Mercedes-Benz B Electric Drive 2015

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Mercedes-Benz B Electric Drive 2015

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Ajattelin kirjoittaa tänne nyt omia kokemuksia mersun täyssähköauton käytöstä. Auto on ollut meillä nyt n.6viikkoa ja matkaa taitettu tuona aikana n.5000km. Eli käyttöä on ollut :D

Mersu käyttää tässä B mallisssa teslan tekniikkaa, eli mm.akusto, moottori ja jopa nesteletkut on jostain teslan model s versiosta. Ensimmäisissä jenkkeihin myydyissä 2014 mersuissa oli ilmeisesti teslan gen1 tekniikkaa, mutta kaikkiin eurooppaan myydyissä oli sitten jo gen2 tekniikka. Elkää kysykö mitä tuo käytännössä tarkoittaa, mutta mitä uudempaa tekniikkaa sen parempi :-) Tehoja on 180hv/340Nm, kiihtyvyys 0-100km/h jotain 7,9s. Eli mukavan ripeä peli ja sehän saabistille passaa :-) Akuston kokonaisteho 36Kwh josta hyödynnetään normaali latauksessa 28Kwh. Autoon on otettu lisävarusteena range plus paketti jolla akkuihin voi ladata n.32Kwh energiaa, tuolla saa n.20km lisää rangea. Akun lataus tapahtuu maks.11kw teholla, siis sen minkä 3x16A voimavirta pistokkeesta saa ulos. Tehon kulutus on pyörinyt omassa käytössä n.17-28Kwh/100km. Lämpimillä keleillä n.+10 asteen lämmössä olen päässyt tuon 17Kwh/100km, mutta pakkasessa menee sitten reilusti enemmän eli sen 24-28Kwh/100km. Hytin lämmitys tapahtuu 6Kw PTC vastuksella, joka lämmittää nesteen. Autossa on siis perinteinen nestekenno lämmitykselle, eli webastokin olisi varmaan asennettavissa. Akusto on myös neste lämmitetty ja jäähdytetty. Tuollekin on oma ptc lämmitin joka on muistaakseni 1kw kokoluokkaa. Myös mercedes me paketti löytyy, joka mahdollistaa mm.lämmityksen/jäähdytyksen/lukituksien käyttämisen etänä. Myös auton paikannus onnistuu jos ostaa lisä lisenssin.

Itse auto taitaa olla pitkälti perus B:n tekniikkaa mikä on varmasti hyvä jos ajattelee varaosien hintaa/saatavuutta. Ajettavuus on kyllä muuten huippuluokkaa, mutta ajovakaus sivutuulessa on mun mielestä huonompi kuin tuossa meidän NG93:ssa. Sekä alusta on tosi kova mersuksi, mutta se on itselle vain plussaa :-) Kaikkiaan ainakin vielä olen kyllä tosi tyytyväinen autoon. Rangea saisi olla tietysti enemmän, kun se pyörii nyt 100-150km välillä. Toki pieni range ei aiheuta sinällään pahoja ongelmia kun meidän ajot tapahtuu hirvaskangas-tikkakoski-jyväskylä välillä. Jyväskylässä kun ollaan niin autoa voidaan pitää vaikka 2 tuntia latauksessa. Mutta tietenkin jos rangen saisi pidettyä tuossa 150km tuntumissa niin se vähentäisi taas sitä lataus tarvetta.

Tässä tosi kattava tieto/testipaketti autosta. https://avt.inl.gov/sites/default/files ... bclass.pdf
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3541
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Mercedes-Benz B Electric Drive 2015

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Mielenkiintoinen kampe. Ei aivan taloudellisimmasta päästä sähkäreitä lukemiesi perusteella ja jonkin verran harrastusta saa olla latailun suhteen, mutta kun on omaan ajoprofiiliin hankittu, niin sehän riittää.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Mercedes-Benz B Electric Drive 2015

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Joo, tietenkään tätäkään autoa ei pysty kulutuksen puolesta vertaamaan esim.Leaf:iin tai tulevaan seatin koirankoppiin. Kun kyseessä on kuitenkin jonkin verran tehokkaampi, isompi, korkeampi ja painavampi auto. Eihän tämä nyt mikään model s:n kokoinen ole, mutta aika iso kuitenkin. Eilen ja tänään vähän testailin tuon lämmityksen vaikutusta kulutukseen ja jos koko ilmanvaihdon kytkee pois niin kulutus pysyy kyllä tosi pienenä. Ilmeisesti tuo nesteenlämmitys 6kw ptc vastuksella myös hukkaa lämpöä paljon harakoille, kun jos olis ilmaa lämmittävä ptc niin siitä menisi kaikki lämpö hyttiin.. Sekä akuston lämmitys ottaa myös osansa. Sellaisen huomasin myös että vaikka ilmanvaihto oli kokonaan sammutettu ja ulkona oli pari astetta pakkasta niin joku muutaman kilowatin peruskulutus oli silti päällä. En teidä että lämmitetäänkö akkua jatkuvasti kun on pakkasta vai mistä toi kulutus tulee. En tiedä onko jostain saatavana jotain obd laitetta näihin sähköautoihin joka näyttäis että mistä kaikesta kulutus koostuu ja milloin on akkujen lämmitystä ym. päällä?

Aika vähän on kuitenkaan tarjolla täyssähköjä tähän hintaan ja kokoluokkaan. Edullisemmat täyssähköt on pieniä kooltaan ja akustoltaan, sekä akut ei ole nestelämmitetyt/jäähdytetyt. Mikä taas lisää riskiä akku rikkoon tai ennenaikaiseen akun kulumiseen. Muutenkin on säästelty tekniikassa ja sisustassa ym. Sitten taas toinen luokka (esim. teslat) onkin taas reilusti isompi kooltaan ja akustoltaan, sekä tekniikkaan on panostettu reilusti, mutta hintakin hyppää sitten jo toiseen potenssii.. Jostain netin syöveräistä löysin myös ison testin eri sähköautojen akkujen kestävyydestä. Siinä testissä oli eri sähköautoilla ajettu muistaakseni 10000,20000,30000mailia ja testattu akkujen varauskykyä. Testin taisi voittaa tesla tai mersu, isoin akkutehon alenema oli nissan leaf:ssa. Täytyy yrittää kaivaa se testi, kun vain muistais missä sen näin :? Mersun akkuja varmaan säästää juuri tuo tolkuttoman hidas lataus, mutta kaikkea ei voi saada samassa paketissa :lol:
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Mercedes-Benz B Electric Drive 2015

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Tänä aamuna kulutus oli taas mukavan isoa. Auto ei ollut laturissa yöllä ja rangea oli jäljellä n.23km, pakkasta n.-2astetta, autoa ei myöskään esilämmitetty ennen lähtöä. 5km matkalla kulutus oli n.38kwh/100km:lle.. Alkaa epäillyttämään tuon akkujen lämmitykseen käytettäven ptc vastuksen teho.. Jos nostin jalkaa kaasulta niin että moottorin tehomittari näytti nollaa niin silti auton kulutusmittari näytti n.12-15kwh/100km. Eli mahtaa tuon akuston lämmitykseen käytettävä vastus olla myös teholtaan n.5-6kw eikä n.1kw mitä netissä joku väitti..
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Mercedes-Benz B Electric Drive 2015

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Itse itselleni vastaten.. Tesla käyttää ainakin joissain malleissa n.5,5kw vastusta akkujen lämmitykseen eli mahtaa olla sama kampe myös tässä mersussa. Se taas kyllä selittää tätä huimaa kulutusta pakkasessa, jos hyttiä lämmitetään 6kw ja akkua 5,5kw vastuksilla, siihen päälle vielä muut sähkölaitteet :lol: Eilen auto oli koko työpäivän lämpimässä hallissa, ja akku ladattiin täyteen. Työpäivän jälkeen ajoin autolla 10km niin että ilmanvaihto oli kokonaan pois ja matkalla oli 40-80km/h rajoitusta. Kulutus oli 15,2kwh/100km, eli pienelläkin menis jos ei tarttis käyttää vastuksia lämmitykseen. Onkohan akkuja järkevää lämmittää vielä näillä keleillä, ja tekeekö teslat myös samaa? Jos ajatellaan että akut painaa sen 290kg niin niitä saa varmaan hetken lämmittää pakkasella että päästään hyvän matkaa plussan puolelle.. Mitenkähän tuo akuston lämmitys on hoidettu muissa merkeissä, vai onko sitä hoidettu mitenkään? Sellaisen erikoisuuden myös luin että tässä mersussa kulutusmittari näyttäis muka todellisen energian määrän mitä töpselistä otetaan, eikä sitä mitä imetään akuista 8O Eli siinä olisi huomioitu latauksessa tapahtuvat häviöt..
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Mercedes-Benz B Electric Drive 2015

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Sehän kuulostaisi sellaiselta Saksalaisen insinöörin tarkkuudelta kulutuksen mittaamisessa :mrgreen:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Mercedes-Benz B Electric Drive 2015

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Juurikin näin :lol:
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Mercedes-Benz B Electric Drive 2015

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kuulostaa kyllä hölmöltä että näyttäisi jotain arvioitua lataushäviötä kun range on kuitenkin se jolla on merkitystä ajotietokoneen kannalta.
Sen sijaan jos kulutusmittari näyttää myös akunlämmityksen ottaman energian ja ehkä jonkin arvion lämpöhäviöistä akussa/kontaktorissa niin voisi olla hyvin mahdollista.

Teslan akunlämmityksessä tuntuu olevan melko monimutkainen logiikka eikä sen päällä oloa tämänhetkisessä softassa suoraan näy muuten kuin appissa kun esilämmityksen käynnistää. Tuo logiikka vaikuttaa myös muuttuvan eri OTA-päivitysten mukana, nykyisellä softalla ei näillä keleillä vielä paljoa lämmitä mutta pakkasilla lämmittää ja etenkin jos esilämmityksen kytkee appin kautta. Lämmitys käynnistyy myös jos navigointi superchargerille on käynnissä ja tietysti pikaladattaessa myös. Performance-malleissa on oma nappinsa josta sen saa pakotettua päälle myöskin.

Mutta mitä mersusta lueskelin uteliaisuudesta niin tämän mallin kova kulutus mainitaan myös kalifornialaisten toimesta eli akunlämmitys tuskin on syypää, hyötysuhde on vain jostain syystä heikko. Kokonaisuutena vaikuttaa hieman haluttomasti kasatulta sähköautolta joka sitten aika pian lopetettiinkin, mutta Tesla-diilin takia Model S:ssä on muuten mersun vaihteenvalitsin ja pyyhkijäviiksi. Pikalatausmahdollisuushan tästä jätettiin pois koska bensamallin tankkausaukko jäi liian pieneksi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Mercedes-Benz B Electric Drive 2015

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Luultavasti mersulla oli kova kiire ev markkinoille ja kun tekniikkaa/osaamista ei ollut itsellä niin se ostettiin teslalta. Sinällään jännää että teslan kulutusta ei kyllä taideta arvostella missään. Jos vertailee model s 60kwh akulla varustettua mallia tähän Meseen niin range on kuitenkin aika linjassaan 🤔 Sekä kun koko voimalinja on teslan niin luulis hyötysuhteen olevan samaa luokkaa kun teslassa. Tuosta pikalataus episodista luin myös sellaisen huhun että tesla pyyti liikaa siitä tekniikasta ja se jätettiin pois.. Ilmeisesti suunnitelmissa oli myös että tuota olisi voinut ladata teslan latureita, mikä olisi ollut kyllä huikea myyntivaltti.

Mutta ehkä tuon akun pitäis vaan olla isompi että saatais rangea lisää ja iso kulutus ei niin haittaisi 😂 Olis mielenkiintoista saada tietää että mihin kaikkeen tuota sähköä menee. Löytyyköhän jostain sellaista puhelin appia mikä osais lukea nämä tiedot obd liittimen kautta?
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Mercedes-Benz B Electric Drive 2015

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Tänään mittailtu taas kulutuksia. Aamulla roikasta lähtö niin että "esi ilmastointi" ehti olla päällä n.10min. Ajomatka 81km josta suurin osa 80km/h rajoitusta. Lämmitys päällä n.puolet matkasta ja asetettu 20asteeseen. Kulutus 22,5Kwh/100km, kulutusta tuolle 81km matkalle tuli siis n.18,23Kwh. Tämän jälkeen auto ladattu taas täyteen 11kw teholla ja laturin mukaan energiaa akkuun meni 20,7Kwh. Joten ainakaan tuo keskikulutus mittari ei näytä mitään laskennallisia tehoja, vaan todelliset tehot mitä akusta otetaan.. Tietääkö joku että tuleeko ladatessa enemmän tehohäviöitä mitä suuremmalla teholla akkuja ladataan? Pitäiskö testata että millaisiin kulutuksiin pääsis jos ottais akuston ja hytin lämmitys vastusten sulakkeet pois :lol: Vai heittääkö se jotain vikakoodia sen jälkeen.. :roll:
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Mercedes-Benz B Electric Drive 2015

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kyllä mun tuntemien fysiikan lakien mukaan lataushäviöt kasvaa, kun käytetään isompaa virtaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Mercedes-Benz B Electric Drive 2015

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Juu, näin arvelinkin..
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Mercedes-Benz B Electric Drive 2015

Viesti Kirjoittaja AZP »

Sen lisäksi myös akku tykkää kyttyrää isoista virroista. Jos mun laturista sais säädettyä tehoa niin pudottaisin sen kymmenestä kuuteen ampeeriin tai allekin, kun lataan kotona. Käytännössä yleensä auto seisoi laturissa kiinni klo 16-08, ja se vajaan 10 kwh:n lataus kannattaisi silloin jakaa tasaisesti tuohon 16 tuntiin. Eli alle kilowatin teholla voisi ihan hyvin ladata tolla aikataululla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Mercedes-Benz B Electric Drive 2015

Viesti Kirjoittaja mike »

Veikkaan, ettei taida akun kestolle olla suurtakaan merkitystä lataako päivittäin 6 tai 16A virralla.

Eri asia sitten kun puhutaan jatkuvista pikalatauksista tasavirralla.

Tokihan siitä ei haittaakaan ole kun hitaasti lataa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Mercedes-Benz B Electric Drive 2015

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Aika paljon tulee itsekkin ladattua 10A ja 13A virralla. Mutta alle 10A en ole vielä mennyt, toki kyllähän 6A (n.4,1kw) virrallakin mikä on alin mitä laturista voi valita saisi akun yön aikana täyteen. Onneksi nykyään mm.puhelimissakin on noita akun säästötoimintoja ja akkua voidaan tarvittaessa ladata vaikka koko yön :-)
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Vastaa Viestiin