Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 7586
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja V.J.S » To Touko 30, 2019 13:10

En jaksanut alkaa omaa topikkia turaamaan, joten laitetaan tänne kun liippaa aihetta läheltä.
Tuli tuossa eilen ja toissapäivänä oltua auton kyydissä, jonka kierroslukumittarissa oli "punaraja" 12000rpm:ssä.
Kyseessä vahvat siteet Skandinaaviaan omaavan autonvalmistajan tekele.
Juuei ollut Koenigsegg, vaan Geelyn joku electric vehicle. Kyseessä Caocao nimisen firman kyytivuokrauspalvelu ja Hangzhoussa paineltiin menemään varmaan likemmäs 100km tuommosen kyydissä. Mittariston mukaan rangea näytti olevan n.300km ja jos ulkomuotoa katselee, niin ei mikään ihme jos NEVS saa wanhalla ng9-3 sähköautokopiolla muutaman satatuhatta autoa Kiinassa myytyä. Todella perusmallinen sedan tuossa korina ja aika pitkälti kolkin kokoluokkaa.
Kyyti oli kyllä todella hiljaista, vähän wanhahtavaa kojelautaa lukuunottamatta varsin soivan oloinen peli. Ei hävinnyt yhtään takapenkkimatkustajan perspektiivistä katsottuna tänään kuljettimena toimineelle ehkä nelisen vuotta wanhalle BMW 530:lle.

Kaikki mopot/skootterit Kiinassa onkin jo sähköisiä, nyt on selvästi alkanut autotkin täällä sähköistymään vauhdilla.
Toki ongelmiakin siitä seurannee. Kollegat kertoili, että jo nyt esim.noiden varmaan likemmäs satojen miljoonien sähkömopojen akkujen kierrätys on melkosen tuskainen prosessi.

Tossa jotain läpändeerosta Lontooksi tosta Caocaosta: https://en.cifnews.com/caocao-financing ... s-dollars/
-Ville #1572,
-Skeida Octavia Combi 1,6TDI DSG Style -16
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr (RE85), status: Ajossa.
-Vara-auto Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84

Avatar
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 7586
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja V.J.S » To Touko 30, 2019 13:38

https://www.goauto.com.au/news/geely/am ... 69824.html

Tossa vielä sen Geelyn tarkempi malli. Eli Emgrand 7:n täyssähköversio, rangea n.300km ja tehua vähä vajaa 100kW. Kovia myös nuo Kiinan hallituksen linjanvedot sähköautojen myyntimääristä. 5v ja neljännes kaikista myydyistä on sähköautoja.
-Ville #1572,
-Skeida Octavia Combi 1,6TDI DSG Style -16
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr (RE85), status: Ajossa.
-Vara-auto Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8741
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja AZP » To Touko 30, 2019 15:19

^ja se tavoitehan toteutuu, kun puolue niin on päättänyt.

Akkujen kierrätys muuttunee tuskattomammaksi vuosien saatossa kun isot volyymit johtaa teollisesti tehokkaaseen logistiikkaan ja prosessiin. Kyllä ihmiskunta ratkaisun keksii kun vain on pelissä riittävän isot panokset.

Avatar
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 7586
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja V.J.S » To Touko 30, 2019 16:08

Joo, jäi tosiaan kirjoittamatta, mutta fakta on se, että jos täällä puolue jotain päättää, se tehdään. Piste. Muita havaintoja, jossa länsimaat voisi ottaa oppia. Pölyhaittojen torjunta. Kuivilla kausilla täällä lasketaan surutta vettä kaupunkien kaduille tankkiautoarmeijan johdolla. Ei ongelmaa asfalttipölystä.
Kaiken muun hassun lisäksi, pölyävillä purku- tai rakennustyömailla on työmaan raja-aidan päällä vesihöyrysuuttimet vajaan metrin välein toisistaan. Syy? Kostutetaan ilma, niin ei pöly leviä.

Ihan sama miten paljon Kiinalaisille yms. naureskellaan, mutta täällä käsillä olevat isonkin magnituudin ongelmat ratkaistaan, eikä jäädä jumittamaan johonkin parlamentaariseen paskaan.

Tulokset näkee ihan omin silmin. Kävin ekan kerran Pekingissä about 2005-2006 vuodenvaihteen tietämillä. Sittemmin sattumoisin n. kerran tai kaks viiden vuoden välein, kunnes 2015 lähtien tullut käytyä vähintään kerran tai kaks vuodessa mestoilla. 2010 edeltävillä reissuilla smogi oli valtava, aina. Kesät talvet. Nyt on viisi viime kertaa ollut siniset taivaat ja smogista ei tietoakaan. Mitäkö on tehty? No ei kielletty yksityisautoilua, ei äänestetty vihreitä. Sen sijaan esim minunkin leivän maksavalle firmalle tavaraa tuottanut paja on ollut likimain konkurssikypsä. Syy ei ole ollut meidän maksamat paskat tuotehinnat, vaan se, että paikallishallinto on lyönyt niin vitulliset haittaverot saastuttavalke teollisuudelle, että Pekingin ympäriltä on häviämässä mm. kaikki maali ja valuteollisuus. Kyseinen teollisuus siirtyy sitten alueille, jossa ei ole Pekingin kaltaista ympäristöherkkyyttä/ olosuhteita. Tehtaat siirtyy, työntekijät siirtyy jne. Vaikeita asioita, mutta jos mitään ei kokeilla, mitään ei myöskään voiteta.
-Ville #1572,
-Skeida Octavia Combi 1,6TDI DSG Style -16
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr (RE85), status: Ajossa.
-Vara-auto Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84

Avatar
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 7586
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja V.J.S » To Touko 30, 2019 16:11

Lisäksi kun ne tehtaat joutuu siirtämään, eli rakentamaan uusiksi, on ympäristövaatimukset myös nykyajan mukaisia. Kiinassa olisi Suomelle paljon opetettavaa, toki myös toisinpäin.
-Ville #1572,
-Skeida Octavia Combi 1,6TDI DSG Style -16
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr (RE85), status: Ajossa.
-Vara-auto Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84

lauriolio
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja lauriolio » To Touko 30, 2019 21:09

Mulle joku taksikuski kertoili joskus Kiinaseikkailuistaan ja oli myös vaikuttunut paikallisesta sähköautomeiningistä. Mukava myös kuulla se, että osa omistakin käsityksistä mm. smogin suhteen on jo vanhentuneita.

Mitä tähän vanhaan Leafiin tulee, niin arki on rullannut. Toki toukokuu on nyt työ- ja vapaa-aikasyistä ollut todella VW-painotteista, kun on tarvinnut vetää peräkärryä ja toisaalta ajella paikasta toiseen. Tarkemmin en huomannut katsoa, mutta taitaa olla 4 tankkausta kuukauden sisällä eli kolmisen tuhatta kilometriä. Muuhun nykymenoon verrattuna se on aika paljon, onneksi ei tarvitse enää joka kuukausi istua tämmöisiä määriä autossa. Asiassa on toki se toinenkin puoli; koska Golf on ollut meillä kolmisen vuotta ja 60tkm niin orastava Kuume nostelee päätään. Tällä kertaa en tosin aio tai edes halua vaihtaa uudempaan ja kalliimpaan, vaan enintään samanhintaiseen tai mielellään halvempaan 08-> facelift 9-3/9-5 farmariin, joko biopowerina tai dieselinä. Samaan aikaan se kuuluisa Järki huutaa toisella olkapäällä, että ei kannata. Golf on ollut meille yllättävänkin nappi laitos ja täällä maalla nelivedosta ja korkeammasta maavarasta on ollut oikeaakin hyötyä.

Leafissa suurinta tyytymättömyyttä mulle aiheuttaa tuon ajoneuvodatan huono kulkeutuminen Carwingsin kautta mobiiliappikseen. Toukokuun ajoista näkyy applikaatiossa alle puolet, mikä käytännössä tarkoittaa sitä, että kulutuksen suhteen pitää luottaa vain ajotietokoneen näkymään ja kertyneisiin kilometreihin. Huomenna siihen rullaantuu vielä jokunen kilometri lisää, niin saa toukokuun numerot ylös. Pidemmät työreissut (eli Turku) on vielä Leafilla tekemättä, kun junailu on vienyt voiton. Pakko se on vielä ennne lomaa kokea, mutta kiire ei saa olla.
Käyttikset: VW Golf Variant 1.6TDI 4motion -12 & Nissan Leaf -12
Harrastus: Saab 900i 4d -88

lauriolio
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja lauriolio » Ma Heinä 01, 2019 07:19

Kesäkuussa tuli melkein tonni mittariin ja isoksi lukemaksi 115645km. Kun sähköautoiluun lähtiessä mittarissa oli 111700km, niin olemme käyttäneet autoa noin 3945km verran hieman reilussa neljässä kuukaudessa. Kuukausitason kulutus on ajotietokoneen mukana vaihdellut välillä 14..17kWh/100km ja sähkö siirtoineen ja kuukausimaksuineen maksaa meillä noin 10..15c/kWh, eli tästä saa hieman haarukointia kuluista:

MIN 0,10€/kWh*0,14kWh/km*3945km = 55,23€ (1,4c/km=1,4€/100km)
MAX 0,15€/kWh*0,17kWh/km*3945km = 100,60€ (2,6c/km=2,6€/100km).

Laskelmaan voisi toki vielä lisätä auton esilämmitykseen (tai esijäähdytykseen) mennyttä sähköenergiaa, mutta en ole. Sähkönkulutuksen lisäksi huoltotiskille on maksettu tällä hetkellä vuosihuollosta ja jakovaihteiston öljynvaihdosta 270 euroa, eli kulut sadalle kilometrille tämä mukaan lukien:

MIN 8,24€/100km
MAX 9,39€/100km.

Jos haluan lisäksi lisätä pääomakulut ns. inhorealistisesti, eli oletetaan neljän vuoden Santander-kuurin päätteeksi auton jälleenmyyntiarvo on nolla ja nyt olen maksanut neljä erää (285,32€/kk, ei käsirahaa/vaihtoautoa eikä jäännöserää), niin sadalle kilometrille saadaan:

MIN 37,17€/100km
MAX 38,32€/100km.

Ja tähän voisi vielä lisätä myös verot ja vakuutukset ja pientarvikkeet ja muutakin..

Johtopäätös: ajaminen on halpaa, hauskaa ja suhteellisen ympäristöystävällistä, mutta huoltokulut ovat pienemmillä kilometreillä yliedustettuina ja jos pääomakulut huomioi "worst case"-kaavoilla laskettuna, niin tiettyjä puutteita (range) ei voi enää perustella pienillä kuluilla. Toki autolla jotain arvoa on vielä neljän vuoden jakson päätyttyä, mutta se lienee käyttöarvoa itselle ennemmin kuin jälleenmyyntiarvoa. Kunhan tässä hieman aika kuluu ja tulee esimerkiksi puoli vuotta täyteen, niin voisi tehdä samat laskelmat kuukausikohtaisesti, se lienee mielekkäämpi esitystapa kuin per kilometri. Tällä hetkellä kuukausikulut ovat suunnilleen 285,32€+22,5€(määräaikaishuolto jyvitettynä vuoden ajalle)+25€(MAX-sähköt jyvitettynä neljälle kuukaudelle)+20€(about verot jyvitettynä vuoden ajalle)+35€(about vakuutus jyvitettynä vuoden ajalle) == n. 390 euroa/kk.

Käyttöarvosta pääseekin lyhyellä aasinsillalla käyttökokemuksiin! Tehtiin Akaa-retki eli noin 70km suuntaansa Leafilla viikonloppuna ja samalla tuli kokeiltua Virta-palveluntarjoajan pikalatauspistettä Toijalan ABC:lla. Olin joskus taannoin tehnyt Virtaan tilin ja tilannut lataustunnisteet, ja tämä on vaatinut minulta 30 euron ennakkopanostuksen Virta-tilille. Jäätelötauon aikana 10,9kWh humpsahti akustoon ja tähän kului noin puoli tuntia aikaa ja 2,54 euroa (23c/kWh). Huomasin samalla, että tuo 30 euron panostus hupenee euron kuukausivauhdilla palvelun kuukausimaksuun. Ei tästä palvelusta itselleni juuri hyötyä ole, mutta toistaiseksi maksan mielelläni kannatuksen vuoksi. Akusto tosin ei ollut samaa mieltä pikalatauksen mielekkyydestä ja SOH-palkki laski tämän seurauksena 11 palkista 10 palkkiin.

Akusto siis hiipuu pikkuhiljaa ja tasaisen varmasti. Jos (ja kun) akusto täytyy jossain kohtaa uusia, niin se nostaa auton käyttöarvoa huomattavasti eli range nousisi noin 100 kilometristä kymmeniä kilometrejä, toisaalta kilometrille tulee jälleen hintaa aika hyvin. Suomessa akustojen kennotus ei ole vielä kannattavaa liiketoimintaa, mutta jotain pieniä yrityksiä ilmeisesti on, jotka näitä jo kokeilevat (esimerkiksi Vaasasta löytyy käynnistelevä firma: https://www.facebook.com/pg/DalasEVrepair/, jonka yrittäjä on eräässä ryhmässä kertonut alustavaa hinnoittelua: "Cellit ovat noin 100€/kpl, 24->24kWh acku on ~3500€, 24->30kWh on ~5500€"). Tämähän on ajankohtaista sitten, kun käytännön range alkaa olla 50km luokkaa.
Käyttikset: VW Golf Variant 1.6TDI 4motion -12 & Nissan Leaf -12
Harrastus: Saab 900i 4d -88

Avatar
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1449
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja IC1970 » Ma Heinä 01, 2019 22:16

^Hyvää dataa ! Ei ehkä kannata tässä vaiheessa mitään per km - kuluja laskeskella, kun olet noin pitkällä perspektiivillä liikkeellä. Siitä se kuukausikulu tasoittuu, kun aika vierii. Etenkin, kun olet noin raa'an ratkaisun tehnyt ja maksat vekottimen 100% pätkällä. Tässä tapauksessa myös inhorealistinen arvonalenema lienee aika lähellä sitä pahinta mahdollista, en minäkään usko, että tuollaisella Leafilla montaa tonnia arvoa on enää vuonna 2023... Tätä projektia on kyllä mielenkiintoista seurata, että miten Leaf ikääntyy, tuleeko outoa vaivaa, meneekö oikosulkuun koko vehje vai jatkaako hyrräämistä auringonlaskuun kuin ei mitään.
Ford Focus Ecoboost 1.0 Wagon-16, Toyota Hiace D4D 117 4wd-08, Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Active-16
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

lauriolio
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja lauriolio » Ti Heinä 02, 2019 08:10

^jep, oli hyvä rahoitustarjous alle tonnin kokonaiskuluilla niin "miksi ei". Säästöille on muutakin käyttöä, kuten säästää lisää (ja vähän hajasijoitella), ja kuukautta kohden rahoituskulu ei paljoa tee.

Vuotta 2023 iloisesti odotellessa. Porsimusta en erityisesti odota, koska tuossa ei montaa vikaantuvaa osaa ole. Pientä tekemistä neljään vuoteen mahtunee varmasti. 2020-2021 tulee markkinoille älytön määrä perinteisten autovalmistajien sähköautoja ja vuonna 2023 ne ovat käytettyjen iässä, joten markkinassa saattaa olla tungosta silloin ja se tietää 1stgen-sähköautojen arvolle mahdollisen kylmää kyytiä. Käyttöarvoa "kakkosautoina" ei niiltä saa riistettyä silloinkaan, jos ehjiä ovat. Tuskin meilläkään tuo 30-60 kilometrin päiväsuoritus kovasti muuttuu.
Käyttikset: VW Golf Variant 1.6TDI 4motion -12 & Nissan Leaf -12
Harrastus: Saab 900i 4d -88

Avatar
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1449
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja IC1970 » Ti Heinä 02, 2019 20:09

^Juuri näin. Seuraavan 2-4 vuoden kuluessa sähkärimarkkinoilla sattuu ja tapahtuu, tietää sitä, että pioneerit kuten tämä ensimmäisen sukupolven Leaf, tulee ihan tavallisen tassuttelijan ulottuville. Nimenomaan kakkosautona tai esim. omassa tapauksessani puhtaasti työmatka-ajoon, 191 x 37 km per vuosi. Kun pääomakulu on hallinnassa niin käyttökulut eivät päätä huimaa. Aika kauan varmaan saa tuollaisella Leafille ajella, ennen kuin akku hyytyy alle 50 km per lataus. Toisaalta taas, kuten itsekin kirjoittelit, nyrkkipajat kehittyvät ja jos tuollaiseen voi tulevaisuudessa vaihtaa vaikka muutaman kennon kerrallaan, niin en näe ongelmaa olevan edes olemassa.
Itsellä todennäköisin skenaario tällä hetkellä on, että koukkaan sähkisten maailmaan Priuksen/Ioniqin kautta, kunhan sen saa maksettua, niin pitäisi ulottuvilla olla jo kaikenlaista vähän ja vähän enemmän käytettyä vielä enemmän sähköistä. Ken elää, näkee.

Päivittelehän kuulumisia aina välillä jos suinkin viitsit !
Ford Focus Ecoboost 1.0 Wagon-16, Toyota Hiace D4D 117 4wd-08, Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Active-16
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

lauriolio
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja lauriolio » Ke Heinä 03, 2019 11:45

IC1970 kirjoitti:
Ti Heinä 02, 2019 20:09
Päivittelehän kuulumisia aina välillä jos suinkin viitsit !
Ainahan näitä mielellään kirjoittelee, kun on kirjoiteltavaa. Arki rullaa mukavasti, niin mitään erityisiä kohokohtia ei tule. Harmaata siis :D

Toki tähän voi heittää tiistaiaamuisen minimikulutusennätyksen, hieman pienempää tietä rautatieasemalle ja 11kWh/100km noin 16km matkalla!
Käyttikset: VW Golf Variant 1.6TDI 4motion -12 & Nissan Leaf -12
Harrastus: Saab 900i 4d -88

Vastaa Viestiin