Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4567
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ajoakuston master switchihän löytyy keskitunnelin konsolin sisältä eikä vaadi erikoistyökaluja vaan proseduurin miten se avataan. Samoin kolaritilanteissa järjestelmä avaa korkeajännitekontaktorin jolloin se korkeajännite on tasan vain suljetun akkupaketin sisällä tietyissä kohdissa.

Akustolle näyttää tapahtuvan pääosin kahta ilmiötä:
a) akkublokkien lämpötila-antureiden (9kpl) kontaktit katkoo sopivissa olosuhteissa ja triggeröi fataalin vikakoodin. Hoidettavissa softapäivityksellä jossa sallitaan osan antureista (3 kpl) mykistäminen ja parannetaan myös kennobalansointia . Tätä ei haluta tehdä koska käytettävä kWh lukema näytöllä tippuu mutta en nyt ole ihan varma onko vaikutus todellinen koska itsellä 333tkm ajettu softapäivitettynä täyden latauksen tyhjentäminen kerryttää 8,6kWh käytetyn energian laskuriin ihan tasaiseen tahtiin ulkolämpötilasta riippumatta ja ajomatkaa silti kesällä 60-70 km ja tällä hetkellä 50 km vähän lämmityksessä säästellen, yhtä soittoa tosin. Enkä tiedä montako vioittunutta blokkia olisi tuolla softapäivityksellä väistetty.

b) akun lämmönhallintaglygolin lämmitysvastuksen korroosio joka johtaa vuotovirtamittauksen virhekoodiin. Tässä ei auta kuin vaihtaa akusto (virallinen tapa) tai vaihtaa vastus (on saatavilla erillisenä osana). Tässä on hyvä käyttää akkutakuu hyväksi ja muistaa vaihtaa nesteet takuuaikana ohjelman mukaan ettei siitä tule sanomista.

Esimerkki huoltokohteista: raitisimasuodattimen vaihto Ampera vs og9-5. Ensimmäisessä avataan hanskalokero (naurettavan pieni) vedetään takalevy sormilla irti ja vedetään suodatin pesästään ja paikat kiinni, 2 minuuttia. Femmassa ah konttaillaan oviaukossa, ruuvaillaan kasa ruuveja jotta saa verhoilumuoveja ja hanskalokerin poistettua, ähelletään suodatin pois ja uusi paikalleen ja kasataan rystyset verillä. Meneehän se harjoiteltuna alle puoleen tuntiin jo mutta aina yhtä mieltä ylentävää. Onneksi ng9-3 on tältäkin osin järkeämpi.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Baas900
"Viggen"
Viestit: 573
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 21:49

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja Baas900 »

Erään toisen automerkin huoltoliikkeen Facebook-sivuilta löydettyä:

Tässä esimerkkitapauksessa havaitsimme korjauksen yhteydessä asiakkaan ladattavalle hybridille ominaisen vaurion; korroosiovaurioita venttiilikoneistossa.
Nämä vauriot johtuivat siitä, että auton polttomoottoria ei ole käytetty riittävän usein, vaan matkaa on tehty sähköllä, jolloin venttiilikoneiston pinnat eivät saa riittävää voitelua ja suojaa moottoriöljystä.

Teimme autolle RVS-käsittelyn ja puoli vuotta myöhemmin otimme autosta venttiilikopan irti tulosten selvittämiseksi.

Kuvista huomaa, että muutos on selkeä. RVS kykenee ylläpitämään moottorin voideltujen pintojen suojauksen ja vähentää merkittävästi moottorin sisällä korroosion syntymistä.🤩

Tarvitseeko sinun autosi RVS-käsittelyä?😎

Ota yhteyttä Huoltoomme:👇


RVS-käsittelyä millään tavalla puoleen tai toiseen kehumatta tai moittimatta, mutta lähinnä mielenkiinto heräsi siinä että mitenhän yleisiä tällaiset polttomoottorin ruostumisongelmat on näissä ladattavissa hybrideissä? Moottoria käytetään vähän, kosteutta kondensoituu öljyn sekaan ja pinnoille, ja aiheuttaa vaurioita?
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja AZP »

Selväähän on että polttomoottorin pitää välillä käydä, ja nimen omaan käydä kunnolla lämpimäksi. Mulla tuli tuossa 2,5 kk ajeluja niin että kone ei käynyt, mitä nyt määräaikaishuollossa olivat testanneet että moottori toimii. En tuollaisesta tauosta olisi vielä kovin huolissani, kun autotallissa makaa muutama ajopeli joiden koneet seisoo kuukausitolkulla talviseisonnan aikana, eikä niissä ole ilmennyt seisomisesta johtuvia vakavia ongelmia. Uskoisin että siinä saa olla aika extremetöpseliautoilija että oikeasti saa moottoriin vaurioita aikaiseksi vain sen takia että ajot on pääosin sähköllä. Mutta jos varmuutta haluaa, niin vaikkapa kerran kuukauteen pistää koneen tulille ja käyttää kuumaksi.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja tetammi »

No ne fossiiliset sentään käy käytössä ollessaan pitkään ja sitä öljyy lentää joka paikkaan.

Tollane hybridi ku käy vaan sen hetken kylmillä öljyillä niin aika ohueks saattaa öljykalvo jäädä.
Toki riippuu miten noissa on voitelu suoritettu.

Öljynsuodatin on varmaan takaiskullinen kuten start/stop moottoreissakin.

Ei tosiaan välttämättä ole huono idea lähtee joskus lataamatta liikenteeseen vaikka taulukot sitten ottaakin osumaa. :mrgreen:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kyllä töpselikärsässäkin kone käy enemmän kuin vähän kun akku on loppu. Tietty niinä kertoina kun ajelee vaikka mökille sen 30 km peräkärryn kanssa niin se starttaa siinä viimeisessä mäessä ennen mökille kääntymistä ja käyntiä tulee vain minuutti. Mut tosiaan muutaman kuukauden välein kun käyttää konetta kunnolla ja kuumaksi niin en usko että tulee korroosio- tai muita jumiongelmia koneen sisällä. Itse moottori on kuitenkin modattu nimen omaan hybridikäyttöön eli käymään pätkissä ja starttailemaan ja sammumaan tiuhaan, että ei sen pitäisi kauheasti ongelmia teettää senkään.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja mike »

Tuohon öljyn ja suodattimen vaihtoon kannattaa varmaan kiinnittää erityisesti huomiota noissa pistokehybrideissä missä moottori tosiaan ei käy välttämättä kovin usein ja pitkään.

Amperassakin olisi virallisesti öljyn vaihto joka toinen vuosi, mutta täällä pohjolassa varsinkin on paren vaihtaa joka vuosi kun se öljyn mokoma on niin edullista.

Kyllä ne suunnittelijat on jotain ajatelleet tuon vähkäkäyntisyydenkin varalta kun ovat laittaneet tuon "moottorin huoltotila" jutun käyttämään moottorin lämpimäksi 6 viikon välein.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja mike »

Olipa vain kätevä vaihtaa Amperaan öljyt ja suodatin. Eri helppoa mitä NG95 TiD:ssä.

Kakkosnelosen pätkien päälle ajoin keulan, niin mahtu jo öljyastia alle. Ei mitään suojamuoveja edessä vaan suoraan pääsi käsiksi kaikkeen ja suodatinkin perinteistä peltikuorimallia. Öljyä meni vain 3,5 litraa.

SItten kun oli uutta öljyä koneessa ja testiksi moottori käyntiin, niin kuinkas ollakkaan auto ilmoitteli taas polttoaineen vanhenemisesta ja kertoi aloittavansa sen pois polton.

Nyt on ollut valitettavan lämmintä, joten menee taas ihan hukkaan tuo pakkokäyttö kun ei saa hyödynnettyä kunnolla edes siitä syntyvää hukkalämpöä.

Elokuun lopussa tankkasin näköjään 6 litraa tuoretta bensaa ja sillä päästiin nyt tänne asti. Täytynee taas lisätä jonkun verran kun tankki vailtuu vähänkään alle puolen välin.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1059
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Alkaa olemaan melko kiimasta hybridiautoilua kun harmitellaan sitä että pakkokäytön hukkalämpö menee hukkaan. Taas. Ymmärrän kyllä mutta naurattaa silti :lol:
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja mike »

Henri S kirjoitti:
La Marras 07, 2020 15:37
Alkaa olemaan melko kiimasta hybridiautoilua kun harmitellaan sitä että pakkokäytön hukkalämpö menee hukkaan. Taas. Ymmärrän kyllä mutta naurattaa silti :lol:
Se on kuin kolikoita nakkelis matkan varrelle :D .

Vaan ei tähän vaivaan varmasti ole muuta apua kuin täyssähkönen auto.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja AZP »

Sama tauti varmaan iskee jos on lämpöpumpun vara/täydennysjärjestelmäksi jätetty taloon öljylämmitys, ja lämpöpumppuun tulee talvipakkasilla vika. Kyllä siinä tappi kasvaa otsassa lämmittäjällä kun huoltomies sanoo ehtivänsä paikalle vasta ylihuomenna :mrgreen:

Silloin kun ajaa selkeästi sähkörangen yli ja aletaan edetä bensalla niin kyllä mulla pysyy mielenterveys kasassa. Mutta silloin kun auto haluaa polttaa bensaa ihan vaan typeryyttään, niin alkaa sappi kiehua :mrgreen:

Ja joo, lääkkeenä sairauteen seuraava kiesi ei kyllä varmaankaan omaa enää polttokonetta.

Tää on plugarikuskien keskuudessakin välillä sellainen tunteita herättävä aihe. Harva se viikko saa lukea esmes Outlander PHEV -Facebookryhmässä ihmettelyä siitä että on varaa hankkia x-kymmentätonnia maksava plugari, mutta ei ole varaa antaa moottorin käydä, vaan kikkaillaan kaikenlaista jotta moottori ei kävisi turhaan. Mutta kysehän ei ole siitä mihin on varaa, vaan nimen omaan siitä että tietyissä tilanteessa se kone tosiaan käy _turhaan_.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja mike »

AZP kirjoitti:
La Marras 07, 2020 16:24
Silloin kun ajaa selkeästi sähkörangen yli ja aletaan edetä bensalla niin kyllä mulla pysyy mielenterveys kasassa. Mutta silloin kun auto haluaa polttaa bensaa ihan vaan typeryyttään, niin alkaa sappi kiehua :mrgreen:

Tää on plugarikuskien keskuudessakin välillä sellainen tunteita herättävä aihe. Harva se viikko saa lukea esmes Outlander PHEV -Facebookryhmässä ihmettelyä siitä että on varaa hankkia x-kymmentätonnia maksava plugari, mutta ei ole varaa antaa moottorin käydä, vaan kikkaillaan kaikenlaista jotta moottori ei kävisi turhaan. Mutta kysehän ei ole siitä mihin on varaa, vaan nimen omaan siitä että tietyissä tilanteessa se kone tosiaan käy _turhaan_.
Se on juurikin noin. Kyllä mullakin on varaa polttaa bensaa tarvittaessa, mutta ärsyttää silloin kun se menee käytännössä lähes täysin hukkaan. Kai se on vain sitten perus säästäväinen luonne joka puskee pintaan tuollasissa tilanteissa. Aina on kyllä häirinny sekin jos joku jättää kotona tai töissä valoja palamaan ihan turhaan.

Jotkut asensi aikoinaan, ja asentelee edelleen, huomiovaloja energian säästön perusteella.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja AZP »

^nykyisinhän niitä asennuttelee energissäästön vuoksi EU :mrgreen:

Mitsussa on hehkulankapolttimot (muistaakseni 35W per puoli) päiväajovaloissa. Energiansäästö my ass, sanoi Mitsubishi, kun töpseliautoa suunnitteli. :mrgreen:

Mut siis aikanaanhan hooneloset oli tosi kalliit polttimot, ja kun kokoaikainen ajovalopakko tuli Suomeen niin ne pissankeltaiset Talmut oli kai halvemmat kuin vaihtaa ajovalojen huipputeknisiä halogeenipolttimoita puolen vuoden välein. Ja sama pätenyt taas 2000-luvulla, kun zenonpolttimot ei ole ihan halpoja ja vieläpä monessa autossa pääsiäiskäsi tavan autoilija joutuu vaihdattamaan ne huollossa, niin ledipäivävalojen asentaminen alkaa tuntua selvältä säästöltä.

Ja tarviiko sitä toisaalta keksiä mitään erityisiä syitä siihen että asentaa lisävaloja, sehän on tuuninkia aidoimmillaan :mrgreen:

Mitsun turhassa bensanpoltossa on lähinnä häirinnyt auton halu käynnistää polttokone lämmitystarkoitukseen silloin kun lämmitykseen ei oikeasti polttokonetta tarvita, eikä sitä siihen käynnistämisestä huolimatta lopulta edes käytetä. Ja mulla tulee normaalisti tosi paljon sellaista ajoa jossa tuota tapahtuu talviaikaan.

Elikkäs lähden kotoa täydellä akulla ja ajan esim. töihin jossa latausasema. Matka töihin oli mulla viime talvena n. 10 km johtuen ylimääräisestä päiväkotikierroksesta, nykyisin matka on vajaa 5 km. Mutta se on se ja sama, matka voi olla mitä tahansa 0-20 km välillä.

Jos ulkolämpötila on luokkaa +5 tai alle, eikä auton sisätilaa ole esilämmitetty, pienikin lämmönpyynti ohjaamoon laittaa koneen käyntiin heti startissa. Samalla käynnistyy myös 4,5 kW sähkölämmitin lämmittämään sisätiloja. No jos autossa ja ulkona on -5...+5 lämmintä, niin hölmömpikin hoksaa, että 4,5 kW lämmittää ohjaamon aika nopsaan. Itse asiassa lämmintä puskee nopeammin kuin moottori ehtii lämmetä, minkä autokin huomaa ja sammuttaa koneen muutamaa minuuttia käynnistämisen jälkeen poltettuaan pari desiä bensaa. Loppumatka meneekin sitten sähköllä, jonka range riittää lämmitysvastuksesta huolimatta vähintään sen 20 km.

Lopputulos mun alle 5 km duunimatkalla: bensankulutus n. 4 litraa/100 km (2 dl per 5 km) ja siihen päälle normaalit sähköt + lämmittämisen sähköt. Ja samat sähköt siis menisi vaikka bensaa ei olisi mennyt yhtään. Nimittäin ei se kone oikeastaan edes ladannut akkua käydessään, koska akku oli lähtiessä täynnä, eli ei ollut mitään minne ladata.

No minähän kikkailin sitten vastuksen ulkolämpötila-anturin tilalle talveksi ja nyt ajan töihin pelkällä sähköllä lämmitys täysillä. Mulla harvoin menee arkiajoissa yli 20 km latausmahdollisuuksien välillä, joten kyse ei ole vain 2x päivässä toistuvasta 5 km matkasta, vaan melkein kaikki muutkin arkiajot menee tuolla samalla kaavalla. Asian voi siis esittää niinkin että kannattaako kikkailla, jotta auto vie 0 eikä 4 litraa sadalla? Vuositasolla tolla erolla on jo jotain merkitysta rahassakin, vaikka toki voin myöntää että mulla olis se varaa maksaakin jos pakko olisi.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja mike »

Olemme AZP:n kanssa siis varsin hyväosaisia kun meillä olisi varaa maksaa tyhjästä bensan poltosta. :wink:

Tuo 0 vs 4 litraa / 100 km on hyvä vertaus ja todennäköisesti suurin osa ihmisistä siihen nollaan pyrkisi omalla kohdallaan.

Volt/Ampera piireissäkin ilmeisesti on asenneltu vastuksia lämpömittarin anturille jotta vältyttäisiin tarpeettomalta polttomoottorin käytöltä. Näissähän tuo polttomoottorin käyttövalmiudessa pitäminen ei ole niin tarpeellista kovillakaan pakkasilla kun se moottori ei käynnisty kovassakaan kiihdytyksessä niin kauan kuin akussa on virtaa. Perinteisemmissä pistokehybrideissä sen ymmärtää jos auto on suunniteltu niin, että polttomoottori hyrähtää avuksi heti kun tehoa tarvitaan enemmän.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tuo on ihan validi pointti, ja Mitsussakin hyrähtää jos tehontarve ylittää 60 kW. Käytännössä siis reippaampi kiihdytys, mahdollisesti vuelä lisänä ylämäki ja/tai peräkärry. Mutta tässäkin asiassa autonvalmistajan tulisi antaa kuskille sen verran valinnanvaraa, että esim tuolla mun työmatkalla korkein nopeusrajoitus on 50 km/h ja matka on käytännössä kokonaan ruutukaava-alueella 100-200m välein toistuvine liikennevaloineen ja suojateineen. Tuolla matkalla ei tolkun kaasujalalla sitä polttokonetta tarvita, joten sitä on turha myöskään siksi esilämmittää.

Joka tapauksessa pikkupakkasilla ja nollakeleillä Mitsun moottorin käynnistely ei liitykään yllättävän tehontarpeen varalle lämmittämisen, sillä tuo käynnistyminen riippuu ainoastaan lämmityslaitteen pyynnistä suhteessa ulkolämpötilaan ei siis pelkästä ulkolämpötilasta. Mitsulla voi ilman vastushuijauksia ajaa pelkällä sähköllä ainakin ylin10 pakkasasteeseen saakka. Joku pakkasraja siellä on, jolloin polttokone käynnistyyy aina suojaamaan itseään ja akkua, mutta viime talvena ei Turun seudulta sellaisia pakkasia löytynyt, eli en tiedä mikä tarkka raja on. Siihen vaikuttanee kuitenkin enemmän moottorin ja akuston lämpötila kuin ulkolämpötila (huijattu tai oikea), koska jossain FB:ssa tai vastaavassa joku kommentoi että kone oli kovalla pakkasella käynnistynyt ilman sen suurempaa syytä, vaikka autossa oli vastushuijaus aaennettuna.

Jos nyt talvella tulee ajopäiviä jollain 15 asteen pakkasilla tai kylmemmässä, niin kyllä mä suosiolla pakotan polttokoneen käyntiin jos se ei itse hoksaa käynnistyä akun ja moottorin lämpötila-antureiden datan perusteella. Samoin lämpimämmälläkin kelillä jos tietää että sitä tehoa tullaan tarvitsemaan, eli lähden vaikka motarille kärry perässä. Se bensa on halpaa poltella siihen verrattuna että menee tekemään tuhoa kiteytyneelle litiumakustolle. Lisäksi tolla kelillä voi jo kaivata sitä moottorin tuomaa lisälämpöäkin. Toki mulla on kotona ja töissä talli, eli sellaisia tilanteita ei ihan montaa pitäisi tulla missä auto on seissyt pakkasessa tuntitolkulla ennen ajoonlähtöä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2035
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja Julle »

Nuukajusseja kylmissään. Kaikkea sitä.
9-5 Aero - 00
Vastaa Viestiin