Kaksi Sähköautoa, kaksi Saabia

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Mono
"Viggen"
Viestit: 503
Liittynyt: La Loka 05, 2013 19:27

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja Mono »

AZP kirjoitti:
Ma Tammi 20, 2020 09:22
Uskon että tuo akkujen kierrätys tulee kehittymään voimakkaasti lähitulevaisuudessa. Sitä tullaan ajamaan niin monesta suunnasta, eli vaikuttimena ovat ympäristölainsäädäntö, kuluttajien kiinnostus ja vaatimus asiassa sekä akuissa käytettävien raaka-aineiden arvo ja riittävyys.
Maksetaanko niistä käytetyista sähköautojen akuista jotain, jos on vaihtamassa uuteen akkuun?
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9535
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja AZP »

Varmaan riippuu mihin akku menee ja minkälainen akku on kyseessä. Se voi mennä esim niin että kun sähköautosta vaihdetaan 60 % alkuperäisestä kapasiteetista omaava akku uuteen, kuluttaja maksaa uudesta akusta ja vaihtotyöstä. Vaihtotyön suorittanut firma saa akun itselleen ja myy sen jollekin jatkokäyttäjälle, joka asentaa akun vaikka tuulivoimaa varastoimaan. Kuitilla auton omistaja ei saa vanhasta akusta mitään korvausta, mutta käytännössä se voi näkyä esim. uuden akun asennushinnassa, koska vaihdon suorittava firma laskee tietenkin omaa kannattavuuttaan huomioiden sen vanhan akun myynnin eteenpäin.

Sen sijaan romuksi menevistä akuista, eli sellaisista joista kerätään metallit ja materiaalit talteen uusien akkujen valmistukseen, tuskin tullaan maksamaan paljon mitään. Riippuu tietenkin siitä miten nuo materiaalien erotusprosessit kehittyy ja miten kehittyy materiaalien kilohinta. Maksetaanhan esimerkiksi romuautojen katalysaattoreista nykyisin ihan pätevää hintaa, koska niistä saadaan mm. platinaa talteen.

lauriolio
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Vaihtoehto d) Kanada alkaa nostamaan hieman päätään.

Paikalliselta diileriltä en vielä ole tarjousta saanut, mutta Tampereella sähköautoihin erikoistunut Autotalo Ampeeri laittoi mielenkiintoisen tarjouksen johon paneudun tarkemmin vielä.

Samalla tässä heräsi ajatus siitä, että miksi pitää neljää autoa perheessä. Aero ajoon, Golffi myyntiin, sähköllä ”mahdollisimman kaikki matkat” ja 900 saa kuivua piharakennuksessa 8)
Kuljettimet: Hyundai Kona Electric 64kWh MY19 & Nissan Leaf 24kWh MY12
Harrastimet: Saab 9-5 Aero wagon MY03, Saab 900i MY88

lauriolio
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Golf meni myyntiin ja eilen tuli parin vuorokauden koekäyttöön 2-koppainen Leaf. Tulee hyvä koeajo, eilen satakunta kilometriä kotiin, se meni ihmetellessä ominaisuuksia. Tänään aanuaikaisesta kohti Helsinkiä ja nyt eka etappi Karkkilassa latauspisteellä ja aamupalalla.

Autossa on paljon hyvää, mutta on myös iso Mutta. Ajoasennon ja penkin yhdistelmä ei sovi mulle yhtään. Pitkät jalat ja normaalipituinen selkä, 186cm ja satakunta kiloa. 45min jälkeen alkoi puuduttamaan, tunnin jälkeen alkoi olla jo tuskaa. Jos miettii sitä, että tämä on vain pitkä koeajo ja normaali siirtymä tällä on 1-1,5h, niin ei taida pystyä tekemään kompromissia mukavuuden suhteen.

Hoidetaan tämä koeajo loppuun ja sen jälkeen mietinnät, että jatkaisko keskusteluja Hyundain malliston kanssa, kävisikö istumassa uutta Corsaa (e-mallia odotellessa) vai löytyisikö jostain tylsä e-golf testaukseen, että pääseekö sillä yhdellä latauksella mun peruspäivän ajon ilman päätylatausta.

...vai jatkaako dieselin polttamista ja sähköistä lähiajelua toistaiseksi?
Kuljettimet: Hyundai Kona Electric 64kWh MY19 & Nissan Leaf 24kWh MY12
Harrastimet: Saab 9-5 Aero wagon MY03, Saab 900i MY88

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5337
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kuulostaa kyl melko mahdottomalta yhtälöltä jos noin äkkii rupee asento tökkii.

Ite tykkäsin egolfin penkeistä ja muutenki, jotain miettei tuolla viewtopic.php?f=29&t=157120&start=540

lauriolio
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

tetammi kirjoitti:
To Tammi 23, 2020 08:48
Kuulostaa kyl melko mahdottomalta yhtälöltä jos noin äkkii rupee asento tökkii.

Ite tykkäsin egolfin penkeistä ja muutenki, jotain miettei tuolla viewtopic.php?f=29&t=157120&start=540
Jep, Golfissa on perusvarma ergonomia ihan peruspenkeilläkin. Parantamisen varaa toki siinäkin (varsinkin niillä peruspenkeillä), omissa Match-tason penkeissä olisi hyvä jos pystyisi reisitukea säätämään. Mutta lopulta siinä penkissä olen jaksanut pidempiäkin reissuja istua puutumatta pahemmin.
Kuljettimet: Hyundai Kona Electric 64kWh MY19 & Nissan Leaf 24kWh MY12
Harrastimet: Saab 9-5 Aero wagon MY03, Saab 900i MY88

lauriolio
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Päivän koeajosaldo:
* 372 kilometriä
* 5h41min liikkeellä
* käynti kolmella eri minuuttitaksaisella pikalaturilla, latausaikaa yhteensä 77,5min, energiaa kohti akkua n. 43,2kWh ja tälle yhteishinta 15,85 euroa
* kulutus tieturin mukaan 16,1kWh/100km keskinopeudella 65km/h.
* kuiva keli, pakkasta enintään -4 astetta ja max-lämpö +1. Ei juuri tuulta.

Nopeat laskutoimitukset:
* energia tien päällä maksoi 37c/kWh ja jos olisi vain tuota käyttänyt, niin sadalle kilometrille kustannus olisi 5,9e/100km. Ohhoh.
* Kotisähkö maksaa kaikkineen noin 10-15c/kWh eli jos reissun olisi saanut tehtyä yhdellä latauksella, niin kustannus olisi 1,6-2,4e/100km. Ja vielä edullisemmin, jos vastapäädyssä on mahdollisuus esim. työnantajan maksamaan sähköön.

Aika karua se, että pikalaturienergian hintaa voi jo vertailla läheisesti polttonesteiden hintaan. Pihi diesel = 4l/100km, litrahinta 1,4e/l ja summa 5,6e/100km. Niin ja se diesel vielä voittaisi tämän hypoteettisen laskutoimituksen, kun muuttujia rajataan rankasti. Tämä herätti aika lujaa nyt, kun vanhalla ei paljoa pikalatureilla tarvi viihtyä rajoittuneesta rangesta johtuen (lue: ei tartte lähteä niin kauas että).

Noin muuten tuo auto on kaikkineen yhtä asiaa vaille se, mitä perheen autolta kaipaisin. Tilaa riittää, tuo range riittää meidän normaaleihin ajoihin ja näköjään välillä pystyisi tekemään pidempiäkin reissuja, joissa tauot kuuluvat muutenkin asiaan. Tuossa on vieläpä isofixit etupenkillä, jos haluaa siihen istuttaa hieman isompaa lasta palkki-istuimessa, niinkuin meillä välillä tehdään.

Auto on hiljainen, hyvännäköinen ja kyseinen yksilö vielä omaan silmään hyvän värinenkin: https://www.nettiauto.com/nissan/leaf/10692623. N-connecta varusteisto on ajoavustimiltaan kattava, mutta koin pääosan niistä turhiksi tai ärsyttäviksi. Propilot pitää auton kaistojen välissä aktiivisesti ohjaukseen puuttumalla (Kädet-ratissa-tyyppinen automatiikka) ja on melko kuumottava maantiellä, mutta motarilla erittäin jees. Suurimman osan tangeleista saa toki pois. Mukautuva vakkari toimii todella jouhevasti. Tehoa Riittää ja sitä on käytettävissä heti, ja tässä on eco-moodikin viritetty vähän kivemmaksi kuin gen1:ssä, jossa se tekee autosta täysin hengettömän. E-pedal saattaa sopia jollekin ruuhka-ajoon, mut ei Loimaan liikenteeseen tai maantielle.

Ihmetystä aiheuttaa myös se, että miksi tässä on ajovalot tehty halogeenipolttimoilla?

Ja kuten mainittua, niin suurin Mutta on kuskin ergonomia juuri minun tapauksessani:
* reisituki olematon, pakarat penkissä ja loppu reisi ilmassa. Penkissä vain kaksi säätöä; korkeus (ehkä hieman kulmaakin) ja selkänojan kallistus
* oikea jalka osui ikävästi konsoliin koko ajan, konsolissa aika terävä reuna
* kumpikaan käsi ei nojaudu rennosti kyynärtukiin eikä niissä ole säätövaraa
* ratti kaukana (ei etäisyyssäätöä), mutta polvet lähes kiinni kojetaulussa/konsolissa.

Hyvää Fiilistä ei tullut ajoasentoon millään kombinaatiolla ja tunti kerrallaan oli ihan maksimisuorite. Aidosti harmittaa, että muuten hyvä auto on (itselleni) pilattu huonoilla ajoasennon säädöillä. Varmasti sopii suurimmalle osalle ruumiinrakenteista ja mittasuhteista. Silti huomaan, että tämä herättää minussa omistamisen halua. Haluaisin tykätä.

Istahdin tänään sen verran nykyiseen Leafiin, kun ajoin sen sisälle, että pystyin toteamaan huomattavasti paremman ajoasennon. Ei sekään silti Golfiin verrattava ole eikä säätövaroja ole siinäkään, mutta femmaan sitä pystyn vertaamaan ;)

Kiitokset vielä Autotalo Ampeerille mahdollisuudesta pitkään koeajoon. Tähän ei liity kaupallista yhteistyötä, eikä tällä kertaa tule kauppojakaan eli auto palautuu myyntivarastoon huomenaamulla ja matka jatkuu diiseliä kärytellen, ellei siitä nyt tule hyviä tarjouksia, jolloin täytyy peruuttaa Aero tallista ajoon 8)
Kuljettimet: Hyundai Kona Electric 64kWh MY19 & Nissan Leaf 24kWh MY12
Harrastimet: Saab 9-5 Aero wagon MY03, Saab 900i MY88

IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1705
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Kiitos rapsasta ! Käytännössä kuitenkin, jos kuski ja penkki eivät sovi lainkaan yhteen, kyseessä on mahdoton yhtälö. No, onhan niitä muitakin tarjokkaita.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI ACT DSG-20, Honda Accord 2.4 Sedan Executive A-08, Volvo V40 2.0t Classic Wagon A-04
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 96, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

McStadey
"Viggen"
Viestit: 662
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Riippuu tietysti vähän ajostakin et miten paljon tuota säästöä syntyy. Itselle sprotmonitor sanoo kuluksi vajaat 12€/100km. Se perustuu 7,8 toteutuneesta keskikulutukseen ja todellisiin hintoihin mitä on tullut maksettua. Tässä ajossa sähköauto olis aika paljon etevämpi, mut vielä joutuu odottelemaan ennen kuin tuohon 25k€ hujakoille tulis sellainen vaihtoehto jossa range ja tilat olis riittävät :roll:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: VW Touran 1.4TSI DSG MY16

lauriolio
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Tilanne on seesteytynyt ja rauhaton mieli hieman rauhoittunut. Volkkari tosin pysyy toistaiseksi myynnissä ja jutteluita on tulossa oman kylän vw-pajan kanssa samalla kun huollatan sen. Ehkä sen jälkeen nettiautoon, tai sitten vasta marraskuussa kun on kahden vuoden leima laitettu. In the meanwhile Aeroon pitää tilailla myös huoltoaikaa, saisi kaikki nesteet laittaa siitä uusiksi ainakin. Sen saa tällä kertaa suorittaa joku muu, omaa aikaa ei liiemmälti tekemiselle ole (tai siis vapaan ajan vietän mieluummin perheen kanssa).

Autoverkkokauppaa vähän selailin ja sieltä saisi pienempiakkuista (mutta riittävää) Konaa 25tkm/vuosi 449e/kk. Kuulostaa ihan liian hyvältä. Se liian hyvä tulee toki siitä, että Leafista pitäisi päästä itse eroon sopivalla summalla, tällä hetkellä se minimimyyntihinta ylittää vielä 10ke, joten aika kauan saisi myydä.

Ja toki kun liike tarjoaa hyvityksenä ”vähintään loppuvelan”, niin itsehän minä sen loppujen lopuksi maksan.
Kuljettimet: Hyundai Kona Electric 64kWh MY19 & Nissan Leaf 24kWh MY12
Harrastimet: Saab 9-5 Aero wagon MY03, Saab 900i MY88

lauriolio
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Pistin viikonloppuna hieman tarjouspyyntöä Hyundai-edustajille, kun oli diilejä tarjolla (nollakorkoa, talvirenkaat kaupan päälle) ja sieltähän vastattiin. Mun tarjouspyynnöissä oli mukana sekä Golf että Leaf ja molemmista MetroAuto lupasi ihan järkevät hinnat, joten eipä siinä muuta kuin koeajoille.

Sain alle 62kWh Style-varusteisen Konan, joka on ehkä jonkun verran eri peli kuin 39kWh Comfort, eli rangea reippaasti enemmän ja varusteluita sen mukaisesti. Pieniakullista ei edes saa Style-varustein, eli mm. sähköpenkki jää siinä haaveeksi. Koeajon perusteella oikein käteen sopiva laite ja takakontin happotestissä pojan rattaat (joita tosin käytellään melko vähän enää nykyään) menivät heittämällä sisään. No, eipä sinne paljon muuta toki sitten menekään, takakontti on jopa onnettoman pieni, pituussuunnassa erityisesti jäisi parantamisen varaa. Korkeutta riittää (kun hattuhyllyn jättää kotiin) ja leveyttä jonkun verran. Pääsin vielä tsekkaamaan takapihalle asiakkaalle toimittamattoman Comfort-Konan manuaalisäätöisen kuskinpenkin, joka on rungoltaan sama kuin sähköpenkki. Yksi säätö siitä puuttuu; penkin kallistuksen säätö, ja voi olla että sitä tulisin joskus kaipaamaan. En ole kuitenkaan valmis siitä maksamaan.

Koeajovideoista ja -raporteista olin bongannut, että rengasmelu olisi jotenkin erityisen kova, mutta ei se siltä eilisellä koeajolla tuntunut. Golfin luokkaa. Koeajo kattoi kaupunkiajoa ja hieman talvista moottoritietä. Sen verran lyhyeksi toki jäi, että mitään ihmeempää raportoitavaa/tilastodataa siitä ei irti saanut, ei hyvässä eikä pahassa. Auto istui hyvin tälle käyttäjälle ja 39kWh malli riittää omaan arkeen.

Sain tarjouslaput mukaani sekä Konasta että Ioniqista ja mietintämyssyn kottaraiset pesimään oikein huolella. Kotimatkalla ajatus alkoi kypsymään kahden sähköauton taloudesta ja heitin kotona ehdotuksena, että mitäs jos vaimo ottaisi Leafin itselleen (tähän asti perheen autot ovat olleet nimellisesti ja taloudellisesti mun hallussa). Ajatusta ei tyrmätty, päinvastoin. Eli Leafia ei olisi tarpeen heittää vaihdossa nollahyödyllä, ja toisaalta se on edelleen meidän lähiajeluun (n. 0-60km/päivä) erittäin oivallinen kulkine. Ei ole Aerokaan taloudesta mihinkään katoamassa, jos tarvitaan yllättäen toista pidemmän rangen autoa tai enemmän kuljetuskapasiteettia (ja sitä vetokoukkua). Golf on siis vahvasti lähdössä taloudesta ulos ja korvaantumassa ehkäpä Konalla. Ioniqin ja Konan välillä homman ratkaisee erityisesti hinta/varustelu-suhde, Konassa kun on saatavilla halvempaan hintaan paremmat varusteet. Maalla ei myöskään pari senttiä lisää maavaraa ole haitaksi. Ioniqin puolesta puhuisi hieman suurempi takakontti ja toisaalta pienempi kulutus. Muuten ovat aikalailla sama peli.

Eli kokonaisuutta ajatelen tästä näkökulmasta: Olisiko mielekästä, että 95% ajoista meidän autoja ei tankattaisi ollenkaan polttonestemittarilla, ja polttoainekulujen (ja huoltokulujen ja diesel-veron) sijasta maksettaisiin pääomakuluja? Mä ajattelen käyttöautoa käyttöesineenä, jolla on jonkinmoinen kuukausikulu. Exceliin asti en ole tätä hypoteesia vielä laittanut, mutta päässä pyöritellyt aika paljonkin. Ei tämä ihan 1:1 mene, mutta liekö liian kaukana todellisuudesta?
Kuljettimet: Hyundai Kona Electric 64kWh MY19 & Nissan Leaf 24kWh MY12
Harrastimet: Saab 9-5 Aero wagon MY03, Saab 900i MY88

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9535
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kannattavuushan riippuu oikeastaan vain siitä miten sähköautojen arvo tulee alas. Käytännössä kaikki muut kulut sähköautossa on samat tai pienemmät kuin muinaisautossa. Jos ranget riittää ja ajoa tulee kuitenkin vähintään kohtalainen määrä, syntyy energiakuluissa kuitenkin ihan merkittävä säästö kattamaan sitä kovempaa arvonalenemaa.

Mutta alenema on yhtälössä se epävarma tekijä, jota ei pysty kovin tarkasti ennustamaan. Liikenteen sähköistymisvauhtia kun katsoo juuri nyt, niin itse olisin taipuvainen uskomaan, että tämän päivän sähköautolle riittää kysyntää muutaman vuoden päästä käytettynä. Mutta hintatasoon vaikuttaa paljon myös se miten uusien sähköautojen hinta kehittyy. Eipä tainnut sähkö-Seatin viimeisin hinnoittelutemppu tehdä hyvää käytettyjen verrokkien arvolle markkinoilla.

Talousmiehelle tarkoittaa siis tiettyä epävarmuuden sietoa. Mutta siihenhän saabisti on varmasti tottunut :mrgreen:

aero
-
Viestit: 6159
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja aero »

Jos Konassa houkuttaa tuo isompi akku, niin sitähän ei Ioniqiin saa, sen verran eroa näillä malleilla.

Rengasmeluun vaikuttaa isosti rengastus. Jos nyt on alla hiljaiset kitkat ja tehtaan kesärengasvalinta on jotkut melukuvioiset RFT-renkaat, niin siinä voi olla aivan julmettu ero.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

lauriolio
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

AZP kirjoitti:
Ti Tammi 28, 2020 08:13

Talousmiehelle tarkoittaa siis tiettyä epävarmuuden sietoa. Mutta siihenhän saabisti on varmasti tottunut :mrgreen:
Just tämä :)

Ja toisaalta oon ehkä enemmän sitä mieltä, että autoilusta iso osa on sitä tunnepuolta ja "rahaa siihen menee kuitenkin" (ja toisaalta autoilu on maalla asuessa pakko eikä valinta), niin yritetään tehdä valinnat sen mukaan mihin on aidosti varaa. Toki jos esim. työasioissa tapahtuu ikäviä ylläreitä, niin sitten on joku plan B oltava olemassa. Excel on itselle valitettavasti aika pitkälti oman hypoteesin todistava väline, eikä välttämättä se paras faktuaaliseen dataan perustuva työkalu. Siksi en ole tässä kohtaa Exceliä availlut.
Kuljettimet: Hyundai Kona Electric 64kWh MY19 & Nissan Leaf 24kWh MY12
Harrastimet: Saab 9-5 Aero wagon MY03, Saab 900i MY88

lauriolio
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

AZP kirjoitti:
Ma Tammi 06, 2020 17:16
Kai se on niin että tosimiehet ajaa joko Sähköllä tai Saabilla, muita ei voi hyväksyä :mrgreen:
Ja vaikken tosimieheksi (isolla tai pienellä teellä) itseäni erityisesti identifioi, niin tähän quoteen on hyvä päättää arpomisen seuranta, puhelimitse on kaupat Golfista Konaan sovittuna.

Sillai hassusti pääsi käymään, että tuli myyjän kanssa puheeksi tarjous eilen koeajamastani 62kWh täysin varustellusta versiosta. Kilometrejä sillä takana jo yli 20tkm, mutta tämä näkyi sopivasti hinnassa. Kun oli kaksi samanhintaista tarjousta samalla rahoitusmallilla nenän edessä, toisessa toukokuussa toimitettava (tietty lisävaruste hankaloitti saatavuutta) tehdastuore pienempiakkuinen karvalakimpi Kona ja toisessa vähän ajettu isoakkuinen ”kaikilla varusteilla”-Kona, niin päätös kypsyi lopulta nopeasti.

Ensi viikon keskiviikkona pääsen viimeiselle matkalle Golfilla ja paluu työpaikan hallin kautta kotiin seuraavalla käyttöautollani. Tosielämän rangea odotettavissa n. 360km eli tarvittaessa sillä käväisee myös pääkaupunkiseudulla täältä Maalta. Odotettavissa Konaan noin 30tkm tulevan vuoden aikana ja takuunalaisia vuosia (ja rahoitusta) edessä viideksi vuodeksi. Toivottavasti tästä alkaa hyvällä tavalla tylsä 150tkm koeajo :)

Alkuperäinen aihekin säilyy, koska Leaf jää lähiajeluihin ja vaimon käyttöön. Ensimmäinen ratkaistava ongelma on kahden sähköauton säännöllinen lataaminen, mutta onneksi Maalla kaikki on mahdollista.
Kuljettimet: Hyundai Kona Electric 64kWh MY19 & Nissan Leaf 24kWh MY12
Harrastimet: Saab 9-5 Aero wagon MY03, Saab 900i MY88

Vastaa Viestiin