Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 1802
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja pjv » La Marras 02, 2019 07:32

2.polvi kirjoitti:
To Loka 31, 2019 22:44
Superppi ja premiumien langit vaan riittää :)
Tai Finlandia/CD. Hah, sainpas vähän Saabia tähänkin topiikkiin. :)

Sanoisin että ne on välikoon lapset, jotka mahtuvat mihin vaan. Sitten kun takapenkkiläisellä alkaa 15-vuotiaana olla se 190 cm mittaa, voi taas pikkupikkuauto käydä ahtaaksi.
Petteri #507 | Klubin puhis 1.1.2018 - | IT- ja tiedotusvastaava 1.1.2016 -
9-3 Griffin TTID '12 | 9-3 Aero '01 | 9000T CC '88 | 99 EMS '73

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9053
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja AZP » La Marras 02, 2019 10:50

Oonko mä sitten välikoon aikuinen, kun ikää hyvin yli 15 mutta pituutta reimasti alle 190? :mrgreen:

Avatar
McStadey
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja McStadey » La Marras 02, 2019 11:18

Meillä kun aikuiset on 166 ja 152, eI lasten odotettu pituuskaan ole kovin korkea :mrgreen: ollaan välikokoa koko perhe 😄
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: VW Touran 1.4TSI DSG MY16

Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 1802
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja pjv » La Marras 02, 2019 16:43

AZP kirjoitti:
La Marras 02, 2019 10:50
Oonko mä sitten välikoon aikuinen
En ota kantaa. :D

No en mäkään ole kuin 180 tasan, mutta nuoriso menee sellaisilla käyrillä, että ennustan kitinää takapenkkitilan riittävyydestä.
Petteri #507 | Klubin puhis 1.1.2018 - | IT- ja tiedotusvastaava 1.1.2016 -
9-3 Griffin TTID '12 | 9-3 Aero '01 | 9000T CC '88 | 99 EMS '73

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja tsaarela » La Marras 02, 2019 18:21

^Kirahvinkuljetinta kehiin vaan sitten. :mrgreen:
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621

lauriolio
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja lauriolio » Ma Marras 04, 2019 15:36

Täällähän on kovat keskustelut käynnissä, mahtavaa!

Kuukausi vaihtui ja Nissanissa oli silloin pyöreästi 119730km taulussa. Tämähän tarkoittaa sitä, että helmikuun lopusta alkaen eli kahdeksassa kuukaudessa on tullut noin 8000km tauluun, tuhannen kilometriä kuukaudessa. Tähän postaukseen en erikseen laskenut, että minkä verran on säästetty polttoaineissa rahaa, mutta tieto on, ettei auto ole täysin itseään takaisin maksanut vanhaan 9-5:een etanolisaabiin verrattuna. Etanolia tuolla matkalla olisi mennyt noin 11l/100km*80*100km = 880l eli n. 850-970€. Sähköön on mennyt varovaisella arviolla alle 200€ samana aikana. Joskus tuonnempana sitten tarkempaa excelöintiä aiheesta.

Lokakuussa alkoi olemaan jälleen lämmitysaika, eli auton kulutus pompsahti heti lukemaan noin 17-18kWh/100km. Mikäpä siinä. Renkaat vaihtuivat myös nastarenkaisiin, jotka vaihtunevat pian kitkoihin, kun ovat vuonna 12 paistetut koppurat. Pitoa ei ole liikaa. Samalla tuli todettua, että seuraavassa huollossa voi laitattaa takajarrulevyt ja palat uusiksi, ellei oikein innostu ja vaihda itse.

Nyt on suuri pohdinta siitä, että ottaako talvirenkaiksi alle B-luokan vierintävastuksella olevat Hakkapeliitta R3:t (halvin näkemäni ilmoitus vanteelle laitettuna 490e) vai jotkut reippaasti halvemmat (todennäköisesti Kumhon KW31:t, jotka on hyväksi todettu toisissa autoissa). Talven vierintävastuksella ei ole mulle henkilökohtaisesti kovin suurta merkitystä, koska pitkiä matkoja tuolla ei talvella edes yritetä kabiinin lämmityksestä johtuen. Samaan tarjouspyyntöön varmaan kyselen keulille vähän lisävaloa, koska pitkät tuossa autossa ovat luokattoman huonot. Kovin kummoista ledbarria ei tarvita parantamaan näkyvyyttä, mielelläni jätän asennuksen osaavammille niin tulee mahdollisimman siistiä asennusjälkeä.
Käyttikset: VW Golf Variant 1.6TDI 4motion -12 & Nissan Leaf -12
Harrastus: Saab 900i 4d -88

Avatar
McStadey
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja McStadey » Ma Marras 04, 2019 23:18

Eikös noissa Nokialaisissa oo jotakuinkin markkinoiden pienin vierintävastus :?: Saabin kanssa siinä olis jonkin näköinen rahallinen merkitys jos muutaman prosentin saa nipistettyä, sähköautossa tietty jos sen 5% saa lisärangea niin sillä voinee olla rahallinen arvo joskus :mrgreen:

Hankookki on pärjännyt testeissä hyvin halvemmissa, mä tykkäsin :saab: issa goodyearin kitkoista eikä nää Contitkaan hassummilta vaikuta, toki liukkaita ei vielä oo ollu.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: VW Touran 1.4TSI DSG MY16

lauriolio
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja lauriolio » Ti Marras 05, 2019 11:48

Joo, ainakin merkittynä nokialaisissa on B-luokka ja sitä alempaa saa hakea. TM:n testissä taas Hankookin kitkat olivat vierintävastusreferenssi, muissa sitten vertailtiin kuinka paljon enemmän on.

Olen Loimaan Autohuollon / Autosähköpiste Oy:n todennut hyväksi kumppaniksi erinäisissä huoltotoimissa (ja toisaalta sijainniltaan itselleni sopivaksi) ja käväisin eilen tiskillä juttelemassa. Ovat Vianorin kumppaniliike, eli tarjonta on pääosin Vianor-kamaa, mutta pystyvät hankkimaan melkein mitä tahansa muutakin. Sain erityyppisistä renkaista tarjouksia (myös mainitut Hakkapeliitat ja Hankookit) ja juteltiin myös LED-barin asennuksesta ja miten sen saisi Leafin nokalle mahdollisimman huomaamattomasti, pari ehdotusta sieltä tuli.

Rengasasiat mietin peruskäyttöön eli ajoprofiilia mietiskellen: vakio 15km suuntaansa reitti, talvella tuskin ajellaan montaa kertaa pidempiä matkoja ja jos ajellaan niin ei yli 75km suuntaansa. Veikkaisin mummolareissujen jäävän talviaikaan Nissanilla 0-2 kertaan. Eli renkaat hinta edellä ja toisaalta alla voi olla nastarenkaat, ne vaihtuvat sitten nopeasti kesärenkaisiin, kun kelit alkavat helliä. Riskikerrointa tässä oli nyt, kun ei ole ensinnäkään itselle mitenkään tuttu rengas ja toisaalta tätä uudempaa mallia ei ole missään juuri testailtukaan: https://vianor.fi/renkaat/henkiloauto/t ... -icepro-3/ koossa 205/55/16 94T. Yhdet GT Radialin kesärenkaat mulla on aiemmin ollut kolkin alla, niistä ei jäänyt mitään erityistä sanottavaa, ei hyvää eikä huonoa. Hintaluokassa tämän alle tarjottiin vielä Tecnica-merkkiä, josta ei löytynyt senkään vertaa tietoa. Toivottavasti näissä pito riittää sivuteitä ajellessa.

Valohommissa päädyin asteikossa "kova valoteho ja iso lamppu <---> huomaamaton asennus" tuonne jälkimmäiseen huomaamattoman asennuksen päätyyn ja keulille rekisterikilven alle tummaa eturitelikköä vasten asentuu: https://www.jussinmaki.net/ajoneuvovala ... 05-ns3822/. Lähtökohta tässä on se, että kaikki lisä vakiopitkiin on hyvästä, ja toisaalta koska asennus tulee melko alas, niin hyvälläkään lampulla ei välttämättä saavuteta parasta tulosta. Tässä oli myös hinta suht kohdallaan, toki jo muutaman kympin lisäpanoksella saa noita järeitä lamppuja, joiden asentaminen huomaamattomammaksi ei ole enää niin helppoa.

Asennukset jätin suosiolla asiantunteviin käsiin ja auto menee pajalle ensi maanantaina aamulla ja haen sen iltapäivällä pois. Ei halvin vaihtoehto tämä varmastikaan, mutta itselleni kätevin ja vähiten omaa aikaa vievä ratkaisu :)
Käyttikset: VW Golf Variant 1.6TDI 4motion -12 & Nissan Leaf -12
Harrastus: Saab 900i 4d -88

lauriolio
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja lauriolio » Ke Marras 06, 2019 08:30

Leafin mittari näytti aamulla -10 astetta, niin pieni välikommentti talviominaisuuksista.

Auto oli omalla sisätilalämmittimellään esilämpiämässä puolisen tuntia ennen lähtöä ja sisällä oli mukavan lämmin ja ikkunat olivat huuruista vapaat. Akun lämpötila oli kuitenkin kahdessa palkissa (toki tässä se on nyt ollut enemmän tai vähemmän koko kylmän syksyn), kesällähän tämä viuhtoo viittä palkkia. Tämä näyttää tarkoittavan käytännössä sitä, että regenerointia ei juurikaan tapahdu ja toisaalta akusta imaistaan kiihdytinpolkimen painalluksella helposti täysi teho ulos, ainakin mittariston mukaan.

Range-ennätyksiä ei tosiaan näillä keleillä ole järkevää edes miettiä, nyt tuo 80% lataus riittää hyvin edestakaiseen 15km+15km matkaan lämmityksen kanssa ja pohjille jää 3-4 palkkia akkua, jolla pääsisi ainakin 15km vielä, mutta takaisinpäin voisi olla jo ns. jännittävää.

Lämmitin vie tehoa noin 3-5kW ollessaan päällä. Sellaisen hauskan ominaisuuden tästä löysin, että kun uudemmissa Leafeissa lämppärin saa pois päältä eri napista, niin tässä se menee pois päältä, kun lämpötilaksi asettaa minimin 16 astetta, eli sisäinen viima muuttuu viileäksi. 16,5 asteella alkaakin tulemaan lämmintä ilmaa koppiin. Tämä oli hyvä löytö, koska tällä saa pidettyä pahimmassa range-anxiety-tilanteessa lasit auki 8)
Käyttikset: VW Golf Variant 1.6TDI 4motion -12 & Nissan Leaf -12
Harrastus: Saab 900i 4d -88

Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1452
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja mike » To Marras 07, 2019 14:26

Minkäs tehoinen sisäinen laturi lauriolion Leafissa on?
Ilmeisesti se tehokkaampi 6,6 kW sisäinen laturi oli lisävaruste ja vakiona tuli 3,6 kW?
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334

lauriolio
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja lauriolio » To Marras 07, 2019 15:02

Juu, tämä on vm. 12 niin silloin ei vielä ollut tuota 6,6kWh laturia saatavillakaan. Eli käytännössä 16A on maksimivirta, millä lataillaan. Kotona on matkalaturin lisäksi säädettävä 16A voimavirtapistokkeesta sähköä syövä laturi, eli pystyy halutessaan latailemaan täydelläkin teholla. Itse latailen 8A virralla jatkuvasti, hyvin harvoin on kotioloissa sen kiireempi saada lisää rangea.
Viimeksi muokannut lauriolio, To Marras 07, 2019 20:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Käyttikset: VW Golf Variant 1.6TDI 4motion -12 & Nissan Leaf -12
Harrastus: Saab 900i 4d -88

Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1452
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja mike » To Marras 07, 2019 19:17

Jep, eli ei kannata latailla enää sitäkään K-latauksella ens viikon jälkeen.

Itelleni ostin 16A laturin mikä adapterilla kiinni voimavirtarasiassa. Välillä kuiten tarvetta saada mahdollisimman nopeasti lisää rangea kun pieni akku Amperassa..
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334

Vastaa Viestiin