Liisinkipaketteja

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
aero
-
Viestit: 8670
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Liisinkipaketteja

Viesti Kirjoittaja aero »

Juu, ei se osarillakaan halpa olisi ja saa tuolla kilsahinnalla vähän erilaista vastinetta kuin halvemmilla vaihtoehdoilla, mutta silti. Eikä tuo kilsahintakaan varma ole, sitähän voi helposti nostaa sillä ettei aja maksimimäärää. Tuo siis on ihan vaan suoraan vuosihinta/10000 -kaavalla laskettuna (4v ja 40Mm soppari) ja sanottu ääneen, että voi hahmottaa mitä kulkeminen tuolla diilillä maksaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Liisinkipaketteja

Viesti Kirjoittaja AZP »

Korkojen keuliminen ja inflaatio laittaa laskurit vähän uusiksi. Aikaisemmin pystyi hyvin laskemaan onko diili hyvä vai huono verraten omistamisen arvonalenemaan, kun ei tarvinnut miettiä että 2-4v aikana saman auton listahinta kohoaisi merkittävästi ja kun raha oli lähes nollakorkoista.

Tuosta kun laskee niin 106 k€ autosta maksaa 4v aikana rajoitetuilla kilsoilla reilu 62 t€ liisaria. Vanhalla kaavalla ei todellakaan hyvä diili, mutta kun huomioi että euribor on 3,5 % ja halpakin subventoimaton autorahoitus jossain 5-6 % paikkeilla niin 4v aikana korkoja tulis maksuun jo lähes 20 t€, joka siis sisältyy tuohon summaan.

Toisaalta jos tämä meno jatkuu niin 4v päästä tuon Taycanin listahinta saattaa olla vaikka 140 t€ ja se heijastuu väkisin muutaman vuoden ikäisiin vähän ajettuihin käytettyihin. Eli 4v päästä aika kovallakin arvonalenemaprossalla tuon auton arvo saattaa olla vaikka 70 t€ jolloin arvonalenema onkin vain 36 t€. Tämä on tietenkin hyvin epävarmaa eikä kukaan tiedä etukäteem miten käy.

En nyt lukemut ehtoja tarkemmin mutta eiköhän tuokin ole takuuhyvityshintainen rahoitusmalli josta auton käyttäjä pääsee eroon maksamalla loppuvelan ja myymällä auton sinne mistä parhaan hinnan saa. Eli jos 4v päästä autosta saa sen 70 t€ ja velkaa on jäljellä sitä vähemmän niin siitähän jää soppeli käsiraha seuraavan rahareijän hankintaan ja on helppo taputella itseään selkään että onnistui tienaamaan rahaa vuokraamalla neljäksi vuodeksi itselleen porssen :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Liisinkipaketteja

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Se on just näin kuin duunaritoverit aero ja AZP kerrotte. Itse lähestyin tota diiliä lähinnä siitä näkökulmasta, että vaikka muistissa onkin 99e/kk Cliot tai 199e/kk Yarikset, niin tuo on ensimmäinen oikeasti v*tun kallis auto johon ylipäätään yksityisliisaria tarjotaan ja joka ei ole pikalaskulla sikakallis. Mielessä siintää myös ne jotkin fiksudiilit, joissa aika vastaavilla ehdoilla joku 3-sarjan sahara-edition Penarin kk-maksu oli 699e/kk.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Vastaa Viestiin