Millä autolla olet/et ole jäänyt tielle?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Avatar
Aquamarine99
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Ma Heinä 31, 2017 22:20
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: Millä autolla olet/et ole jäänyt tielle?

Viesti Kirjoittaja Aquamarine99 »

Olen jäänyt tielle VW Golf 1.3 1988 sekä Plymouth Fury 1974 tai -75. Volkkarista katkesi kaasuvaijeri ja Furystä loppu bensa.

Tielle EN ole jäänyt millään muulla autolla millä olen ajanut. On tullut muun muassa käytyä lapissa 500 euron Volvo V70 mk1:llä sekä Fiat Grande Puntolla. Puntosta tosin hajosi puhallin samana aamuna kun piti lähteä ajamaan kotiin. Oli hieman kylmä kotimatka... Tietenkään myös luotettava OG satkunikaan ei ole (vielä) tielle jättänyt.
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1080
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: Millä autolla olet/et ole jäänyt tielle?

Viesti Kirjoittaja eegas »

Tielle on jättänyt Opel Kadett -91 kolme kertaa, bensapumppu, sytytyspuola ja vaihdelaatikko, alle 100t ajettuna kaikki viat.
Toinen oli Lada 111 STW -02 kaksi kertaa, sytytyspuola ja laturi/akku. 2 vuotta ikää ja 50t ajettu.
Eipä tule muuta mieleen, SAABeilla kuitenkin aina perille päässeenä, joskus pikku remontteja tienpäällä kuitenkin :wink:
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Millä autolla olet/et ole jäänyt tielle?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Unohtui ihan omasta listasta ehkä absurdein tiellejättö. Autona autovuokraamon omistama vuosituhannen vaihteen munarellu, eli ekan sukupolven Scenic. Tielle jättämisen syy: kärähtänyt takalasinpyyhkimen moottori.

Kyllä, luitte oikein. Rellu jätti tielle koska takalasinpyyhkimen moottori kärähti. Prosessi eteni niin että autossa oli takaikkunaan kiinnitettävä pyöräteline ja takalasinpyyhkimessä automaattipyyhintä silloin kun laittaa pakin päälle ja tuulilasinpyyhkimet on päällä. No sateella pakitellessa takalasin pyyhin ei pääse pyyhkimään yrityksistä huolimatta, koska siinä lasissa on kiinni se pyöräteline. Muutaman turhan yrityksen jälkeen se pyyhin lopettaa yrittämisen.

Myöhemmin samana päivänä auto sytyttää ajossa öljynpainevalon, joten kone seis ja maantien varteen ihmettelemään, että mitäs nyt. Tikun mukaan koneessa on öljyä, eikä oikein mikään viitannut siihen että paineet olisi oikeasti poistuneet, joten koitinpa konetta uudelleen tulille. Startti sanoo vain niksnaks, mutta kone ei pyöri. Raavin päätäni ja pohdin miten edetään.

Sitten huoksaan että istun ranskalaisessa autossa, joten autosähköjen osalta mikä tahansa asia voi johtaa mihin tahansa lopputulemaan. Alan muistella että päivän aikana olin haistavinani auton sisätiloissa mietoa sinistä savua, mutta konehuoneessa tai ulkona sellaista ei ilmene. Sitten tulee mielen se pyyhkimisen yrittämisen lopettanut takalasinpyyhin. Käyn haistelemassa takaluukkua ja siellähän se tuoksu on voimakkaimmillaan. Tsekkaan sulakkeet, ja takalasinpyyhkimen sulake on kärähtänyt. Vaihdan sulakkeen, joka kärähtää välittömästi. Revin takaluukusta verhoilun auki ja irrotan takalasinpyyhkimen liittimen, jonka jälkeen vaihdan taas sulakkeen. Nyt se ei enää kärähdä, ja auto käynnistyy normaalisti ilman mitään merkkivaloja. Matka jatkuu lopulta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ipa65
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Pe Syys 08, 2006 16:36
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Millä autolla olet/et ole jäänyt tielle?

Viesti Kirjoittaja Ipa65 »

En varmaan kaikkia muista, mutta onhan noita tielle jäämisiä tai parkkipaikalle hyytymisiä vikojen vuoksi ollut:

- pikkucorolla ( -74 ) oli siskolla lainassa ja kytkinvaijeri katkesi. Sisko ei jatkanut ajoa, mutta kävin itse ajamassa auton kotiin. Olihan siinä pientä jännitystä kun oli jäänyt kaupungin keskustaan. Hyvänä apuna oli ajoharjoittelu autokoulun Bedford-merkkisellä kuorma-autolla, missä oli synkronoimaton vaihdelaatikko. Oli poljintekniikka vielä tuolloin hyvässä muistissa. Akussa oli myös virtaa liikkeelle lähtöön.

- mazda 323 1.3 -84, sytytysyksikkö hajosi ajon aikana. Hinaamalla korjaamolle. Korjaamolla arvelivat, että apuvirran antaminen toiseen autoon olisi ollut alkusysäyksenä vikaan, mikä sitten paheni ajossa, sammuttaen lopulta moottorin.

- saab 9-3 2.0t 2001, ajoin kolmen kilometrin matkan pankkiautomaatille ( tarkemmin pysäköintiruutuuun pankkiautomaatin lähelle ) ja sammutin auton. Ei enää startannut siitä, vaikka virtaa oli. Hinaamalla korjaamolle, missä puhdistivat hapettuman startin johdon liitoskohdasta ja siinä se. Eipä antanut minkäänlaista ennakkovaroitustusta tuosta viasta, mutta korjaus oli halpa ja hinaus meni vakuutuksen piikkiin. ( kilometrilukema oli noin 158 tkm )

- saab 900 2,1 -92, bensapumppu irtisanoutui tehtävästään metropysäköintipaikalla Itiksessä, Hain uuden pumpun Motonetista ja asensin hämyisessä ja koleassa parkkihallissa ja matka jatkui kohtuullisin korjauskustannuksin ( kilometrilukema oli noin 265 tkm )

- peugeot 405 -89, ei käynnistynyt asunnon pysäköintipaikalla, hinaamalla korjaamoon ja vikana oli rikkoutuneet sytytystulpat, neljästä kaksi ei antanut lainkaan kipinää. Ihan viimesimpänä olisin niistä vikaa etsinyt, uudet tulpat ( bosch ) kun olivat. Vasta muutama kilometri ajoa takana, mutta näinkin voi käydä. Halpaa oli tämäkin korjaus. Hinaus taisi olla kallein osa kustannuksista.

- bmw 316 1.8 -86, melkein jätti tielle. Kaasuvaijeri katkesi ajossa Vihdintiellä. Tyhjäkäyntikierroksilla ajaminen olisi ollut liikenteen vaarantamista, mutta onneksi oli työkaluja ja tarvikkeita mukana, niin sain ranetettua siihen kuntoon, että matka jatkui.

Niitäkin autoja on ollut, mitkä eivät omana omistusaikana tielle jättäneet teknisen vian vuoksi, vaikka joissakin oli kilometrejä takana paljonkin:
- micra 1.0 -84
- micra 1.3 -00
- golf 1.9 sdi - 00
- citroen C1 ( lopulta kolarin vuoksi lunastukseen )


Tällä hetkellä omistuksessa ja käytössä olevat autot eivät vielä ole jättäneet tielle, mutta sehän on vaan ajan kysymys.
#3657
Mazda 2 -19 ( KA ), Nissan Qashqai 2.0 -13 ( KA ) ja Volvo S60 T5 -03 ( KA )
Eeka
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: La Maalis 16, 2019 13:42
Paikkakunta: Latvia

Re: Millä autolla olet/et ole jäänyt tielle?

Viesti Kirjoittaja Eeka »

Yksikään oma tai "oma" auto ei oo tehny tenää, lukuunottamatta porukoiden Volvo S40 '05 mikä jätti autotalliin virtalukon 2 euron muoviklipsin petettyä.

Vuokra-autoja ym. kaverien kotteroita:

- 07 Toyota Yaris: kytkin poksahti Nuuksioon ja päälle sähkövika
- 02 Mondeo: simahti pikkupakkasilla
- 04 BMW 316: hyytyi ruuhka-aikaan keskelle Hagiksen siltaa
- 99 Chrysler Neon: tankki melkein tyhjänä, huoltiksella avain jumittui virtalukkoon ja kun lähti irti, moottori ei enää sammunut. Sain tilalle luotettavan Fiat Stilon sitten :D

Työautoja:

2x MB E250cdi 4matic vm. 2013
1x MB Vito 116cdi 4matic vm. 2012
Kerran myös Vitolla vm 2018 meinas käydä hassusti kun tuotti melkoiset joulukuuset kojelautaan.
Saab 9-5 2.0t '06
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3875
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Millä autolla olet/et ole jäänyt tielle?

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Aikajärjestyksessä ja laitettu alle ne jotka vaatineet hinaamisen tai hinausauton tai yli 30min odottelu / työaikaa tien päällä..
80 luvulla:
- 72 kupla kone kaputt ja kaveri hinasi pois.
- 72 Dodge Coronet, bensapumpun kalvo kosahti, kaveri toi sähköisen tilapäisosaksi ( ajoi noin 50km tuomaan) niin kytkettiin soppa sen kautta ja pääsi loput 50km matkan kotia
- 74 Saab 96 laatikko hajosi, kaveri tuli hinaamaan pois
- 77 Ascona, meni metsähallituksen puolelle ja hinausautolla pois

90 luvulla
- 88 Saab og900i 8v bensarele hajosi ruotsissa kotia päin tullessa, saatu tilalle ehjä pysähtyneen ystävällisen saabistin hakiessa kotoaan ehjän ja matka jatkui

2000 jälkeen
-97 Ford Mondeo v6 gt vesipumppu hajosi ja molemmat flektitkin kärähti, hinausautolla pois.
- 90 og900S taka-akseli panta petti, hinausautolla pois
- 90 og900S laatikko hajosi totaali jumiin motarilla, hinausautolla pois.
- 90 Og 900S bensapumppu hajosi, työkaveri hinasi pois.
- 94 CD 9000 2.3T aut vetoakselista boorit petti, hinattu työnantajan firman autolla pois.

Ollu noita niin paljon ettei listaa jaksa laittaa niistä jotka ei jättäneet, vikoja kyllä ollut mutta joko patenteilla tai / ja omilla tarvikkeilla tai mukana olleilla varaosilla on nopeasti alle 30 min matka jatkunut kerralla.loppuun asti.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Millä autolla olet/et ole jäänyt tielle?

Viesti Kirjoittaja viggen »

Tielle jättäneet (J)tai tiellä korjattuja (K).
Ford 17M -64 Virranjakan tappi poikki. J
Saab 95 -67 Kaasari tukossa.K
Volvo 244 -77 Kaasari tukossa.K
Saab 99 -75 Kytkin hajosi.J
Saab 900 -80 Termostaatti jumissa.K
Volvo 245 -80 Jakohihna poikki.J
Saab 9-5 -99 Sytytyskasetti.J
Volvo 745 -91 Bensa pumppu jumissa. J
Saab 9-3 -02 Starttimoottori. J
Saab 9-5 06 Sytytyskasetti.J
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Millä autolla olet/et ole jäänyt tielle?

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

En ole jäänyt tielle:

Renault Twingo, 1.2? Initiale (juhlamalli), vm. 2000

Nissan Qashqai, 1.6 "karvalakkimalli", vm. 2015

Saab 900c, 2.0 4d sedan, vm. 1990 (huom, auto ei leimassa omana omistusaikana ja maksoin autosta 250€, kesti 250km matkan ongelmitta)
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Millä autolla olet/et ole jäänyt tielle?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ainoa autoni, joka on jättänyt välille on tämä nykyinen, NG9-3 Saab.

Sekin on osittain omaa syytäni, kun kylmälaukku oli jäänyt päiväksi peräkonttiin päälle. Akku oli lähes lopussa, mutta senhän takia ei vielä yksistään pitäisi käydä niin kuin nyt kävi. Toinen virheeni oli, että laitoin virta-avaimen virtalukkoon. Rattilukko jäi vikatilaan, kun auton sähköt loppuivat lopullisesti.

Tiepalvelua paikalle, mutta mitkään konstit eivät vapauttaneet vikatilaa. Näin ollen auto jäi siihen, kun mitään testereitä ei tietenkään ollut mukana ja paikalliset Tech2-palvelut olivat jo kiinni. Seuraavana päivänä hinurilla auto testerin päähän ja akkubuusteri autoon kiinni. Vikatila pois ja eikun menoksi.

Muut autoni eivät ole koskaan jättäneet välille, vaikka joilakin se on ollut melko lähellä. Selvisin aina tavalla tai toisella.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Ipa65
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Pe Syys 08, 2006 16:36
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Millä autolla olet/et ole jäänyt tielle?

Viesti Kirjoittaja Ipa65 »

No nyt se kolkki jätti tielle. Reilu kuukausi sitten mainitsin tässä ketjussa, että se on vaan ajan kysymys, milloin niin käy. Tällä viikolla se aika oli. Vesipumppu lopetti toimintansa ja apulaitehihna pomppasi pois päältä. Ei kun hinauauton lavalla Holmbergin hoitoon. Nyt on auto taas käytössä.

Vesipumppu ( Ad-autokorjaamolla vuonna 2012 asennettu ) kesti 107 tkm. Omaa tyhmyyttä ja saamattomuutta tämä tielle jättäminen sinänsä, koska merkit olivat selkeät. Jäähdytysnestettä alkoi kulua ja pitihän tuo kohtuullisen rumaa ääntäkin ennen lopullista hajoamista.
#3657
Mazda 2 -19 ( KA ), Nissan Qashqai 2.0 -13 ( KA ) ja Volvo S60 T5 -03 ( KA )
Avatar
Anahuj
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: Ti Touko 30, 2017 21:43
Paikkakunta: Helsinki/Nurmo

Re: Millä autolla olet/et ole jäänyt tielle?

Viesti Kirjoittaja Anahuj »

OG kolkki meinasi kerran jättää miehen Turkuun kun eipä ensin käynnistynytkään. Pikaisen pohdinnan jälkeen ilmeni, että pa-pumppu veteli viimeisiään. Saab kuitenkin starttasi kun pari kertaa pieksi takapenkin alusta rengasraudalla :D Siitä sitten sammuttamatta auto Seinäjoelle ja tutulle huoltoukolle suoraan pihaan.

Huonompaa tuuria sitten on ollut e46 Bemarilla, joka kosahti juuri sopivasta Tallinnan lautan kyytiin. Tallinnan puolelta noustessa lämmöt kohosivat ja juuri kun auto saavutti laivan rampin yläpäädyn lensivät nesteet pihalle näyttävästi. Taitaa olla melko yleistä noissa 90-luvun bemareissa, että keittelivät aina toisinaan. Flektin rele oli mennyt Via Baltican reissun yhteydessä.

Toinen tiellejättö tuli työreissulla kollegan autolla, -04 Ford Focus. Ei käynnistynyt, pa-pumppu sökö.
NG9-5 -10 (KA) | 9-3 SC 2.0t -07 (KA) | 96 -73 kesäauto (MR)
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7537
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Millä autolla olet/et ole jäänyt tielle?

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Päivitystä.
Lisätään SAAB OG9³SE listaan.
Sytytyskasetti antautui.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
tomiix
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ke Heinä 15, 2020 13:15
Paikkakunta: JNS

Re: Millä autolla olet/et ole jäänyt tielle?

Viesti Kirjoittaja tomiix »

Fiat Uno turbo i.e
1. kerta, bensapumpun sähköliitin murtui
2. kerta, vetoakselin pultit katkesi

Sierra 1,6 OHC
Moottoripalo

Scenic I
Johtosarjavika

Scenic I
1. kerta, öljypohjassa reikä
2. kerta, johtosarjavika

Transporter T4
kannentiiviste

Mondeo mk3
turbo hajosi

Zafira B
rengas puhkesi

Transporter T5
yläkerta hajosi

Peugeot 407
1. kerta, stop valo syttyi, jarrut hirtti
2. kerta, sammui (lopullisesti)

Monta lähelläpiti tilannetta on joko hoidettu tien päällä tai vaihtoehtoisesti nilkutettu kotiin. Suurin osa autoista ei ole jättänyt tien päälle kertaakaan.
9-5 -07 2.3T STW
9-5 -06 2.3T STW Aero
ex 9-5 -07 2.0T STW A
ex 9-5 -08 2.3T STW
ex 9-5 -09 (-10) 1.9 TiD STW A
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Millä autolla olet/et ole jäänyt tielle?

Viesti Kirjoittaja anv »

Yhdelläkään autolla en tien päälle ole jäänyt ikinä (kopkop). Kotipihaan kyllä pari kertaa. Ekalla kerralla -76 mallin 99 saappi ja jakoketjun kiristin muljahti pois paikoiltaan autotallissa oliskos ollut v. 1980. Sanoisin että epäonnistunut huolto kun 10km aikaisemmin oli venttiilit säädetty merkkiliikkeessä.
Heti perään vuonna 2018 NG9-3:lla jäi vappuna kotipihassa vissiin "putki päälle", eikä pumppu enää pumpannu pensaa.
Tämä nykyinen sähkäri on kolmesti ollut hinurin kyydissä. Eka ja toka kerta liittyi ilmaläppien moottoreihin (Punainen valo, ei saa ajaa). Kolmas kerta kun zombie iski, eikä meillä ollut vielä tietoa kuinka siitä toivutaan.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
kaseva
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: Millä autolla olet/et ole jäänyt tielle?

Viesti Kirjoittaja kaseva »

Onhan tää vähän kurjaa kerrottavaa Saab-foorumilla, mutta on matka katkennut Saabilla (ja BMW:llä). MY07 9⁵ poksautti vesiletkun halki oikein huolella alamäkeä rullatessa (automaattia vasten nojaten) ja pelkästään se vesihöyryn määrä auttoi ymmärtämään, että nyt kannattaa vetää sivuun. Lavetilla pajalle.

BMW otti nokkiinsa kun tankkasin paremmin tietämättä Nesteen vanhempaa MyDieseliä F-sarjan vitoseen, joka sitten sulatti EGR-venttiilin. 3 päivää ja 550 km myöhemmin. Lavetillae pajalle.

Laskin taannoin, että olen viihtynyt tien päällä oman auton ratissa omaan piikkiin (=maksanut kulut) tähän mennessä n. 1+ miljoona kilometriä. En aja taksia. 3/4 tuosta olen ajanut Citroëneilla, vain ja ainoastaan hydejousilla. Eipä kertaakaan matka katkennut :D
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
Vastaa Viestiin