Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja mike » Ma Marras 04, 2019 00:02

Polttomoottorin vakava vaurio ei liittyne millään lailla ajomoottorin laakerivikaan joka varottelee kuuluvalla "sirkkelin äänellä".

Amperassa taisi olla ainakin aikoinaan öljyn vaihto kahden vuoden tai 60 tkm välein. TM kestotestiauton moottorissa männänrenkaita oli jumissa ja männät erittäin karstaiset. Kaikesta päätellen öljy kannattaisi vaihtaa vuosittain. Liekö näitä peruja sitten tuo konevikakin?

Onneksi öljy on halpaa ja suodatinkin hyvin käsillä niin omastani ainakin aion vaihtaa öljyt vuosittain.



Totta tuokin, että ladattavassa hybridissä on molempien huonot puolet. Toki myös hyvätkin. Ampera / Volt ovat kuitenki osoittautuneet tekniikaltaan varsin luotettaviksi autoiksi.

Tulihan tuossa mieleen taas yksi huono puoli, joka tosin ei meidän käytössä haittaa, ajovalot ovat melko onnettomat.


Mutta noin yleisesti ottaen ihmisillä on varmaan käsitys, että jenkkiautot ovat isoja bensasyöppöjä, huonosti tehtyjä ja huonoja ajettavia lullia. Ampera ei ole minusta mitään noista vaan oikein hyvän oloinen käyttöauto.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2509
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja tsaarela » Ma Marras 04, 2019 10:55

Tuntuisi, että tuo Amperan polttomoottori pitäisi olla huolista pienin, kun se voi koko ajan toimia optimaalisella käyttöalueella.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621
”Niitähän saa vaikka minkä värisinä, kunhan ne ovat mustia.”

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9096
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja AZP » Ma Marras 04, 2019 19:20

mike kirjoitti:
Pe Marras 01, 2019 14:12
Nyt lokakuun päätyttyä bensaa oli palanut aikavälillä 19.4 - 31.10 yhteensä 1,6 litraa. Kilometrejä on kertynyt 6825. Sähkön keskikulutus on vaihdellut välillä 13,5 - 22 kW/100km.
Pakko kysyä tarkentava kysymys: onko 6825 km matkalla kulunut siis yhteensä bensaa 1,6 litraa, jolloin keskikulutus sähkön päälle olisi n. 0,02 litraa sadalle, vai onko tuolla matkalla keskikulutus 1,6 litraa sadalle? Kysyn siksi, että kumpikin tulos lienee mahdollinen, mutta 1,6 litran kokonaismäärä puolelle vuodelle on jo aika saavutus.

M-Pera olisi kiinnostanut itseänikin, mutta tilat ja vetokyky ei olisi riittäneet omiin tarpeisiin. Mielellään sitä Mitsuunkin ottaisi Opelin rangen. Mitsu kyllä kuluttaa sähköä ihan eri tahtiin, koska käytettävissä olevassa akkukapasiteetissa ei ole isoa eroa, mutta sähköllä pääsee Mitsulla vain puoleen matkaan.

hei9n
"Turbo"
Viestit: 265
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 12:21

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja hei9n » Ma Marras 04, 2019 19:36

Irtoisko kommenttia Outlander phev:sta? Vaikka tähän lainattuun otsikkoon?
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
nyk. pari tsekkiläistä mopoa.
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9096
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja AZP » Ma Marras 04, 2019 20:38

Tuolla projektitopicissa on alkukokemuksia:

viewtopic.php?f=29&t=191302

Vai kaipasitko jotain erityistä kommenttia tähän ketjuun liittyen?

Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja mike » Ti Marras 05, 2019 05:23

AZP kirjoitti:
Ma Marras 04, 2019 19:20
mike kirjoitti:
Pe Marras 01, 2019 14:12
Nyt lokakuun päätyttyä bensaa oli palanut aikavälillä 19.4 - 31.10 yhteensä 1,6 litraa. Kilometrejä on kertynyt 6825. Sähkön keskikulutus on vaihdellut välillä 13,5 - 22 kW/100km.
Pakko kysyä tarkentava kysymys: onko 6825 km matkalla kulunut siis yhteensä bensaa 1,6 litraa, jolloin keskikulutus sähkön päälle olisi n. 0,02 litraa sadalle, vai onko tuolla matkalla keskikulutus 1,6 litraa sadalle? Kysyn siksi, että kumpikin tulos lienee mahdollinen, mutta 1,6 litran kokonaismäärä puolelle vuodelle on jo aika saavutus.
Tuon vajaat 7 tkm on tosiaan ajettu käytännössä pelkällä sähköllä, eli bensaa on palanut vain tuon 1,6 l sähköjen lisäksi.

Pistokehybridi on kyllä taloudellinen jos pystyy hyödyntämään sähköajoa täysmääräisesti tai hyvin lähelle sitä.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9096
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja AZP » Ti Marras 05, 2019 07:36

No eihän tuo ole enää osittaista sähköautoilua, vaan ihan rehellisesti sähköautoilua :D

Se 1,6 litraa varmaan haihtuu sieltä tankista 8 kk aikana :mrgreen:

Avatar
McStadey
"Viggen"
Viestit: 520
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja McStadey » Ti Marras 05, 2019 07:38

Siihen ei voi kuulua käytännössä mitään muuta kuin polttomoottorin herättelyt.

Ampera olis itseäkin kiinnostanut isosti, jos tilantarve ei olisi mitä on. Tuo ampera sähkörange on jo sellainen että selviäisi ison osan vuoden kilsoista pelkällä sähköllä.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: VW Touran 1.4TSI DSG MY16

Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja mike » Ti Marras 05, 2019 08:14

Tuohon 1,6 litraan kuuluu 4 kertaa auton tekemä "moottorin huolto" kun moottori ei ole muuten joutunut käymään 6 vkon aikana. Näiden osuus ajotietokoneen mukaan 1,2 litraa.

Lisäksi mukana on myös yhden pakkaspäivän aikana tapahtuneet lämmöntuoton pakottamat lämmityskäynnit. 0,38 litraa.

Eli ihan varsinaisesti pelkkään bensalla ajamiseen ei olisi vieläkään ollut tarvetta.

Tankkasin täyteen kuitenkin nyt talvea varten kun kesää vasten puolestaan jätin tankkiin noin 6 litraa ettei ole turhaa painolastia haittoina.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9096
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja AZP » Ti Marras 05, 2019 09:11

Mitsun ohjekirjassa lukee, että konetta käytetään jos autoa ei ole kolmeen kuukauteen tankattu. En tiedä onko tavoitteena, ettei bensa vanhene tankkiin, enkä myöskään sitä, hörppäseekö se sitten tuosta syystä tehdyllä käynnistyksellä puoli tankkia kerralla ja käskee käymään Essolla hakemassa uutta.

No, talvea vasten varmaan ei ole ongelmana etteikö tuo tankillinen tulisi kolmen kuukauden sisään käytettyä, kun ohjelmassa on vielä yksi pidempi reissu tässä kuussa, jossa palanee vajaa tankillinen bensaa, mutta jossain kohtaa voi hyvinkin käydä niin että 45 litraa bensaa ei pala kolmen kuukauden aikana ainakaan ajeluihin. Mun ei siis kannattane tankata autoa täyteen ellei ole tiedossa sellaista ajoreissua, johon sitä bensaa oikeasti tarvitsee. Tankkailee mieluummin vaikka 20 litraa kerralla ja pitää tankin puolillaan.

Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja mike » Ti Marras 05, 2019 15:44

Amperassa on 35 litran tankki.

Varmaan tankkasin ihan turhaa tankin täyteen, mutta jotenkin vain aina tottunut pitämään talvella tankkia täynnä. Tämä kostautuu sitten todennäköisesti ensi vuonna jossei talven aikana palakaan bensaa kovin paljon niin auto keksii käyttää "polttoainehuoltotilaa" ja polttaa turhaan bensaa pois. Tokihan se silloin tekee myös sähköäkin akkuun vaikkakin huonolla hyötysuhteella.


Ohjekirja kertoo seuraavaa:

Polttoainehuoltotila seuraa keskimääräistä polttoaineen ikää. Vanha polttoaine voi aiheuttaa moottoriongelmia. Jos vähäinen moottorin käyttö aiheuttaa sen, että keskimääräinen polttoaineen ikä on suurempi kuin noin 1 vuosi, polttoainehuoltotila käyttää moottoria, jotta polttoaine tulee kulutetuksi.

Tällöin moottori käy, kunnes polttoainetta lisätään niin paljon, että keskimääräinen polttoaineen ikä pienenee hyväksyttävälle tasolle.
Sallimalla sen, että polttoainehuoltotila kuluttaa enemmän vanhaa polttoainetta ja lisäämällä suuremmanmäärän tuoretta polttoainetta, auton
omistaja voi siirtää seuraavan polttoainehuoltotilatapahtuman mahdollisimman kauas tulevaisuuteen. Polttoainehuoltotilan aikana moottori
saattaa kytkeytyä päälle ja kytkeytyä pois päältä.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2509
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja tsaarela » Ti Marras 05, 2019 16:31

Voithan heittää sinne sekaan bensansäilöntäainetta. Avon tankkiin kävin sitä lorauttamassa tänään, kun sattui sopiva sauma.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621
”Niitähän saa vaikka minkä värisinä, kunhan ne ovat mustia.”

Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja mike » Ti Marras 05, 2019 19:40

Vaan eihän se tuo tyhmä auto tajuais säilöntäaineen päälle kun käyttäis sen bensan kuiten pois. No eiköhän se varmaan tuo tankki vaillu talven aikana kuitenkin melkosesti. Tai sitten tulee huono talvi.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5140
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja tetammi » Ke Marras 06, 2019 09:10

Kyllä toi polttomoottori on täsä tapauksessa pelkkää painolastii :mrgreen:

Toi huoltotila käyttää varmaan konet sen verran ettei moottorin yläkerta oo iha kuivana ja ruostu..

Mahtaiskoha sitä ittestäki kuoriutuu pihistelijä vaiks ny miettii et kerran kuus tarttis heittää reilumpi lenkki lataamatta ennakkoon. :lol:

Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja mike » To Marras 07, 2019 11:58

Auto kävi tänään 6. vuosihuollossa merkkiliikkeessä. 136262 km.

Vaihdettiin jarrunesteet, moottoriöljy ja suodatin sekä tehtiin tarkastuksia.
Vasen vetoakselin tiivisten hikoilee lievästi, takajarrut ruosteessa - pitäisi jarrutella, renkaanpaikkapullo vanhentunut. Siinäpä ne, 230,95€ kiitos. Työn osuus 109€.

Lisäksi ohjelmaan olisi kuulunut raitisilmasuodattimen ja kaukosäätimen paristojen vaihto. Vaihan ite.

Pakkaset Oulun seudulla ovat jatkuneet ja aamulla huoltoon lähtiessä oli mittarissa -19. Onneksi auto oli lämpimässä tallissa ja olin laittanut muutamaa päivää aiemmin auton keulan retkipatjan riekaleilla umpeen joten polttomoottori käynnistyi 300 metriä ennen huoltoon pääsyä. Samalla reissulla kävin parissa kaupassa ja moottori ehti käydä kolmeen eri kertaan. 38,4 km ajoa josta moottori kävi 2,5 km matkan. Bensaa väitti polttaneensa 0,63 litraa eli 1,4 l/100 km tuli kulutukseksi tuolle huoltoreissulle - järkyttäviä lukemia näin kesän päälle :roll:

Seuraavaksi kokeilen asennella TT-thermon letkulämmittimen siltä varalta, että pakkasetkin vielä tästä kiristyy ja auto joutuu seisomaan päivän pihalla.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334

Vastaa Viestiin