Orio Finlandin tilanteesta

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
TMKS
Matalapaineturbo
Viestit: 162
Liittynyt: Ke Helmi 02, 2005 12:33
Paikkakunta: Oulu

Orio Finlandin tilanteesta

Viesti Kirjoittaja TMKS »

SaabPartsin Suomen tarjouksia ei ole täällä näkynyt hetkeen. SaabParts Finlandin sivuilta ei myöskään enää löydy ajantasaisia maakohtaisia tarjouksia, vain webshop. Perinteisiä akku-, tuulilasinpyyhkijä- ja moottoriöljytarjouksia olen kaipaillut vaan eipä noista näy enää tieto välittyvän.
9-3 SC 2.0T -09
#7877
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: Orio Finlandin tilanteesta

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Keväällä taisi kuitenkin vielä tulla se mainoslehtinen, jos en väärin muista.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5611
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Orio Finlandin tilanteesta

Viesti Kirjoittaja tturku »

Näin on: viewtopic.php?f=60&t=188795&p=1218137#p1218137

Virallinen käyttäjätunnushan Oriolla on foorumilla Orio Finland. Vastaisivatkohan jos laittaisi yv:n ko. käyttäjätunnukselle?
memberlist.php?mode=viewprofile&u=24372
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23902
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Orio Finlandin tilanteesta

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

postilaatikossa odotteli syystarjous lehtinen
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Orio Finlandin tilanteesta

Viesti Kirjoittaja SS »

Jep, 9-3 ja 9-5 mallien pyyhkijät 35e ja kaupanpäälle litra nestettä.

Tuo on kyllä hieman hassua ettei sivuja löydy suomeksi, mainoslehdykkä kertoo huoltoliikeiden löytyvän osoitteesta saabparts.com mutta sivusto on englanninkielinen.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Orio Finlandin tilanteesta

Viesti Kirjoittaja AZP »

Orio Finland teki vuonna 2017 liikevaihtoa alle 300 t€ ja työllisti yhden henkilön. Ei noilla luvuilla ja resursseilla paljoa aktiivista markkinointia ylläpidetä. Asiakaskunta pienenee koko ajan luonnollisen poistuman kautta, joten isoille panostuksille tuskin löytyy motivaatiota omistajilta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
TMKS
Matalapaineturbo
Viestit: 162
Liittynyt: Ke Helmi 02, 2005 12:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Orio Finlandin tilanteesta

Viesti Kirjoittaja TMKS »

Ei ole tarjouslehtisiä näkynyt viime syksyn jälkeen. Ei sattuisi tänä syksynä olemaan akkutarjousta? Viimevuotinen jäi hyödyntämättä.
9-3 SC 2.0T -09
#7877
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3431
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Orio Finlandin tilanteesta

Viesti Kirjoittaja suorsa »

AZP kirjoitti:
Ma Loka 14, 2019 20:39
Orio Finland teki vuonna 2017 liikevaihtoa alle 300 t€ ja työllisti yhden henkilön.
Eikö merkkiliikkeiden varaosatilaukset menekään Orio Finlandin kautta vai miten liikevaihto voi noin pieni olla? Itse olen "aiheuttanut" tuosta muutaman tonnin ja muutaman tutun mukaan lukien onkin helposti 5-numeroinen summa. Vaikka merkkinä Saab onkin katoavaa sorttia niin kyllähän autoja edelleen korjaamoilla liikkuu ja niihin orkkisosaa asennetaan.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: Orio Finlandin tilanteesta

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

TMKS kirjoitti:
Pe Loka 18, 2019 09:57
Ei ole tarjouslehtisiä näkynyt viime syksyn jälkeen. Ei sattuisi tänä syksynä olemaan akkutarjousta? Viimevuotinen jäi hyödyntämättä.
Uudessa lehtisessä on 70Ah GM/Saab akkua tarjolla asennettuna 119€.
Sitten oli nuo pyyhkijänsulat + nestepussi 35€ ja jakopää täyshuolto (ilmeisesti dieselit) 490€.
Ja jarruosat -20%.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Orio Finlandin tilanteesta

Viesti Kirjoittaja AZP »

suorsa kirjoitti:
Pe Loka 18, 2019 10:56
Eikö merkkiliikkeiden varaosatilaukset menekään Orio Finlandin kautta vai miten liikevaihto voi noin pieni olla? Itse olen "aiheuttanut" tuosta muutaman tonnin ja muutaman tutun mukaan lukien onkin helposti 5-numeroinen summa. Vaikka merkkinä Saab onkin katoavaa sorttia niin kyllähän autoja edelleen korjaamoilla liikkuu ja niihin orkkisosaa asennetaan.
Tätä ei tarina kerro, mutta Orio Finlandin tilinpäätöksestä näkee, että merkittävin kuluerä ei ole ostot, vaan liiketoiminnan muut kulut ja seuraavana henkilöstökulut. Hyvin voi olla, että varaosat jälleenmyyjälle myy suoraan Orio AB ruotsista, ja Orio Finlandille on jätetty vain jakeluverkon hallinnan ja markkinoinnin pyörittäminen, josta Orio Finland laskuttaa sitten emoyhtiö Orio AB:tä. Tällöin siis Orio Finlandin taseen kautta ei kiertäisi tavaraa, eikä tuloslaskelmaan jäisi tavaramyynnin katetta.

Toisaalta kun miettii, että viimeisinä kunnollisina myyntivuosinaan 10-15 vuotta sitten Saabia myytiin Suomessa uutena noin 1500 autoa vuodessa, ja noistakin osa on jo paalissa, niin ei se merkkiliikkeen osia ja palveluja käyttävien autojen kanta lopulta Suomessa enää niin kauhean iso ole. Vanhempiinkin osia menee toki, mutta toisaalta niitä tilataan paljon myös Orion kanavien ohi ulkomaisista verkkokaupoista, ja tarvikeosiakin on tarjolla melko paljon.

Siihen kun ynnää sen, että vähittäismyyjän kate varaosille voi hyvin olla 40-50 %, niin se Orio Finlandin 300 t€:n liikevaihto tarkottaisi osien vähittäismyynnissä 500-600 t€:n varaosamyyntiä.

Mainitsin aiemmin, että omistajaa ei välttämättä kiinnosta panostaa hirveästi katoavan autokannan markkinoihin. Se omistaja on muuten Ruotsin valtio, jota asia varmaan kiinnostaa vielä vähemmän kuin jos omistaja olisi yksityinen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5252
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Orio Finlandin tilanteesta

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Orion pääpiru ruotsista laskuttaa suoraan varaosat jälleenmyyjiltä/korjaamoilta. Suomen puolella ei ilmeisesti tapahdu kuin tosiaan tuota verkoston ylläpitoa, markkinointia ja varmaan lisensointiasioita yms. En tiedä niistä tarkemmin.

Jostain taannoin lueskelin, että Oriolla olisi myös esim. volvon osien toimitusta ja varmaan hamuaa muitakin merkkejä pikkuhiljaa.

Ja lisäksihän on myös Orio Logistics, jolla on tarjota varastointi- ja logistiikkapalveluja yrityksille.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 545
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: Orio Finlandin tilanteesta

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

AZP kirjoitti:
Pe Loka 18, 2019 12:46
Vanhempiinkin osia menee toki, mutta toisaalta niitä tilataan paljon myös Orion kanavien ohi ulkomaisista verkkokaupoista, ja tarvikeosiakin on tarjolla melko paljon.

Siihen kun ynnää sen, että vähittäismyyjän kate varaosille voi hyvin olla 40-50 %, niin se Orio Finlandin 300 t€:n liikevaihto tarkottaisi osien vähittäismyynnissä 500-600 t€:n varaosamyyntiä.
Silleen mielenkiintoista että jopa M*netistä sai hyllystä genuiinin jakopään vaihtosarjan femmaan - Orion SaaB webbishoppi näyttää tarjoavan ei oota - maptunilla "muutama hyllyssä". Hinnat M*net 319€ vs. webbishop 390€ ja maptun 299€.

Hmm,,, orion sivuilla on alhaalla tuo TecAllianssi "TecDoc inside" logo - tuo samahan löytyy siltä teutonien firmalta joka pyörittää autodoc, autonvaraosat24 jne. yms. saitteja jotka ilmestyvät heti ensimmäiseksi guugle hakuun... Onkohan tuossa yhteyksiä firmalla ja millaisia?
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Orio Finlandin tilanteesta

Viesti Kirjoittaja Haza »

https://www.tecalliance.net/en/products ... catalogue/

TecDocin käyttö ei tarkoita että olisi minkäänlaista yhteyttä, sen enempää kuin vaikka windowsin käyttäminen
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 749
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Re: Orio Finlandin tilanteesta

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Orio Finlandin tilanteesta

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Juho80 kirjoitti:
Ke Maalis 03, 2021 20:49
Tällaista.
https://tietopalvelu.ytj.fi/yritystiedo ... CD444CB848
Eipä ihme, jos yrityksen ainoa työntekijä on irtisanottu ja yhtiön omistuksessa oleva irtaimisto (mm. auto, Hirschin ohjelmointilaite jne.) on myyty eteenpäin :roll:

Tähän tämä menee, kun verkkokaupat ovat yleistyneet. Ei kannata enää pitää paikallisia työntekijöitä, kun tavara liikkuu helposti EU-alueella ja porukka osaa kuitenkin englannin kieltä.

Toista oli entisaikaan, kun ei ollut internettiä, eikä porukka ollut niin kielitaitoista kuin nyt.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin