Ostin Insignian

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3353
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ostin Insignian

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kestävyys on ihan tuurista kiinni. Laatikkossa ei ole muuta vikaa kuin päätylaakereiden kuluminen väärän shimmauksen takia. Korjaus onnistuu ja maksaa n 1500.

Ensioireet on vaihdekepin heiluminen moottorijarrutuksen ja kiihdytyksen alkaessa, ja lähinnä ykkös ja vitos vaihteilla. Se ei vielä haittaa, mutta mikäli ulisee tai sirisee on aika tehdä remontti.

Joihinkin on jouduttu tekemään remontti jo alle 100 tkm ja joihinkin myöhemmin tai ei ollenkaan. Laatikon tyyppi on tosiaan m32. Muutoin se on hyvä laatikko ja korjattuna kestää varmasti.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9917
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ostin Insignian

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ja iso osa manuaali-insignioista (olikohan mm. kaikki dieselit?) on kuusivaihteisells F40-laatikolla, jota tuo heikkous ei vaivaa.

900Caasutin
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Pe Elo 25, 2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Ostin Insignian

Viesti Kirjoittaja 900Caasutin »

Taisi itse asiassa olla niin, että 130 heppainen diesel on sillä heikommalla laatikolla ja 160 heppainen paremmalla. Vahva MUTU asiasta. :D
#3142
9-3 SS Tid -09 ja 9-3 SC TTid A -08

TTH
"Hirsch"
Viestit: 761
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Espoo

Re: Ostin Insignian

Viesti Kirjoittaja TTH »

Opel-miehen tietopaketti (linkki suoraan A-Insignian sivulle):
https://www.opel-infos.de/modelle/insignia_a4t.html
NG900 -95 Alkoholisoitunut peruna-stage
9-5 B235iR MY98 Biopower
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.

Kotitalli
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Loka 24, 2011 14:24
Paikkakunta: Imatra

Re: Ostin Insignian

Viesti Kirjoittaja Kotitalli »

Hyvä tietopaketti, kiitos ja kumarrus!

OhutJ

soap95
"Aero"
Viestit: 387
Liittynyt: Ma Loka 16, 2006 21:10
Paikkakunta: Orimattila

Re: Ostin Insignian

Viesti Kirjoittaja soap95 »

Taas tullut muutama tuhat kilometriä lisää. Auto pelaa muuten ok, paitsi P-asennon tunnistus herjaa välillä sammutuksessa. Kun lukitusvivun painaa uudestaan pohjaan ja vapauttaa jousen voimalla sen, niin sitten herja poistuu. Tuntuu sen verran takeltelevan että ei ilmeisesti aina löydä asentoa. Polttoaine-anturiakin on vihdoin ja viimein saatavilla. Saa nähkä häviääkö vaihdolla matalan polttoaineen hälytys. Samalla saavat selvitellä vaihdekeppi-asiaa. Vieläköhän menee liikkeen piikkiin :D
Muuten tässä odotellaan liukkaita. Pääsee testaamaan itselle ekaa nelivetoa. Ajovalot on jo testattu pimeällä. Ei turhaan kehuta noita AFL-valoja,vai mitkä ne oli. Lyhyillä kääntyilevät mutkien mukaan ja valokeila hiljaisessa vauhdissa on tosi leveä. Myös valoteho on melkoisen hyvä. Pesee kyllä mennen tullen viirun ksenonit. Toki umpiot on vielä täysin moitteettomat.
Kuolleen kulman varoitus peilissä on pari kertaa pelastanut motarilla tiukalta tilanteelta. Takaviistoon näkyvyys on tässä kyllä melko surkea. Peruuttaessa on suosiolla luotettava kameraan ja peileihin.
Pieneen miettimiseen kovempaa polkaistessa ei tahdo tottua. Liekö syy edellinen etanoli-pirssi :D
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06

soap95
"Aero"
Viestit: 387
Liittynyt: Ma Loka 16, 2006 21:10
Paikkakunta: Orimattila

Re: Ostin Insignian

Viesti Kirjoittaja soap95 »

Vaihdekeppi-moduuli vaihdettu kokonaisuudessaan. Nyt tuntuu pelaavan keppi ja lukkovipu napakasti. Meni vielä liikkeen piikkiin, onneksi. Ei ollut ihan ilmainen möhkäle, eikä helppo vaihtokaan.
Mutta paineanturi on taas hakusessa. Ilmeisesti PSA-kaupasta johtuen on alihankkijat ja komponentti-toimittajat menossa osittain vaihtoon. Sovittiin että yritän jostain hommata itse anturin. Anturin valmistaja on AcDelco, joten on varmaan vaihtuvissa toimittajissa. Sama on tehnyt moottorinohjauksenkin.
Löysin jenkkilästä anturin. Eivät myyneet ilman auton valitsemista, arpakone osui Buick:iin :D . Anturi maksoi n. 34€ ja rahti 87€ :) Marmorilla anturi n. 150€.
Onko jollain tietoa että mistä saisi pissapojan suuttimen säätötyökalun? Samanlainen varmaan NG95:ssa. Joku neljä sakarainen metallipuikko. Muistelen ristos-nimimerkin kertoillen siitä uuden 95:n viestiketjussaan.
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06


soap95
"Aero"
Viestit: 387
Liittynyt: Ma Loka 16, 2006 21:10
Paikkakunta: Orimattila

Re: Ostin Insignian

Viesti Kirjoittaja soap95 »

Kiitoksia linkeistä. Sainkin jo facebookin opel-ryhmästä saman linkin. Työpaikka on Heinolassa, joten täytyy käydä kyselemässä Heinolan Kympistä. Oli taas lähellä ettei lähdetty merta edemmäs kalaan :D. Valmistaja on eri kuin "alkuperäisessä" mutta ei liene haittaa :lol:
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06

soap95
"Aero"
Viestit: 387
Liittynyt: Ma Loka 16, 2006 21:10
Paikkakunta: Orimattila

Re: Ostin Insignian

Viesti Kirjoittaja soap95 »

Ja matala polttoaineenpaine-saaga jatkuu. Keskiviikkona vaihdettiin jenkeistä tullut anturi. Oli kuulemma ty,öläs puhdistaa ympäristö kun on niin vahva massa pohjassa :D
No perjantaina kävin hakemassa pyyhkijän sulat. Liikkeen pihasta lähtiessä syttyi taas vikavalo. Nyt tuli vähän erilaisia polttoainehälyjä ainakin pari. Totesivat että nyt lähtee kysely tehtaalle, että mitä vaihdetaan seuraavaksi. Itse alan epäilemään tehtyä moottorin ohjausboksin softan päivitystä. Hälyä ei ole edellisen omistajan aikana tullut kertaakaan. Sovin kauppaa tehdessä että kaikki mahdolliset softat päivitetään mikäli on uudempi saatavissa. No ensi viikolla pitäisi tehtaalta tulla valaisua asiaan. Muuten auto pelaa mainiosti.
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06

soap95
"Aero"
Viestit: 387
Liittynyt: Ma Loka 16, 2006 21:10
Paikkakunta: Orimattila

Re: Ostin Insignian

Viesti Kirjoittaja soap95 »

Tehtaalta tullut jotain vinkkejä. Maanantaina taas tutkitaan :D
Ensimmäisenä kuulemma joku johtoliitos vasemman takarenkaan lähettyviltä. Onkohan jotain sattunut kun keväällä vaihdeltiin Haldexiin öljyjä sekä suodatin. Olisi aika hupaisaa jos vika jossain liittimessä. Turhaan vaihtaneet ämpärin pumppuineen tankkiin ja tuon anturin. Onneksi myyjän piikkiin. Nyt saattaa olla hyötyä että tuli ostettua merkkiliikkeestä. On vielä heidän myymänsä uutena ja kaikki huollot teetetty heillä.
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06

soap95
"Aero"
Viestit: 387
Liittynyt: Ma Loka 16, 2006 21:10
Paikkakunta: Orimattila

Re: Ostin Insignian

Viesti Kirjoittaja soap95 »

Ei löytynyt vikaa johtoliitoksista. Kuulemma tilasivat uuden korkeapainpumpun, se vaihdetaan seuraavaksi. Eli saaga jatkuu. Nyt pääsi kokeilemaan nelikkoa liukkailla. On se aika peli. Ilmeisesti tässä Haldex:ssa on myös elsd vai mikä se oli :D
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9917
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ostin Insignian

Viesti Kirjoittaja AZP »

Käsittääkseni ainakin suomiautoissa olisi se taka-akselin luistonrajoitin vakiona. Insignia Country Tourerhan pesi TM:n korotettujen nelivetofarkkujen vertailussa etenemiskokeissa kaikki muut, taakse jäi niin Audin Torsen, Subarun Symmetrinen kuin Volvon Haldexikin. Ja tarinan mukaan se Insignian Haldex+eLSD on Saabin kehittämä, ei Opelin :D

soap95
"Aero"
Viestit: 387
Liittynyt: Ma Loka 16, 2006 21:10
Paikkakunta: Orimattila

Re: Ostin Insignian

Viesti Kirjoittaja soap95 »

Näin olen itsekin ymmärtänyt että eLSD:ssä olisi Saabilla sormet vahvasti pelissä. Varmistelin vielä, niin näyttäisi tuossa omassa olevan elektroninen luistonesto takana.
Kadulla oli käytännössä peilijäätä. Polkaisin vähän reippaammin kaasua, juuri ehti huomata että vähän raapaisi ennen kuin lähti kiskomaan. Ei hakenut yhtään ja vetoa riitti. On tämmönen nelikko kyllä aika peli(vaikkei kuulemma olekaan oikea neliveto) kun on tottunut vähän tehokkaampiin etuvetoisiin :)
Ei sitä Haldex:in mukaan tuloa kyllä huomaa muuten kuin että alkaa pitoa löytymään. Ei kuulu ääniä eikä ole mitään nykäisyjä. Tiedä sitten onko paljon huonompi ilman tuota eLSD:tä. Saabejahan on käsittääkseni sekä että. Ei kai tuolle eLSD:lle ole vain omaa öljypoteroa?
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9917
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ostin Insignian

Viesti Kirjoittaja AZP »

Se, että tuollainen nykyaikainen Haldex ei ole oikea neliveto on yhtä totta kuin että Jeesus ei ollut jumalan poika tai Allah on väärä jumala. Vahvasti kyse uskonnollisesta vakaumisesta, ja asiasta voi kinastella loputtomiin. Teorioista huolimatta ne Subarun ja Audin ainoat oikeat nelivetoratkaisut jäi Opelin taakse tuossa mainitussa TM:n vertailussa. Muutenkin on hieman eri asia, onko neliveto tehty offroad-käyttöön, liukkaille kadulle vakavoittamaan ajokäytöstä vaiko ratakilpuriin parantamaan kierrosaikaa. Eri ratkaisut toimii eri käyttötilanteissa, Insignian neliveto ei varmasti pärjää kiinteälle lukitulle nelivedolle suolla, mutta ei sitä siihen tarkoitukseen ole tehtykään. Tämä on näitä asioita, jossa teknolgia ja äly voittaa yksinkertaisemmat mekaaniset ratkaisut, vähän niin kuin se, että monen on vaikea uskoa 2010-luvun Pikkupösön olevan turvallisempi auto kuin 80-luvun valurautavolvo.

Vastaa Viestiin