Kahden sähköauton taloudessa

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1494
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja mike »

Tokkopa tuosta asiasta oikein kunnollista tutkimusta on tehty sanan varsinaisessa merkityksessä. Näitä kirjoituksia varmaan muistelin.

https://www.bbc.co.uk/news/business-46152853

https://www.motoringresearch.com/car-ne ... ging-cars/
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334

koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1142
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja koistha »

AZP kirjoitti:
Ke Loka 30, 2019 10:59
Niin, tuo tuntui olevan taas yhden henkilön (toimittajan) oletus siitä miten toimitaan. jne....
Itse asiassa olen kuullut vastaavaa useammaltakin taholta eli jengi ottaa plugareita eikä lataile niitä kun on täysi autoetu. Ja sellaistakin olen kuullut, että plugareita ei saa noissa firmoissa jatkossa kuin käyttöetuautoina juuri mainitusta syystä. Firmojen nimiä en pysty mainitsemaan mutta käymässäni keskustelussa niitä mainittiin olevan useita.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79

V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 7729
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Voi ihan hyvin olla, että jotkut ottaa noita plugareita halvemman hinnan tähden työsuhdeautoiksi, vaikka ei ole latausmahdollisuutta esim. kotona (kerrostalo tms ilman lämpötolppapaikkaa). Aika mutua tuntuu kyllä noi artikkelit olevan, eli jonkunlainen kyselytutkimus sopivalla otannalla plugariautoilijoiden keskuudessa antais varmaan jotain osviittaa. Ja nimenomaan Suomessa, ei paljon jotkut brittien hölmöilyt kiinnosta :D
-Ville
-Skeida Octavia Combi 1,6TDI DSG Style -16
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajossa.
-Vara-auto Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84

AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10092
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja AZP »

Työkaverilla on plugari täysautoedulla. Verottaja ei hyväksynyt sitä että firma olisi maksanut latausaseman hankinnan kotiin, joten osti sen itse. Asemassa on mittaus, ja kaveri veloittaa mitatun kulutuksen ja kodin toteutuneen sähkönhinnan mukaan firmalta kotona lataamiseen menneen sähkön. Lisäksi lataa sitten työpaikalla. Ei se tuon monimutkaisempaa ole, jos vain on mahdollisuus kotiin se latausasema asentaa.

2.polvi
"Hirsch"
Viestit: 807
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Sukulaismies tilasi hiljan GLC-hybridin. Ilmeisesti joku uus versio tulossa, koska saa laitoksen muistaakseni vasta alkuvuodesta. Sitä miten meinaa ladata, en tiedä, mutta niin alhaalla autoverot noissa on, että karkea muistikuvani on, että ruksatut lisävarusteet maksoivat n. puolet verrattuna diesel-versioon.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Hyundai i20 Active Cross 1.0 T-GDI 100 hv 7-DCT Comfort -20, Citroen C-Crosser HDi 156 Exclusive Business 4wd TC SST aut -12 (vaemon), ex 93 SS 1.8t Vector -05, ex Renault Captur Tce 120 EDC-aut Dynamique -17

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2582
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Itse ainakin otan vaan plugarin työsuhdeautoksi, jos siis sellaisen ylipäätään otan joskus otan, firma lisää vähäpäästöisen (alle 100g/km) valinneen palkkaan 30% täysautoedun verotusarvosta, eli marginaaliverotuksen jälkeen verotusarvosta maksetaan ~15% työnantajan toimesta.
Tällä tavalla esim. Volvo V60:n kohdalla T8 insciption plugari maksaa about saman verran kuin D4 business, ei ole ainakaan omalla kohdalla vaikeaa päättää kumman ottaisin.

Toisaalta sitten firma ei tarjoa latauspisteitä sen paremmin töihin kuin kotiin, eikä kompensoi omaa sähkönkäyttöä, niin taitaa ainakin meillä olla monella se latausjohto takakontissa tehtaan muoveissa..
Tomppa & Tesla Model S 85D -15 & Kia Optima SW -18 & Volvo V70 2.5T -04

Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6118
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

AZP kirjoitti:
Ke Loka 30, 2019 13:19
Työkaverilla on plugari täysautoedulla. Verottaja ei hyväksynyt sitä että firma olisi maksanut latausaseman hankinnan kotiin, joten osti sen itse. Asemassa on mittaus, ja kaveri veloittaa mitatun kulutuksen ja kodin toteutuneen sähkönhinnan mukaan firmalta kotona lataamiseen menneen sähkön. Lisäksi lataa sitten työpaikalla. Ei se tuon monimutkaisempaa ole, jos vain on mahdollisuus kotiin se latausasema asentaa.
Pitää paikkansa.

Olin aikanaan neuvottelemassa erään suomalaisen isomman firman autopolitiikasta, ja siellä oli ihan sama meininki: verottaja ei hyväksynyt sitä, että firma olisi kustantanut latausaseman hankinnan kotiin, jonka hinta oli noin 3 000 €.

Tavallisesta lämpöpistokepaikasta ei saa ladata, vaan sitä varten pitäisi vetää uudet paksummat sähkökaapelit (3-vaihe), sekä laittaa isompi sulake.
Rommitommi kirjoitti:
Ke Loka 30, 2019 13:58
Itse ainakin otan vaan plugarin työsuhdeautoksi, jos siis sellaisen ylipäätään otan joskus otan, firma lisää vähäpäästöisen (alle 100g/km) valinneen palkkaan 30% täysautoedun verotusarvosta, eli marginaaliverotuksen jälkeen verotusarvosta maksetaan ~15% työnantajan toimesta.
Tällä tavalla esim. Volvo V60:n kohdalla T8 insciption plugari maksaa about saman verran kuin D4 business, ei ole ainakaan omalla kohdalla vaikeaa päättää kumman ottaisin.

Toisaalta sitten firma ei tarjoa latauspisteitä sen paremmin töihin kuin kotiin, eikä kompensoi omaa sähkönkäyttöä, niin taitaa ainakin meillä olla monella se latausjohto takakontissa tehtaan muoveissa..
Itse olin aiemmin työsuhdeautoilun kannalla todella vahvasti, mutta sen jälkeen kun sen mulla olleen BMW:n verotusarvo oli 922 €/kk, ja sen lisäksi lähti vielä 700-720 €/kk kuukausipalkasta veroina, niin ei ole oikein kiinnostanut työsuhdeautoilu sen jälkeen.

Nyt ajetaan omalla autolla (siis SAABilla), ja otetaan kilsat siitä.

Eräs kaveri kertoi juuri viime viikolla, että oli ajanut yhtenä kuukautena tässä syksyllä 3 000 km. Se on aika paljon rahaa kilsakorvauksina verrattuna siihen, että olisi ajanut esim. tuolla aiemmin minulla olleella BMW:llä. Toki siinä oma auto kuluu, mutta saa ajaa sellaisella autolla kuin itse haluaa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD MY2011
NG9-3 1.9TiD Cabriolet MY2007

jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1103
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Jahas, k-lataukselta tuli just ilmoitus että peruslataus muuttuu maksulliseksi 18.11 alkaen. Hinta jatkossa 0,02€/min.. Eli jos autossa on 22kw lataus niin hinta on sika halpa, mutta jos autossa on vain yhden tai kahden vaiheen lataus niin menee kalliiksi.. Itsellä on 11kw maksimi lataus eli hinta suunnilleen sama kuin kotona ladatessa.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002

IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1955
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

https://news.cision.com/fi/seat-finland ... o,c2950531

Hankintatukien jälkeen reilut 15 tonnia, uusi sähkäri, jolla ajelee 250 kilsaa latauksella tjsp. Jos kokoluokka riittää, niin nyt alkaa olla kohdillaan. Toki lähtöhinta on liki 20, mutta kun hyödyntää nuo tuet, niin tuossa saa pikkuauton pikkuauton hinnalla, ei mitään tuplahintaa vaan sen takia, että käyttövoima on sähkö.

Nyt aletaan olla asian ytimessä, toivon mukaan päänavaus ja kilpailu tästä tiukkenee. Kun itsekin olen välillä haaveillut tyyliin uudesta Hyundai i10 bensana, niin muutama tonni lisää ja pääsisi samassa kokoluokassa sähkäri-kuskiksi.

Ehkä meillä on toivoa !?
Skoda Superb 1.5 Combi -20, Honda Accord 2.4 A-08
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 96, 2 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

McStadey
"Hirsch"
Viestit: 822
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Tuossa han alkaa olla jo hinta kohdillaan. Kolme vuotta tästä niin käytettyä pikkusähköautoahan saattaa saada kohtuurahalla
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: VW Touran 1.4TSI DSG MY16

AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10092
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja AZP »

Huomasin tuon itsekin tänään ja totesin että jos pikkuauto ja parin sadan kilsan range riittää, niin tuossa on kyllä hinta/ominaisuus-suhde aika viimesen päälle. Ei paljon järkeä hankkia samankokoista bensavehjettä.

aero
-
Viestit: 6454
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja aero »

Kyllä, tuo on juuri sitä mitä markkinat tässä kohtaa kaipaa.

Aiempaan viitaten, jos Ranskan hintaerot heijastuu Suomeen niin taitaa kaupasta aika monelle lähteä tuo Mii ennemmin kuin se 208e.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

mike
"Hölösuu"
Viestit: 1494
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja mike »

aero kirjoitti:
To Loka 31, 2019 21:31
Kyllä, tuo on juuri sitä mitä markkinat tässä kohtaa kaipaa.

Aiempaan viitaten, jos Ranskan hintaerot heijastuu Suomeen niin taitaa kaupasta aika monelle lähteä tuo Mii ennemmin kuin se 208e.
Onhan sitä hintaeroa oltava kun autotkin ovat täysin eri kokoluokkaa. 4 vs 5 paikkaa, pituudessa puoli metriä, leveydessä 10 senttiä, akselivälissä 12 senttiä. Akussa eroa reilut 13 kWh ja sehän maksaa noin 200€ / kWh. Lisäksi pösössä 11 kW sisäinen laturi vs Seat 7,2 kW. Pikalatauksessa pösö ottaa max 100 kW ja Seat 40 kW. Sisustan laadukkuudessa veikkaan kans olevan huomattavan eron.

Mutta näppärä ja edullinen peli varmasti kaupunkiin. Kakkosautoksikin melkein kuiten liian pieni (ainakin omasta mielestä) jos vähänkään joutuu takapenkkiä käyttämään isompienkaan lasten kuskailuun.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334

AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10092
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja AZP »

Isommat lapsethan menee vaikka miissä. Pienet lapset on se ongelma jakkaroineen. Mutta vaikka 208 onkin selkeästi isompi kuin tuo Seat, niin pieni se on Pösökin, ainakin ihmisten mielissä. Merkittävin ostajakunta on molemmille sellaiset henkilöt jotka eivät takapenkkiläisiä omista. Siihen käyttöön sopii se Miikin aika hyvin.

2.polvi
"Hirsch"
Viestit: 807
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Takatilojen tarvehan vähenee merkittävästi heti, kun lapsen jalat kasvavat sen verran, että ylettää korokkeen tai penkin reunan yli polvi taipumaan. Sitä ennenhän ne istuu jalat suorana ja Superppi ja premiumien langit vaan riittää :)
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Hyundai i20 Active Cross 1.0 T-GDI 100 hv 7-DCT Comfort -20, Citroen C-Crosser HDi 156 Exclusive Business 4wd TC SST aut -12 (vaemon), ex 93 SS 1.8t Vector -05, ex Renault Captur Tce 120 EDC-aut Dynamique -17

Vastaa Viestiin