Mercedes-Benz B Electric Drive 2015

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Mercedes-Benz B Electric Drive 2015

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ei se varmaan tuollaista Mitsun reilu 10 kwh:n akkua kovin äkkiä polta yhden vaiheen 16A latausvirta, eikä varsinkaan Mersun isompaa akkua, mutta aina parempi mitä rauhallisemmin päivittäiset lataukset hoituu. Toinen asia on se, että omakotitalossa jossa on 3x25A pääsulakkeet ja sähköllä pyörii niin pannu, ilmalämpöpumppu kuin iv-koneen lämpövastuskin, joiden lisäksi tietenkin pakolliset leivänpaahtimet ja pesukoneet, niin jos pystyy yhden pistekuorman virtaa rajoittamaan, niin selviää paremmin isontamatta liittymän kokoa. Käytännössä kun pannussa vastukset on päällä, se vie joka vaiheesta 10A, siihen päälle jos auto lataisi 16A yhdestä vaiheesta, niin sen vaiheen budjetti on käytännössä täynnä. No tulppasulake pitää kyllä pintansa isommallakin virralla vaikka on nimellisesti vain 25A, mutta samassa vaiheessa kun iskee vedenkeittimen tulille niin voi napsahtaa mittarikaapissa. Ja tietenkin juuri silloin isäntä on jossain matkoilla ja vaimo sormi suussa kotona että miksi 1/3 kodin sähköistä pimeni ja sulakkeet sojottaa kaikki kuitenkin "siellä kellarissa olevassa kaapissa" ylöspäin :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Mercedes-Benz B Electric Drive 2015

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Juu aika hyvin ne 25A sulakkeet kestää, vaikka varmasti meilläkin kuorma välillä ylittyy reilusta. Hyvä esimerkki oli työmaalla kun vaihdettiin 32A sulakkeet 64A kun tuli yksi cnc kone lisää. Sulakepohjien vaihdon yhteydessä asentaja tyrkkäs vanhat 32A sulakkeet takas kun sillä ei ollutkaan 64A sulakkeita mukana. No ite tietenkin unohdin vaihtaa noi pienemmät sulakkeet isompiin ja taisi ne vuoden pitää pintansa ennen kuin yksi sulakkeista paloi 😂

Kotona kannattaa tietenkin olla tarkkana noiden kanssa. Koska se sulake palaa varmasti just kun emäntä pitää jotain saunailtaa ja ite on jossain kymmenien kilometrien päässä kotoa. Tästä ei luonnollisesti seurais mitään kovin hyvää kun iltamat olis pilalle ja kaikki varmaan tietää kenen vika se olis 😆
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Mercedes-Benz B Electric Drive 2015

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Aika vähän tullut kirjoiteltua mitään.. Mutta kohta on ajettu 10tkm eikä ainakaan vielä ole ilmaantunut mitään vikoja :-) Keskikulutus näyttää olevan 25kwh/100km, eli halpaa ajoa on :-)
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Mercedes-Benz B Electric Drive 2015

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Osaako joku tesla tietäjä vastata seuraavaan mietintään.. Teslan model s on ollut saatavana päivitys sisäisen laturin tehon nostoon. Oliko se 48A->72A, Eli 10Kw->17Kw. Niin mihin laturi tyyppiin tuo päivitys on ollut saatavana, onko se gen2 laturi? Sekä mitä tuossa ohjelmisto päivityksessä tehdään ja miten se tehdään? Vaatiiko se jotain mekaanista muutosta? Päässä vaan aina liikkuu tyhmiä ideoita että olisiko tuo päivitys tehtävissä myös tuohon merssuun :lol: Tiedä sitten olisiko tuota edes mitenkään mahdollista tehdä mersuun.. Ilmeisesti teslaan on saanut joskus myös tupla laturia, jolloin latausteho oli 22Kw. Mutta tuosta kait luovuttiin aika pian, ja tilalle tuli yksi tehokkaampi laturi.

Noista teslan akkujen moduuleiden tyypeistä olen myös lueskellut vähän ja tässä mersussa ei siis ole saman mallin moduulit kuin model S:ssä, itse "paristot" on kyllä samat eli panasonic 18650 2600mAh, mutta moduuleiden malli on eri. Moduulin malli on kulkenut jossain vaiheessa nimellä "Tesla smart car module". Yhden moduulin teho on 3Kw, ja niitä on mersussa 12kpl. Kun taas model S moduulin tehot on jotain 5,3Kw luokkaa, riipuen siitä mistä mallista moduuli on. Noita 3Kw moduuleita näytäisi saavan aika halvalla käytettynä. Yhdessä kaupassa oli tarjouksessa 500€/kpl :-)

Huomasin myös että toyota rav4 on tehty teslan tekniikalla, akun käytössä oleva kapasiteetti on ollut n.41Kwh.. Eli ei huono :-)
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7550
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Mercedes-Benz B Electric Drive 2015

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Mercedes-Benz B Electric Drive 2015

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

jyyrä kirjoitti:
La Tammi 18, 2020 10:27
Osaako joku tesla tietäjä vastata seuraavaan mietintään.. Teslan model s on ollut saatavana päivitys sisäisen laturin tehon nostoon. Oliko se 48A->72A, Eli 10Kw->17Kw. Niin mihin laturi tyyppiin tuo päivitys on ollut saatavana, onko se gen2 laturi? Sekä mitä tuossa ohjelmisto päivityksessä tehdään ja miten se tehdään? Vaatiiko se jotain mekaanista muutosta? Päässä vaan aina liikkuu tyhmiä ideoita että olisiko tuo päivitys tehtävissä myös tuohon merssuun :lol: Tiedä sitten olisiko tuota edes mitenkään mahdollista tehdä mersuun.. Ilmeisesti teslaan on saanut joskus myös tupla laturia, jolloin latausteho oli 22Kw. Mutta tuosta kait luovuttiin aika pian, ja tilalle tuli yksi tehokkaampi laturi.

Noista teslan akkujen moduuleiden tyypeistä olen myös lueskellut vähän ja tässä mersussa ei siis ole saman mallin moduulit kuin model S:ssä, itse "paristot" on kyllä samat eli panasonic 18650 2600mAh, mutta moduuleiden malli on eri. Moduulin malli on kulkenut jossain vaiheessa nimellä "Tesla smart car module". Yhden moduulin teho on 3Kw, ja niitä on mersussa 12kpl. Kun taas model S moduulin tehot on jotain 5,3Kw luokkaa, riipuen siitä mistä mallista moduuli on. Noita 3Kw moduuleita näytäisi saavan aika halvalla käytettynä. Yhdessä kaupassa oli tarjouksessa 500€/kpl :-)

Huomasin myös että toyota rav4 on tehty teslan tekniikalla, akun käytössä oleva kapasiteetti on ollut n.41Kwh.. Eli ei huono :-)
Jenkkilukemia nuo 48A ja 72A, täällä euroopassa normi on-board laturi prefacelift S/X autoissa (2013-2016) on 11kW eli 16A 3-vaihe. Osaa kytkeä sisäisesti yhden vaiheen syötön kahdelle vaiheelle jolloin 230V 32A on myös mahdollista (7,4kW). Tuplalaturi-optio oli yksinkertaisesti toinen samanlainen laturi rinnalle master-slave periaatteella joka mahdollistaa 32A 3-vaihelatauksen eli 22kW. Näitä on joitakin päivitetty, vaatii softamuutoksen tietysti laturin asennuksen lisäksi. Ja on melko kallis jälkiasentaa. Facelift-malleissa ei tuplalaturi-optiota enää ole mutta peruslaturin kapasiteetti on 24A 3-vaihe eli 16,5kW. En tiedä onko näitä päivitetty vanhempiin, vaatii varmasti myös softamuutoksia.

Kennoja ja moduuleita on paljon erilaisia ja vaikka kennon paketointi olisi sama (18650 sylinteri tai 2170 prisma), niin speksit voi olla hyvin erilaisia ja kemiat erilaiset. Moduuli on vain looginen kokonaisuus joka sisältää tietyn määrän kennoja, yleensä kennot on vielä niputettu rinnankytkemällä isommiksi kokonaisuuksiksi ennenkuin ne muodostavat sarjaankytkennällä moduulin. Yhden kennon nimellisjännite kun on tyypillisesti 3,6V luokkaa (4,2V täysin ladattuna). Tarkoittanet teholla kapasiteettia eli kilowattitunteja.

Vanhemmissa 85kWh (todellinen kapasiteetti 81,5kWh) akustoissa on 16 moduulia sarjaan kytkettynä, jokaisessa moduulissa 6 "palikkaa" myöskin sarjaan kytkettynä ja jokaisessa palikassa 74 kennoa rinnankytkettynä (yhteensä 7104kpl). Rinnankytketyt kennot (n. 3200mAh/kpl) käyttäytyvät siis kuten yksi suurempi kenno, ja kaikkia kennoja ladataan aina yhtäaikaisesti koko akuston jännitteellä (n. 400VDC) ja virralla.

Moduuleita ei voi lisätä/vaihtaa yksi kerrallaan käytettyyn akkuun balansoinnin takia, pienetkin erot yksilöissä ja kulumisessa aiheuttavat nopeasti epäbalanssin ja lopulta akuston pilaantumisen. Tehtaalta kennot ovat erittäin hyvin keskenään balanssissa ja valmistustoleranssit pieniä jolloin ne ikääntyvät samaan tahtiin ja akuston sisäiset pienet balansointivastukset riittävät tavallisesti pitämään akuston tasapainossa. Tärkeää on tietysti myös hyvä lämpötilahallinta koska kuumana käyvät kennot heikkenevät nopeammin ja akusto on vain niin vahva kuin sen heikoin lenkki eli kun yksi kennokokonaisuus tippuu alle minimijännitteen kuormituksessa niin meno katkeaa. Samoin täyteen ladatessa se kenno joka ensin nousee maksimijännitteeseensä rajoittaa latausnopeutta ja -kapasiteettia.

Onneksi akustossa on kuitenkin muutamia fiksuja ratkaisuja, eli jos yksi kenno hajoaa niin sen muuhun akustoon kytkevä sulakelanka palaa heti poikki ja muu akusto jatkaa elämäänsä hieman pienentyneellä kapasiteetilla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Mercedes-Benz B Electric Drive 2015

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Jostain olin lukevinani että juurikin noissa vanhemmissa oli sama laturi kuin uudemmissa ja sen pystyi muuttamaan pelkällä softalla tuohon 16,5kw? Onkohan tämä ihan palturia vai totista totta? Siinä kerrottiin että laturi oli vanhemmissakin malleissa sama mutta oli softalla rajoitettu 11kw. Onko siis jenkki autoissa eri laturi kuin eu malleissa?
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Mercedes-Benz B Electric Drive 2015

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

9000CD23T kirjoitti:
Ke Tammi 22, 2020 17:45
Sori..mutta on ihan pakko.

https://www.youtube.com/watch?v=iEjTwsfqHOY
Tuohan olis nerokas idea :lol:
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Mercedes-Benz B Electric Drive 2015

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Tesla foorumista löytyi tälläinen hieno lista eri akuista.

1) 99s / 416v max – Roadster 2008-2011

2) 96s / 400v max - Model 3 Long Range 80.5kWh max capacity 96s * 46P, 4426 quantity of 2170s @ approximately 4900mah per cell, 4 modules

3) 96s / 400v max – Tesla 85-90-100kWh cars, NIssan LEAF, BMW i3, Kia Soul EV, Chevy Volt & Bolt EV,

4) 92s / 386v max – 2012-2014 RAV4 EV

5) 88s / 379v max – Smart ED, VW eGolf

6) 84s / 354v max – Tesla 40-60-70-75kWh cars, Mercedes B-Class ED / B250e

****************

99s * 69p = 6831 cells * (2600mah * 3.65v) = 64.8kWh (Roadster)

96s * 86p = 8256 cells * (3400mah * 3.65v) = 102.5kWh ("100" car)

96s * 74p = 7104 cells * (3400mah * 3.65v) = 88.1kWh ("90" car)

96s * 74p = 7104 cells * (3100mah * 3.65v) = 80.4kWh ("85" car)

96s * 46p = 4426 cells * (4900 * 3.65v) = 80.5kWh (Model 3 LR)

92s * 48p = 4416 cells * (2600mah * 3.65v) = 41.9kWh (2012-2014 RAV4 EV)

88s * 22p = 1936 cells * (2600mah * 3.65v) = 18.3kWh (Smart ED)

84s * 74p = 6216 cells * (3400mah * 3.65v) = 77.1kWh ("75" car and software limited "70" and "60")

84s * 74p = 6216 cells * (3100mah * 3.65v) = 71.3kWh ("70" car)

84s * 64p = 5376 cells * (3100mah * 3.65v) = 60.8kWh ("60" car and software limited "40")

84s * 44p = 3696 cells * (2600mah * 3.65v) = 35.1kWh (2014 - newer Mercedes B-Class ED / B250e)
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Vastaa Viestiin