Mistä moottoripetroolia saa?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
hane
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Loka 29, 2003 09:41

Mistä moottoripetroolia saa?

Viesti Kirjoittaja hane »

Joku tällä palstalla kertoi saavansa petroolia 50 senttiä/litra. Mutta mistä sitä moottoripetroolia saa? Neste ilmoitti jo muutama vuosi sitten, etteivät he ole valmistaneet aikoihin. Kuulin, että Nurmeksen Teboil toisi Venäjältä. Kävin ohikulkeissani kysymässä. Eivät ole tuoneet 10 vuoteen, ei ole kysyntää. Enkä nyt tarkoita huoltoasemilta saatavaa valopetroolia litran pulloissa vaan muutamaa sataa litraa aitoa moottoripetroolia.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Suomesta ilmeisesti ei mistään. :( Eikun tynnyri takapaksiin ja Venäjälle tankkaamaan.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Teboil todellakin toimitti petroolia venäjältä, kun sitä ei enää suomesta saanut. Nykytilannetta en tiedä.

Tosin, rekisteriotteessa on maininta" Alkuperäisrakenteena rinnakkainen järjestelmä toista nestemäistä polttoainetta varten", joka tarkoittaa sitä, että tankkiin voi kaataa myös muita vastaavia palavia nesteitä.

Muistelen, että petrosaabia olisi kokeiltu joskus tärpätillä, lamppuöljyllä yms. aineilla. Miten lienee kerosiini, eli lentopetroli? Siitä ei ole kokemusta.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Firman venemiehet vihjaisivat kahvipöydässä, että kannattaisi ehkä kysellä venesatamista.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Valopetrolin ongelma on nakutuksenkestävyys, eli sitä ei ole mitattu mitenkään. Sama taitaa olla lentopetrolin (JP-1?) kanssa. Kaasuturbiini kun ei nakuta. :) Noita voisi koittaa jatkaa bensalla. Miten lie sitten kyseisten eväitten hinta?
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
ju60ni
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 13:57
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja ju60ni »

Lentopetrolin (JETA1) rikipitoisuus bensaan verrattuna on satakertainen ,joten pakokaasujen haju olis kylän erikoisin .
95 2,3 vireessä
scuuba
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 15:39

Viesti Kirjoittaja scuuba »

Pietarsaaressa
(faija käski pistää "nettiin myyntiin" mut perkele ku ei oo mitää käsitystä kuka tämmöstä tarvis/ mihin pistää ilmotusta :)
Moottoripetroolia
Saatavilla yht noin 800L
Määrähinnat:
20L 2e/L
200L 1.3e/L
040-4158159/Seppo
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

No ei noilla hinnoilla ainakaan säästöä tule kuten aikaisemmin on ollut koko petroolin idea. :roll:
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Lentopetrooli on melkolailla samaa tavaraa kuin dieselöljy, eli sillä ei ole oikein mitään tekemistä moottoripetroolin kanssa.

Dieselin voi huoletta tankata JET A-1:llä... ja niinhän Rovaniemellä jotkut tekivätkin muutama vuosi sitten, useimmat muistanevat Lapin Lnsto:n kadonneet kerosiinit lehtien otsikoissa.

Huhut kertovat että diseliä ja bensaa sekoittamalla saa korvikkeen moottoripetroolille, mutta veikkaisinpa että mistään ei löydy ketään joka oikeasti olisi kokeillut...
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Tietoa petrolista ja sen sukulaisista
Lopussa reseptejä petrolin korvikkeiksi vanhoille maamoottoreille :D
ju60ni kirjoitti:Lentopetrolin (JETA1) rikipitoisuus bensaan verrattuna on satakertainen ,joten pakokaasujen haju olis kylän erikoisin .
Kyllä se haju oli aikanaan ihan erikoinen jo sinällään. :?
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
MN
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 13:05
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja MN »

Jussi kirjoitti:Lentopetrooli on melkolailla samaa tavaraa kuin dieselöljy, eli sillä ei ole oikein mitään tekemistä moottoripetroolin kanssa.

Dieselin voi huoletta tankata JET A-1:llä... ja niinhän Rovaniemellä jotkut tekivätkin muutama vuosi sitten, useimmat muistanevat Lapin Lnsto:n kadonneet kerosiinit lehtien otsikoissa.

Huhut kertovat että diseliä ja bensaa sekoittamalla saa korvikkeen moottoripetroolille, mutta veikkaisinpa että mistään ei löydy ketään joka oikeasti olisi kokeillut...
Tuota, tuosta diesel-auton tankkaamisesta lentopetroolilla, enpä oikein suosittele, moottorille itselleen ei välttämättä tapahdu mitään vauriota, mutta ongelma onkin siinä, että kerosiini (lentopetrooli), on itsessään melko "kuiva" neste, suomeksi sanottuna se ei voitele ruiskutuspumppua, joten vaatinee "kyytipojaksi" esim. 2-tahtiöljyä tai muuta liukastetta. Joihinkin laitteisiin kuten esim. nykyisin SA:n käytössä olevaan maastojakelukontin "käyttömoottorin" polttoaineeksi kelpaa ainakin valmistajan ilmoituksen mukaan raaka kerosiini, koska ruiskutuspumpun rakenne ei ole niin herkkä kuivalle polttoaineelle.
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

MN kirjoitti:Joihinkin laitteisiin kuten esim. nykyisin SA:n käytössä olevaan maastojakelukontin "käyttömoottorin" polttoaineeksi kelpaa ainakin valmistajan ilmoituksen mukaan raaka kerosiini, koska ruiskutuspumpun rakenne ei ole niin herkkä kuivalle polttoaineelle.
Sopivuus riippuu aika pitkälle ruiskutuspaineesta. Uudempien dieseleiden ruiskutuspaineet on pitkälti toistatuhatta baria, vanhoissa esikammiokoneissa liikuttiin kymmenes-viidesosassa siitä. Mitä korkeampi paine, sitä pienemmät välykset tarvitaan ja pienet välykset johtavat siihen että tarvitaan parempi voitelevuus.

Suihkumoottorissa kerosiini pumpataan joko siipipumpulla tai hammaspyöräpumpulla, jotka ovat huomattavasti vähemmän ronkeleita voitelun suhteen kuin dieseleiden mäntäpumput. Painekin on muutamasta kymmenestä barista sataan bariin... elikkäs vanhoissa moottoreissa pelittää ihan hyvin.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Jussi kirjoitti:Huhut kertovat että diseliä ja bensaa sekoittamalla saa korvikkeen moottoripetroolille, mutta veikkaisinpa että mistään ei löydy ketään joka oikeasti olisi kokeillut...
Tuli tässä mieleen, että isällä oli taannoin vuosimallin 1980 Mazda, jonka hän samalla vuosikymmenellä muutti myös petroolilla toimivaksi. Hän oli silloin lentohommissa, joten Mazdalla luonnollisesti käryyteltiin menemään kerosiinilla, jota oli jatkettu tietyllä määrällä bensiiniä. Meno oli kuulemma vauhdin puolesta tyydyttävää, joskaan haju ei luultavasti tyydyttänyt takana autoilevia :lol:

Sitten myöhemmin petroinnostuksen mentyä ohitse, tästä Mazdasta poistettiin tuo vaihtoehtoisen polttoaineen mahdollisuus, ja minä ajelin sillä tyytyväisenä pitkälle 2000-luvun puolelle :)
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllähän paras ratkaisu ainaskin näiden petrosaabien kannalta on ajaa bensiinillä. Ajetaanhan turbomalleillakin käytännössä maantieajossa ilman ahtopaineita samalla tapaa, kuin vapareillakin. Yhdistää vaan ne tankit toisiinsa, että on vähän järkevämpi tilavuus sitä bensaa tankattavissa :)

Niin, tuli vielä mieleen tossa, että kun lueskelee autolehtien artikkeleja niistä petromalleista, tulee entistä vakuuttuneemmaksi, ettei petroautoilu ollut mitään juhlaa ajamisen kannaltakaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja patse »

Mites muuten tuota petroolia on käytetty muissa moottorikoneissa? Itselle muistuu mieleen poikasena 80-luvulla sukulaisella ollut Terhi-perämoottori jossa muistaakseni oli bensa/petrooli käyttömahdollisuus. Ensin käynnistettiin ja ajettiin kone lämpimäksi bensalla ja sitten vaihdettiin hanasta petroolin puolelle. Taisi se kone suht hyvin toimia, kun ei ole muistiin jäänyt mitään poikkeuksellista, toisin kuin sukulaisen toisessa veneessä ollutta Mercurya kohtaan. mahtoiko jollain traktori merkillä olla petrokonetta?
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18
Vastaa Viestiin