Mistä moottoripetroolia saa?
Mistä moottoripetroolia saa?
Joku tällä palstalla kertoi saavansa petroolia 50 senttiä/litra. Mutta mistä sitä moottoripetroolia saa? Neste ilmoitti jo muutama vuosi sitten, etteivät he ole valmistaneet aikoihin. Kuulin, että Nurmeksen Teboil toisi Venäjältä. Kävin ohikulkeissani kysymässä. Eivät ole tuoneet 10 vuoteen, ei ole kysyntää. Enkä nyt tarkoita huoltoasemilta saatavaa valopetroolia litran pulloissa vaan muutamaa sataa litraa aitoa moottoripetroolia.
Teboil todellakin toimitti petroolia venäjältä, kun sitä ei enää suomesta saanut. Nykytilannetta en tiedä.
Tosin, rekisteriotteessa on maininta" Alkuperäisrakenteena rinnakkainen järjestelmä toista nestemäistä polttoainetta varten", joka tarkoittaa sitä, että tankkiin voi kaataa myös muita vastaavia palavia nesteitä.
Muistelen, että petrosaabia olisi kokeiltu joskus tärpätillä, lamppuöljyllä yms. aineilla. Miten lienee kerosiini, eli lentopetroli? Siitä ei ole kokemusta.
Tosin, rekisteriotteessa on maininta" Alkuperäisrakenteena rinnakkainen järjestelmä toista nestemäistä polttoainetta varten", joka tarkoittaa sitä, että tankkiin voi kaataa myös muita vastaavia palavia nesteitä.
Muistelen, että petrosaabia olisi kokeiltu joskus tärpätillä, lamppuöljyllä yms. aineilla. Miten lienee kerosiini, eli lentopetroli? Siitä ei ole kokemusta.
Valopetrolin ongelma on nakutuksenkestävyys, eli sitä ei ole mitattu mitenkään. Sama taitaa olla lentopetrolin (JP-1?) kanssa. Kaasuturbiini kun ei nakuta.
Noita voisi koittaa jatkaa bensalla. Miten lie sitten kyseisten eväitten hinta?

Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Lentopetrooli on melkolailla samaa tavaraa kuin dieselöljy, eli sillä ei ole oikein mitään tekemistä moottoripetroolin kanssa.
Dieselin voi huoletta tankata JET A-1:llä... ja niinhän Rovaniemellä jotkut tekivätkin muutama vuosi sitten, useimmat muistanevat Lapin Lnsto:n kadonneet kerosiinit lehtien otsikoissa.
Huhut kertovat että diseliä ja bensaa sekoittamalla saa korvikkeen moottoripetroolille, mutta veikkaisinpa että mistään ei löydy ketään joka oikeasti olisi kokeillut...
Dieselin voi huoletta tankata JET A-1:llä... ja niinhän Rovaniemellä jotkut tekivätkin muutama vuosi sitten, useimmat muistanevat Lapin Lnsto:n kadonneet kerosiinit lehtien otsikoissa.
Huhut kertovat että diseliä ja bensaa sekoittamalla saa korvikkeen moottoripetroolille, mutta veikkaisinpa että mistään ei löydy ketään joka oikeasti olisi kokeillut...
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Tietoa petrolista ja sen sukulaisista
Lopussa reseptejä petrolin korvikkeiksi vanhoille maamoottoreille

Lopussa reseptejä petrolin korvikkeiksi vanhoille maamoottoreille

Kyllä se haju oli aikanaan ihan erikoinen jo sinällään.ju60ni kirjoitti:Lentopetrolin (JETA1) rikipitoisuus bensaan verrattuna on satakertainen ,joten pakokaasujen haju olis kylän erikoisin .

Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Tuota, tuosta diesel-auton tankkaamisesta lentopetroolilla, enpä oikein suosittele, moottorille itselleen ei välttämättä tapahdu mitään vauriota, mutta ongelma onkin siinä, että kerosiini (lentopetrooli), on itsessään melko "kuiva" neste, suomeksi sanottuna se ei voitele ruiskutuspumppua, joten vaatinee "kyytipojaksi" esim. 2-tahtiöljyä tai muuta liukastetta. Joihinkin laitteisiin kuten esim. nykyisin SA:n käytössä olevaan maastojakelukontin "käyttömoottorin" polttoaineeksi kelpaa ainakin valmistajan ilmoituksen mukaan raaka kerosiini, koska ruiskutuspumpun rakenne ei ole niin herkkä kuivalle polttoaineelle.Jussi kirjoitti:Lentopetrooli on melkolailla samaa tavaraa kuin dieselöljy, eli sillä ei ole oikein mitään tekemistä moottoripetroolin kanssa.
Dieselin voi huoletta tankata JET A-1:llä... ja niinhän Rovaniemellä jotkut tekivätkin muutama vuosi sitten, useimmat muistanevat Lapin Lnsto:n kadonneet kerosiinit lehtien otsikoissa.
Huhut kertovat että diseliä ja bensaa sekoittamalla saa korvikkeen moottoripetroolille, mutta veikkaisinpa että mistään ei löydy ketään joka oikeasti olisi kokeillut...
Sopivuus riippuu aika pitkälle ruiskutuspaineesta. Uudempien dieseleiden ruiskutuspaineet on pitkälti toistatuhatta baria, vanhoissa esikammiokoneissa liikuttiin kymmenes-viidesosassa siitä. Mitä korkeampi paine, sitä pienemmät välykset tarvitaan ja pienet välykset johtavat siihen että tarvitaan parempi voitelevuus.MN kirjoitti:Joihinkin laitteisiin kuten esim. nykyisin SA:n käytössä olevaan maastojakelukontin "käyttömoottorin" polttoaineeksi kelpaa ainakin valmistajan ilmoituksen mukaan raaka kerosiini, koska ruiskutuspumpun rakenne ei ole niin herkkä kuivalle polttoaineelle.
Suihkumoottorissa kerosiini pumpataan joko siipipumpulla tai hammaspyöräpumpulla, jotka ovat huomattavasti vähemmän ronkeleita voitelun suhteen kuin dieseleiden mäntäpumput. Painekin on muutamasta kymmenestä barista sataan bariin... elikkäs vanhoissa moottoreissa pelittää ihan hyvin.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Tuli tässä mieleen, että isällä oli taannoin vuosimallin 1980 Mazda, jonka hän samalla vuosikymmenellä muutti myös petroolilla toimivaksi. Hän oli silloin lentohommissa, joten Mazdalla luonnollisesti käryyteltiin menemään kerosiinilla, jota oli jatkettu tietyllä määrällä bensiiniä. Meno oli kuulemma vauhdin puolesta tyydyttävää, joskaan haju ei luultavasti tyydyttänyt takana autoileviaJussi kirjoitti:Huhut kertovat että diseliä ja bensaa sekoittamalla saa korvikkeen moottoripetroolille, mutta veikkaisinpa että mistään ei löydy ketään joka oikeasti olisi kokeillut...

Sitten myöhemmin petroinnostuksen mentyä ohitse, tästä Mazdasta poistettiin tuo vaihtoehtoisen polttoaineen mahdollisuus, ja minä ajelin sillä tyytyväisenä pitkälle 2000-luvun puolelle

Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Kyllähän paras ratkaisu ainaskin näiden petrosaabien kannalta on ajaa bensiinillä. Ajetaanhan turbomalleillakin käytännössä maantieajossa ilman ahtopaineita samalla tapaa, kuin vapareillakin. Yhdistää vaan ne tankit toisiinsa, että on vähän järkevämpi tilavuus sitä bensaa tankattavissa 
Niin, tuli vielä mieleen tossa, että kun lueskelee autolehtien artikkeleja niistä petromalleista, tulee entistä vakuuttuneemmaksi, ettei petroautoilu ollut mitään juhlaa ajamisen kannaltakaan.

Niin, tuli vielä mieleen tossa, että kun lueskelee autolehtien artikkeleja niistä petromalleista, tulee entistä vakuuttuneemmaksi, ettei petroautoilu ollut mitään juhlaa ajamisen kannaltakaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Mites muuten tuota petroolia on käytetty muissa moottorikoneissa? Itselle muistuu mieleen poikasena 80-luvulla sukulaisella ollut Terhi-perämoottori jossa muistaakseni oli bensa/petrooli käyttömahdollisuus. Ensin käynnistettiin ja ajettiin kone lämpimäksi bensalla ja sitten vaihdettiin hanasta petroolin puolelle. Taisi se kone suht hyvin toimia, kun ei ole muistiin jäänyt mitään poikkeuksellista, toisin kuin sukulaisen toisessa veneessä ollutta Mercurya kohtaan. mahtoiko jollain traktori merkillä olla petrokonetta?
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18