Orio Finlandin tilanteesta

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Avatar
willbst
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: To Tammi 15, 2004 07:52
Paikkakunta: Turku

Re: Orio Finlandin tilanteesta

Viesti Kirjoittaja willbst »

Jonkun vuoden päästä uudet autot ostetaan netistä ja lasipalatsit tyhjenee, tilalle tulevat kebabbikioskit.
Jäsen #2500; Saab 9-5 STW BioPower 2000, Saab 9-5 STW 2,3t Vector 2003, Saab 9-5 Aero TS A5 sedan 2004, 9-3X 2010, ng9-5 Turbo6 2011, Dodge Challenger R/T 440 cid SE Sixpack 1970, VW Kupla 1969
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Orio Finlandin tilanteesta

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Onko tällä Orion tilanteella jotain vaikutuksia varaosakauppaan?
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6427
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Orio Finlandin tilanteesta

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tilannehan on ollut tämä jo jonkin aikaa, eli tavara tulee suoraan Ruotsista. Hinnat pitäisi olla samat, mutta jostain syystä Ruotsin webshopissa on joitakin varaosia huomattavasti halvemmalla hinnalla kuin Suomessa, kuten 1.9dieselien eberissä on nyt noin tonnin hintaero... Ruotsin puolella on myös jotain tarjoustuotteita, joita ei Suomen webshopissa näy, mutta hinta on kuitenkin järjestelmissä sama (kuten vaikkapa 9-5:n lohko Ruotsissa hintaan 2995kr). Ruotsin puolelta löytyy myös lagerreduceringista tavaraa, kuten halpoja vaihdelootia NG9-5een, mutta Suomessa kohdasta campaings tulee ilmoitus WHOOPS You have attempted to download a page that does not exist on Jetshop's server.

Ruotsin webshoppin pääsee kun avaa webshopin uudella selaimella ja valitsee alussaa maaluettelosta Ruotsin :twisted:

Eski
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Orio Finlandin tilanteesta

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

willbst kirjoitti:
To Maalis 04, 2021 08:23
Jonkun vuoden päästä uudet autot ostetaan netistä ja lasipalatsit tyhjenee, tilalle tulevat kebabbikioskit.
Kirkkoon kuulumattomana voin todeta, että paras pappi on ke-pappi :lol:

Mutta tuo on totta. Tulevaisuudessa tulee varmaan olemaan joitain pieniä autokauppaan liittyviä koeajopisteitä, joissa voi käydä koeajamassa autoa, mutta kaupat tehdään netissä.

Tunnen pari automyyjää. Ovat olleet saman yrityksen palveluksessa varmaan ainakin 20 vuotta. Aika suhdeherkkä ala, joten ovat kyllä olleet onnekkaita, kun ovat voineet olla noinkin pitkään saman työnantajan palveluksessa.

Varasosahinnat nousevat heti, kun käy ostamassa niitä "marmoritiskiltä". Itse olen ostanut tarvitsemani varaosat taholta, jolla on mahdollisuus tilata osia suoraan Oriolta. Se on ehkä paras mahdollinen diili, kun ei ole välikäsiä välissä 8)

Sattuuko kukaan tietämään, mikä on Orion paikallisten diilereiden tilanne muissa pohjoismaissa? Onko nekin lopetettu?
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Orio Finlandin tilanteesta

Viesti Kirjoittaja AZP »

Osat taisi muuten marmorille tulla suoraan Ruotsista jo yli 10v sitten eli ennen Saabin konkurssia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6427
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Orio Finlandin tilanteesta

Viesti Kirjoittaja Eski »

Minä olen ymmärtänyt, että aikaisemmin Suomessa oli joku varasto, mutta suurin osa tavarasta tuli suoraan naapurista kuten nykyään. Taisipa olla niin, että Norjassa ei myöskään ole enää omaa kioskia, vaan ruotsi hoitaa senkin homman.. Siis marmoritiski tilaa tavaran suoraan ruotsista, eipä siinä mitään välikäsiä ole missään. Jos tilaat itse suoraan webshopista, niin maksat toimituskulut itse....

Eski
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2124
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Orio Finlandin tilanteesta

Viesti Kirjoittaja anv »

^^ Niinpä muuten tulikin. Oli käyttöautona -90 900i saappi vuosina -95-2001 ja onnistuin katkaisemaan venakopan yli kulkevan polttoaineputken laturirempan yhteydessä. Ruotsista tilasivat toteutuneena toimitusaikana 4 päivää... pussilakon aikana. Olipahan nykyinen exä "tyytyväinen" :evil:
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Orio Finlandin tilanteesta

Viesti Kirjoittaja viggen »

willbst kirjoitti:
To Maalis 04, 2021 08:23
Jonkun vuoden päästä uudet autot ostetaan netistä ja lasipalatsit tyhjenee, tilalle tulevat kebabbikioskit.
Ruotsissa toimii jo näin monessa autoliikkeessä. Volvon sähkö autoja voi tilata kk maksulla, kolmen kk irtisanomisajalla. Sopimus tehdään 36kk ajaksi, mutta voi sanoa irti ja vaihtaa autoa jos haluaa. Kaikki alennukset on poissa, joten hinnat ovat kiinteät, tätä noudattaa jotkut autoliikkeet jo käytetyistä autoista. Oman viimeisen ostoksen tein juuri tuolla tavalla, kiinteä hinta oli kuitenkin aivan ok, vs muiden autoliikkeiden tarjontaan ja vielä kun auto oli täysvarustettu ja vastasi juuri sitä mitä olin etsinyt. Kebabbi paikkoja on jo liiankin kanssa, niitä ei tarvitse lisää.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Orio Finlandin tilanteesta

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

viggen kirjoitti:
La Maalis 06, 2021 11:54
Kaikki alennukset on poissa, joten hinnat ovat kiinteät, tätä noudattaa jotkut autoliikkeet jo käytetyistä autoista.
Yritykset pyrkivät viemään tilaukset ja ostoprosessin nettiin, koska siitä on ainakin seuraavat hyödyt:
1) ei tarvitse paikallista myyntihenkilökuntaa,
2) ei tarvitse tinkiä hinnasta, kun on "apteekin hinnat".

Ainoastaan teknistä myyntiä on vaikeampi laittaa verkkoon, koska siinä tarvitsee ammattilaisen apua ja tukea. Varsinkin jos ostetaan jotain sellaista, mikä sisältää sekä tuotteen että työn/palvelun, eikä ole mitään bulkkitavaraa, vaan valmistetaan "räätälöitynä" tilauksen mukaisesti.

Itse olen ollut tällaisella konepajateollisuuden alalla 25 vuotta. Olisi jo 26, mutta 2018 sain tarpeeksi alasta ja olin vuoden poissa, kunnes alkoi olla sen verran kysyntää meikäläisen ammattitaidolle ulkomaita myöden, joten kannatti tulla takaisin.

Tutkimme mahdollisuutta, että ostaja olisi voinut tehdä tilauksensa verkossa kaikista yksinkertaisten bulkkiratkaisujen tapauksissa. Itse ajoin tätä ratkaisumallia vahvasti juuri em. kahden syyn vuoksi. Tämä olisi helpottanut myyjien työkuormaa, jolloin he olisivat voineet keskittyä vaativampien räätälöityjen ratkaisuiden myyntiin.

Teimme kuitenkin sellaisen johtopäätöksen, että vastuuta ei voi siirtää asiakkaalle, koska A) he ovat tottuneet saamaan palvelua tuotteen ja työn oston yhteydessä, ja B) asiakas ei välttämättä tiedä mitä pitäisi ostaa (=osaa ostaa oikeaa tuotetta/palvelua), joten parempi tulevaisuudessakin tehdä myynti niin, että ammattitaitoinen myyjä on neuvomassa häntä.

Mutta jos ostaa vain tuotteen (oli se sitten kodinkone, auton osa, matkapuhelin jne.), voi tuon myyntipprosessin ja vastuun "ulkoistaa" ostajalle.

Auton verkosta tilaamisen kanssa on vähän ristiriitaiset fiilikset, koska sitä pitäisi kuitenkin päästä koeajamaan ennen osto-/leasingpäätöksen tekemistä.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin