Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
lauriolio
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Tuo noin vuoden bensankulutus näyttää siltä, että polttomoottori on tavallaan turhaa painolastia. Toki tuonee mielenrauhaa ja potentiaalin lähteä tarvittaessa kauemmaskin. Ootteko tehneet pidempiä reissuja?

Meidän Leafiin tulee vaimon työmatka-ajossa ja satunnaisilla muilla ajoilla noin puolet teidän kilometrimääristä ja pisimmillään on ajeltu lapsen isovanhemmille noin 70km päähän (jossa pääsee lataamaan). Lämpiminä aikoina ei tee tiukkaa, mutta talvella joutuisi pitämään lämmitystä osan matkasta kiinni. Ehkä tuohon täytyy joku kiinawebasto ranettaa joskus 8O
Kuljettimet: Hyundai Kona Electric 64kWh MY19 & Nissan Leaf 24kWh MY12
Harrastimet: Saab 9-5 Aero wagon MY03, Saab 900i MY88

mike
"Hölösuu"
Viestit: 1489
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja mike »

Ei ole tehty yhtään pidempää reissua, eli on käytännössä vain kaupunkiajossa. Päivittäinen työmatka-ajo rvalla 25 km ja siihen päälle asioinnit ja harrastus kuskaukset.

Turhaa painolastiahan se on tuo polttomoottori tässä käytössä. Leafin olisin itse halunnut, mutta kun se ei käynyt...

Mutta tarvittaessa tosiaan pääsee pitemmällekin, niinkuin oli rvan vaatimuksissa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9925
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kyllä kun saisi Outlanderiin Amperan rangen, niin ei tarttis itsekään bensankäryjä miettiä :mrgreen:

Miten se menee Amperan kanssa se polttoainehuolto, eli miten usein pitää tankata ja minkälaisia määriä, ettei auto pakkopolta bensaa? Mitsulla ei onnistuisi tuo 12,8 litraa bensaa vuodessa, kun auto vaatii 3 kk välein 15 litraa uutta bensaa. Tietty jos ajais tankki tyhjänä vain niin ei olis tuota huolta :mrgreen:

mike
"Hölösuu"
Viestit: 1489
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja mike »

Meillä ei ole vielä kertaakaan auto mennyt tuohon "polttoainehuoltotilaan", vaan ainoastaan "moottorin huoltotilaan", mikä on 6 vkon välein (jossei polttomoottoria ole muuten tarvittu) ja kuluttaa puolisen litraa bensaa. Periaatteessa vuodessa kuluu noin viisi litraa bensaa vaikka kaikki ajo tapahtuisi sähköllä.

Syksyllä tankkasin tankin täyteen ja nyt on reilut puoli tankkia jäljellä. Jossei kesällä ihmeitä tapahdu, niin syksyllä ollaan siinä tilanteessa, että tankissa on vuoden vanhaa bensaa. Mielenkiintoista nähdä meneekö sitten vanhan polttoaineen takia pakkokäyttöön.


"Polttoainehuoltotila

Polttoainehuoltotila seuraa keskimääräistä polttoaineen ikää. Vanha polttoaine voi aiheuttaa moottoriongelmia.
Jos vähäinen moottorin käyttö aiheuttaa sen, että keskimääräinen polttoaineen ikä on suurempi noin 1 vuosi, polttoainehuoltotila käyttää moottoria, jotta polttoaine tulee kulutetuksi. Tällöin moottori käy, kunnes polttoainetta lisätään niin paljon, että keskimääräinen polttoaineen ikä pienenee hyväksyttävälle tasolle.

Sallimalla sen, että polttoainehuoltotila kuluttaa enemmän vanhaa polttoainetta ja lisäämällä suuremman määrän tuoretta polttoainetta, auton omistaja voi siirtää seuraavan polttoainehuoltotilatapahtuman mahdollisimman kauas tulevaisuuteen. Polttoainehuoltotilan aikana moottori saattaa kytkeytyä päälle ja kytkeytyä pois päältä."
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2803
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Noissa varmaan kannattaisi harkita stabilisaattorin laittamista polttoaineen sekaan.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621
”Niitähän saa vaikka minkä värisinä, kunhan ne ovat mustia.”

mike
"Hölösuu"
Viestit: 1489
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja mike »

tsaarela kirjoitti:
Pe Touko 01, 2020 15:32
Noissa varmaan kannattaisi harkita stabilisaattorin laittamista polttoaineen sekaan.
Rahan haaskausta. Auto ei ymmärrä sitä, että bensa säilyis pidempään vaan polttaa sen väkisin pois jos kulutuksen, tankatun määrän ja tankkausajan perusteella polttoaine vaarassa vanhentua.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9925
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ajatuksena varmaan se, että tuo vuoden säilyvyysaika jota auto seuraa, on aika pitkä aika nykybensoille, jotka essonbaarin mukaan muuttuu laardiksi jo 3kk iässä.

Samassa baarissa on kuultu että Outlanderin 3kk laskuri nollautuisi kun käyttää 12 voltin akusta kengän irti. Vielä ei ole mulle tullut tarvetta testata :mrgreen:

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5571
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Noin vähäsillä bensamäärillä ois melkein sama vaikka kävis lorottaa tankin täytee pienkonebensaa :lol:

McStadey
"Hirsch"
Viestit: 805
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja McStadey »

tetammi kirjoitti:
Pe Touko 01, 2020 19:23
Noin vähäsillä bensamäärillä ois melkein sama vaikka kävis lorottaa tankin täytee pienkonebensaa :lol:
Se olis varmaan polttoainelinjan kannalta hyvä vaihtoehto. Eikä maksais varmaan enempää kuin lisäaineet 🙄

Toi on kyllä ennemminkin marginaalista bensa-autoilua kuin osittaista sähköautoilua :mrgreen:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: VW Touran 1.4TSI DSG MY16

jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1588
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

AZP kirjoitti:
Pe Touko 01, 2020 18:03
Ajatuksena varmaan se, että tuo vuoden säilyvyysaika jota auto seuraa, on aika pitkä aika nykybensoille, jotka essonbaarin mukaan muuttuu laardiksi jo 3kk iässä.
Ne Esson bensat varmaan ollu huonoja kun viime talvenkin seisoi moottoripyörän tankissa bensat 17.8.2019 - 20.4.2020 eikä mitään ongelmia käyntiinlähdön tai käynnin kanssa...

mike
"Hölösuu"
Viestit: 1489
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja mike »

En minäkään ole moottorikelkasta bensoja vaihtanu, enkä laittanut lisäaineita.
Hyvin lähtenyt käyntiin ja käynyt.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2803
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Avolla oli kyll talven seisseiden bensojen kanssa hieman tyhjäkäyntiongelmia, kunnes sai mittarilta tuoreempaa tavaraa tankkiin. Olin kyllä laittanut stabilisaattoria, mutta se ei oikein ollut päässyt sekoittumaan.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621
”Niitähän saa vaikka minkä värisinä, kunhan ne ovat mustia.”

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9925
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mä sain aikanaan kuplan käymään vuonna 2009 bensoilla jotka oli tankattu 2004. Jo tuolloin puhuttiin ettei bensa vuotta edes säily, nythän juttu on usein että 3kk vanha nykybensa kelpaa vaikka sammutusvedeksi :mrgreen:

Mullakin kun noita kesäpelejä talvet seisonnassa, niin vaikea sanoa milloin kevään pienet käynnistysvaikeudet johtuu vanhasta bensasta ja milloin ihan vaan siitä pitkästä seisomisesta. Hondaa saa sahata käyntiin aika pitkään viikonkin seisomisen jälkeen, 65 kupla on keväisin ollut työläs, mutta johtunee ennemminkin kaasarin kuivuudesta.

Nykyisin tulee seisonnan ajaksi laitettua stabilisaattoria tai tankkiin pienkonebensaa ja yhtä hankalalta tuntuu käynnistely kuin aikaisemminkin, kun en erikoislitkuja laittanut. Aina kuitenkin jätän talveksi tankit aika tyhjiksi ja keväällä ennen starttausta 10 litraa tuoretta bensaa tankkiin, niin ei ole ihan pelkkää vanhaa tavaraa tarjolla koneelle.

Luulisin että koneidenkin välillä on eroja siinä miten sietävät heikentynyttä bensaa. Kaveri jutteli joskus että tyttären skootteri ei suostunut talven jälkeen koskaan käynnistymään ellei antanut tuoretta bensaa.

Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Ampera on kyllä kiinnostava ja tyylikkään näköinen kosla ja B-Vectra jätti itselle ihan hyvän kuvan Opelista merkkinä.

Ois mukava joskus testata, mutta kaipa noista on ne vähätkin akut hiipuneet jo pois ennen kuin ehtivät itselle sopivaan hintaluokkaan vajota :D.
Saab 9000 CSE 2.3t '97 Jubilee | VW Passat 4motion 1.9 TDI '03
exät: Saab 9-5 2.0t '02 biopower, Saab 9-5 2.3tA '98, Saab 9-3 2.0t T5 '00

mike
"Hölösuu"
Viestit: 1489
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja mike »

Toukokuu takana. Sähköä ja remontin tynkää.

Vasemman takaoven kahvan painonappi ei toiminut. Tilasin Ebaysta korjaussarjan neljälle ovelle kun varmaan jossain välissä hajoavat muutkin napit. 31,50 puntaa posteineen. Varsin näppärä oli vaihtaa uusi nappi kahvaan ja nyt toimii sekin.
Muita vikoja ei ole ollut.

Toukokuussa edelleen koronarajoitukset pitäneet ajot vähissä.

1002 km
163,3 kWh
0,2 l bensaa.

Bensaa paloi siitä sysytä, että sattui tuo kuuden viikon välein tuleva moottorin huoltotila kohalle. Kesäkuu pitäisikin periaatteessa mennä ihan pelkällä sähköllä jossei mitään normaalista poikkeavia ajeluita tule.

Kulutus on tippunut mukavasti kun ei lämmitystä enää juurikaan tarvi.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334

Vastaa Viestiin