Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ei liity Teslaan, mut nyt kun uus sähkö-Golf maksaa sen 29XXX €, niin kyl on niin ja näin et jos sais farkkuna niin vois jo lyödä kaupat kii. Toisaalta nyt kun pelikenttä on avattu tohon luokkaan, niin parin vuoden päästä niitä saa 20 k€ käytettynä.

Toki range on sellanen, et joku Insignia tai Saabin raato täytyy pitää reservis, mut oikeastaan ne mummolareissut on ainoot, jokka tolla Golfilla ei menis.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2035
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Julle »

Maikki kirjoitti:
La Joulu 07, 2019 13:04
Itse kuulun siihen harvaan joukkoon jolle sähköauto jonka range on alle 500km ei ole vaihtoehto :mrgreen:
Työajoa tulee yli 60tkm vuoteen ja Oulu-Helsinki väliä hinkkaan säännöllisesti jolloin ajatus parista ylimääräisestä matkatunnista huoltoasemalla kahvia ryystäen kun akut latautuu ei oikein innosta.
Jos firman auto politiikka olisi vihertävä niin Superb iv olisi hyvin mielenkiintoinen vaihtoehto mutta kun ei ole ja 1500 kierroksen tehoalue nykydieseleissä ei innosta niin tilauksessa työsuhdeautoksi Octavia 1.5tsi dsg style. Kulutusero tuon 1.5tsi:n ja 2.0tdi:n välillä on niin pieni etten näe mitään järkeä dieselissä. Omaa mielipidettäni Outlander phev:stä en kehtaa täällä mainita kun banniakaan ei viitsi ottaa :mrgreen:
Sitten kun tulee sähköauto jossa riittävästi tilaa, kulkee, on hyvä ajaa, range yli 500km ja akut latautuu puolessa tunnissa ja hinta 35k€ niin sähkis olisi realistinen vaihtoehto.
Ja minkähän takia bannia tulisi mielipiteen ilmaisusta jostakin mitsusta 8O
9-5 Aero - 00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja AZP »

JP_Vette kirjoitti:
La Joulu 07, 2019 15:13
Toki range on sellanen, et joku Insignia tai Saabin raato täytyy pitää reservis, mut oikeastaan ne mummolareissut on ainoot, jokka tolla Golfilla ei menis.
Tässä on muuten monella opeteltavaa. Perinteisesti kahden auton perheessä on ollut selkeä ykkös- ja selkeä kakkosauto. Ykkösauto yleensä kalliimpi, isompi jne. ja tietenkin mies ajaa sillä. Rouva ajaa sitten kakkosautolla, joka on jokin mikälie kippo.

Sillä ykösautolla ajetaan normaalisti vaikkapa max 100 km päivässä kaikenlaisia arkiajoja, mutta yköseksi ei sähköauto sovellu, koska joskus pitää vetää kärryä ja kerran-pari kuussa käydään mummolassa 300 km päässä. Ja pitkälle matkallehan lähdetään luonnollisesti ykösellä eikä millään kipolla. Sitten taas sähköauto kakkosautoksi ei kannata, kun sillä ajetaan niin vähän että ei lyö leiville. Monella on vaikea kääntää mieltään siihen asentoon, että perheessä olisikin ilman mitään ykkös- ja kakkosstatusta kaksi autoa, joista valitaan aina se, joka soveltuu parhaiten tarpeeseen. Näistä toinen, mahdollisesti pienempi mutta silti uudempi ja kalliimpi, olisi sähköauto. Aina kun mahdollista, ajetaan sähköautolla. Eli siis mummolaan voidaankin rangetarpeen vuoksi lähteä sillä isommalla polttomoottoriautolla, mutta taas arkena se joka ajaa enemmän, ajaa sähköautolla. Se joka ajaa vähemmän, saattaa oikeasti jopa tarvita sitä isompaa autoa enemmän, koska kuskaa lapsia, käy kaupassa jne.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Yritätkö siis kertoa että kakkonen oliskin ykkönen 😂
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Niin isot pojat sanoo :mrgreen:

Mutta vähän vakavammin, olikos jyyrä teillä vähän tollanen järjestely, että sähkömersulla aina kun pystyy mutta Saabilla pitkät reissut jne?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Jep, juuri näin. Meillä suurin osa ajoista tapahtuu niin että tuolla mersulla pärjää hyvin. Sekä koska toinenkin auto on oltava niin saab toimii sitten pitkänmatkan ohjuksena, tai jos Mersu on jo menossa niin sitten toinen lähtee saabilla. Tuo ttid saab menee matkaa tosi pienellä kulutuksella niin ei siinä olis meidän kohdalla mitään järkeä ostaa 60000€ teslaa jotta pääsis joskus vähän pidemmällekin pelkällä sähköllä. Tai siis olis järkeä jos olis 60000€ ylimääräistä.. :-) Olen tainnut ostaa nyt 2kk aika yhden kerran dieseliä ja vaimo kerran tai kaksi. Kilometrejä Mersuun on tullut lähes 1000km viikossa ja saabiin sitten jotain lisää..
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2706
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Tätä itsekin mietin, nyt kun on alkanut tämän sähkön makuun päästä ja ymmärrän lataamisen helppouden päivittäisessä käytössä, niin oikeastaan riittäisi ihan hyvin 150km rangella oleva sähköauto pk-seudun arkipyöritykseen, jossa ei tarvitsisi sitoa niin paljon autoon(, vaikka ei tämä nyt sentään mikään 60ke auto ollut).
Loput matkat voisi tehdä dieselillä, kun varsinkin kesällä pitkiä matkoja tulee lähes viikottain ja matka-ajossa kulutus on suht alhainen, ja se kuitenkin on fakta, että kaksi autoa on oltava joka tapauksessa.

Olen vaan tottunut suht isoihin autoihin, niin olisi kiva jos olisi joku isohko maasturi/sedan/farkku gen1 sähköautona, mutta niitä ei taida ihan liikaa olla, ainakaan käytettyinä...?

Toisaalta sitten kiinnostaa kokeilla miten sähköautolla pidemmät matkat onnistuu, joten ainakin pari mökkireissua on kokeiltava Teslalla, ei sinänsä muuten pelota, mutta kiinnostaa miten 50-60-luvun sähköt kestää sähköauton lataamista :D
Tomppa & Saabit myyty :(
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja AZP »

^pidä toinen käsi hollilla katkaisemaan virta ja toisessa jauhesammutin, kun testailet :wink:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja mike »

Meillä homma on sitten tuolleen nurinpäin kun ykkösauto on kolme vuotta vanhempi ja siihen tulee kilometrejäkin tulee mahdollisesti nyt vähemmän mitä kakkosautoon.

Kakkosauto on siis käytännössä ykkösauto nykyään vaikka on pienempi ja rekisteröity vain neljälle. Saabilla ajellaan pitkät matkat ja silloin jos tarvetta kuskata viitä ihmistä. Samoin Saab joutuu tielle myös silloin kun Ampera ei ole käytettävissä.

Muutaman kerran viikossa kuitenkin "joutuu" Saabilla ajamaan niin ei voi laittaa pois liikenteestäkään vaikka tuo järjetön "dieselvero" kyrsiikin pahasti.

Auto tarpeen mukaan kullekkin ja kaikille sähkö ei ole järkevä vaihtoehto. Tosin pitkän matkan kulkija kuittaisi sille tunnin pikalataukselle melkosen kovan tuntipalkan jos aikataulu sallii sen viivästyksen matkalla...
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Meillä varmaan pitäisi panna sekä ykkös- että kakkosauto vaihtoon. Diesel-kolkin tilalle sähköauto päivittäiseksi ja Pösön tilalle parin tonnin bensa-NG-kolkki vetokoukulla. Lisäksi avo pitäisi varmaan varustaa irroitettavalla koukulla, kun se on kesällä ajossa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Noi ajoneuvoverot sais ottaa kokonaan pois. Tai muuttaa niin että se vero maksettais vain siltä päivältä kun autoa käytetään. Mutta silti ite maksan mieluummin tuon Ttid:n veroja kun vaikka 2.3T 9-5 automaatin veroja, jotka on kyllä huimat. Sekä ei ne verot ole myöskään ihan pienet tuossa 2.0t og9-3:ssa.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Kyllähän ne verot ovat aika huimat ihan missä tahansa wanhemman liiton vehkeessä. Volvo ja Honda kustantaa 350 vuodessa per naama, joka on aika törkeä hinta sekin. Mutta toisaalta, yhden kuukauden arvonalenema oli esim. 20 tonnin Auriksessa enemmän, kuin sen ja Volvon vuosittaisen veron erotus, joten se siitä :D
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2706
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Itse makselen ihan mielelläni sen dieselveron vuosittain, että käyttäminen on halvempaa. Noihin isompiin kustannuksiin osaa varautua ja sitten kun ne on maksettu, niin ovat poissa mielestä vuoden ajan.
Jatkuva rahan pumppaaminen puolestaan pistää hatuttamaan ihan jumalattomasti, kuten ajaminen etanoliautolla, johon menee 70e laaki 6-7 kertaa kuussa. Ei hermot kestä, vaikka ois miten kokonaiskuluiltaan samaa luokkaa kuin diesel. Dieselin parasta puolta on se, että kulutus ei hyppää ihan taivaisiin vaikka ajaisi millä tavalla ja ajaminen tuntuu halvalta kun ei tarvitse koko ajan olla tankilla.

Mutta sähköllä ajaminen tuntuu vielä paremmalta, kun aina on täysi tankki kotoa lähtiessä ja hinta "tankkaukselle" on alle kympin, erikseen ei tarvitse mennä tankille jne..eli esim. etanoliautoon verraten juoksevissa kuluissa säästää yli satasen per viikko. Sen takia vaan tuntuu, koska olen aika varma, että ajan X päästä kokonaiskuluja ynnäillessäni Tesla tulee arvonalennuksineen kalliimmaksi kuin etanoli NG9-5

Teslasta vielä sen verran, että rekisteröintikatsastus suoritettu ongelmitta, siis auton puolesta ongelmitta. 150tkm rullattu ja ainakin tämän osalta auto siis todettu yhtä hyväksi kuin tuntuu, ei väljyyksiä tai mitään muutakaan sanomista. Katsurin mukaan vaikutti alustan osat olevan suoraan Mersun laarista...Oli kyllä kivan oloinen alusta, pelkkää tasaista levyä koko alusta, eikä ruosteesta pyöräkoteiloissa tms tietoakaan. Saabistin elämä on ollut tältä osin paljon kovempaa, kun jo suht uudessa autossa tukivarret kellertää..
Sitten tulikin se pieni ongelma, nimittäin katsuri ei ollut koskaan rekisteröinyt Teslaa ja siinä ilmeisesti on kommervenkki jos toinenkin, että löytää oikeat tiedot, niin paperit voi noutaa myöhemmin ennalta määrittämättömänä ajankohtana.
Tomppa & Saabit myyty :(
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Rommitommi hyvin kuvasi tuossa autoilun marginaalikustannuksen vaikutuksen sekä mielenlaatuun että käyttäytymiseen. Marginaalikustannus on siis se lisäkustannus, joka syntyy kun ajetaan vielä vähän lisää. Eli esimerkiksi jos normaali ajosuorite on 10 tkm vuodessa, niin miten paljonko kustannukset lisääntyy, jos ajaakin 11 tkm?

Tämähän vaihtelee jonkun verran sen mukaan minkälainen auto on alla. Sähköautossa marginaalikustannus on todella pieni, koska lisäkilsat lähtökohtaisesti vaatii vain lisää sähköä, jossa energia on halpaa ja sitä kuluu vähemmän kuin polttomoottoriautoissa. Vastineeksi pääomakulut on kohtalaisen kovat, mutta tuo tuhannen kilsan lisäys ei vaikuta niihin mitään. Dieselillä lisäkilsat on sähköautoa kalliimpia, bensakoneella lähtökohtaisesti vieläkin kalliimpia. Se saattaa kyrsiä lähteä ajamaan sitä lisäkilsaa, kun tietää että se maksaa ihan sikana. Vastaavasti sähköautoilija maksaa siitä auton omistamisesta jo niin paljon, että ajamaan lähtee oikein mielellään, kun lisäkilsoista tulee (valheellisesti) melkein sellainen olo kuin laittaisi rahaa pankkiin :mrgreen:

Lataushybridikuskillahan se vasta kamalaa onkin. Ajaminen on halpaa sen ekat 20-40 km latauksen jälkeen, sitten pompsahtaa kilsakustannus aika radikaalisti. Vaikkei siinä nyt isoista rahoista puhuta jos joutuu ajamaan 5 km bensalla sähkön loputtua, niin väitän että tämä on yksi syy miksi se polttokoneen käynnistyminen ottaa niin paljon lataushybridissä päähän. Maksat jo premiumhintaa siitä auton teknologiasta ja lopulta sähkön loputtua saat maksaa kilsoista saman kuin mitä vanhalla automaattifemmalla pösöttelevä.

Itse olen huomannut, että sitä on alkanut suunnittelemaan ajojaan tuon sähkörangen mukaan. Eli jos tiedän että tänään tulee ajoja jo se yli 30 km, niin totean että jätänkin sen Motonetissä käymisen huomiseen, jolloin ajoa on tulossa muuten vähemmän, ja selviää taas pelkällä sähköllä. No Motonet oli sen puolesta huono esimerkki, että lähimmän Motonetin pihassa on Motolatauspiste. Siinä kanta-asiakas lataa tunnin ilmaiseksi, todennäköisesti kuitaten sen ylimääräisen kierroksen, kun ei sieltä kaupasta kuitenkaan alle puolen tunnin koskaan ulos pääse :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Noista veroista vielä sen verran että eikös nyt vuoden vaihteessa täyssähköjen perusvero tipu n.100€->50€? Eli meillä olis tuossa mersussa sitten vuoden verot yht.sen 150€. Tuossa NG9-3:ssa taitaa olla n.650-700€ ja OG93:ssa jotain 350-400€.. Mutta tuo OG9-3 onkin poistettu liikenteestä kun siinä olis vähän pientä laittoa :roll:
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Vastaa Viestiin