Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja mike »

vesa67 kirjoitti:
La Loka 03, 2020 15:07
Ehkä minä olen vain tottunut siihen että keskimäärin 18 vuotta vanhassa Saab-laivueessa saa jatkuvasti tutkia ja korjailla ongelmia mutta Amperalla ajo on melkoista hermolepoa. Sen jälkeen kun se on ajollaan todistanut luotettavuutensa.
9000 km tullut nyt kolmessa kesäkuukaudessa keskikulutuksella 2,2L/100km sisältäen kaikki matkat mökille, mummolaan ja markkinoille. Arkiajossa pelkkä akku riittää ja paras sähköajomatka oli 76km kaupunkiseudun pyöritystä.
Öljyjen ja suodattimien rutiinihuoltojen lisäksi ajanvietettä on tarjonnut pienessä nopeudessa ja kiihdytyksessä esiintyvä woblaus. Kunnon rengastus, uudet alatukivarret ja vaihteiston momenttituen kirraus vähensi ilmiön lähes pois mutta vielä on uusi kuskin vetari odottamassa testiä.
JP_Vette tarjosi adjektiivia tylsä mutta itse käyttäisin sanoja vaivaton, rauhoittava ja nautiskeltava
MInä en ole vielä tehny tuolle lähinnä 60 vauhdissa tuntuvalle vapinalle mitään. Parin viikon päästä suunnilleen vaihellaan talvirenkaat alle ja jos sitten vielä jatkuu samanlaisena, niin pitänee alkaa tutkimaan jo vetareita tarkemmin.

Minkä verran vesa67:n Ampera antaa virtaa ulos? Meillä pääsääntöisesti 10,4.

Tänään tuli käytyä 85 km lenkki ja lähtöolettama oli että kotimatkan loppu ajetaan bensalla, mutta niin vain akku riitti ja range näytti talliin ajettaessa vielä 1 km. Asiaahan autto se, ettei tarvinnut lämmittää eikä jäähdyttää ja ajelut oli pääasiassa 60 alueella.

Mukava peli Ampera on ajella varsinkin pikkuajoja, ihan mielellään sillä kurvailee ja joskus jopa ihan vain huvikseenkin.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja mike »

AZP kirjoitti:
La Loka 03, 2020 16:10
Nyt kun töpseliautot alkaa olla valtavirtaa eikä mitään eksotiikkaa, niin jossain autolehdessä todettiin Amperan olleen edellä aikaansa. Ja ei sitä kai paremmin voi sanoa, kun aika harvalla nyt julkaistavalla lataushybridillä pääsee tuollaisia 70-80 km matkoja sähköllä.
Mersun A-sarjan töpseliversiot vaikuttaa mielenkiintosilta - siis sitten kolmen neljän vuoden kuluttua kun hinta on tippunut siedettäväksi. Mutta omaa käyttöä ajatellen niissä akun mitoitus näyttäisi olevan sopiva.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4567
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Viimeisimpien lataushallinan softapäivitysten jälkeen tieturi näyttää 8.6kWh (2012 malli) käytetyksi energiamääräksi. Mutta voi pojat kennojännitteiden erot onkin sitten alle 10 mV luokkaa eli balansointi toimii ja kennot on kunnossa.
68km pääsi ilman kikkailuja ja Myvoltholdilla sai SOC:n alarajan tiputettua vielä 21 -> 16% josta 8km lisää rullailua. Ja siltikin lopussa kennojännitteet on turvallisella tasolla akkukemiaan nähden.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja AZP »

Onko Amperassa mahdollisuus lukea akun SOH jollain appilla tai vastaavalla, esim tuo mainittu Myvolthold? Ja onko muuten Miken raportoimat sähkönkulutukset auton ajotietokoneen antamia lukuja vai erillisellä sähkön kulutusmittarilla tai vastaavalla mitattuja arvoja vai jotain muuta?

Kulutusmittausmetodi kiinnostaa lähinnä sen vuoksi, että Mitsussa mulla on kolme eri mahdollisuutta lukea esim. kuukauden aikana kulunut sähkö: erillinen latausmittari, auton ajotietokoneen näyttämä latausmittari ja Watchdog-puhelinsovellus. Erillinen latausmittari siis tarkoittaa kotona pistorasiassa olevaa mittaria, töissä latausasemassa olevaa mittausta taikka minkä tahansa julkisen latausaseman näyttämää mittausta. Sen verran on tullut lukuja vertailtua, että ajotietokoneen näyttämä latausmittari näyttää käytännössä samaa kuin nuo erilliset mittarit. Watchdog sen sijaan näyttää järjestään reilu 20 % vähemmän kulutusta kuin latausmittarit.

Ero on toisaalta siinä, että Watchdog ei rekisteröi auton esilämmityksiä ja -jäähdytyksiä, koska sovellus ja auto eivät ole silloin käynnissä. Suurempi ero tulee kuitenkin siitä, että WD mittaa akusta ajamiseen ja ajonaikaiseen lämmittämiseen ja jäähdyttämiseen otettua energiaa, kun latausmittarit mittaavat laturin käyttämää energiaa. Näiden erotus menee pitkälti lataushäviöiden piikkiin, eli latausmittari mittaa ostettua energiaa ja WD sitä määrää joka saadaan hyödynnettyä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4567
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Myvoltcapacity kertoo akun kunnon ihan wattitunteita mutta siitä en tiedä mistä se kaivetaan, ie onko absoluuttinen totuus vai latausjärjestelmän algoritmin tulos.
MyVoltHold näyttää SOCin yhdellä tapaa ja MyGreenVoltista näkee akuston ja kennojännitteet sekä ajonaikaisen SOCin joka kyllä poikkeaa MGV:n näyttämästä, se elää enemmänkin 0-100 välissä. Molempien toistettavuus ja lineaarinen seuranta kyllä täsmää, pitää vaan oppia lukemaan molempia erilailla.

Mikellä todnäk tuo lukema on ajotietokoneen näyttämä kulutetusta energiasta ja vuosimallin perusteella autossa on tehtaalta lähteneenä vajaa kWh enemmän akkukapasiteettia kuin minulla. Mutta isoimmat lovet tuohon näyttämään tekee viimeisimmät latauskontrollien softapäivitykset joilla kennojen balansointi palautetaan kuntoon ja toisilla se siten syö myös tuon numeroarvon pinenemmäksi. Range voi silti pysyä lähes samana.
Kyse on siis siitä miten asia esitetään ja itse olen oppinut nyt noiden appien kautta tulkitsemaan oman autoni akustoa ja kulutusta.
Latausenergian seurantaa ei ainakaan MY2012 amperassa ole. MGV:stä voi seurata ajoakustosta käytettävä/lataavaa energiaa sekä ajomoottorin, ilmastoinnin ja loppujen laitteiden virrankulutusta piirakkakuvana.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja mike »

Nuo minun kuukausittaiset kWh lukemat on meillä kotona ladattuja sähköjä. Latausjohto on kiinni kulutusmittarissa, eli mukana siis lataushäviöt, mutta toki jonkun verran asiointilatauksia joskin nykyään aika vähän kun lopetettiin k-lataus.

Amperan oma ajotietokone tosiaan näyttää aika heikosti tietoa ajon kulutuksista. Mittaristosta näkee hetkellisen kulutuksen, mutta sähkön keskikulutusta ei näytä eikä talteen kerätyn energian määrää. Ainoastaan käytetty kokonaismäärä näkyy ja sekin nollaantuu jokaisen täyteen latauksen jälkeen.

Tuo on aika mielenkiintoista, että vesa67:n autossa ajotietokoneen näyttämä akusta saatava lukema on pienentynyt softapäivitysten myötä vaikka range on pysynyt lähes samana. Onko sulla kulutusmittaria latausjohdossa tai oletko mitannut koskaan minkä verran menee tyhjästä täyteen ladattaessa?
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4567
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Siis nuo päivitykset tapahtuivat juuri edellisen vuoden aikana ennen omaa omistusta ja tuo luonnehdinta on yhdistelmä edellisen omistajan ja vastaavien päivitysten saaneiden reaktioista. Perusbugi siellä on ollut vajaatoiminen balansointi.
Energiamittaria ei töpselissä ole joten en osaa sanoa paljonko lataushäviöt olis. Pitää sellainen testi vielä tehdä.
Mutta 8,6kWh per 68 km tekee 12,6 kWh/100km joka on aika hyvä suoritusarvo. Eli onko kyseessä inhorealistinen näyttö ? Katotaan nyt miten talvikelien kanssa käy.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja mike »

12,6 kWh/100 km on kyllä oikeinkin hyvä lukema.

Muistaakseni kulutusmittari näytti jotain karvan vajaa 12 kWh kun yhen kerran latasin tyhjästä täyteen. Meillä latauksista laskettu keskikulutus on ollut 17,5 kWh tämän puolen toista vuoden aikana. Kesällä on menty noin 15 nurkilla.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja mike »

Perjantaina vaihtelin alle talvirenkaat ja ilokseni totesin, että vapina ja ratin vemputus 60 vauhdissa on poissa. Tämän perusteella tuomio menee siis niin, että -12 paistetuissa kesärenkaissa on runkovikaa. Pintaa vielä reilusti, mutta vaihtoon menevät keväällä.

Opelin ainoa vika siis toistaiseksi yksi ovenkahvan hajonnut nappi.

Sähköä kuluu tolkuttomasti kun huurteenpoistoa on joutunut pitämään päällä kosteassa loskakelissä. Range käytännössä puolittunut kesäkeliin verrattuna varsinkin pikkuajoissa. Kohta pitäisi sitten varailla aikaa vuosihuoltoon.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja mike »

Lokaakuu takana ja marraskuussa edessä vuosihuolto.

1267 km
232,5 kWh
0,0 l bensaa


Kelien jäähtyminen näkyy kulutuksen nousussa taas selvästi, mutta mikä tärkeintä - ei vikoja.


Nyt marraskuussa olisi sitten vuorossa 7. vuosihuolto. Oulussa on tapahtunut viime vuoteen verrattuna suuria muutoksia Opel merkkiedustuksessa. Vuosia Opelia myynyt Rinta-Jouppi ei ole enää merkkiliike, vaan edustus siirtyi Delta autolle. Lisäksi alkusyksystä Wetteri aloitti Opel jälleenmyyjänä.

Varasin sitten huoltoajan Wetterille ja sitten sieltä tulikin kohta viestiä, etteivät voi tehdä huoltoa koska Ampera on sähköauto eikä heillä ole koulutusta kyseiselle mallille. Lähin huolto tällähetkellä Vaasassa.

Seuraavaksi sitten yhteyttä Deltaan ja siellä kerrottiin, ettei heillä ole vielä koulutusta kyseiselle mallille, koska koronasta johtuen Opel ei ole pystynyt järjestämään koulutusta.


Käväsin sitten Rinta-Joupilla kysymässä, niin siellä sitten kerrottiin ettei heillä ole enää auton virrattomaksi tekemiseen tarvittavaa välineistöä.

Perus öljynvaihdon sentään olisivat kaikki pystyneet tekemään, mutta kaikki nostavat kädet pystyyn jos joutuu korkeajännitepuolen hommiin kajoamaan.

No onneksi tässä huollossa ei oe kuitenkaan nyt ilmeisesti ole mitään sellaista joka vaatisi korkeajännitepuoleen kajoamista. Öljyt, suodattimet ja sytytystulpat ja erinäisiä tarkastuksia. Eli teen nyt sitten huollon itse. Sinällään sillä nyt ei enää niin olekkaan merkitystä kun tuo korkeajännitepuolen takuu päättyy noin vuoden päästä joka tapauksessa ja tarkoituksena oli vain varmistua siitä, että kyseisen takuun säilymisen kannalta pakolliset toimenpiteet on tehtynä. Säästyypä vajaat 200€ rahaa.

Nyt vain täytyy sitten toivoa, ettei tule mitään ongelmia tuonne high volttage puolelle kun apua siihen asiaan ei näköjään saa Oulun kokoisesta kylästä vaikka kaksi merkkiliikettä "palvelee" asiakkaita.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja AZP »

Aika onneton tilanne huollon suhteen. Tuon vielä voisi ymmärtää jos kyseessä olisi eksoottinen merkki tai täysin uusi malli, mutta Ampera on kuitenkin jo iät ajat sitten myyntiin tullut malli.

Mutta oikeastaan enemmän ihmetyttää se, että onko Amperassa jotain mikä vaatii auton jännitteettömäksi tekemisen tai muuten kajoamista korkeajännitepuoleen määräaikaishuolloissa? Mulle ei nyt tule Mitsun huolto-ohjelmaan tutustuneena mieleen mitään mikä siinä vaatisi moista, kaikki voumalinjan huoltokohteet liittyy ihan perinteiseen voimansiirtoon tai polttomoottoriin. Toki autoissa voi olla eroja, mutta mikä Amperan sähköpuolella vaatisi huoltoa ohjelman mukaan?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Ampera oli hankala tapaus huollon "erikoisosaamisen" suhteen jo silloin, kun oli myynnissä. Tuonti on moninkertaistanut auton kannan Suomessa, toki edelleen puhutaan hyvin pienestä määrästä autoja (alunperin myytiin n. 90 autoa, tuotu on muutama sata), mutta samalla erittäin monella paikkakunnalla on mennyt merkkiorganisaatio uusiksi, Porvoossakin Opeleita vuosikymmeniä edustanut Auto-Open pisti pillit pussiin ja edustus siirtyi Laakkoselle, huolto kyllä jatkaa Auto-Openilla Laakkosen rinnalla.

Amperan tapauksessa merkitsevää on se, minne se kourallinen Ampera-koulutettuja mekaanikkoja on siirtynyt ynnä tarvittava erikoisvälineistö, mikä liittyy tuohon korkeajännitepuoleen. Olisko joku Facebook-ryhmä olemassa, joka on jäljittänyt Suomen Ampera-osaajat tai josta löytyy ?

Toivotaan, ettei tarvitse sähkö-ongelmien kanssa painia nyt eikä tulevaisuudessa, vaan riittää perushommat.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1740
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Oletko kysynyt Auto Åströmilta huoltoa?
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4567
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Elokuussa oli reilu 700 Amperaa ja rapiat 100 Volttia trafin kirjoilla. Perushuollothan ei Amperaan ole Saabien jälkeen mikään seikkailu, todella huoltoystävällinen.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja mike »

Eipä tuolle korkeajännitepuolelle taida olla oikein muita huoltokohteita kuin jäähdytysnesteiden vaihto. Ehkä jotain silmämääräisiä tarkastuksia lisäksi.

Veikkaan, että tuo "emme voi tehdä ilman mallikohtaista koulutusta" liittyy enemmän siihen, että merkkiliikkeessä tekevät virallisten ohjeistusten mukaan ja se lienee jenkkityyliin tehty. Eli kaiken vaaran ja vahingon välttämiseksi auto tehtäisiin virrattomaksi aina kun jotakin vähänkään räpelletään oranssien piuhojen lähellä.

Aika paljonhan noita Voltteja ja valeVoltteja on jo liikenteessä jos yli 800.

Huoltokohteet näyttää olevan todellakin kätevästi tavoitettavissa joten öljynvaihtokin on huomattavasti helpomman näkönen homma mitä NG9-5 n vastaavat.

Åströmiltä en kysynyt kun Rinta-Jouppi on tosiaan tähän asti ollut ainoa missä Amperan huollot on virallisesti onnistuneet täällä pohjoissuomessa.

Mitä lienee erikoistyökaluja / koulutusta tuossa tarvitaankaan virrattomaksi tekemisen yhteydessä jossei onnistu noissa huolloissa missä muutenkin huolletaan täyssähköjä ja töpselinokkia.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Vastaa Viestiin