Joka päivä? Hyiomakin työmatka (130 km suuntaan)
Sähköautoilua (Kona 64kWh)
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Kaksi Sähköautoa, kaksi Saabia
Ot:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Kaksi Sähköautoa, kaksi Saabia
Joo ehdottomasti kaikki mahdolliset kuluttajat (erityisesti kolmivaiheiset) pois päältä jos pääsulakkeita irrottelee. Vaikkei laitteet tykkäisi kyttyrää, niin sulakepohjakaan ei pidä siitä että niitä kytketään ja irrotellaan kuormalla.
Jos on perinteinen tulppasulaketaulu, niin niissähän vaiheet on yleensä jaettu kiskoilla riveille tai sarakkeille vähän riippuen taulusta. Eli ryhmät jotka on samassa vaiheessa on samalla rivillä/sarakkeella.
Sitten taas modernimmilla johdonsuojakatkaisimilla toteutetuissa tauluissa vaiheet menee rivissä usein vuorotellen 1-2-3-1-2-3 jne. Varmaan menee joissan toteutuksissa riveittäinkin, ja toki voi olla kytketty ryhmäkeskuksen sisällä ryhmäkohtaisilla johdoilla ihan miten sattuu. Se saattaisi selvitä ottamalla ryhmäkeskuksen suojalevy irti ja katsomalla sisään.
Kolmivaiheryhmien, kuten mainitun lieden taikka sähkökiukaan sulakkeiden/katkaisimien sijainnista voi tosiaan jo päätellä aika hyvin miten ne vaiheet ryhmäkeskuksen riveille asettuu. Eli jos tulppasulaketaulussa lieden sulakkeet on pystysuorassa eli jaettuna kolmelle riville, nämä rivit ovat eri vaiheissa.
Luotettavimmin ja ehkä pienimmällä pähkäilyllä selvinnee kuitenkin irrottamalla ne pääsulakkeet ja tsekkaamalla sähkön kulku.
Jos on perinteinen tulppasulaketaulu, niin niissähän vaiheet on yleensä jaettu kiskoilla riveille tai sarakkeille vähän riippuen taulusta. Eli ryhmät jotka on samassa vaiheessa on samalla rivillä/sarakkeella.
Sitten taas modernimmilla johdonsuojakatkaisimilla toteutetuissa tauluissa vaiheet menee rivissä usein vuorotellen 1-2-3-1-2-3 jne. Varmaan menee joissan toteutuksissa riveittäinkin, ja toki voi olla kytketty ryhmäkeskuksen sisällä ryhmäkohtaisilla johdoilla ihan miten sattuu. Se saattaisi selvitä ottamalla ryhmäkeskuksen suojalevy irti ja katsomalla sisään.
Kolmivaiheryhmien, kuten mainitun lieden taikka sähkökiukaan sulakkeiden/katkaisimien sijainnista voi tosiaan jo päätellä aika hyvin miten ne vaiheet ryhmäkeskuksen riveille asettuu. Eli jos tulppasulaketaulussa lieden sulakkeet on pystysuorassa eli jaettuna kolmelle riville, nämä rivit ovat eri vaiheissa.
Luotettavimmin ja ehkä pienimmällä pähkäilyllä selvinnee kuitenkin irrottamalla ne pääsulakkeet ja tsekkaamalla sähkön kulku.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Kaksi Sähköautoa, kaksi Saabia
Rattivaihde kirjoitti: ↑La Helmi 29, 2020 10:20Ot:Joka päivä? Hyiomakin työmatka (130 km suuntaan)
En tiedä oliko tuo "hyi mikä saastuttaja" vai "hyi miten raskasta", mutta etäpäiviä teen toisinaan ja bussillakin tulee välillä kuljettua. Onneksi on mahdollista valita. Aika suuri joukko tuolla kulkee päivittäin Turun seudun ja pk-seudun väliä tavalla tai toisella.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Re: Kaksi Sähköautoa, kaksi Saabia
Joo, tiettyjä voimavirta/kolmivaihelaitteita meillä on jatkuvassa käytössä, mutta nehän saa onneksi kaikki yhdestä taulusta laitettua väliaikaisesti pois päältä. Ihan sukkana ei varmasti kannata yksittäistä pääsulaketta irrottaa, voi tulla ikäviä seurannaisvaikutuksia.pjv kirjoitti: ↑La Helmi 29, 2020 10:12Jos näiden pistorasioiden sulakkeet ovat samassa keskuksessa, niin sitä tuijottelemalla ja vertaamalla esim. lieden sulakkeiden sijaintiin voi myös tehdä valistuneita arvauksia. Ja jos sulla on kaivo- tai kiertovesipumppua tms. niin ne ei välttämättä sitten tykkää kahdella vaiheella ajosta, jos ei ole asiallisesti suojattu.
E: Jos omistat yleismittarin ja pitkän jatkojohdon, asia selviää myös niillä.
Mielenkiintoinen auto tuo Kona sikäli, että sillä kai onnistuisi omakin työmatka (130 km suuntaan) niin että lataisi vain kotona.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Kaksi Sähköautoa, kaksi Saabia
Se oli hyi miten raskasta. Itte ajan päivittäin Seinäjoelle 50km/suunta ja säälin Vaasasta sinne ajavia (ja päinvastoin, n. 80km/suunta), mutta 130km/suunta on jo melkoinen suoritus, olkoonkin että matka-ajassa ero ei taida motarin vuoksi olla yhtä suuri.pjv kirjoitti: ↑La Helmi 29, 2020 10:32Rattivaihde kirjoitti: ↑La Helmi 29, 2020 10:20Ot:Joka päivä? Hyiomakin työmatka (130 km suuntaan)
En tiedä oliko tuo "hyi mikä saastuttaja" vai "hyi miten raskasta", mutta etäpäiviä teen toisinaan ja bussillakin tulee välillä kuljettua. Onneksi on mahdollista valita. Aika suuri joukko tuolla kulkee päivittäin Turun seudun ja pk-seudun väliä tavalla tai toisella.
Etätyö olisi kyllä mannaa, harmi ettei ole omalla työnkuvalla mahdollisuus.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Etätyöläisyys veti omat ajomäärät nopeasti minimiin. Jännä tunne sinänsä, ja toisaalta pystyy näköjään töitä näinkin tekemään. Itse kyllä pidän läsnätyöstä enemmän, matkustamisesta huolimatta. Johtunee siitä, että jollain kierolla tavalla tykkään tuosta kulkemisesta. Siirtymäriitti kotoa etätöihin tuleekin tehtyä monena aamuna kävelylenkin muodossa..
Vaimo sentään liikuttaa Leafia jopa enemmän kuin normaalisti Meinasin ensin tähän ketjuun aloitella Aero-tarinaa, mutta taidanpa kuitenkin tehdä sille omaa ketjua ja vaihtaa tähänkin hieman nimeä. Kunnes ”lockout” loppuu, niin täytyy muuten vain keksiä ajeltavaa etteivät autot ihan täysin happane
Vaimo sentään liikuttaa Leafia jopa enemmän kuin normaalisti Meinasin ensin tähän ketjuun aloitella Aero-tarinaa, mutta taidanpa kuitenkin tehdä sille omaa ketjua ja vaihtaa tähänkin hieman nimeä. Kunnes ”lockout” loppuu, niin täytyy muuten vain keksiä ajeltavaa etteivät autot ihan täysin happane
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Kevät tulee asteittain. Tänään vissiin ensimmäinen pidemmän kaavan ajelu yli viiden asteen lämpötilassa, mittari pyöri 6-9 asteen välillä.
Ajoaikaa kertyi noin 3 tuntia, kilometrejä noin 170km ja kulutus 14,0kWh/100km. Laskennallisesti sähkö maksaa meille kotipistorasiasta kaikkineen tällä hetkellä noin 13c/kWh eli hinnaksi 1,82e/100km. En pidä pahana. Nyt näyttävät myös polttonesteiden hinnat tulleen jonkin verran alaspäin. Pienellä energialla kuitenkin liikkuu Kona, bensiinin energiasisällön ollessa Motivan mukaan 9kWh/l, niin 1,56l/100km on suora vertailuluku.
Mennään hieman ominaisuuksiin välillä ja aloitetaan ”jarruläpysköistä” eli minkä verran auto generoi omaan akustoonsa sähköä liikettä jarruttamalla. Oletustaso on aina 1, mikä tarkoittaa jo melko voimakasta ”moottorijarrutusta” ainakin automaattisaabiin verrattuna. Käytännön esimerkkinä 9-tietä Turkua kohti ajellessa Urjalan jälkeisessä Nuutajärven mäessä tuolla jarrutuksella ei pidetä yllä 80km/h nopeutta, vaan se laskee alamäessä helposti noin 70/h tienoille. Tasot 2 ja 3 ovat vielä jyrkempiä ja sammuttavat myös jarruvalon. Kolmostasolla auton saa pidettyä suunnilleen paikallaan liikennevaloissa eli vastaa uudempien Leafien ”yhden pedaalin ajoa”.
Nollataso on se, minkä itse napsautan aina lähtiessä päälle. Konassa on pari muutakin nappulaa, jotka aina lähtiessä täytyy muistaa painaa erikseen pois päältä, mikä on hieman rasittavaa, näistä lähtötoimenpiteistä joskus enemmän. Nollatasolla auto rullaa käytännössä vapaasti ja Konan rullausominaisuudet ovat loistavat! Liikenteen sen salliessa (lue: puuttuessa) käytän itse moodia usein siten, että maastoltaan tasaisella 80km/h alueella risteystä lähestyttäessä alan rullaamaan noin 1-1,5km ennen risteystä. Risteyksen kohdalla nopeus ei ole tippunut juurikaan alle 50km/h, eli usein vaaditaan lisäjarrutusta silti. Toistetaan vielä, että tämä ajotapa tulee itselläni kyseeseen vain silloin, kun taustapeileistä ei näy muita
Ajoaikaa kertyi noin 3 tuntia, kilometrejä noin 170km ja kulutus 14,0kWh/100km. Laskennallisesti sähkö maksaa meille kotipistorasiasta kaikkineen tällä hetkellä noin 13c/kWh eli hinnaksi 1,82e/100km. En pidä pahana. Nyt näyttävät myös polttonesteiden hinnat tulleen jonkin verran alaspäin. Pienellä energialla kuitenkin liikkuu Kona, bensiinin energiasisällön ollessa Motivan mukaan 9kWh/l, niin 1,56l/100km on suora vertailuluku.
Mennään hieman ominaisuuksiin välillä ja aloitetaan ”jarruläpysköistä” eli minkä verran auto generoi omaan akustoonsa sähköä liikettä jarruttamalla. Oletustaso on aina 1, mikä tarkoittaa jo melko voimakasta ”moottorijarrutusta” ainakin automaattisaabiin verrattuna. Käytännön esimerkkinä 9-tietä Turkua kohti ajellessa Urjalan jälkeisessä Nuutajärven mäessä tuolla jarrutuksella ei pidetä yllä 80km/h nopeutta, vaan se laskee alamäessä helposti noin 70/h tienoille. Tasot 2 ja 3 ovat vielä jyrkempiä ja sammuttavat myös jarruvalon. Kolmostasolla auton saa pidettyä suunnilleen paikallaan liikennevaloissa eli vastaa uudempien Leafien ”yhden pedaalin ajoa”.
Nollataso on se, minkä itse napsautan aina lähtiessä päälle. Konassa on pari muutakin nappulaa, jotka aina lähtiessä täytyy muistaa painaa erikseen pois päältä, mikä on hieman rasittavaa, näistä lähtötoimenpiteistä joskus enemmän. Nollatasolla auto rullaa käytännössä vapaasti ja Konan rullausominaisuudet ovat loistavat! Liikenteen sen salliessa (lue: puuttuessa) käytän itse moodia usein siten, että maastoltaan tasaisella 80km/h alueella risteystä lähestyttäessä alan rullaamaan noin 1-1,5km ennen risteystä. Risteyksen kohdalla nopeus ei ole tippunut juurikaan alle 50km/h, eli usein vaaditaan lisäjarrutusta silti. Toistetaan vielä, että tämä ajotapa tulee itselläni kyseeseen vain silloin, kun taustapeileistä ei näy muita
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Mutta eikö tuolla raskaalla regeneroinnilla kuitenkin saisi vähintään saman kulutushyödyn ilman pitkiä rullailuja ym. ”ajosuunnittelua”? Yhden polkimen ajo on jotain sellaista mikä itseäni kiinnostaisi kovasti varsinkin kaupunkiolosuhteissa, ja onkin ihme että esim. Tesla sitä ei ilmeisesti edelleenkään tarjoa.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Teslalla voi ajaa hyvin yhdellä polkimella. Kaupunkiajossa regenerointi on hyvä, muuten rullaus on energiataloudellisempaa mutta vain jos jarruihin ei tarvitse käytännössä koskea muutenkaan vaan hidastukset voi tehdä ilmanvastukseen ja rullaushäviöihin.
Itse ajan aina maksimiregeneroinnilla, sopii paremmin dynaamiseen ajotyyliin.
Itse ajan aina maksimiregeneroinnilla, sopii paremmin dynaamiseen ajotyyliin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Kahden sähköauton taloudessa
^ Mul menee just päinvastoin, ajan rauhallisesti ja coastailu sopii tyyliin oikein hyvin.
Ja muutenkin täällä maalla ja mun ajoreiteillä on melko rajallinen määrä reittejä, mitä tulee ajeltua. Optimointia tekee siis eri kulmista varmaan jokaisella ajokerralla: aika ja taloudellisuus kärkitekijöinä. Välillä myös hauskuusfaktori, joskus jopa ruuhkafaktori. Meilläpäin ruuhkafaktori tosin tarkoittaa sitä, että ”menenpä tätä kautta, ettei tarvitse odottaa vasemmalle kääntyessä ehkä 30 sekuntia”
Ja muutenkin täällä maalla ja mun ajoreiteillä on melko rajallinen määrä reittejä, mitä tulee ajeltua. Optimointia tekee siis eri kulmista varmaan jokaisella ajokerralla: aika ja taloudellisuus kärkitekijöinä. Välillä myös hauskuusfaktori, joskus jopa ruuhkafaktori. Meilläpäin ruuhkafaktori tosin tarkoittaa sitä, että ”menenpä tätä kautta, ettei tarvitse odottaa vasemmalle kääntyessä ehkä 30 sekuntia”
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Tuli luettua viimeisimmästä TM:stä Nissan Leafin 60 tkm käyttötesti.
Autosta ei sinänsä ilmennyt mitään kovin ihmeellistä. Haukkuja tuli lähinnä ohjaamon ergonomiasta, lämmityslaitteesta yli 20 asteen pakkasilla ja vakuutusten kalleudesta. Loppukunto oli testin jälkeen hyvä ja erilaisia aivopieruja suunnittelussa tuntui olevan siinä missä muissakin autoissa. Testiselostuksesta ei jäänyt mitenkään sellainen kuva, että kyse olisi eksoottisesta autosta, ja eihän se sitä voimalinja pois lukien olekaan, kyllähän Nissan osaa autoja valmistaa kun on niitä tehnyt jo jonkin aikaa.
Sen sijaan risuja täytyy antaa muutamassa kohdassa ilmenneestä TM:n "inside the box" -ajattelusta sähköautoilun suhteen. Toteavat esimerkiksi että "Auton saaminen lataukseen joka yö on ehdoton vaatimus." No onhan se varmasti sitä, jos autolla ajaa 60 tkm reilussa vuodessa, eli siten että vuosittainen ajomäärä vastaa 45 tkm. Kysymys kuuluukin, kuinka moni hankkii 40 kwh akulla varustetun Leafin tuollaiselle ajomäärälle? Jos nyt alennetaan ajettuja kilometrejä kolmanneekseen eli siihen keskimääräisen suomalaisen autoilijan ajomäärään, niin pakkoko sitä autoa on joka yö saada lataukseen? Itse ajan noin 10 tkm vuodessa ja mulle riittäisi ladata tuollaista Leafia noin kerran viikossa.
TM:n juttuun liittymättä, tällainen laskelma löytyi Iltapanomista tänään:
https://www.is.fi/autot/art-20000064964 ... AGhrvtuyBA
Autosta ei sinänsä ilmennyt mitään kovin ihmeellistä. Haukkuja tuli lähinnä ohjaamon ergonomiasta, lämmityslaitteesta yli 20 asteen pakkasilla ja vakuutusten kalleudesta. Loppukunto oli testin jälkeen hyvä ja erilaisia aivopieruja suunnittelussa tuntui olevan siinä missä muissakin autoissa. Testiselostuksesta ei jäänyt mitenkään sellainen kuva, että kyse olisi eksoottisesta autosta, ja eihän se sitä voimalinja pois lukien olekaan, kyllähän Nissan osaa autoja valmistaa kun on niitä tehnyt jo jonkin aikaa.
Sen sijaan risuja täytyy antaa muutamassa kohdassa ilmenneestä TM:n "inside the box" -ajattelusta sähköautoilun suhteen. Toteavat esimerkiksi että "Auton saaminen lataukseen joka yö on ehdoton vaatimus." No onhan se varmasti sitä, jos autolla ajaa 60 tkm reilussa vuodessa, eli siten että vuosittainen ajomäärä vastaa 45 tkm. Kysymys kuuluukin, kuinka moni hankkii 40 kwh akulla varustetun Leafin tuollaiselle ajomäärälle? Jos nyt alennetaan ajettuja kilometrejä kolmanneekseen eli siihen keskimääräisen suomalaisen autoilijan ajomäärään, niin pakkoko sitä autoa on joka yö saada lataukseen? Itse ajan noin 10 tkm vuodessa ja mulle riittäisi ladata tuollaista Leafia noin kerran viikossa.
TM:n juttuun liittymättä, tällainen laskelma löytyi Iltapanomista tänään:
https://www.is.fi/autot/art-20000064964 ... AGhrvtuyBA
Siinä on matematiikkaa akkukammoisille. No tuo 100 kwh on tietty aika iso akku, mutta vaikkapa 50 kwh:n akullakin pitäisi päästä aika monta kertaa maailman ympäri ennen kuin kapasiteetissa huomaa käytännössä mitään. Toki tuohon akun elinikään vaikuttaa myös autossa oleva tekniikka (jäähdytys/lämmitys yms.) sekä myös käyttötavat, kuten jutussa mainitaankin. Ja esimerkiksi kovat pakkaset voi olla merkittävä tekijä akun heikentymisessä.Nykyaikaisen täyssähköauton akun tyypillinen kennovalmistajien ilmoittama sykli-ikä on noin 1 500–3 000 täyttä sykliä, jonka jälkeen valmistaja lupaa alkuperäisestä kapasiteetista olevan jäljellä vielä 80 %. 100 kWh akulla ja tyypillisellä 20 kWh/100 km kulutuksella päästään siis 2 000 syklillä n. miljoona kilometriä, ja akkukapasiteettia olisi silti jäljellä vielä vähintään 80 kWh (eli auton toimintamatka olisi pienentynyt noin 500 km:stä 400 km:iin).
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Oli muuten tuossa TM:n testissä kaikista pysähdyttävin hetki vilkaista kokonaiskuluja per kilometri. Luku oli 42,77e/100km. Oli nimittäin yllättävän vähän moniin muihin testiautoihin nähden, tai ainakin tuntui siltä. Voisipa oikein listailla tähän, että millaisia kokonaiskuluja TM on testeissään saanut (satunnaisotannalla noin viimeisimpien mukaan). Linkit löytyvät mm. tämän sivun takaa: https://tekniikanmaailma.fi/kaikki-tekn ... 60-000-km/
Merkki / käyttötestikulut / kokonaiskulut
Nissan Leaf: 11,90e/100km / 42,77e/100km
Volvo XC40: 20,92e/100km / 47,54e/100km
Kia Niro Hybrid: 16,30e/100km / 34,85e/100km
Toyota C-HR 1.2T: 16,70e/100km / 29,54e/100km
BMW 218i: 18,24e/100km / 42,65e/100km
Seat Arona 1.0TSI: 16,36e/100km / 32,83e/100km
Audi A4 2.0TDI: 17,96e/100km / 56,73e/100km
Opel Astra 1.4T: 14,17e/100km / 32,90e/100km
Tuota kun nyt katsoo (polttoaineen hintoja ei ole korjattu -> kun lukee lehtiä muutaman vuoden säteellä niin heittoa tulee siitäkin jonkun verran) niin käyttökulut ovat edulliset, kokonaiskulut tavanomaista ylemmällä tasolla (tai Premium-merkin tasolla menevät, jota Nissan ei hyvänäkään päivänään valitettavasti ole). Käytetyistä 64kWh Konista muuten pyydetään aika huimia summia tällä hetkellä. Nimenomaan pyydetään, tuskin noilla kauppoihin pääsee.
Mitä tuohon sähköauton talviolosuhteisiin tulee, niin lämmitys on ratkaistu sähköautoissa eri tavoin ja erilaisella menestyksellä. Omaan pihaan kun katsoo, niin Hyundaissa tämä on toteutettu erittäin mallikkaasti, kun taas vanhassa Leafissa sinnepäin. Hyundai ei taas osaa tuota Moottori-lehden lataushybridivertailuun viitaten tehdä ladattaviin hybrideihin yhtä järkevästi, vaan polttomoottori on "aina käynnissä".
Merkki / käyttötestikulut / kokonaiskulut
Nissan Leaf: 11,90e/100km / 42,77e/100km
Volvo XC40: 20,92e/100km / 47,54e/100km
Kia Niro Hybrid: 16,30e/100km / 34,85e/100km
Toyota C-HR 1.2T: 16,70e/100km / 29,54e/100km
BMW 218i: 18,24e/100km / 42,65e/100km
Seat Arona 1.0TSI: 16,36e/100km / 32,83e/100km
Audi A4 2.0TDI: 17,96e/100km / 56,73e/100km
Opel Astra 1.4T: 14,17e/100km / 32,90e/100km
Tuota kun nyt katsoo (polttoaineen hintoja ei ole korjattu -> kun lukee lehtiä muutaman vuoden säteellä niin heittoa tulee siitäkin jonkun verran) niin käyttökulut ovat edulliset, kokonaiskulut tavanomaista ylemmällä tasolla (tai Premium-merkin tasolla menevät, jota Nissan ei hyvänäkään päivänään valitettavasti ole). Käytetyistä 64kWh Konista muuten pyydetään aika huimia summia tällä hetkellä. Nimenomaan pyydetään, tuskin noilla kauppoihin pääsee.
Mitä tuohon sähköauton talviolosuhteisiin tulee, niin lämmitys on ratkaistu sähköautoissa eri tavoin ja erilaisella menestyksellä. Omaan pihaan kun katsoo, niin Hyundaissa tämä on toteutettu erittäin mallikkaasti, kun taas vanhassa Leafissa sinnepäin. Hyundai ei taas osaa tuota Moottori-lehden lataushybridivertailuun viitaten tehdä ladattaviin hybrideihin yhtä järkevästi, vaan polttomoottori on "aina käynnissä".
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Ehkä samaan hetkeen voinee kirjata käyttöpäiväkirjaan merkinnän!
Kona kävi fiksauksessa, kun auringonpaiste alkoi kertomaan karua tarinaa auton maahantuojaesittelyauto-menneisyydestä. Pesukoneessa oli kyllä käyty ja usein ja se näkyi maalipinnassa.
Loimaan Autofiksauksessa teetin tuohon Stardust PCS2-käsittelyn ja sitä ennen maalipinta myllytettiin kevyesti. En ihan kauhean usein ole nähnyt myllytystarvetta vajaa 30tkm ajetulle autolle.. se 30tkm lähestyy hiljaa, mutta varmasti. Maailma alkaa aueta ja eiköhän kilometrejäkin ala kertyä pikkuhiljaa -> huoltoa pitäisi varmaankin varailla. Samalla pitää selvittää perusjutut eli onko aidosti tarpeen vaihtaa jarruneste vai riittäisikö pelkkä tarkistus+mittaus ja voiko raitisilmasuodattimen vaihtaa itse - näillä toimilla säästää halvassa huollossa helposti enemmän kuin kymppejä huollon hinnassa. Saas nähä.
Kona kävi fiksauksessa, kun auringonpaiste alkoi kertomaan karua tarinaa auton maahantuojaesittelyauto-menneisyydestä. Pesukoneessa oli kyllä käyty ja usein ja se näkyi maalipinnassa.
Loimaan Autofiksauksessa teetin tuohon Stardust PCS2-käsittelyn ja sitä ennen maalipinta myllytettiin kevyesti. En ihan kauhean usein ole nähnyt myllytystarvetta vajaa 30tkm ajetulle autolle.. se 30tkm lähestyy hiljaa, mutta varmasti. Maailma alkaa aueta ja eiköhän kilometrejäkin ala kertyä pikkuhiljaa -> huoltoa pitäisi varmaankin varailla. Samalla pitää selvittää perusjutut eli onko aidosti tarpeen vaihtaa jarruneste vai riittäisikö pelkkä tarkistus+mittaus ja voiko raitisilmasuodattimen vaihtaa itse - näillä toimilla säästää halvassa huollossa helposti enemmän kuin kymppejä huollon hinnassa. Saas nähä.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Piti itsekin huvikseen haarukoida mitä oma lataustarve olisi: 15Mm vuodessa tarkoittaa reilua 40 km/päivä. Keskimäärin sähköä kuluisi 20 kWh/100km kulutuksella n. 8 kWh/päivä. Normiarjessa lataustarve olisi paljon vähemmän, joten hyvin voisi työviikon päästä yhdellä latauksella.AZP kirjoitti: ↑Ti Touko 05, 2020 14:38Tuli luettua viimeisimmästä TM:stä Nissan Leafin 60 tkm käyttötesti.
---
Sen sijaan risuja täytyy antaa muutamassa kohdassa ilmenneestä TM:n "inside the box" -ajattelusta sähköautoilun suhteen. Toteavat esimerkiksi että "Auton saaminen lataukseen joka yö on ehdoton vaatimus." No onhan se varmasti sitä, jos autolla ajaa 60 tkm reilussa vuodessa, eli siten että vuosittainen ajomäärä vastaa 45 tkm. Kysymys kuuluukin, kuinka moni hankkii 40 kwh akulla varustetun Leafin tuollaiselle ajomäärälle? Jos nyt alennetaan ajettuja kilometrejä kolmanneekseen eli siihen keskimääräisen suomalaisen autoilijan ajomäärään, niin pakkoko sitä autoa on joka yö saada lataukseen? Itse ajan noin 10 tkm vuodessa ja mulle riittäisi ladata tuollaista Leafia noin kerran viikossa.
Käytännössä auto varmasti olisi joka päivä laturissa, mutta latausteho olisi hyvin pieni ja akkua ei ladattaisi täyteen kuin satunnaisesti. Olen tässä hieman hämmästellyt, kun valtio antaa lisärahaa taloyhtiöille jotka toteuttavat latauspisteitä/valmiuksia 11 kW teholle. En asumiskäytössä näe tarvetta 3x16A lataukselle "normaalitilanteessa" suomalaisten keskivertokilsoille.
Pitääkin lukaista tuo käyttötestirapsa vielä kun TM:n tilaus on voimassa. Nuo kokonaiskulut on Leafille aika kovat, kun itse ajaminen on kuitenkin melko edullista
Uskaltaisikohan sitä laskea omia kuluja/km auki joku päivä...
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Jep, käyttökuluiltaan on edullinen tuo Leaf. Ja käytettyjä 40kWh saa 25-28ke haarukassa, näköjään jopa nollarahoituksella. Tämähän vetää kokonaiskuluja mukavasti alaspäin, jos jaksaa ja haluaa alkaa spekuloimaan. 40kWh on kapasiteetiltaan sellainen, että riittänee monilla riittävän suureen osaan ajoista. Ehkä tässäkin pääsee puhumaan ysien lukumääristä, eli 99% vai 99.9% vai 99.99%?
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.