Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja mike »

Viime talvena virisi ajatus vaihtaa perheen kakkosauto sähkökäyttöiseen kulkineeseen jolla pääsisi päivittäiset pikkuajot. Edestakainen työmatka on noin 30 km ja sen lisäksi sitten vähän väliä lasten harrastekuskauksia toinen mokoma.

Nissan Leaf oli ykkösvaihtoehtona mielessä kohtuullisen hinnan ja hyvän varustelun johdosta. Vaimon mielestä kuitenkin auto oli niin ruman näköinen, ettei suostunut moista edes harkitsemaan. Lisäksi alle 250 km toimintasäde optimioloissakaan ei olisi ollut riittävä, kun sen muutaman kerran vuodessa pitää kuulemma päästä ajamaan yhtä soittoa tuollainen matka.

Budjetti rajasi luonnollisesti autot 15 k € luokkaan, jossa tarjontaa oikeista sähköautoista ei oikeastaan ole kuin pieniakkuisista Leafeistä. GTE Golf olisi ollut myös mielenkiintoinen vaihtoehto, mutta hinnat nousivat liikaa ja omat kokemukset VAG-laadusta eivät herättäneet minkäänlaista mielenkiintoa kokeilla DSG+1.4TSI pakettia, johon on vielä sullottu sähkömoottoria lisäksi. Ioniq plug-in olisi myös miellyttänyt, mutta hinta ei. Lisäksi Ioniq käyttää bensiiniä vähän turhan herkästi kelien viilennyttyä.

Lopulta Opel Ampera (tai Chevy Volt) oli ainoa auto jonka sähköinen range (ilmoitettu 40-80km) olisi meidän käyttöön juuri ratkaisevan verran pidempi mitä muissa pistokehybrideissä (jotka toki olisivat olleet kalliimpiakin). Auton nelipaikkaisuus aiheutti aluksi pientä närää, mutta kun auton tarkoitus oli palvella nimenomaan pikkuajoissa NG95:n hoitaessa pitemmät reissut, hyväksyttiin se hallituksessa pienin nurinoin.

Kevään tullen kuume tietenkin nousi ja autoscout24 tuli hyvin tutuksi, kun käytettyjä vaihtoehtoja tuli selailtua lähinnä Hollannin suunnalta missä Ampera tarjonta on poikkeuksellisen runsasta. Lopulta sitten päätös tuli tehtyä ja 2013 mallivuoden auto ostettua. Hakusessa oli nimenomaan tuo päivitetty versio aavistuksen isommalla akulla ja mahdollisuudella estää polttomoottorin käynnistyminen -10 asteen pakkasiin asti.

Ostohetkellä meidän autolla oli ajettu 128105 km, ja käyttöönotto 30.11.2013, joten auton korkeajännitepuolella (voimansiirto, akku, laturi jne) on takuuta voimassa 160 tkm tai 30.11.2021 asti. Auto näyttää koko historiansa polttamansa bensiinin keskikulutusta joka tässä yksilössä oli 2,4 l/100km. Tuota laskuria ei käyttäjä pysty nollaamaan ilman OBD-pulikkaa ja sopivaa ohjelmistoa.

13.4.2019 siirtoajo JKL - Oulu meni sähkön turvin ensimmäiset 63 km ja sen jälkeen bensamoottori kävi sammuen aina ala mäissä ja joskus tasaisella. Lämpötila oli plussan puolella muutaman asteen, joten aivan ihanneoloissa ei saanut ajella.

352 km ajoa kulutti sähköä 10,5 kW ja bensiiniä 16,13 litraa. 16,7 kW/100km ja 5,6 l/100km ladatun sähkön loputtua. Kokonaisuudessaan matkan kulut oli 4,6 l/100 kun latasin akun ilmaiseksi täyteen lähtöpäässä. Ihan siedettävä lukema matka-ajoonkin, kun ottaa huomioon auton reilun 1700 kg omapainon ja maantienopeudet.

Pääsiäisen alla ajelin vielä viimeisen pidemmän 500 km reissun, jossa päästiin lataamaan vain kaksi kertaa akku täyteen. Pienempiä teitä ajellessa sähköajon kulutus tippui nopeuden laskun myötä lukemaan 15,1 kW/100 ja bensa-ajon kulutus 5,1 l/100km. Amperan ajotietokone ei näytä keskinopeutta, joka olisi ihan mukava lisä kulutusseurantaan.

Tämän jälkeen auto on ollut juuri siinä käytössä mihin se hankittiin, eikä bensaa ole todellakaan palanut kummosia määriä. Käytännössä kaikki ajelut on menneet pelkällä sähköllä ja parhaimmillaan yhdellä latauksella on päässyt 94 km. Satasen haamuraja jäi rikkomatta, mutta sekin kyllä onnistuu sopivissa oloissa ja nopeuden pysyessä max 60 km luokassa.

Nyt lokakuun päätyttyä bensaa oli palanut aikavälillä 19.4 - 31.10 yhteensä 1,6 litraa. Kilometrejä on kertynyt 6825. Sähkön keskikulutus on vaihdellut välillä 13,5 - 22 kW/100km.

Se miksi bensaa palaa myös kesällä johtuu siitä, että auto käyttää polttomoottoria 6 viikon välein mikäli sille ei ole ollut muuten tarvetta. Lisäksi auto käyttää polttomoottoria lämmityksen tukena ulkoilman ollessa riittävän kylmää. Valikoista pystyy valitsemaan käynnistysrajaksi -10 tai -4 astetta. Toissa päivänä moottori olikin käynnistynyt 1. kerran kun pakkasta oli -17.

Akun kapasiteetti tuossa pitäisi olla 16,5 kWh, josta auto antaa käyttää noin 10,4 - 10,9 kWh. Auton mukana tulleella laturilla pystyy lataamaan schuko-pistorasiasta 10A tai 6A virralla. Tällöin tyhjästä täyteen lataus kestää noin 5 tai 8 tuntia. Nopeimmillaan autoa voi ladata 16A virralla, jolloin akku täyttyy alle neljässä tunnissa. Auton valikoista pystyy ajastamaan latauksen, joten itse tulee latailtua käytännössä vain yön halvalla sähköllä.

Auton lämmitys on toteutettu nestekiertoisella kennolla normaalin auton tapaan. Nestettä lämmitetään korkeajännite lämmittimellä. Tarvittaessa polttomoottorin nestekierto voidaan yhdistää venttiilin avulla matkustamon nestekiertoon.

Itse autona Ampera on mukava peli ajella. Sileällä pinnalla auto on todella hiljainen ja jämäkkä. Tilat ovat vähän kaksijakoiset. Auto on varsin leveä joten etupenkillä on hyvin tilaa ja taaksekin mahtuu kohtuudella kaksi aikuista vaikka jalkatila ja päätila eivät kovin suuret olekkaan. Tavaratila on kohtuullinen, mutta nostokynnys on huomattavan korkea.

Varustelu on hyvä kattaen tutkat eteen ja taakse, peruutuskameran, navigoinnin dvd-soittimella ja kovalevyllä, digiradion (siltä varalta jos poistuu kehitysmaista), kauko-ohjaimella kytkettävän esilämmityksen, täysnahkaverhoilun ja varashälyttimen.

Voimalinja saa myös isosti kiitosta ja toimii mukavasti. Auto on käsittääkseni ns sarjahybridi, joka liikkuu sähkömoottorin voimin käytännössä kaikissa tilanteissa. Mikäli ajoakussa on virtaa ei polttomoottori käynnisty edes täyskiihdytyksessä eikä huippunopeudella. Ampera ja NG95 TiD4 ovat käytännössä saman painoisia ja teholta sekä väännöltä lähellä toisiaan - 150hv/370Nm vs 160hv/350Nm. Alle moottoritien nopeuksissa Ampera pesee kiihtyvyydellään tarvittaessa melko monta autoa.

Suurimmat moitteet tulee ehdottomasti viistojen ja paksujen A-pilareiden aiheuttamasta isosta katveesta ja pitkästä matalasta keulasta, jonka kuminen spoileri (raapii lähes poikkeuksetta hidastetöyssyihin.

Vaan aika näyttää millainen kulkupeli tuo sitten on pitemmän päälle. 8000 huoletonta kilsaa on toistaiseksi takana ja ensi viikolla on ohjelmassa 6. vuosihuolto. Huollot tuossa vuosittain.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Kiitokset seikkaperäisestä esittelystä! Tämä ketju menee kyllä seurantaan. Ampera olisi itselle ihanteellinen kakkosauto juurikin voimalinjansa ansiosta. Jos budjetti sallisi pitää sitä liikenteessä ympäri vuoden, niin saattaisi mennä harkintaan. Pitäisi nuo kesällä ajettavat harrasteautot saada vakuutusten ja muitten maksujen osalta paljon halvemmiksi.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja tturku »

Hienoutta, saatiin taas yksi uusi raportoitava plugin / range extender malli foorumille. Meillä amperan/voltin hankinta 2 autoksi kaatui tiloihin ja jostain syystä vaimo ei myöskään oikein tykännyt koeajolla autosta, ehkä juuri rajoitetun näkyvyyden takia. Itse tykkäsin ajaa ja oli kohtuu ripeä, myös NG9-5 mainen sisusta lämmitti. Ajoasento ja penkit ok mutta kohtuu pitkänä reisituki jäi vaatimattoksi mutta muuten hyvä. Me koeajettiin Volt. Tilat 2 aikuiselle ja 2 lapselle + koiralle olivat myös turhan pienet.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja mike »

tturku kirjoitti:
Pe Marras 01, 2019 14:29
Hienoutta, saatiin taas yksi uusi raportoitava plugin / range extender malli foorumille. Meillä amperan/voltin hankinta 2 autoksi kaatui tiloihin ja jostain syystä vaimo ei myöskään oikein tykännyt koeajolla autosta, ehkä juuri rajoitetun näkyvyyden takia. Itse tykkäsin ajaa ja oli kohtuu ripeä, myös NG9-5 mainen sisusta lämmitti. Ajoasento ja penkit ok mutta kohtuu pitkänä reisituki jäi vaatimattoksi mutta muuten hyvä. Me koeajettiin Volt. Tilat 2 aikuiselle ja 2 lapselle + koiralle olivat myös turhan pienet.
Tuo on totta, että reisituki jää heikoksi jos laskee penkin alas. Kallistussäätö olisi paikallaan kuten Saabissa. Penkit on muuten ihan mukavat, mutta ristiselän tuen säätö puuttuu. Plussaa kuitenkin esilämmityksellä lämpenevistä penkeistä.

Sitten yksi asia mikä unohtui mainita, niin orastavan talven kynnyksellä on voinut taas kerran todeta, että kyllä Saabissa on automaatti-ilmastointi todellakin automaatti. Tämän 20 vuoden aikana mitä olen 9000 ja 9-5 sarjan automaatti-ilmastoinnilla olleita Saabeja omistanut, niin eipä ole auto-asennosta tarvinnut manuaalisesti säädellä muuta kuin jäätävällä tihkulla.

GM:n insinöörit olis voinu kysellä vähän Trollhättanista neuvoa miten lämmityslaitteen ohjaus toteutetaan! Amperassa ei voi käyttää auto-asentoa kosteilla eikä pikkupakkasilla. Eipä kyllä tarvinnut Rellun Cliossakaan.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

^Kyllä minä Kolkissa olen huurteenpoistonappia joutunut käyttämään kaikkein kosteimmilla keleillä. Aika automaattistahan tuo toki on sittenkin.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja tturku »

mike, tuli muuten mieleen että jos satut jossain selailemaan Ampera/ Volt palstoja ja törmään johonkin joka on uittanut jenkeistä Voltin ja saanut siihen europäästöt tai autoveron korjattua vastaaville päästöille, muistaakseni 26g/km niin ilmoittelepa.

Kolleega nimittäin teki juuri paluumuuton jenkeistä suomeen ja toi sieltä Voltin Suomeen. USA:n auton papereissa ei missään lue päästöjä ja GM jenkeissä ei suostunut antamaan mitään päästöpapereita. No auton rekkauksessa suomeen nyt päästöt määräytyi Californian vähäpäästöisten autojen kaavalla, ja tulos joka näkyy rekisteriotteessa on nyt 144g/km :oops: Jos ja kun autoveropäätös tulee niin auton verot onkin sitten reilu 4000€ reilun 1000€ sijaan. Itsekin löysin veropäätöksistä muutaman Voltin jotka tuotu suomeen ja verot tuota luokkaa. Sitten taas eurooppaan on vissiin Voltia myyty joissa päästöt on oikein ja verot jää noiksi pieniksi.

No tämä asia oli tiedossa auton tuontipäätöstä tehdessä joten se ei ole yllätys mutta olisihan se mukava bonus ja reiluus jos jenkkiautot saataisiin verotettua ja päästöt rekisteröityä oikeiksi. Itse vuosittaisessa autoverossa näillä eri päästöillä ei onneksi ole kovin suurta merkitystä, olisko ollut vajaa 40€ vuodessa enemmän noilla 144g/km päätömerkinnöillä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja mike »

Jotain juttua joskus luin noista jenkkiversion Volteista. Jäin siihen käsitykseen, ettei niitä päästöjä saa korjattua kun sitä ei ole tyyppihyväksytty EUn puolella. Typeräähän tuo on kun käytännössä auto on voimalinjaltaan vastaava kuin virallisesti eurooppaan tuotu ja tyypitetty Volt.

Amperan kanssa ihmeteltiin kans konttorilla kun Hollannin rekisteriotteessa ja auton mukana tulleissa papereissa ei ollut päästöjä merkattuna. Katsastajakin alkoi jo puhumaan, että jossei päästöjä löydy niin sitten menee päästöt ja verot isommiksi.

Soitteli sitten jonnekkin ja niinhän ne päästötkin löytyi Trafin tietokannoista kun auto variantti syötettiin koneeseen. Kolmen tonnin puhelu :D
Viimeksi muokannut mike, Pe Marras 01, 2019 20:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja Cona »

Ampera on kyllä noista käytetyistä Hybrideistä oma suosikkini. Jotenkin ulkonäkö miellyttää omaa silmää. 8)

Paljonko tuollainen Hollannin tuonti maksaa Suomeen kilvitettynä ja verotettuna jos saa kysyä?
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja mike »

Aika tarkkaan tonni veroja ja tonni rahtia. Rekisteröintikatsastus kaikkinensa jotain 300 luokkaa. Hintahaarukka melko laaja, mutta tuota vastaavat noin 15-17 k€ Suomen kilvissä.


Sitten jos käyttää välittäjää niin vajaa tonni siihenkin. Alunperin meinasin ottaa halvan lennon ja hakea itse, mutta melkein olis viikko pitäny varata reissuun aikaa joten tuotatin sitten rekkakyydillä. Eipä tarvinnut murehtia mahdollisia ongelmia matkan varrella.

Amperoita on tuotu aika paljon maahan liikkeiden toimestakin ja osa ihan asialliseen hintaan myynnissäkin.

Ulkonäkö jakaa mielipiteitä. Ite tykkään, vaimo ja lapset moittii rumaksi.

Vähän sama homma mitä NG95n kanssa, monesti tulee ihmiset juttusille kauppojen pihoissa kyselemään autosta. Pääosin kaikki kyllä kehuvat auto komeaksi.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Ketjun innoittamana kävin selailemassa. Ei se enää omaan silmääb näytä niin pahalta kuin aiemmin, vaikka pitäähän klassinen toteamus edelleen paikkansa: "Miksi sähköautojen pitää näyttää rikkaimurilta?"

Nelipaikkaisuus hieman showstopperi, kun nyt on tyttären harrastuksen yhteyteen saatu toimiva kimppakyytisysteemi, jossa satunnaisesti neljä (kälättävää) 11-vuotiasta pikkupirkkoa kyydissä.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja mike »

Minusta auto on luonnossa huomattavasti paremman näkönen mitä kuvissa. Muotoilu on myös kestänyt aikaa hyvin eikä se nyt niin ufon näkönen ole mitä monet sähkökulkineet jostain syystä tosiaan ovat. Nykyinen Prius ei istu omaan silmään mitenkään.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Oulun Kamusella näytti olevan -13 Volt alennettuun hintaan 23300 €. Oli kylläkin vain 27000 mittarissa, mutta silti aika hapokas hinta.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja mike »

Aika kova hinta vaikka kilometrit onkin pienet. Ikää kuitenkin sen verran että "akkutakuu" umpeutuu 2 vuoden sisällä ja sen kilometrit jäävät hyödyntämättä.

Joissain yksilöissä on ollut ajomoottorin laakerivikaa, virheellisestä asennuksesta johtuen, ja tuo on voinut tulla esiin vasta reilun 100 tkm jälkeenkin. Vika korjataan 8v/160tkm takuun piikkiin.

Auton todellinen mallivuosi on minusta kyllä 2012 koska takapenkin mukitelineet ovat peräkkäin ja taempana kun 2013 mallisista lähtien ne ovat rinnakkain ja edempänä.

Samoin valmistenumeron 10. merkki on C kun 13 mallisissa pitäisi olla D.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1740
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Työkaverin Amperasta tuli veivi motin kyljestä läpi viime joulun tienoilla. Norjasta löytyi vaihtokone mutta ei siihen kyllä tainnu Opel takuu osallistua... oiskohan pitäny, viitaten tuohon laakerivika tietoon?
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Itse noita plug In hybridejä myös kattelin, mutta rahaa olisi pitänyt laittaa iso kasa että olisi saanut sellaisen pelin jolla olisi ajanut sähköllä meidän käyttöön riittävästi. Sekä tuossa hybridissä yhdistyy kahden tekniikan hyvät ja huonot puolet. Tekniikka on monimutkaista ja sulla on siinä kuitenkin ne polttomoottori auton huolet ja murheet, mutta toisaalta myös ne sähköauton murheet. Saas nähdä monta vuotta meidän täyssähkö jaksaa, se on ollut meillä nyt 3viikkoa ja kilometrejä tullut jo 2800km. Ollut pikkusen muksujen jääkiekko tapahtumia 😂
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Vastaa Viestiin