Haluaisko joku vähän hitsailla satkun etukaaria

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
vfr
"Hölösuu"
Viestit: 2032
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 21:06
Paikkakunta: veikkola

Re: Haluaisko joku vähän hitsailla satkun etukaaria

Viesti Kirjoittaja vfr »

Ei taija enää vähä hitsailu auttaa kyseisessä yksilössä :D
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Haluaisko joku vähän hitsailla satkun etukaaria

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

nalleolut kirjoitti:
La Loka 19, 2019 15:26
Ei kelvannu original osat. Mihin maailma on menossa
Ei viitti kuitenkaan tämmöseen enää investoida niin suuria summia (voiko edes kutsua investoinniksi), vieläpä opiskelijabudjetilla, jolla tulot ovat satunnaisia ja minimaalisia.
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Haluaisko joku vähän hitsailla satkun etukaaria

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

Uteip kirjoitti:
La Loka 19, 2019 11:15
Itse hitsaushan on nopeaa, ainakin itsellä menee ehkä maksimissaan 10-15 prosenttia ajasta langan polttoon peltitöissä. Eli jos saat itse leikattua mädät pois ja tehtyä paikkapalat muotoon ei se hitsaus välttämättä hirveitä maksa.

Kannattaa kysellä hitsarilta ohjeet paikkapalojen tekoon, mutta perusohjeet voisi olla seuraavat:

1. Hiotaan maalit ja ruosteet reiän ympäriltä muutaman sentin terveen pellin puolelle. Lamellilaikka on hyvä.
2. Leikataan reikä selvärajaiseksi selvästi terveen pellin puolelle. Mielellään niin kauas, että pelti ei ole ohentunut ruosteesta, mutta tapauskohtaisesti voidaan tästä tinkiä hieman.
3. Poistetaan ruosteita myös kotelon sisäpuolelta mahdollisimman hyvin. Hionta ja mahdollisesti hapotus fosforhapolla.
4. Tehdään pahvimalli tarvittavasta paikkapalasta, jäykähkö kartonki on hyvää tähän, painamalla saa reiän jäljet näkyviin ja taitoksetkin pysyy kohtuu hyvin.
5. Kopioidaan paikkapala peltiin pahvimallista ja leikataan se muutaman millin ylikokoon. Työstetään muodot käytettävissä olevin menetelmin...
6. Leikataan paikkapala oikeaan kokoon, hitsarista ja laatutasosta riippuen joko täysin puskuun (hankalampi, mutta onnistuessaan ei juuri pakkelia tai tinaa tarvitse näyttää) tai sitten puolisen milliä ylikokoon jolloin paikan voi asettaa reiän reunojen päälle ja painaa sormilla hitsatessa pienet muotovirheet kuntoon (katsastushitsaukseen täysin riittävä taso). Milliä enempää ei limitystä saa olla, tällöin tunkeuma ei polta peltejä yhteen ja väliin menee vesi ja ruostuttaa sauman.

Jos hitsari pitää turhana reiän siistimistä ja haluaisi laittaa paikan vanhan ruosteen päälle vaihdetaan hitsaria.

Hitsauksen jälkeen sauman hionta ja kittaus / maalaus. Puutteellisissa oloissa itse vedän pohjalle epoksin jolloin pintakerrosten vedentunkeuman keston eli kalvopaksuuksien ja käytettyjen maalien ja kittien kanssa ei tarvitse olla niin tarkkana. Ranemeiningillä epoksin päällä toimivat paukkupuollomaalit. Sisäpuolen suojaus on yhtä tärkeää kuin ulkopuolenkin, Epoksimaalaus mahdollisuuksien mukaan ja kotelosuojaa riittävästi.

Tarvikkeissa pääsee alkuun aika pienellä, pikkurälläkkä, kummankin kätiset peltisakset, pallopäävasara kera pehmeähkön puupalikan, pihdit ja viilapenkki pokkausten tekoon riittää pitkälle.
Hyvä ohjeistus. Täytyy koittaa viedä projektia eteenpäin. Vähän harmi vaan ettei löydy oikein mitään sisätiloja missä värkätä. Milläs noi pellille hiotut ruostekohdat kannattaa suojata siksi aikaa, kunnes pääsee hitsaamaan? Rust stoppia olen käyttänyt serkkupojan ohjeistamana ainakin kun tein kolkin lokarit.
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Haluaisko joku vähän hitsailla satkun etukaaria

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kyllähän Sinä aika pulassa olet, jos taivasalla tuota projektia viet eteenpäin? Joku remonttipaikka Sinun pitäisi löytää tai siirtää homma sitten ensi kesään ja kuivempaa ja lämpimämpää aikaan!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Haluaisko joku vähän hitsailla satkun etukaaria

Viesti Kirjoittaja aero »

Hitsauspuuhissa on sellainen ikävä totuus, että ne ei lyö leiville eli ei kannata koska ne on pakko tehdä pitkän kaavan kautta tai täysin takuutta, joten niitä ei juuri tarjota.

Jos miettii vaikka kysyjän tilannetta, jossa on mainittu auton 250e ostohinta ja taikasana "opiskelijabudjetti", niin paljonko se peltityö saisi laskua kerryttää? Saman kuin auton osto eli 250e vai tuplat eli 500e? Tuskin ainakaan sitä enempää.

Jos tuosta lähtee laskemaan taaksepäin sillä 250e budjetilla, niin jos työtunnin hinta on vaikkapa 75e, niin sillä saisi ostettua 3h20min kuitillista työtä. Jos taas laittaa kellon pyörimään ja lähtee paikkaamaan sitä pyöränkoteloa lokarinkaarineen, niin aikarajan tullessa täyteen ei olla vielä edes puolivälissä, jos tekee vähänkin järjellistä laatutasoa - mikä on pakko kuitilla tehdessä, koska hätäisesti tehden ja oikoen peltihommat iskee näpeille ja reklamaatio läpi puskevasta ruosteesta tulee nopeammin kuin uskoisikaan. Kaaresta pitäisi kuitenkin saada kohtuu siisti näkyviltä osin ja mielellään kestävä näkymättömältäkin puolelta ja sitä aikaa alkaa kulua eri malliin.

No mutta, entäs kuititta? Säästää verot ja muitakin pakollisia maksuja, voi pistää vaikka parikymppiä tunti, niin pääsee jo 14,5h työaikaan. Siinä ajassa tekee jo ihmeesti enemmän - tai sitten ei. Ellei sitä touhua tee kaverihinnalla joku tuttu, niin tuollaiseen kuitittomaan operaatioon suostuu sen verran rahanahne jantteri, että tulos on just sitä mistä kuitilliselle tekijälle lähtisi reklamaatio nopeammin kuin saappi starttaa pakkasessa. Käteen jää siis -250e ja auto, johon pitää tehdä vähintään sama homma uudestaan ensi tai viimeistään sitä seuraavana vuonna ja odotusaikanakin näyttää kaamealta.

Teettääkseen hyvän ns. sopuhintaan siis pitäisi olla joku tuttu, joka tykkää hommasta ja osaa sen - ja tekee sen kaverihinnalla ehkä niin, että vastapalloon sopii tehdä palvelus tai jokunen ajan mittaan. Vietetään iltaa ja hitsuutellaan autoa, sillai harrastusmielessä.

Se varmin ja yleensä paras vaihtoehto on, niin tylylytä kuin kuulostaakin, tarttua kotipihalla hitsinkahvaan ja alkaa tekemään. Upottaa siis sen 250e käytettyyn miggiin ja Esabin törkyhintaiseen ydinjätelankaan, joka on yllättävän pihahitsauskelpoista (paljon parempaa kuin halpikset eikä välitä tuulesta), nostaa auton pukeille ja alkaa tekemään. Alussa ei ole taitoa eikä työkaluja, mutta työkalut saa sen pimeän homman hinnalla ja taito karttuu tehdessä. Paikka voi oikeasti olla ongelma, jos ei ole omaa pihaa missä autoa laittaa - kaupunki katsoo pahalla yleisillä pysäköintialueilla seisottamista ja taloyhtiökin voi öristä paheksuvasti parkkisrempasta. Mutta jos edes se oma piha löytyy, niin työ on tehtävissä. Ei se yhtä kivaa ole kuin tallissa kunnon nostureiden jne kanssa, mutta tehtävissä. Pressutallikin auttaa jo huomattavasti, jos sellaisen pystyy panostamaan.

Itte tehden saa toki sellaista kuin sattuu tulemaan, mutta jo tokaa paikkaa tehdessä huomaa, kuinka paljon paremmin se onnistuu kuin eka. Ja kun työtunnista ei tarttenut eikä tartte maksaa rahaa, niin sen ekankin voi tehdä uudestaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Haluaisko joku vähän hitsailla satkun etukaaria

Viesti Kirjoittaja tetammi »

aeron vastaus on kyl sellane et pitäis lukita talteen. :!:

On kyllä hyvin kiteytetty. :mrgreen:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Haluaisko joku vähän hitsailla satkun etukaaria

Viesti Kirjoittaja ristos »

Toden totta, kyllä on helppo olla Aeron ja tetammen kanssa samaa mieltä!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7437
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Haluaisko joku vähän hitsailla satkun etukaaria

Viesti Kirjoittaja mestari »

Niin milloin on säästänyt yhtä paljon kun vaikka autoa korjaamalla :D ehkä itse putkityöt tehden
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Haluaisko joku vähän hitsailla satkun etukaaria

Viesti Kirjoittaja aero »

Se on julma totuus - peltihommissa oikein korostuu tilanne, että halvasta ei kannata maksaa ja kallis on kallista. Joissain muissa hommissa halpa voi olla ok vaihtoehto.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Haluaisko joku vähän hitsailla satkun etukaaria

Viesti Kirjoittaja ristos »

Olen kyllä samaa mieltä Aeron kanssa! Se vanha sanonta on edelleen kyllä voimissaan, että halvalla harvoin hyvää saat! Näin se vaan on, auton peltityöt kannattaa kerralla tehdä laadukkaasti, jos kerran ryhtyy niitä tekemään. Jos et tee kunnolla, voit joutua tekemään ne kohta uudelleen ja hinta senkun kertaantuu.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3875
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Haluaisko joku vähän hitsailla satkun etukaaria

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Mulla tuttu joka hitsaushommat tekee niin halvempaa. Tehty nuo helpoimmat kohdat tniin että 2-3v eteenpäin kestettävä ja työläämmät kuten itakaskarien yläpäät, ikkunakarmit, helmat jne aina viimesen päälle kunnolla kokonaan terveeksi pelliksi eikä ratsupaikalla ruosteen päälle..
Yhtään samaa kohtaa ei ole tarvinnut mihinkään vehkeeseen toiseen kertaan korjata niin ok ollut.
Nyt helman etukulman korjasi ennen leimaa, veti myös taakse kontin kulmiin kahteen kohtaan ennakoivasti jo terveet pellit vaikkei vielä edes täysmätä ollut eikä leimalla olisi meinannut.

Vaikka on autonasennusfirma niin kokonaisia helmapeltejä, takakaaria, kontinpohjia jne ei enää tee kun samaan työaikaan ja määrään tekee autoihin firmalle tuottavampaakin remonttia.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1421
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Haluaisko joku vähän hitsailla satkun etukaaria

Viesti Kirjoittaja HEV »

Haluaisin lisätä vielä Aeron loistavaan ohjeistukseen sen, että vaikka tässä on tullut autoja pidettyä isommillakin kuin opiskelijabudjeteilla, on päätynyt kyllä nimenomaan siihen, että itse on tuontyyppiset ja helpommatkin hommat tehtävä niin pysyy joku järki tässä harrastamisessa. Ainoa järkevä vaihtoehto olisi siirtyä takaisin vaan liisinkikalustoon ja lisäämään vapaa-aikansa käyttämistä teatteriin, eräretkeilyyn tai mikä muu nyt kivaa kenenkin mielestä on.

Logikkahan taitaa mennä jotenkin niin, että jos viiden tonnin ruoskasta löytyy muutama ruostereikä niin (markkina)arvo tippuu 2 ja puoleen tonniin, jolloin siihen voi hitsauttaa tonnin paikat ja arvo palaa takaisin viiteen tai lähelle, mutta kun tuollaisessa 500 - 1000 vehkeessä on ruostekorjaukset odottamassa, sen arvo menee 250:een ja on siis palautettavissa takaisin 500:aan korjauksilla, ei niihin oikein voi käyttää muutamaa satasta enempää.

Itse haaveilin vuosikausia tekopaikasta ja työkalustosta, jolla voisi tuollaiset korjaukset tehdä. TAKin tallilla oli opiskeluaikana saanut jo tuntumaa Kuplan ylläpitoon, mutta sen jälkeen oli vuosikausia olosuhteiden vankina ja halvan auton pito työlästä ja kallista. Vasta vanhempana pääsi käsiksi lämpimään omaan talliin ja jonkinlaiseen työkalustoon. Opettelumielessä olen yrittänyt tehdä mahdollisimman paljon itse tarvittaessa hitaasti ja asioita selvittäen ja kysellen ja niin aion jatkaa. Aika tuppaa olemaan vaan se vielä puuttuva resurssi.

Kannustan tekemään itse huolella - kaikkea voi oppia.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Haluaisko joku vähän hitsailla satkun etukaaria

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

aero kirjoitti:
Su Loka 20, 2019 14:52
Hitsauspuuhissa on sellainen ikävä totuus, että ne ei lyö leiville eli ei kannata koska ne on pakko tehdä pitkän kaavan kautta tai täysin takuutta, joten niitä ei juuri tarjota.

Jos miettii vaikka kysyjän tilannetta, jossa on mainittu auton 250e ostohinta ja taikasana "opiskelijabudjetti", niin paljonko se peltityö saisi laskua kerryttää? Saman kuin auton osto eli 250e vai tuplat eli 500e? Tuskin ainakaan sitä enempää.

Jos tuosta lähtee laskemaan taaksepäin sillä 250e budjetilla, niin jos työtunnin hinta on vaikkapa 75e, niin sillä saisi ostettua 3h20min kuitillista työtä. Jos taas laittaa kellon pyörimään ja lähtee paikkaamaan sitä pyöränkoteloa lokarinkaarineen, niin aikarajan tullessa täyteen ei olla vielä edes puolivälissä, jos tekee vähänkin järjellistä laatutasoa - mikä on pakko kuitilla tehdessä, koska hätäisesti tehden ja oikoen peltihommat iskee näpeille ja reklamaatio läpi puskevasta ruosteesta tulee nopeammin kuin uskoisikaan. Kaaresta pitäisi kuitenkin saada kohtuu siisti näkyviltä osin ja mielellään kestävä näkymättömältäkin puolelta ja sitä aikaa alkaa kulua eri malliin.

No mutta, entäs kuititta? Säästää verot ja muitakin pakollisia maksuja, voi pistää vaikka parikymppiä tunti, niin pääsee jo 14,5h työaikaan. Siinä ajassa tekee jo ihmeesti enemmän - tai sitten ei. Ellei sitä touhua tee kaverihinnalla joku tuttu, niin tuollaiseen kuitittomaan operaatioon suostuu sen verran rahanahne jantteri, että tulos on just sitä mistä kuitilliselle tekijälle lähtisi reklamaatio nopeammin kuin saappi starttaa pakkasessa. Käteen jää siis -250e ja auto, johon pitää tehdä vähintään sama homma uudestaan ensi tai viimeistään sitä seuraavana vuonna ja odotusaikanakin näyttää kaamealta.

Teettääkseen hyvän ns. sopuhintaan siis pitäisi olla joku tuttu, joka tykkää hommasta ja osaa sen - ja tekee sen kaverihinnalla ehkä niin, että vastapalloon sopii tehdä palvelus tai jokunen ajan mittaan. Vietetään iltaa ja hitsuutellaan autoa, sillai harrastusmielessä.

Se varmin ja yleensä paras vaihtoehto on, niin tylylytä kuin kuulostaakin, tarttua kotipihalla hitsinkahvaan ja alkaa tekemään. Upottaa siis sen 250e käytettyyn miggiin ja Esabin törkyhintaiseen ydinjätelankaan, joka on yllättävän pihahitsauskelpoista (paljon parempaa kuin halpikset eikä välitä tuulesta), nostaa auton pukeille ja alkaa tekemään. Alussa ei ole taitoa eikä työkaluja, mutta työkalut saa sen pimeän homman hinnalla ja taito karttuu tehdessä. Paikka voi oikeasti olla ongelma, jos ei ole omaa pihaa missä autoa laittaa - kaupunki katsoo pahalla yleisillä pysäköintialueilla seisottamista ja taloyhtiökin voi öristä paheksuvasti parkkisrempasta. Mutta jos edes se oma piha löytyy, niin työ on tehtävissä. Ei se yhtä kivaa ole kuin tallissa kunnon nostureiden jne kanssa, mutta tehtävissä. Pressutallikin auttaa jo huomattavasti, jos sellaisen pystyy panostamaan.

Itte tehden saa toki sellaista kuin sattuu tulemaan, mutta jo tokaa paikkaa tehdessä huomaa, kuinka paljon paremmin se onnistuu kuin eka. Ja kun työtunnista ei tarttenut eikä tartte maksaa rahaa, niin sen ekankin voi tehdä uudestaan.
Erittäin hyvä vastaus. Kaverilta pitää kysyä tosiaan nyt ja kattoa miten paljon hänellä olis aikaa ja kiinnostusta lähteä hitsaamaan/auttamaan hitsailuissa.. Yksi vaihtoehto on sit taas myydä koko auto jollekin jolla on tiloja ja kalustoa vähän paremmin. Iteltä löytyy kyllä oma piha, mutta ei tähän mitään pressutalliakaan viittis tunkea, kun sen verran pieni piha.. Mökillä taasen olis tilaa, eikä etäisyys sinne ole pitkä, mutta siellä ei ole sähköä. :D
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Haluaisko joku vähän hitsailla satkun etukaaria

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

Tässä on nyt vielä linkki kuviin satkun oikealta puolelta.https://photos.app.goo.gl/fPkxWk2cFPY2qPEr6 En kerennyt toiselta puolelta ottamaan kuvia, kun kolkin kanssa tuli akuutimpaa hommaa. :saab:
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Haluaisko joku vähän hitsailla satkun etukaaria

Viesti Kirjoittaja aero »

Joo, sähkö kyllä aika oleellinen osa hitsausta. Jos siirrät hommaa eteenpäin, niin kehitä paikka, missä saat auton pidettyä kuivana - jos esim. saat sinne mökille taiottua tilan, jossa on katto päällä, mielellään hieman korotusta (vaikka sitten ihan trukkilavoilla) auton alla ja jossa ilma vaihtuu, niin pahenemisennuste lievenee ihmeesti.

Äkkiseltään katsottuna ei kuvissa ole mitään, mikä ei olisi tehtävissä, mutta tekemistä kyllä piisaa. Muutamassa tunnissa tehnee sellaisen että katsurille kelpaa, mutta aika monta tuntia saa lisätä että saa hyvän. Ja kun ruokahalu kasvaa syödessä, niin yleensä siitä haluaa hyvän.

Ja tosiaan, se että hitsausta ei halpaan autoon ole käytännössä järkevää myydä tai ostaa (sitten kun auton hinta ja harrastusbudjetti on sitä luokkaa, että koriprojektin neli- tai jopa viisinumeroinen hintalappu on pfft, on tilanne toinen) ei tarkoita sitä, etteikö kannattaisi kysyä. Kysyminen kannattaa aina, se ei vielä maksa mitään ja saattaa tuottaakin tulosta, eli tämäkin ketju on juuri oikein perustettu. Ei vaan kannata lannistua siitä, jos tarjouksia ei tule.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin