f062

Liittyen tuohon Konan rangen pitenemiseen 8 %:lla ihan vain rengasmuutoksella, niin sähköajossa huomaa nuo mitättömiksi ajateltujen muutosten tosielämässä huomattavat vaikutukset sähkörangeen. Itse huomasin Mitsun kanssa että kun talvikitkat koossa 215/65R16 vaihtuvat kesärenkaisiin 225/55R18, niin mittarivirheellä korjattu sähkörange laski huomattavasti. Sitten kelit lämpenivät ja range palautui suunnilleen samoille tasoille kuin kitkoilla talvella. Tämä siis siitä huolimatta että viileälläkään kelillä ei ole käytetty lämmityslaitetta. Ero oli siis helposti 10-15 % ihan vain renkaiden tai rengaskoon muuttuessa tai lämpötilan vaihtelun mukaan. Yksi yllättävä tekijä on sade, joka lyhentää sähkörangea huomattavasti. En tiedä tuleeko se märän ajoalustan lisääntyneestä vastuksesta, sadepisaroiden tuomasta lisäilmanvastuksesta vai molemmista. Kuulostaa helposti hiusten halkomiselta, mutta jos 40 km rangesta lähtee 5 km vain sateen vuoksi, niin onhan se merkittävä ero.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja aero »

Tuon luulisi näkyvän polttomoottorilla vielä paremmin, kun vierinvastuksen ero kertautuu huonommalla hyötysuhteella, mutta tilanne ei olekaan ihan niin mustavalkoinen - jos kauniilla kelillä menisi 800km tankilla ja sateella vain 700km, niin kyllä sen huomaisi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Tuossa on kyllä vähemmän kovaa rata-ajoa ollut ilmoilla 8O

Täytyy kyllä pohtia toisenkin kerran millaista kumia vanteelle seuraavaksi asennuttaa, kun nykyrenkaat alkavat olemaan loppu. Kaposempaan on helppo taipua, jos tarjontaa on sopivasti.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja AZP »

aero kirjoitti:
To Elo 13, 2020 16:35
Tuon luulisi näkyvän polttomoottorilla vielä paremmin, kun vierinvastuksen ero kertautuu huonommalla hyötysuhteella, mutta tilanne ei olekaan ihan niin mustavalkoinen - jos kauniilla kelillä menisi 800km tankilla ja sateella vain 700km, niin kyllä sen huomaisi.
Toisaalta ei se suhteessa yhtään sen enempää tunnu polttomoottorilla, vaikka hyötysuhde on huonompi. Prosentuaalisesti kulutus nousee todennäköisesti saman verran sähköllä kuin litkuilla, euromääräisesti tai absoluuttisina jouleina laskettuna litkun kanssa menee tietenkin paljon enemmän.

Polttomoottorilla noi erot varmaan häviää siihen kohinaan, että tankillisella ajetaan paljon enemmän erilaisia ajomatkoja kuin mitä mä ajan yhdellä akullisella. Tai vaikka ajaisikin aina sitä samaa reittiä eestaas, niin harvoin käy niin että tällä tankillisella joka päivä satoi ja tuolla tankillisella ei kertaakaan. Eli harva ajaa täysin samaa reittiä täysin samoilla nopeuksilla tankillista siten että selkeästi voisi todeta että nyt nyt pääsi sateen takia tankilla vain 700 km, kun yleensä pääsee 800 km. Korkeintaan auton keskikulutusmittarista noita vertailuja voisi tehdä, mutta ne on niin epätarkkoja, että erot kuittaa helposti vain epätarkkuuden piikkiin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja aero »

Joo, kohinaefekti siinä syntyy. Lisäksi polttomoottoriautolla kuormitus vaikuttaa hyötysuhteeseen sillai hauskasti, että kuormituksen noustessa hyötysuhde tuppaa paranemaan, mikä syö osan kuormituslisästä todellisen kulutuksen kannalta - tämä kun osuu sopivalle kohtaa, voi tosiaan olla ettei merkittävää eroa huomaa lyhyelläkään aikajaksolla.

Ja kyllä, niitä eroja huomaa polttomoottorinkin kanssa aika selkeesti, jos ajaa tarpeeksi pitkää säännöllistä matkaa tankatakseen edes kerran viikossa ja vähänkään kiinnostaa :), mutta ei hyppää niin helposti radikaaleina silmille silloinkaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7341
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Joo. Se on varmaan toi lyhyt "tankkausväli" mikä tuo eroja esiin.
Toki ainaki omaa ajotyylii sadekeli rauhoittaa niin sekin tasaa eroja polttomoottorilla, lauriolio on tainnu mainita et hänen ajotapansa on jo valmiiksi rauhallinen :mrgreen:

Renkaiden eron voin kyllä allekirjoittaa. Avon alta vaihtui tällee kesken ajokautta 205/50-17 nordexx ns9000 -> 215/55-16 Michelin premacy 3 niin keskikulutus on tippunu noin 0.4l ja tankkausväli piteni noin sata kilsaa.
Lisäks saa heittää vapaalle huomattavasti aiemmin kun työmatkalla on kohta jossa rajoitus tippuu 80-60-50.

Ja ooppelin eco renkailla vieläki aiemmin.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tänään ilmestyneessä TM:ssä (15/2020) on viiden pienen sähköauton vertailu, osallistujst ja tuloksia:

Kia e-Soul Supreme 64 kWh: 8,3/****
HYVÄÄ
aeb-jarrutus
kiihtyvyys
HUONOA
jarrutusmatka
ylläpitokulut

Renault Zoe Z.E. 50 R135 Intens: 8,3/****
HYVÄÄ
toimintamatka
mukavuus
HUONOA
istuinmuotoilu
aeb-jarrutus puuttui

DS 3 Crossback E-Tense 136 Grand Chic: 8,2/***
HYVÄÄ
hiljainen
takuu
HUONOA
kulutus
jarrupoljintunto

Mini Cooper SE Hatchback Essential: 8,0/***
HYVÄÄ
kaarreominaisuudet
ylläpitokulut
HUONOA
melu
kaupunkiajo

Hyundai Kona Electric Comfort 39 kWh: 7,9/***
HYVÄÄ
kulutus
helppokäyttöisyys
HUONOA
ääritilanteet
melu

Konan jumbosija on kyllä symbolinen, kun katsoo miten tasainen arvosansjakauma viisikolla on.

Jutussa kiinnitti huomiota vakuutusmaksujen suuruus:
TM kirjoitti:Vertailuautojen liikennevakuutusten hinnat ovat kohtuulliset, mutta kaskovakuutukset ovat kalliit. Renaultin kasko maksaa täysillä bonuksilla ja matalalla omavastuulla noin 2 350 euroa ja kalleimman Kian noin 3 600 euroa.
Mitvit? Siis täysillä bonuksilla eli tyyliin 70-80 % alennuksella listahinnasta. Eli Kian vakuutus olisi bonuksettomalle 10-15 t€ ja liikennevakuutus päälle? Mitä laurioliolla on Konan vakuutusmaksut? Mulla on Mitsussa liikenne+kasko alle 600 oiroa ja Saabissa 360 oiroa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

AZP kirjoitti:
Ke Elo 19, 2020 16:22

Konan jumbosija on kyllä symbolinen, kun katsoo miten tasainen arvosansjakauma viisikolla on.

Jutussa kiinnitti huomiota vakuutusmaksujen suuruus:
TM kirjoitti:Vertailuautojen liikennevakuutusten hinnat ovat kohtuulliset, mutta kaskovakuutukset ovat kalliit. Renaultin kasko maksaa täysillä bonuksilla ja matalalla omavastuulla noin 2 350 euroa ja kalleimman Kian noin 3 600 euroa.
Mitvit? Siis täysillä bonuksilla eli tyyliin 70-80 % alennuksella listahinnasta. Eli Kian vakuutus olisi bonuksettomalle 10-15 t€ ja liikennevakuutus päälle? Mitä laurioliolla on Konan vakuutusmaksut? Mulla on Mitsussa liikenne+kasko alle 600 oiroa ja Saabissa 360 oiroa.
Tuon melun kyllä Konasta allekirjoitan ja tavoitteena on itse vaimentaa sitä niin paljon kuin perustarvikkeilla pystyy. Ovissa on paljon tilaa, ne toistavat rengasmelua vakiona hyvin. Samalla on kyl mielenkiintoista, että Nirosta on isoakkuinen versio ja Konasta tuo pikkuakkuinen, jossa on tunnetusti myös hidas pikalataus. Eipä sitä ollut silti miinuksiin lisätty.

Vakuutushinnat kyllä yllättävät, omat ovat OP:ssa täysillä bonuksilla näin:
Liikennevakuutus 155,50 €
Superkasko 749,26 €

Veikkaan, että omia hintoja saisi jonkun verran kilpailuttamalla alaspäin, mutta kilpailutusprojektini jäi kesken keväällä. Voisikin palata taas asiaan. Tahtotilana on siirtää/pitää kaikkien autojen + traktorin vakuutukset yhden katon alle, en tosin tiedä onko se voittava strategia. Vaivattomin kyllä.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Tulip aloiteltua heti. Eikös täälläkin ole hehkutettu POP:n hintoja? Ainakin nopealla vilkaisulla vaikuttaa hyvältä:

L-kasko ja liikennevakuutus
573,03 € / vuosi

L-kaskolla saat kattavan turvan autollesi. Se sisältää mm. kolariturvan, eläintörmäysturvan ja lasiturvan.

XL-kasko ja liikennevakuutus
872,81 € / vuosi

XL-kaskolla saat kattavimman turvan autollesi. Se sisältää mm. lasiturvan, kolariturvan, eläintörmäysturvan ja matkan jatkumisen eli ns. sijaisautoturvan. (Toim. Huom. Tämä olisi itselle turhan laaja).

Ja koska tuolta saisi vielä alennuksia autoille, joilla ajellaan vähemmän, niin ei huono. Kona on talouden ainoa peli, jolla ajetaan varmasti yli 10kkm/vuosi (Leafilla kiikunkaakun, Saabeilla yhteensä ehkä 5tkm/vuosi. Täytyypä pistää koottu tarjouspyyntö.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mä luulen että parhaan tarjouksen saat hankkimalla jonkun myyntiedustajan puhelimen tai sähköpostin päähän. Noi nettisivujen hinnat on jonkinlaisia listahintoja, joista myyntiedustajat voi asiakasnälässään antaa vielä alennusta ihan kunnolla. Näin ainakin itselleni kävi Mitsun kanssa kun kysyin Outlander PHEV-facebookryhmässä mainostaneelta Turvan edustajalta tarjouksen, ja kaveri taisi siellä mainitakin että ei kannata käydä Turvan laskurilla, hän antaa henkilökohtaisen ja paremman tarjouksen PHEVikuskeille.

En tiedä mistä TM on nuo vakuutushinnat repinyt ja minkälaisilla asiakastiedoilla ne on kysytty, mutta katsoinpa nut POPin laskurista mitä tuon vertailussa olleen Kian vakuutus maksaisi 40-vuotiaalle turkulaismiehelle, jolla puhdas vahinkohistoria eli ne täydet bonarit. Ajomäärä 20 Mm vuodessa, ei kilpailukäyttöä ja auto omassa omistuksessa, omavastuu minimi eli 200 €. Se laajin eli XL-kasko+liikennevakuutus 939,39 euroa. Vaikka vaihdoin auton Helsinkiin ja rahoitusyhtiön omistukseen, niin yhteishinta reilu tonnin. Ifillä liikenne+kasko kaikilla lisäturvilla reilu 1300 euroa. Aika kaukana TM:n 3600 oirosta pelkästä kaskosta.

Ehkä kannattaisi vinkata TM:n toimitukselle että kannattaisi kilpailuttaa vakuutuksensa :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7341
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tuo on kyllä hyvä huomio et vakuutukset pitää noissa tsekata, eipä oo tullu mieleen et heittäisivät paljoo polttomoottorisista
Sen koeajamani egolfin lv+laajakasko ois 650e/v, halvempi ku dusterin..

Edit. Sama laskuri antoi dusterille pari satkuu alennusta, pitänee kysyy vastatarjous nykyiseltä :roll:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

AZP kirjoitti:
Ke Elo 19, 2020 17:43
Mä luulen että parhaan tarjouksen saat hankkimalla jonkun myyntiedustajan puhelimen tai sähköpostin päähän. Noi nettisivujen hinnat on jonkinlaisia listahintoja, joista myyntiedustajat voi asiakasnälässään antaa vielä alennusta ihan kunnolla. Näin ainakin itselleni kävi Mitsun kanssa kun kysyin Outlander PHEV-facebookryhmässä mainostaneelta Turvan edustajalta tarjouksen, ja kaveri taisi siellä mainitakin että ei kannata käydä Turvan laskurilla, hän antaa henkilökohtaisen ja paremman tarjouksen PHEVikuskeille.

En tiedä mistä TM on nuo vakuutushinnat repinyt ja minkälaisilla asiakastiedoilla ne on kysytty, mutta katsoinpa nut POPin laskurista mitä tuon vertailussa olleen Kian vakuutus maksaisi 40-vuotiaalle turkulaismiehelle, jolla puhdas vahinkohistoria eli ne täydet bonarit. Ajomäärä 20 Mm vuodessa, ei kilpailukäyttöä ja auto omassa omistuksessa, omavastuu minimi eli 200 €. Se laajin eli XL-kasko+liikennevakuutus 939,39 euroa. Vaikka vaihdoin auton Helsinkiin ja rahoitusyhtiön omistukseen, niin yhteishinta reilu tonnin. Ifillä liikenne+kasko kaikilla lisäturvilla reilu 1300 euroa. Aika kaukana TM:n 3600 oirosta pelkästä kaskosta.

Ehkä kannattaisi vinkata TM:n toimitukselle että kannattaisi kilpailuttaa vakuutuksensa :mrgreen:
Mä alan uskomaan, että tuossa on käynyt yhdistetty ajatus- ja kirjoitusvirhe ja kyse on niistä bonuksettomista hinnoista. Niihin kuitenkin täsmää ainakin lähelle.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

tetammi kirjoitti:
Ke Elo 19, 2020 17:52
Tuo on kyllä hyvä huomio et vakuutukset pitää noissa tsekata, eipä oo tullu mieleen et heittäisivät paljoo polttomoottorisista
Sen koeajamani egolfin lv+laajakasko ois 650e/v, halvempi ku dusterin..

Edit. Sama laskuri antoi dusterille pari satkuu alennusta, pitänee kysyy vastatarjous nykyiseltä :roll:
Eihän ne hinnat erityisesti heittele ainakaan yleisesti. Mutta jos porukka kolhii esim. BMW i3:sta kovasti, niin sen hiilikuitukorin korjaaminen ei ole halpaa ja varmasti näkyy vakuutusmaksujen tasossa. Tosin bemareihin ei taida halpoja vakuutuksia muutenkaan saada ”merkkiuskollisten luonteesta johtuen” :lol:
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja aero »

^Väärin, neljäs bemari menossa ja vakuutushinnat ovat olleet yllättävän inhimillisiä. Nyt on jotain 6xx€/v lv+täyskasko 335i:ssä, en pidä pahana.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin