Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4801
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja tturku » Pe Loka 04, 2019 17:50

Eikun lisäjännitystä peliin ja ens kerralla kokeilemaan samaa reissua kun lämpötila on - 5 :mrgreen:
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
NG9-5 2.0Tid M6 Vector MY10 (KA), NG9-3 1.9Tid M6 Vector Hirsch Cab MY06 (HA), Volvo V60 D6 MY14 (paremmalla puoliskolla)
Ex: NG900 2.0T Cab by Rinspeed, OG9-3 2.2Tid, OG9-3 Aero, OG9-5 3.0Tid, parit OG900 ja 96

lauriolio
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja lauriolio » Pe Loka 04, 2019 19:08

tturku kirjoitti:
Pe Loka 04, 2019 17:50
Eikun lisäjännitystä peliin ja ens kerralla kokeilemaan samaa reissua kun lämpötila on - 5 :mrgreen:
Veikkaan et jännitys on sama mut tarvii laittaa pitkät kalsarit :roll:
Käyttikset: VW Golf Variant 1.6TDI 4motion -12 & Nissan Leaf -12
Harrastus: Saab 900i 4d -88

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9053
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja AZP » Pe Loka 04, 2019 21:57

Ja mukaan vaihtokalsarit :mrgreen:

Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 6866
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T » Ma Loka 07, 2019 06:41

Odotellaan tässä talvea, ja raporttia missä mennään n.-25°C lämpötiloissa.
Onko toimintasäde kovinkin pitkä.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01
(*=ex) #2060#

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9053
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja AZP » Ma Loka 07, 2019 06:47

Siinä voi joutua odottelemaan montakin talvea, ennen kuin löytyy Varsinaisessa Suomessa se -25 asteen päivä :D

Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 6866
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T » Ma Loka 07, 2019 07:58

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01
(*=ex) #2060#

Avatar
McStadey
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja McStadey » Ma Loka 07, 2019 08:28

Katselin ilmatieteenlaitoksen dataa Artukaisista. 2010 tammikuusta 2018 tähän päivään 25 tai yli pakkasta on ollut yhteensä 4 tuntia. Yli 20 astetta pakkasta on ollut 251 tuntia, eli kokonaista 28h vuodessa. Loimaan data voi toki hieman poiketa, mutta ei tosiaan läheskään joka talvi päästä tuonne 25 asti.

E:korjattu aikaväli
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: VW Touran 1.4TSI DSG MY16

lauriolio
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja lauriolio » Ma Loka 07, 2019 08:43

Onhan noita kovia pakkasia vähintään yhden viikon päiviksi joka talvi ollut. Leafin järkevä toimivuus taitaa olla myös rajoillaan siellä -25 toisella puolella.

Näitä tilanteita varten pidetään satku tieliikennekelpoisena :mrgreen: Toisaalta voisi myös harkita polttoaine-webaston asennusta, ainakin yhden vastaavan webasto-Leafin olen nähnyt Kittilässä yksityisen kauppaamana. Ei se ainakaan huonontaisi jälleenmyyntiarvoa.
Käyttikset: VW Golf Variant 1.6TDI 4motion -12 & Nissan Leaf -12
Harrastus: Saab 900i 4d -88

Avatar
McStadey
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja McStadey » Ma Loka 07, 2019 11:52

Loimaalta ei löytynyt mutta Jokioisissa näyttäisi olleen -25 tai yli 21h/vuosi keskimäärin ja yli kahden kympin pakkasia 4 vrk/vuosi. Aika paljon lauhempaa on tässä ihan rannikolla.

^Mihinkäs tuon webaston pa-säiliö tulee/mistä sitä tankataan?
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: VW Touran 1.4TSI DSG MY16

lauriolio
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja lauriolio » Ma Loka 07, 2019 11:56

McStadey kirjoitti:
Ma Loka 07, 2019 11:52
^Mihinkäs tuon webaston pa-säiliö tulee/mistä sitä tankataan?
En osaa sanoa, mutta pikagooglaus löysi ainakin yhden "tutkimuksen" sekä asennusvideota aiheeseen liittyen :) https://www.theseus.fi/bitstream/handle ... sAllowed=y
https://www.youtube.com/watch?v=O6roQ6IRoNA

Katsomatta parhaat linkit!
Käyttikset: VW Golf Variant 1.6TDI 4motion -12 & Nissan Leaf -12
Harrastus: Saab 900i 4d -88

Avatar
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1044
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja jyyrä » Ma Loka 14, 2019 08:15

Meille tuli eilen Mersun B electric drive 2015.. Ajoin sen eilen helsingistä hirvaskankaalle ja oli kohtuu urakka lyhyen toiminta säteen ja hitaan latauksen takia. Mutta muuten auto on kyllä loistavan tuntuinen peli :-) Tarttee vaan ostaa latauskaapeli missä on toisessa päässä 3x16A voimavirta töpseli ja toisessa Type2, niin saa kotona ja työpaikallakin nopeammin virtaa. Auton mukana tuli vain 1x16A perus suko laturi sekä matkalla kävin hakemassa motonet:stä Type2-Type2 johdon joka käy lähes kaikkiin yleisiin latauspisteisiin.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002

lauriolio
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja lauriolio » Ma Loka 14, 2019 11:45

jyyrä kirjoitti:
Ma Loka 14, 2019 08:15
Meille tuli eilen Mersun B electric drive 2015.. Ajoin sen eilen helsingistä hirvaskankaalle ja oli kohtuu urakka lyhyen toiminta säteen ja hitaan latauksen takia. Mutta muuten auto on kyllä loistavan tuntuinen peli :-) Tarttee vaan ostaa latauskaapeli missä on toisessa päässä 3x16A voimavirta töpseli ja toisessa Type2, niin saa kotona ja työpaikallakin nopeammin virtaa. Auton mukana tuli vain 1x16A perus suko laturi sekä matkalla kävin hakemassa motonet:stä Type2-Type2 johdon joka käy lähes kaikkiin yleisiin latauspisteisiin.
Onnea hankinnan johdosta! Ja johdon hankinnasta :mrgreen:

Paljonko B-mersussa on tosielämän range näillä keleillä maantieajossa?
Käyttikset: VW Golf Variant 1.6TDI 4motion -12 & Nissan Leaf -12
Harrastus: Saab 900i 4d -88

Avatar
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1044
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja jyyrä » Ma Loka 14, 2019 11:55

:lol: Ajettiin n.100km per lataus ja vielä olisi päässyt aina n.30km lisää. Akkuja ei ladattu ihan täyteen, matkanopeus n.80-100km/h sekä nyt kotona huomasin että renkaiden paineet oli aivan liian pienet n.2-2,2bar.. Auton kyydissä minä+11vuotias poika sekä 2kpl 18" talvirenkaita. Tuossa mesessä on vielä lisäksi range plus toiminto jolla pystyisi lataamaan akkuja täydemmäksi, jolloin matkaa saa lisää kait jotain 20-30km.. Energian kulutus on ehkä kohtuu iso, toki onhan tuo aika iso autokin ja varmaan noi vajaat rengaspaineet vaikuttaa myös äkkiä sähköautossa.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002

Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 6866
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T » Ti Loka 15, 2019 06:34

Pienehkön sähköauton 30 kWh akun ja ison 100 kWh akun valmistamisen yhteydessä pääsee ilmaan 5,3 tonnista 17,5 tonniin hiilidioksidia.
Esimerkiksi uudella Nissan Qashqain bensiiniversiolla (CO2 156 g/km) voisi ajaa 42 400 km ennen kuin Nissan Leafin 30 kWh:n akun valmistuksen aiheuttama päästö olisi kuitattu.

Teslan ison 100 kWh akun valmistuksesta syntyvät hiilidioksidipäästöt vastaavat dieselauton 9 vuoden ajojen hiilidioksidipäästöjä.
Lähde:
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 54c75b8959
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01
(*=ex) #2060#

Avatar
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1633
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja Fakiiri » Ti Loka 15, 2019 07:09

^Ja tuossakin epäilyttää vielä, että onko oikeasti KAIKKI päästöt laskettu, siis siitä asti kun pieni kiinalaislapsi syö aamuriisit , pyöräilee kaivoksen pohjalle , lyö hakun kallioon ja sitten varmasti ilman DPFffiä ja adpluu systeemejä varustetuilla polttomoottorivehkeillä aletaan nostamaan maa aines kuopasta ylös ja lähdetään vasta kuljettamaan sinne missä akun raakaineet rikastetaan ja käsitellään siihen muotoon että niistä voi akun muovata?

Ei minulla varsinaisesti mitään sähkövekittimia vastaan ole, mutta asioiden yksinkertaistaminen aiheuttaa melkoisia aivopieruja ja laskuvirheitä.

Joku oululainen energiantuotto yksikkö ilmoitti , että eivät polta kivihiiltä, ja että jo voimalaitoksen tontilla oleva kivihiilikasa jätetään käyttämättä ja siirretään muualle, siis luultavsti myytiin johonkin. Eli ylimääräisiä päästöja kuljetuksesta, ja tiedosshan ei ole minkälaisessa voimalaitoksessa kyseinen kivihiili sen jälkeen käytettiin. Melkoinen ympäristöteko jättää jo kertaalleen paikalle kuljetettu polttoaine käyttämättä :facepalm_man:
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC

Vastaa Viestiin