Kuulin tuttuni kautta, että eräs autojen ilmastontihuoltoja tekevä oli kysynyt: Vietkö toimivan jääkaapin tai pakastimen huoltoon?
Tähän oli vastattu kieltävästi, johon taas kommentoitu: Juuri näin, joten miksi auto pitäisi.
Auton ilmastointijärjestelmä eroaa vaikka jääkaapista tai muusta kylmälaitteesta siten, että moottori-kori välissä putkisto on toteutettu kumiletkuilla ja vielä merkittävämmin siten, että autoissa ei yleensä ole käytössä suljettua kompressoria. Eli siis kun kompressori pyörii mekaanisesti ja voimanlähde on kompressorin ulkopuolella (apulaitehihna), on välissä akelitiiviste joka ei ole koskaan täysin tiivis.
Sähkö- ja hybridiautoon pitäisi olla mahdollista tehdä ilmastointijärjestelmä, jota täytyy huoltaa yhtä usein kun jääkappia. Kompressorin voisi sijoittaa koriin kiinni ja näin saataisiin autoonkin suljettu kompressori ja ilman letkuja.
Tuo edellä kerrottu on ihan totta, mutta se ei edelleenkään edellytä huoltoon viemistä toimivaa systeemiä. Ilman muuta on autossa edellytyksiä kylmäaineen vähenemiselle. Se antaa sitten merkit, kun aine on vähentynyt riittävästi niin, että teho heikkenee.
Sekin on totta, että useilla teho heikkenee muutamien vuosien käytön jälkeen. Silloin huolto on paikallaan. Minulla kesti 12 vuotta täysin samanlaisena. Ehkä hyvää tuuria.
Kun teho vähenee vähitellen, ei sitä juurikaan noteeraa. Kerrasta laukeamisen kyllä huomaa, kuten myös hiljalleen vajunneen systeemin huollon yhteydessä parantuneen tehon, mutta juuri sitä vähitellen hiipumista ei ihmisaistein meinaa huomata, siihen tarvii mittalaitteita.
Ihan kuin sitä moottorin ja laakerien kulumistakaan ei huomaa ajossa, ennenkö on liian myöhäistä. Ero on toki iso, kun ilmastoinnin hiljattainen vajuminen ei pysäytä matkaa eikä tee megalomaanista lovea lompakkoon, mutta pointtina se, että niitä huoltosuosituksia ja -ohjelmia annetaan juuri siksi, että sitä huoltotiheyttä, joka tarvitaan normaalin performanssin ja luotettavuuden ylläpitämiseen, ei käyttäjä helposti huomaa.
Puhumattakaan siitä, että kun ostaa käytetyn auton, voi ilmastoinnin teho olla jotain mitä ei osaa odottaa. Ainakin kahdessa autossani on ostaessa ilmastointi toiminut ihan hienosti (tai ainakin siltä on tuntunut), mutta uusintatäytön jälkeen ollut teho ihan eri tasolla. Alkuperäinenkään referenssi ei siis välttämättä ole sitä mitä pitäisi.
Muuten, tästä voi olla eriäviä käsityksiä, mutta minä olen oppinut asian niin, että huolto on ennakoiva ja ylläpitävä toimenpide nimenomaan vielä ehjälle ja toimivalle asialle ja remontti/korjaus sellainen, jossa korjataan jo vioittunutta/hajonnutta asiaa. Niinku niitä moottoriöljyjä vaihdetaan huollossa juuri siksi että ei tarttisi alkaa tekemään koneremonttia. Ryytyneen ilmastoinnin täyttö menee siis minusta remontin puolelle, kun korjataan jo tehonsa menettänyt varuste ehjäksi ja täystehoiseksi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin. -Agentti Tuplanolla
Autpjen kylmälaitteet tosiaan vuotaa aina, jääkaappi ja ilppi ym. On tiiviimpiä. Enpä ole omia huoltoon vienyt kun kylmää on aina tullut varmasti se lisää kompuran käyttöikää kun on riittävässä ainetta järjestelmässä, eli pidemmän päälle huolto todennäköisesti kannattaa.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Sekin on totta, että useilla teho heikkenee muutamien vuosien käytön jälkeen. Silloin huolto on paikallaan. Minulla kesti 12 vuotta täysin samanlaisena. Ehkä hyvää tuuria.
Tätä en kyllä usko. Kertoo enemmän siitä, ettei siihen toimintaan olekkaan kiinnitetty niin tarkkaa huomiota, kuin luulet.
Ensiksihän lisääntyy kompressorin päälläoloaika ja sitten vasta alkaa jäähdytysteho hiipumaan. Sitten jos kompressori on vielä muuttuvatilavuuksinen ja ilman magneettikytkintä, niin etpähän huomaa sitä päälle/poiskytketytymistäkään.
Sekin on totta, että useilla teho heikkenee muutamien vuosien käytön jälkeen. Silloin huolto on paikallaan. Minulla kesti 12 vuotta täysin samanlaisena. Ehkä hyvää tuuria.
Tätä en kyllä usko. Kertoo enemmän siitä, ettei siihen toimintaan olekkaan kiinnitetty niin tarkkaa huomiota, kuin luulet.
Ensiksihän lisääntyy kompressorin päälläoloaika ja sitten vasta alkaa jäähdytysteho hiipumaan. Sitten jos kompressori on vielä muuttuvatilavuuksinen ja ilman magneettikytkintä, niin etpähän huomaa sitä päälle/poiskytketytymistäkään.
Siis mitä et usko...
sitäkö että kesti 12 vuotta samanlaisena eli yhtä tehokkaana?
Jos tuosta kyse, niin aivan sama vaikkei uskokaan, mutta tiedän asian olevan näin. Pari viime kesää on ollut sellaista että taatusti tiesi oliko ilmastointi kunnossa vai ei.
Automaatti-ilmastoinnin kanssa alkaa jossain vaiheessa puhallinnopeus nousta käytössä. Tällä ilmastointi kompensoi jo heikentymään menossa olevaa jäähdytystä. Lisäksi kondenssivettä ei tule saamaan tahtiin kuin ennen auton alle lätäkkönä.
Noista tietää "maallikkokin", että on kohta aika huollolle. Sitten kun ei enää kunnolla jäähdytä on jo viimeistään aika.
Käytin inkun pienessä päivityksessä. Lähinnä haettiin parannusta hitaaseen kaasupolkimen reagointiin, muunmuassa polkaistessa ohitukseen. Tuntuihan sekin paranevan Lopputulos 288hp ja 461nm. Vetoa tuntuisi olevan ihan riittävästi, ainakin hetkeksi, tälläiselle "dinosaurukselle"
Quantumin softa. Imaisivat softan ulos ja kävi briteissä tsekattavana ja sitten päivitys sisään. Kun britti-talosta kyse niin softa löytyi Vauxhallin alta ja ecu-tiedoissa luki Delco E39 Opel/Saab. Eli täähän on sielultaan
Edit:
Renkaatkin tuli tässä keväällä uusittua. Michelin Pilot Sport 4, 245/45ZR18. Aika hyvät ajaa, minähän en "kiinakumeihin" koske Renkaat on mielestäni se viimeinen paikka säästää. Käy vielä kuin Wiskarin laulussa Tässäkö tää oli.
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
Tervetuloa "korvikkeen" käyttäjäksi Mielestäni inkku on lähinnä saappia oleva malli.
Aikaisemmin kirjoittelin jäähdytysnesteen katoamisesta. Nyt näyttäisi että se paisuntasäiliön korkin vaihto auttoi. Kallis vika
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
Pikku päivitys. Ajeltu taas jokunen tonni. Jäähdyttimen vedet pysyneet. Nyt on varmaan pakko uskoa että paisuntasäiliön korkin vaihto auttoi Ei oo tuollaista vikaa tullut kyllä ennen vastaan. Ei uskonut marmorikaan. Toivoivat varmaan isompaa remppaa
Muuten pelannut hyvin. Jos ne alkuun "vaivanneet" myyjän piikkiin hoidetut hommat riittivät. Toivottavasti jatkuu yhtä huolettomasti. Onhan niitä uhkakuvia: Haldex, FlexRide, ynnä muita vimpaimia.
Edelleen tuntuu mahtavalta peliltä ajella. Mutkainen asfaltti-tie, Sport-asetus päälle(asetuksista valittu jatkuva neliveto sportin kanssa) niin riemulla ei ole rajaa. Ei taipunut viiru mutkiin saman lailla kuin tämä karvan alle 1800kg möhkö Sportilla pitää kierrokset kokoajan 2500:n yläpuolella, joten n.290hv ja 460Nm on täysillä pelissä.
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
Vakiona 250hv ja 400Nm. Eli aika maltillinen lisäys Konehan on kehitysversio moottorista joka oli NG9-5:sessa 220hv. Tämä on jo suorasuihku ja näkyy olevan jo tehtaalta mm. 3" dp. Muistaakseni J Carlson aikoinaan epäili tuosta Saabin mosasta että irtoaa n. 280-300hv vakiohiluilla. Epäili aivan oikein Jotkut pajat ottavat karvan yli 300hv. Quantum pysyy hieman maltillisimmilla tasoilla. 6T70-automaattilootalle gm lupaa 1-vaihteella kestoa 450 ja 2-6-vaihteilla 515Nm.
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
Tuossa lainaus JC:n kaupallisesta ilmosta. Inkun 1.6 on tuo 200hv jo tehtaalta.
"2-litraisen potentiaalin uskon olevan n. 280-300hv/450Nm polttoaineesta riippuen, tarkat luvut selviää dynossa mutta hyvin virittyvä moottori on. 1,6-litraisen reilut 200hv/300Nm."
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06