Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1899
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Kaikissa viestissäsi olevista luvuista eniten järkyttää tuo pakkaslukema :D
Skoda Superb 1.5 Combi -20, Honda Accord 2.4 A-08, Chevrolet Cruze LT 2.0D-11, Saab 9000 CS 2.0 -97
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 96, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

mike
"Hölösuu"
Viestit: 1492
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja mike »

Marraskuu takana ja mittariin kertyi 1170 km, bensaa paloi 1,9 litraa. Sähköä kului kotilatauksissa 244,7 kWh, jolloin keskikulutus 20,91 kWh/100km. Marraskuussa tuli normaalia vähemmän asiointilatauksia osaltaan jo siksikin, että K-lataus muuttui kuun puolivälissä maksulliseksi ja tälle autolle ylihintaiseksi = halvempi ajaa bensalla.

Polttomottori kävi muutamana päivänä pakkasista johtuen ja kerran käytin lämpimäksi kun asensin polttomoottoriin TT-Thermo letkulämmittimen.

Eihän tuolla lämmittimellä varmasti montaa kertaa vuodessa ole käyttöä, mutta jotenkin sitä aina on karsastanu polttomoottorin käyntiin päräytystä kovilla pakkasilla ilman esilämmitystä. Taloudellisesti ajatellen ei siis mitään järkeä, mutta siellä on ja tuntuu toimivan.

Vikavalojakin on saatu jo palamaan kun Powerin latauspisteessä yritin ladata, niin lataus ei käynnistynyt ja tuli vikakoodeja P1E00 ja P1EE6. Auton sisäiseen laturiin viittaava koodi, jonka nollasin saman tien. Lataus on toiminut moitteetta Kärkkäisen latauspisteessä ja kotona, joten vika lienee Powerin tolpassa.

Lauantaina sitten eksyin taas Powerille ja yrtin ladata, mutta sama homma - ei käynnistynyt lataus. Viereisellä paikalla oli toinen Ampera jonka kuljettaja sitten autolle palatessaan antoikin omaa kaapeliaan testailuun. Ei alkanut lataus silläkään, mutta toisesta pistokkeesta lataus onnistui joten vika lienee tosiaan Powerin latuspistokkeessa eikä kaapelissa tai autossa.

Muuten harmitonta menoa ja ainoastaan lasien huurtumisen siunailua.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334

aero
-
Viestit: 6399
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja aero »

mike kirjoitti:
Ma Joulu 02, 2019 09:49
Eihän tuolla lämmittimellä varmasti montaa kertaa vuodessa ole käyttöä, mutta jotenkin sitä aina on karsastanu polttomoottorin käyntiin päräytystä kovilla pakkasilla ilman esilämmitystä. Taloudellisesti ajatellen ei siis mitään järkeä, mutta siellä on ja tuntuu toimivan.
Saatko pakkaskaudella pakotettu bensakoneen käymään jatkuvasti ja ylläpitämään lämpöä, vai ehtiikö se jäähtyä ajoviimassa ensimmäisen 30+ sähkökilsan aikana ja tömähtää sitten kuitenkin kylmänä tulille, kun voimaa jo kaivataan?
mike kirjoitti:
Ma Joulu 02, 2019 09:49
Ei alkanut lataus silläkään, mutta toisesta pistokkeesta lataus onnistui joten vika lienee tosiaan Powerin latuspistokkeessa eikä kaapelissa tai autossa.
Kai infosit Poweria aiheesta? Pareehan se on kaikille, jos rikkinäisistä latureista menee tieto niistä vastaavalle taholle, jotta niitä saa kuntoon.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2576
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

mike kirjoitti:
Ma Joulu 02, 2019 09:49
Marraskuussa tuli normaalia vähemmän asiointilatauksia osaltaan jo siksikin, että K-lataus muuttui kuun puolivälissä maksulliseksi ja tälle autolle ylihintaiseksi = halvempi ajaa bensalla.
Eihän toi maksa kuin 0,02e/min, ja parhaimmillaan lataa 22kWh tuolla hinnalla.

Minkälainen laturi Amperassa on? Vaikka menis vaan 3,7kWh, niin kyllähän tuon pitäisi silti bensalla tulla kalliimmaksi? Tuolloinhan 100km sähköt maksaisi n. 6,8e ja bensalla pitäis siis päästä alle viiden litran?
Tomppa & Tesla Model S 85D -15 & Kia Optima SW -18 & Volvo V70 2.5T -04

aero
-
Viestit: 6399
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja aero »

Mitä hinnalle tapahtuu noiden latausmäärien jälkeen? Hyppää ylös- vai alaspäin vai loppuuko lataus, jos akussa on vielä kapaa?

Joku voi mieltää nillitykseksi, mutta kWh on energiamäärä, jos käytetään 1kW teho 1h ajan, menee 1 kWh, jos käytetään samaa 1kW tehoa 2h ajan, menee 2kWh. Lataustehot on kilowatteja, ilman tuntia, eli kW, ei suinkaan kWh.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9995
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ainakaan Mitsua ei kannata rahallisesti enää K-latauksessa latailla. Auton laturi on yksivaiheinen max 16A, eli jos laskee saavansa nettona vaikka 3,5 kwh latinkia tunnissa, niin maksaa 1,20 euroa sähköstä joka maksaa kotona 35 senttiä. Samalla hinnalla saisi vajaan litran bensaa. Tuolla sähkömäärällä ajaa Mitsulla 10-15 km, ja vajaan litran bensalla pääsee hybridillä kyllä helposti saman matkan, riippuen toki siitä missä ja miten ajaa. Jos akku ei ole ihan tyhjä laturille tullessa, niin latausteho on vielä pienempi kuin 16A, joten maksat saman pienemmästä energiamäärästä.

Ei sillä nyt isosti tappiollekaan jää, että sähköihanuuden ja ympäristön kannalta lataus on ihan ok, mutta ei se kannusta ajamaan K-lataukseen ja kaivamaan kaapelia esiin, kun kotona on kuitenkin tarjolla huomattavasti halvempaa sähköä.

Kun autoissa on tosi eritehoisia latureita, niin fiksuinta olisi mielestäni hinnoitella nuo lataukset niin että asiakas maksaa sähköstä ja ajasta. Ajan laskuttamisen syyhän on vain se, ettei kukaan jätä autoaan makamaan latauspaikalle turhaan akku täyteen ladattuna. Sähkön määrä on kuitenkin se, joka latausoperaattorille maksaa, joten luonnollista olisi että se on laskutusperusteena myös asiakkaalle.

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2576
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

aero kirjoitti:
Ma Joulu 02, 2019 10:46
Mitä hinnalle tapahtuu noiden latausmäärien jälkeen? Hyppää ylös- vai alaspäin vai loppuuko lataus, jos akussa on vielä kapaa?

Joku voi mieltää nillitykseksi, mutta kWh on energiamäärä, jos käytetään 1kW teho 1h ajan, menee 1 kWh, jos käytetään samaa 1kW tehoa 2h ajan, menee 2kWh. Lataustehot on kilowatteja, ilman tuntia, eli kW, ei suinkaan kWh.
Pahoittelut epämääräisistä yksiköistä. Hinnalle ei tapahdu mitään, se on ja pysyy samana, vaikka auto ei enää lataisikaan.
AZP kirjoitti:
Ma Joulu 02, 2019 10:51
Ainakaan Mitsua ei kannata rahallisesti enää K-latauksessa latailla. Auton laturi on yksivaiheinen max 16A, eli jos laskee saavansa nettona vaikka 3,5 kwh latinkia tunnissa, niin maksaa 1,20 euroa sähköstä joka maksaa kotona 35 senttiä. Samalla hinnalla saisi vajaan litran bensaa. Tuolla sähkömäärällä ajaa Mitsulla 10-15 km, ja vajaan litran bensalla pääsee hybridillä kyllä helposti saman matkan, riippuen toki siitä missä ja miten ajaa. Jos akku ei ole ihan tyhjä laturille tullessa, niin latausteho on vielä pienempi kuin 16A, joten maksat saman pienemmästä energiamäärästä.

Ei sillä nyt isosti tappiollekaan jää, että sähköihanuuden ja ympäristön kannalta lataus on ihan ok, mutta ei se kannusta ajamaan K-lataukseen ja kaivamaan kaapelia esiin, kun kotona on kuitenkin tarjolla huomattavasti halvempaa sähköä.

Kun autoissa on tosi eritehoisia latureita, niin fiksuinta olisi mielestäni hinnoitella nuo lataukset niin että asiakas maksaa sähköstä ja ajasta. Ajan laskuttamisen syyhän on vain se, ettei kukaan jätä autoaan makamaan latauspaikalle turhaan akku täyteen ladattuna. Sähkön määrä on kuitenkin se, joka latausoperaattorille maksaa, joten luonnollista olisi että se on laskutusperusteena myös asiakkaalle.
Itse laskin tämän niin, että siinä yleensä max 1-2 kaupassakäynnin aikana ei kuitenkaan saa akkua täyteen, joten oletin latauksen tapahtuvan tyhjään akkuun ja latausnopeuden pysyvän korkealla koko ajan.
Teslassa tuplalaturi nappaa tuon 22kW/h, niin itselle toi on aika järkevää lataamista verrattuna kotilataukseen 0,02e/min kustannuksella, mutta en kyllä sen takia viitsi notkua K-kaupassa tuntitolkulla..

Toi kaapelin kaivaminen esiin on muuten yksi tylsimmistä hommista sähköautoiluun liittyen, ei meinannut millään jaksaa kaivaa sitä johtoa joka ilta kontista ja aamulla pakata takaisin konttiin. Ensin ajattelin, etten hommaa latauspistettä, mutta viikon letkuleikin jälkeen olin ihan valmis hommaamaan pisteen kotiin..Viime perjantaina sain latauspisteen hommattua katokseen, niin elämä helpottui kummasti; tuli vauhtia lataamiseen ja ei tarvitse leikkiä johtojen kanssa juuri missään enää.
Tomppa & Tesla Model S 85D -15 & Kia Optima SW -18 & Volvo V70 2.5T -04

mike
"Hölösuu"
Viestit: 1492
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja mike »

Bensakoneen saa pakotettua käyntiin kun valitsee ajotilaksi "pito", jolloin auto pyrkii ylläpitämään akun senhetkisen varaustilan. Käytännössähän tuolle letkulämmittimelle on tarvetta vain silloin kun pakkasta on sen -11 tai enemmän ja auto on päivän seisonut pakkasessa.

Kotoa lämpimästä tallista lähtiessä tosiaan tulee joskus tilanne, että polttomoottori lähtee käyntiin vähän ennen työmatkan loppua, mutta eiköhän se kuitenkin vähän lämpösen puolella vielä ole.

Poweria infottu. Yllättävän paljon noita latureita tuntuu olevan vikatilassa. Sähköautojen yleistyessä voi monella tulla mutkia matkaan jos se suunniteltu latauspiste ei olekkaan toiminnassa.


Ampera lataa nimellisesti 16A virralla, mutta käytännössä näyttää ottavan noin 3.2 kW tunnissa ja silloin ollaan K-latauksessa hinnassa 0,375 €/kWh. Sähköä jos kuluu näin talvella yli 20 kW/100km ja bensaa oletettavasti noin 5 litraa sataselle (lämmityksen käytetyn energian tarve (akusta) vähenee polttomoottorin hukkalämmön myötä). Tesla-kuskit pääsee hyötymään tuosta hinnasta, mutta varsinkin pistokehybrideille, jotka lataavat yleensä tuon vähän yli 3,2 kW nopeudella saavat kohtuuttoman kallista sähköä. Motonetin Motolataus on siinä mielessä paljon fiksumpi, että eka tunti on ilmainen ja sen jälkeen sitten 10 senttiä / kWh.

K-latauksessa hinta on asiointilatauksessa käsittääkseni koko ajan tuon 0,02€ minuutti vaikka olisi pitkäänkin piuhan päässä. Asiakkaan saaman sähkön hinta vain vaihtelee oman auton laturista riippuen.

Mullla on tallissa auton oma laturi "kiinteästi" ja kontissa sitten vain tuo asiointilataukseen sopiva type1 - type2 piuha.
Viimeksi muokannut mike, Ma Joulu 02, 2019 11:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334

aero
-
Viestit: 6399
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja aero »

Rommitommi kirjoitti:
Ma Joulu 02, 2019 11:14
Teslassa tuplalaturi nappaa tuon 22kW/h
kW, ilman niitä tunteja :). Teknisesti voi toki laskea myös 22kWh/h, mutta siitä nuo h:t supistuu kivasti pois.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9995
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mulla myös laturi kotona seinässä kiinni, joten kotona tallissa tökkään vain johdon autoon ja se on siinä. Tai jos auto on ulkona, niin vedän sen johdon sieltä sisältä ulos tallin oven alta. Sitten taas se Type2-kaapeli on autossa säilytyspussissa kiepillä. Olen käyttänyt sitä nyt 1,5 kk aikana kerran, ja se oli testimielessä K-latauksessa kun halusin varmistaa, että kaapeli toimii. Koska en käytä sitä juurikaan koskaan, on se säilössä tavaratilan välipohjan alla. Kaapeli on aika jöötiä tavaraa, joten kun se on jalan halkaisijalla olevalla kiepillä, sen suoraksi saaminen vaatii hieman askartelua. Voi kuulostaa ihan laiskurin nillittämiseltä, mutta en todellakaan jaksa kaivaa kaapelia ja keriä sitä suoraksi latausta varten ja pakata taas takaisin latauksen jälkeen, kun käyn puolen tunnin ajan kaupassa ja saan vastineeksi 1,5 kwh sähköä. Maksaa se sähkö eli ei.

Ihan eri asia jos matkan jatkuminen olisi siitä kaapelin kerimisestä kiinni, kuten mahdollisesti täyssähköautossa, tai jos autoon saisi virtaa 22 kw teholla, jolloin käytännössä akku täyttyisi sen kauppareissun aikana tyhjästä täyteen ja hinta olisi kohdallaan tai nolla. Tietenkin jos sitä kaapelia käyttäisi päivittäin, se ei olisi sillä pikkukiepillä pussissa ja tavaratilan alla, mutta mun lataukset nyt vain toimii tällä tavoin.

Ainoa paikka jossa säännöllisesti tällä hetkellä latailisin tuolla isolla kaapelilla on töissä, jossa autopaikalla type2-latausasema. Kunhan se latausasema saataisiin toimimaan, niin voisin jättää kaapelin siihen kiinni pysyvästi. Se on kuitenkin autohallissa lukkojen takana, joten riski kaapelivarkaudesta on rajallinen.

mike
"Hölösuu"
Viestit: 1492
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja mike »

https://www.biltema.fi/vapaa-aika/carav ... 2000032421 tuo Bilteman johtolaukku on muuten varsin kätevä kapistus latausjohdon säilytykseen auton perällä.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334

aero
-
Viestit: 6399
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:
Ma Joulu 02, 2019 11:33
Voi kuulostaa ihan laiskurin nillittämiseltä, mutta en todellakaan jaksa kaivaa kaapelia ja keriä sitä suoraksi latausta varten ja pakata taas takaisin latauksen jälkeen, kun käyn puolen tunnin ajan kaupassa ja saan vastineeksi 1,5 kwh sähköä. Maksaa se sähkö eli ei.
Tässä kohtaa voi muuten ylipitkä piuha kostautua käytännössä. Voisin itse kuvitella jaksavani ainakin joskus touhuta ~metrisen piuhan kanssa (oletettavasti riittää laturista autoon, jos latausportti on autossa samalla kulmalla kuin ko. ruudun laturi), mutta 3- tai jopa 5-metrisen leipominen on taatusti ajatusten ulkopuolella.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9995
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja AZP »

^^ suunnilleen tuollainen on se laukku jossa mun kaapeli asuu. Ihan näppärä pitämään johto siistissä järjestyksessä, mutta sen etusormen paksuisen viisimetrisen piuhan keriminen tuonne pussukkaan on jonkinlainen työ verrattuna nyt vaikka tavan jatkojohtoon.

Jos syystä tai toisesta tuota jöötiä pitäisi joka päivä käyttää ja aina ottaa autoon mukaan, niin kyllä se makaisi tavaratilassa vajaan metrin halkaisijalla olevalla kiepillä, eikä pääsisi pussukkaan lämmittelemään kuin harvoin.

mike
"Hölösuu"
Viestit: 1492
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja mike »

Monella näyttää olevan myös kierrekaapeleita käytössä, tiedä sitten ovatko kuinka käteviä. Eivät ainakaan niin helposti makaa maassa kurakelillä mitä suorat piuhat. Kolmen metrin piuhoillakin voi tulla ongelmia joissakin latauspaikoissa kun sattuu sopivasti olemaan kaikki ennusmerkit pielessä ja luukut väärissä kulmissa. Eipä tuota viitsi ihan pikkuvisiitin ajaksi kytkeä jossei nyt huutava sähköpula ole - ja siinä lyhyessä ajassa ei kummosia latailla.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334

jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1088
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Juu, meilläkin on laukku/kassi latausjohdolle, mutta en ole sitä kyllä koskaan käyttänyt.. Nytkin jos pakkasta on n.-10astetta niin ei paljoa huvita alkaa kerimään sitä paksua kaapelia niin hienolle kerälle että saat sen ängettyä sinne kassiin :-) Vaan kerin kaapelin nopeasti jonkinlaiselle kerälle ja nakkaan konttiin. Täyssähkössä tuota kaapelia vielä tarvii niin usein että en näe mitään järkeä noissa kasseissa. Muuten tuon auton laturiin laitossa ei nyt sinällään ole mitään ongelmaa tai vaivaa, kun olen pitänyt tuota saabastakin talvet roikassa.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002

Vastaa Viestiin