Ostin Insignian
Re: Ostin Insignian
Ei löytynyt vuotoa. Oli n. 2h paineistettuna eikä hävinnyt paine. Joten vaihdettiin nyt sitten korkki paisariin ja seurataan.
Ikävämpi yllätys oli katsastus, takaa tukivarren ulommassa puslassa väljää. Sisemmän kuulemma pystyy vaihtamaan, mutta ulomman tapauksessa vaihdettava koko tukivarsi. Merkkiliike kuulemma joskus yrittänyt mutta ei onnistu, pusla hajoaa!!!! Miten tämä on mahdollista? No onneksi ei ole tukivarsi kallis n. 500€ + vaihtotyö
Kohta on Saappia ikävä. Kai tähänkin voisi löytää uretaanit jostain.
Ikävämpi yllätys oli katsastus, takaa tukivarren ulommassa puslassa väljää. Sisemmän kuulemma pystyy vaihtamaan, mutta ulomman tapauksessa vaihdettava koko tukivarsi. Merkkiliike kuulemma joskus yrittänyt mutta ei onnistu, pusla hajoaa!!!! Miten tämä on mahdollista? No onneksi ei ole tukivarsi kallis n. 500€ + vaihtotyö
Kohta on Saappia ikävä. Kai tähänkin voisi löytää uretaanit jostain.
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
Re: Ostin Insignian
Jos kerta jo yks pusla on hajotettu, niin sillonhan pelkkää puslaaki myydään. Ja jos puslaa myydään, niin kai se on tarkotettu vaihdettavaks, eihän niitä muuten kukaan ostais? Ja jos niitä ei kukaan osta, niin tuskin niitä myytäis
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Ostin Insignian
Marmorilla väitti että hajoittivat kolme puslaa. Täytyy kysyä osanumerot, että voi vähän perehtyä asiaan. Mutta hämmästyttää edelleen. Luulisi että Opelinkin työkalusarjaan kuuluu tuohonkin työkalut.
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
Re: Ostin Insignian
NG-kolkissahan on taka-alatukivarsissa sama juttu: sisempää puslaa ei ole tarkoitus vaihtaa vaan uusittava koko varsi. Powerflexillä taitaa olla tuohon uretaanipusla olemassa, muita en löytänyt kun aikoinaan etsin. Vaihto onnistunee prässillä, mutta koska valmistaja ei suunnitellut puslaa vaihdettavaksi, siihen ei ole Saabin työkalua ja vaihtaminen voi vaatia kikkailua enemmän kuin vaihdettavaksi suunnitellun puslan vaihto.
Meinaan vaan että se että puslaa myydään ei välttämättä tarkoita että se on vaihdettavaksi suunniteltu.
Onko muuten nelivetoinsigniassa miten erilainen alusta vajaavetoiseen nähden?
Meinaan vaan että se että puslaa myydään ei välttämättä tarkoita että se on vaihdettavaksi suunniteltu.
Onko muuten nelivetoinsigniassa miten erilainen alusta vajaavetoiseen nähden?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ostin Insignian
Kai siinä alustassa jotain eroa on. Ei ole tarkempaa tietoa kun en ole löytänyt opelin "wissiä". Luulisi takavedon jotain vaikuttavan. Takapään alustan koodi näyttäisi olevan GNE ja etupään GNB. Tiedä sitten mitä on vajaavetoisissa. Tiedot löytyy vin numerolla esim. tuolta: http://astra-3.pl/vin.php?lang=en
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
Re: Ostin Insignian
Opelin osaluettelo löytyy tuolta: https://opel.7zap.com/fi/car/
Re: Ostin Insignian
Joo, tuolta tutkinkin. Enkä löytänyt tukivartta jossa olisi samalla osanumerolla kummankin pään puslat, kuten marmorilla väittivät. Täytyy kysyä marmorilta koodi siihen tilattavaan tukivarteen. Näkee sitten että mikä osa ja millaiset puslat. Tässä sportissa on ilmeisesti vähän erilainen kuin ns. perusmallissa, nelivetokin vaikuttaa. Ainakin etupäässä on HiPerStrut-systeemi. Taitaa alusta yleensäkin olla 10mm matalampi. Pikku hiljaa alkaa näemmä inkkukin tulla tutummaksi Saappien jälkeen.
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
Re: Ostin Insignian
Tilasin sitten jenkeistä. Otin vielä puslankin vanhaan, jos sais vanhankin ehjättyä varaosaksi. Maksoivat rahteineen ja veroineen kaikkineen n. 240€ Ja alkuperäinen GM. On suomessa hinnat kohdallaan. Tukivarsi on vaihtunut jossain välissä ja näyttäisi että näissä on sama pusla kummassakin päässä. On nämä varaosa-kuviot sekavia kuin aikoinaan 244:ssa Volvossa. Saattoi jarruosia muuttua kesken vuosimallin.
Edit. Hinta olikin 215€ kaikkineen, sotkin ihan toiseen asiaan
Edit. Hinta olikin 215€ kaikkineen, sotkin ihan toiseen asiaan
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
Re: Ostin Insignian
Tukivarsi vaihdettu ja leima haettu. Nestevuodosta ei oikein tietoa, kun etätöissä ei tule kilsoja. Jos seuraavaksi suunnittelisi roiskeläppien asennusta eteen.
Ilmastoinnista puuttui 120g. Viimeksi tsekattu 2 vuotta sitten. Kokonaismäärä on 600g, joten mielestäni aika paljon hävinnyt.
Ilmastoinnista puuttui 120g. Viimeksi tsekattu 2 vuotta sitten. Kokonaismäärä on 600g, joten mielestäni aika paljon hävinnyt.
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ostin Insignian
Tuo ilmastoinnin huolto / aineen lisäys pitäisi tehdä joka toinen vuosi.soap95 kirjoitti: ↑Ma Huhti 27, 2020 22:04Tukivarsi vaihdettu ja leima haettu. Nestevuodosta ei oikein tietoa, kun etätöissä ei tule kilsoja. Jos seuraavaksi suunnittelisi roiskeläppien asennusta eteen.
Ilmastoinnista puuttui 120g. Viimeksi tsekattu 2 vuotta sitten. Kokonaismäärä on 600g, joten mielestäni aika paljon hävinnyt.
Jossain siellä on vuoto, jos tuon verran on kadonnut. Väriainetta kehiin, niin vuotokohta paljastuu.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Ostin Insignian
Yleinen "viisaus" lienee, että ilmastoinnista katoaa 5-10% ainetta vuodessa. Jos tuo pitää paikkansa, niin silloin 120g täyttö menisi vielä nippa nappa "toleransseihin" 600g kokonaismäärällä ....
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Re: Ostin Insignian
Olen asiasta eri mieltä.Turbo Sensonic kirjoitti: ↑Ti Huhti 28, 2020 06:19
Tuo ilmastoinnin huolto / aineen lisäys pitäisi tehdä joka toinen vuosi.
Miksi viedä toimivana "huoltoon". Silloin ei ole vuotoja, kun laite toimii normaalisti. Usein käy niin, että toimiva järjestelmä on viety ilmastointihuoltoon, ja sen jälkeen onkin ollut ongelmia tiedossa.
Kuulin tuttuni kautta, että eräs autojen ilmastontihuoltoja tekevä oli kysynyt: Vietkö toimivan jääkaapin tai pakastimen huoltoon?
Tähän oli vastattu kieltävästi, johon taas kommentoitu: Juuri näin, joten miksi auto pitäisi.
Samaahan voisi ajatella laajassa käytössä oleville ilmalämpöpumpuillekin, kun tekevät "samaa asiaa" kuin ilmastoinit autossakin. Ei niitä kukaan erikseen huolla niin kauan kun toimivat.
Ex NG9-3 oli minulla 12 vuotta ja ostohetkellä 4 vuotta ikää. Koskaan ei minun aikana tehty ilmastointihuoltoa. Ei ollut tarvetta. Tuskin oli tehty ennen minulle tuloakaan. Myöskin Mitsusippi ilmalämpöpumppu on pyörinyt 12 vuotta ja toimii kuin uutena.
Tämä oli minun mielipide asiasta ja kukin tehköön miten haluaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Ostin Insignian
Jos se vaikka kuuluu huolto-ohjelmaan? Jos se vaikka tehostaa toimintaa tai poistaa ikäviä häiriöitä, kuten joidenkin ilmastointilaitteiden vajaapaineisena pitämiä ääniä? Miksi viedä auto öljynvaihtoon ennenkö laakerit alkaa havaittavasti kulua tai ylipäätään muuhun huoltoon, kun se vielä toimii normaalisti?
Jääkaapin ja ilpin, kuten myös kiinteistöilmastoinnin asennus on staattinen ja etenkin jääkaapin ympäristö hyvinkin tarkkaan kontrollissa, kun edes lauhdutinkennon ympäristön lämpötila ei yleensä juurkaan pumppaa. Auto liikkuu ja tärisee ihan eri tavalla, lämpötila molempien kennojen luona pumppaa etenkin täälläpäin -30 ... +30 välillä kohtuu helpostikin ja pahimmillaan systeemi on puolisen vuotta putkeen käyttämättä, kun sitä ei pakkaskeleillä oikein voi pyörittää. Ihan ei ole vertailukelpoisia ympäristöt ja järjestelmät keskenään, vaikka kaikki kylmäkoneita ovatkin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ostin Insignian
Mielestäni tuo 2 vuotta on ihan ok väli tehdä ilmastointihuolto. Jos se siitä menee rikki, niin olisi kohta mennyt muutenkin. Voihan niitä olla sellaisia huolto-paikkoja joissa hajoilee vähän yksi jos toinenkin asia Merkkihuollossa sanoivat että tuo on vielä normaalin rajoissa. Ei saabeista kyllä tainnut ihan noin paljon hävitä parissa vuodessa, mutta seurataan tätäkin. Olen pitänyt automaatin päällä ympäri vuoden, joten luulen että pyörähtelee talvenkin aikana.
Minäkään en ihan suoralta käsin vertailisi auton ilmastointia jääkaappiin, ympäristöt ovat niin paljon erilaisia.
Minäkään en ihan suoralta käsin vertailisi auton ilmastointia jääkaappiin, ympäristöt ovat niin paljon erilaisia.
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
Re: Ostin Insignian
No niinhän minä mainitsinkin, että en vie huoltoon, jos toimii kuten ennenkin. Kun on jotain ongelmaa, niin se onkin eri juttu ja viedään huoltoon.
En vertaisi kylmälaitetta, vaikka olisi se sitten autossa, moottoriin ja sen öljynvaihtoon.
Kyllä ILP on myös aika kovissa olosuhteissa ilmaston suhteen. Auton tärinät värinät ym voivat aiheuttaa niitä vuotoja ja silloin käy juuri niin kuin aiemmin oli kerrotuu, ei toimi enää kuten ennen.
Saa niitä huoltoon viedä ei siinä mitään, mutta minä en vie ennenkuin on jokin havaittava syy.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)