Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo, nollagrammaisen auton perusvero laskee 1.1.2020 alkaen 53,29 euroon vuodessa. Tämän vuoden loppuun vero on 106,21 euroa vuodessa.

Alennus näkyy muissakin alle 199 g NEDC:n mukaan päästävissä autoissa. Mitä vähäpäästöisempi, sitä enemmän vero laskee. Mitsussa 44 gramman päästöillä laskee 123,00 oirosta 75,19 oiroon.

Käyttövoimaverot taitaa pysyä ennallaan. Mitsussa sitä kannetaan 43,80 €, eli kokonaisvuosiverot on nyt 166,80 euroa ja ensi vuonna 118,99 euroa.

Kyllähän tuolla veronalennuksella minäkin latailen 1,5-2 kk:n sähköt autoon, että silleen suhteellisesti melko hyvä alennus :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Nyt on omalla kohdalla kertynyt 3kk ajoa 2015 Tesla Model S 85D:llä, tämä tekee 16tkm eli melko tappavaa tahtia on kilsoja kertynyt. Tästä muutama tkm menee kyllä muutaman pidemmän työmatkan piikkiin mutta 2x400km viikonloppureissut tuottaa valtaosan. Ostaessa kilsoja oli 99tkm, muiden kokemuksien perusteella ja tekniikan yksinkertaisuuden takia ei juurikaan lisäkilsat jännitä. Ne mahdolliset kalleimmat viat on takuunalaisia vielä liki 4 vuotta jonka jälkeen akustojen hinta ja korjausmahdollisuudet ovat parantuneet entisestään.

Varusteilistoja olen yrittänyt selvitellä, niitä on omassa suhteellisen kattavasti mutta koko varustelupolitiikka eroaa aika radikaalisti perinteisistä automerkeistä eikä ole kovin helppo saada selville mitä missäkin autossa on muuten kuin tutkimalla itse tarkemmin.
Näitä ainakin on ollut tarjolla 2015 malliin joista omasta löytyy:
- Neliveto (D - Dual Motor), ehdoton valintakriteeri. Ei lisää kulutusta vaan itse asiassa laskee sitä koska pienemmän etumoottorin hyötysuhde on parempi.
- Autopilot (gen 1), toimii aika hyvin kunhan muistaa että kyseessä on vain ajoavustin eikä mikään automaattiajo. Toimii hyvällä kelillä, turha yrittää lumipöllyssä. Kuitenkin selvästi parempi ja hyödyllisempi kuin uusien Volvojen Pilot Assist. Olisipa vain lämmitetty tutka. Summon-toiminto on hyvin kätevä ahtaan autotallin tai katoksen kanssa.
- "Next gen seats", paremmin muotoillut nahkapenkit. Selvästi parempi sivutuki kuin alkupään littanoissa peruspenkeissä. Itselle oli valintakriteeri pitkien ajomatkojen takia mutta kyllä niillä tavallisillakin pärjää etenkin jos ei tarvitse tuntikausia kerralla istua.
- Ilmajousitus, tämä oli itselle valintakriteeri, kyyti on pehmeämpi kuin missään muussa aiemmin omistamassani autossa, ml. ilmajousitetut Audit. Oli myös yksi syy lisähinnan lisäksi miksei P-mallit niinkään kiinnostaneet. Saa tarvittaessa nostettua niin että maavaraa on rautajousista enemmän. Osaa myös nostaa/laskea automaattisesti GPS koordinaattien perusteella, saman tempun tekee myös sivupeileille tarvittaessa.
- 21" vanteet (tämän näkee silmällä :)), ei paranna kyytiä ja kulutusta mutta onhan ne hienot
- Panoraamakatto, nätti mutta talvella korkeintaan hyödytön.
- Ultra Hi-Fi, selvisi vasta jälkikäteen valikoiden kautta koska ei lue missään kaiutinkoteloiden päällä tms. Mutta vähintään yhtä hyvä kuin edellisen Volvon Harman/Kardon, ellei parempikin.
- Valaistut ovenkahvat ja muutenkin jotain turhia lisävaloja sisätilaan on tullut jostain Premium-paketista, ml. ne tavanomaisen turhat sumuvalot
- 7-paikkainen eli lisäistuimet lapsille takakontissa, tälle ei nykyisellä lapsiluvulla ole käyttöä mutta koska kääntyvät kontin alle piiloon niin ei haittaakkaan. Mutta jos tarve tulee niin ruuvaan irti jotta senkin lisätilan saa kuljetuskäyttöön. Voisin ehkä myydä jollekkin kiinnostuneelle, pitäisi olla helppo jälkiasentaa.
- Puupaneelit, myös hiilikuitupaneelia on saanut
- Cold weather / Subzero package, ts. takapenkin lämmitys, rattilämmitys ja lämmitetyt pissapojan suuttimet/lämmityselementit tuulilasissa sulkia varten. Tämä lienee vakio kaikissa pohjoismaihin myydyissä mutta tuontiautossa ei välttämättä ole. USA-tuontia kannattaa muutenkin tosin välttää.

Varusteista siis puuttuu lähinnä on-board AC tuplalaturi, eli 3-vaihelatauksen maksimivirta on 16A -> 11kW (1-vaihe 32A -> 7kW onnistuu kyllä). Tuplalatureilla voisi ladata joistain Type2 tolpista samat 32A 3-vaihteisena eli 22kW teholla. Ei ole vielä käytännössä vaikuttanut elämään, superchargereilla on menty. Muutenkin DC-pikalatausverkostot alkaa olla sen verran kattavia että parempi sijoitus muutamalle sataselle olisi CCS-retrofit eikä onboard laturien tuplaaminen.

Tänä aamuna oli taas -11C ja olihan se mukava tulla autolle joka 10 minuuttia aiemmin appista käynnistetyn esilämmityksen jälkeen oli sula ja lämmin eikä ajoonlähtiessäkään tunnu minkäänlaista kankeutta voimalinjassa, pikemmin päinvastoin koska regeniä ei juuri ollut vaan kaasun nostaessa rullaa.
Ei savuttavaa eberiä, ei huolia 12V akun varaustilasta pätkäajossa eikä tökkivää vaihteistoa.

Noh, onhan tässä vikojakin ollut, ei tosin mitään matkan jatkumiseen vaikuttavaa.
Listataan tässä kaikki eteen tulleet viat ja puutteet mitä tulee mieleen ettei mene muuten pelkäksi kehumiseksi:
- Sisustan materiaalit tuntuu asiallisilta eikä natise ja nitise, mutta tuntuu olevan herkkä naarmuille
- Säilytystilaa pikkutavaroille on todella huonosti, tämä ilmeisesti on korjattu uudemmissa perinteisemmällä keskikonsolilla. Voisi varmaan retrofitatakin
- Frunkin sulkeminen kuten tavanomainen alumiinikonepelti ei houkuttele sen käyttämiseen päivittäin, etenkään kun:
- Frunkin asentoanturi jumittui aukiasentoon joten vaikka se lukittuu oikein niin joka ajoonlähdössä pitää kuitata varoitus joka loistaa myös piktogrammissa, vielä ärsyttävämpänä cruise/autopilot kytkeytyy pois. Vika on yksinkertaisessa mikrokytkimessä johon pääsee kohtuullisella purkamisellakin käsiksi, mutta laitetaan puhtaasti laiskuuden ja muoviklipsujen katkomisen pelon piikkiin etten ole vielä pakkasessa jaksanut sitä esiin kaivella
- Jokin uä-sensoreista (parkkitutka + autopilot) hajosi ja hajonneen selvittäminen ominpäin on hankalampaa koska vikakoodin lukijaa ei ole tarjolla eikä "vaihdetta" voi jättää päälle samalla kun menisi itse ulos ja kuuntelisi mikä antureista on viallinen. Vaihto vaikuttaisi olevan kuitenkin helppo homma.
- Käsijarru jäätyi pari kertaa ensimmäisten pakkasten tultua, aiheutti vikailmoituksia mutta itse jarru kuitenkin kytki/vapautui normaalisti. Ei ole toistunut enää kun kerran kopautin erillistä käsijarrusatulaa mutta kannattaisi puhdistaa ja rasvata. En ole jaksanut vielä. Aivan samaa vikaa ja siitä johtuvaa joulukuusta mittaristossa on vähän väliä saanut katsella myös sähkökäsijarruisessa B6 Passatissa..
- Ovekahvat on toimineet ongelmitta mutta nyt kuskin ovenkahvan LED-valo välkkyi ja pimeni, todnäk. liitin hapettunut, tai johto/juotos poikki.
- Pitkät valot on tehottomat, lähivalot myös mutta menettelee. Hieman parannusta tilanteeseen varmaankin toisi jos vaihtaisi 25W xenonit/ballastit 35W versioihin.
- Karmittomat ikkunat ei ole koskaan olleet omaan mieleen epäkäytännöllisyydestä johtuen, mutta jäätymisongelmia ei ole enää ollut sen jälkeen kun voitelin tiivisteet.
- Kattoluukun saa avattua ratin rullien avulla, en laske positiiviseksi ominaisuudeksi näillä leveysasteilla kun suurimman osan vuodesta siihen ei ole syytä koskea..
- Latausluukku on jäätynyt pari kertaa niin ettei auennut omin voimin (ei moottoroitu versio), kummallakin kerralla jäät irtosivat kevyellä kämmensyrjän kopautuksella, ei siis mikään ongelma. Enemmän ongelmia on ollut muissa autoissa jäätyneiden tankinluukkujen kanssa..
- Pissapojan täyttöaukko on yhtä epäkäytännöllisesti sijoitettu kuin aiemmissa C7 korisissa audeissa, kanisterista on mahdoton tankata kastelematta ympäristöä hieman mutta pusseista onnistuu (miksi niitä kanistereita enää edes myydään?)
- Adaptiivisen cruisen tutka ei ole lämmitetty joten lumipöllyssä se tipahtaa pois pelistä, jonka jälkeen ei ole edes tavallista cruisea käytössä. Sama tyhmyys monessa muussa nykyautossa. Volvossa tämä oli tehty paremmin, valikosta sai vaihdettua tavalliseen "tyhmään" cruiseen halutessaan mutta koska tutka oli lämmitetty niin se toimi huonossakin kelissä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Tuo jäätynyt latausluukku on varmaan ongelma näissä sähköautoissa. Tai ainakin Mersussa kävi tässä yksi päivä niin että auto oli yön latauksessa, ja vettä/räntää satoi aika reilusti joka sitten muuttui yön aikaan lumeksi. Keli oli siis mennyt pakkasen puolelle ja auton latausluukku oli sitä myöten täynnä jäätä ja lunta. Eipä sitä luukkua saanut mitenkään kiinni vaan oli pakko lähteä ajamaan luukku auki kun oli jo vähän kiire. No määränpäässä sitten vähän putsailin sitä ja painoin kiinni josta seurasi taas se että kotona se ei enään auennut :lol: Lopulta piti kaataa lämmintä vettä luukun väliin että sain jäät pois sieltä ja auton lataukseen :D
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja McStadey »

^...ja kierre on valmis :mrgreen:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2706
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

jcarlson kirjoitti:
Ti Joulu 10, 2019 11:55
- Autopilot (gen 1), toimii aika hyvin kunhan muistaa että kyseessä on vain ajoavustin eikä mikään automaattiajo. Toimii hyvällä kelillä, turha yrittää lumipöllyssä. Kuitenkin selvästi parempi ja hyödyllisempi kuin uusien Volvojen Pilot Assist. Olisipa vain lämmitetty tutka. Summon-toiminto on hyvin kätevä ahtaan autotallin tai katoksen kanssa.
- "Next gen seats", paremmin muotoillut nahkapenkit. Selvästi parempi sivutuki kuin alkupään littanoissa peruspenkeissä. Itselle oli valintakriteeri pitkien ajomatkojen takia mutta kyllä niillä tavallisillakin pärjää etenkin jos ei tarvitse tuntikausia kerralla istua.
- Ilmajousitus, tämä oli itselle valintakriteeri, kyyti on pehmeämpi kuin missään muussa aiemmin omistamassani autossa, ml. ilmajousitetut Audit. Oli myös yksi syy lisähinnan lisäksi miksei P-mallit niinkään kiinnostaneet. Saa tarvittaessa nostettua niin että maavaraa on rautajousista enemmän. Osaa myös nostaa/laskea automaattisesti GPS koordinaattien perusteella, saman tempun tekee myös sivupeileille tarvittaessa.
- Panoraamakatto, nätti mutta talvella korkeintaan hyödytön.
Tässäpä nämä varusteet, nämä kun olisi omassa autossakin, niin enpä oikeastaan tiedä mikä voisi olla paremmin, penkit itseasiassa on aika hyvät, en niin mistään sporttipenkeistä ole välittänyt, vaan tykkään enemmän väljistä istuimista, joissa reunat ei purista, mutta sitten toisaalta pidemmällä matkalla kaipaa tukea varsinkin jaloille, mutta noi uudet näyttää paremmalle.
Jousituksenkaan ei voi millään sanoa olevan epämukava kuten vaikkapa Bemarin M-sport, mutta ilmajousituksella alusta tuntui omaan makuun täydelliseltä.
En tiedä tulisiko AP:ta käytettyä sen enempiä, kun en ole koskaan vakkariakaan oppinut käyttämään, mutta olisikohan se kiva olemassa ja lasikatto nyt vaan on niin kiva kesällä ja talvellakin tuo valoa, että kun siihen on tottunut, niin sitä kaipaa, oikeastaan samalla tavalla kuin imuovet bemarissa, ne kun vielä saisi, niin varusteet riittäisi itselleni :)

jcarlson kirjoitti:
Ti Joulu 10, 2019 11:55
- Ultra Hi-Fi, selvisi vasta jälkikäteen valikoiden kautta koska ei lue missään kaiutinkoteloiden päällä tms. Mutta vähintään yhtä hyvä kuin edellisen Volvon Harman/Kardon, ellei parempikin.
Itsellä on e ihan perusmallina audio, mutta soinnista ei voi valittaa, mielestäni ihan yhtä hyvä kuin Bemun tai Saabin HarmanKardonin audiojärjestelmä.

jcarlson kirjoitti:
Ti Joulu 10, 2019 11:55
Tänä aamuna oli taas -11C ja olihan se mukava tulla autolle joka 10 minuuttia aiemmin appista käynnistetyn esilämmityksen jälkeen oli sula ja lämmin eikä ajoonlähtiessäkään tunnu minkäänlaista kankeutta voimalinjassa, pikemmin päinvastoin koska regeniä ei juuri ollut vaan kaasun nostaessa rullaa.
Ei savuttavaa eberiä, ei huolia 12V akun varaustilasta pätkäajossa eikä tökkivää vaihteistoa.
Tätä mietin alkuun, että on joidenkin sähköautohifistien juttuja, mutta kummasti kun on sähköauton eleettömyyteen tottunut, niin kylläpä varsinkin toi dieselbemari tuntuu kankealta kylmänä, vaikka webastollakin lämmittäisi.

Kokonaisuutena ei vaan pysty vieläkään keksimään, miten autolla ajo voisi paljon fiksumpaa olla..
Tomppa & Saabit myyty :(
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tänään tuli taas uusi OTA päivitys autoon, sisältäen paremmin toimivan sadetunnistimen, automaattisen reittiennustuksen sekä aiemmin jo löytyneen latauksen ajastuksen lisäksi mahdollisuuden ajastaa esilämmitys tiettyyn lähtöaikaan.
Sinänsä en lämmityksen ajastusta enää ole kaivannut kun sain appin toimimaan koska kovemmillakin pakkasilla riittää lämmityksen etäkäynnistys 10-15min ennen lähtöä. Tuo toiminto olikin sellainen jonka puutetta ostohetkellä ihmettelin ja laitoin kaliforniassa suunnittelun piikkiin, esilämmityksen ajastus on ollut webastoissa kuitenkin peruskauraa aina.
Sadetunnistimen toiminta on kaikissa autoissa aina ärsyttänyt joten toivotaan että nyt tästä pääsee eroon, eron kyllä huomasi heti eli toivoa on.
Reittiennustus taas on jotain mitä iphonestakin jo löytyi enkä tarvitse, mutta pointtina oikeastaan tässä kaikessa on että miten hienoa on että jo "vanhaan" autoon tulee merkittäviä päivityksiä jatkuvasti ilmaiseksi, sisältäen jopa ihan oikeita firmispäivityksiä. Volvossakin OTA-päivittää vain pienemmät navikartat ja jälkiasennetut appit, oikeat päivitykset letkutetaan huollossa perinteisesti ja tuskaisesti.
Mielestäni on jälleen osoitus siitä miten kaukana edellä Tesla on muita autonvalmistajia. Niin softassa, raudassa kuin ennen kaikkea firman kulttuurissakin.
Joo, fanittamiselta kuulostaa mutta itse olin aiemmin erittäin Tesla-skeptinen ja voin myöntää olleeni väärässä. Kyllä huonouksiakin on mutta tuote on vain teknisesti niin paljon kilpailijoita parempi että perinteinen autoteollisuus on pahasti tekemässä itsestään Nokiaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Innostuin tämän ketjun pohjalta tutkiskelemaan aihetta netistä viihdyttääkseni itseäni jumalattoman pitkäveteisillä junamatkoilla. Teslaan olen aiemmin suhtautunut välinpitämättömällä epäluulolla, mutta Model S on oikeasti mielenkiintoinen vaihtoehto allekirjoittaneen ajoprofiilille. Tesla todella vaikuttaa samalla tavalla täysin erilaiselta vaihtoehdolta kuin Apple puhelimissa ja tietokoneissa - mallia rakasta tai vihaa.

Käytettyjen hinnat vain ovat vielä yli kymmenkertaiset rahkeisiin nähden, mutta toisaalta Sitikkaan tulee huomenna mittariin vasta 270tkm eli aikaa on vielä :mrgreen:
Edit:
Reittiennustus taas on jotain mitä iphonestakin jo löytyi enkä tarvitse, mutta pointtina oikeastaan tässä kaikessa on että miten hienoa on että jo "vanhaan" autoon tulee merkittäviä päivityksiä jatkuvasti ilmaiseksi, sisältäen jopa ihan oikeita firmispäivityksiä. Volvossakin OTA-päivittää vain pienemmät navikartat ja jälkiasennetut appit, oikeat päivitykset letkutetaan huollossa perinteisesti ja tuskaisesti.
Mielestäni on jälleen osoitus siitä miten kaukana edellä Tesla on muita autonvalmistajia. Niin softassa, raudassa kuin ennen kaikkea firman kulttuurissakin.
Joo, fanittamiselta kuulostaa mutta itse olin aiemmin erittäin Tesla-skeptinen ja voin myöntää olleeni väärässä.
Tästä siis tuli juurikin mieleen oma vaihdos Androidista iOS:n ja sitä seurannut ällistys siitä miten kaikki voikin vain toimia. Ja sama juttu Windowsin ja OS X:n kanssa sillä erotuksella, että jälkimmäinenkin osaa olla aika tuittupäinen sille päälle sattuessaan. Mutta sama homma, ei-missään-nimessä-applea -> ei-missään-nimessä-muuta-kuin-applea.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2706
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Nyt on ihmetelty ekaa kertaa sitä miten lataus pysyy, kun autolla ei juuri ajele, ja hyvinhän tuo lataus säilyi, vaikka ei juurikaan ke-su pystynyt ajelemaan vatsataudin myötä, ja myös jcarlson:in mainitsema uusi päivitys oli myös itselleni asentunut tänä aikana. Tällä hetkellä tosta ajastetusta lämmityksestä on itselleni iso apu, kun Teslan appi ei ole vieläkään käytössä, niin ei tarvitse aamulla mennä laittamaan lämmitystä päälle, vaan laitoin ajastuksen, että 7:15 on auto lämmin ja kyllähän se oli ja näyttäisi lämmittävän akkuakin tuota kautta.

Työpaikalla sähköautoilu aiheuttaa harmaita hiuksia. Työkaveri hankki työsuhdeautoksi Hyundai Ioniqin ja haki sen viime viikon alussa Autoverkkokaupasta. Eilen oli lataus täynnä ja tänään ei auto inahtanutkaan aamulla, ei saanut edes latausluukkua auki.
Huollon mukaan 12v akku simahtanut, kauan se sitten kestikin :)
Tomppa & Saabit myyty :(
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Lienee Ioniq maannut jossain odottamassa hieman liian pitkään ilman käyttöä. Ainakin Toyotissa on tarkkaa, että olikos se nyt 3vko aikana pitää kerran kunnolla käyttää, nimenomaan tuon 12v akun takia, kun se on kapasiteetiltaan pieni ja herätteitä on todella paljon. Pikkusiskolle kun Hondan Insight-hybridi aikoinaan hankittiin, niin sama homma, oli ollut muutaman viikon hallissa ajamatta ja siirrettiin Turusta Tampereelle trailerilla, käynnistyi autoliikkeen pihasta, mutta ei enää seuraavana aamuna kotipihasta ja kas, 12v akku finaalissa. Hybrideissä ja sähkiksissä ei voi liikaa korostaa tuosta 12v akun kunnosta huolehtimista. Sinänsä "hauskaa", kun autoissa on isot ajoakut, mutta pihaan jää, jos ei huolehdi 36 Ah:n perinteisestä :D
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Nettiautossa oli 28 tkm ajettu Model S hintaan 46 k€. Ajokilometreihin nähden alhainen hinta johtui ilmeisesti siitä, että oli jenkkituonti ja kommenteissa joku huomautti, että jenkkituontien lataaminen ei ole aivan ongelmatonta. Ei kai se syöttöjännitteestä ole kiinni?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jenkkimallissa on erilainen latausportti eli Superchargerit euroopassa ei toimi. Euroopassa myös julkisten AC laturien standardi on Type2 ja tällainen liitin käy euromalliin mutta ei jenkkimalliin. Lataus etenkin tien päällä menee siis hieman ranetuksen puolelle, adapteri voi löytyä mutta vain 1-vaihelataukseen. UMC eli alkuperäinen matkalaturi ei sekään toimi eli joku aftermarket versio pitäisi hankkia.
CCS konversiolla ja/tai chademo adapterilla voisi käyttää sellaisia julkisia pikalatureita mutta Superchargingin voi tosiaan unohtaa.
3G/LTE modeemi ja navikartat ei myöskään toimi.

Matalista kilsoista ei kannata maksaa joten saisi olla vielä halvempi.. etenkin jos on vielä joku alkupään takavetomalli.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2706
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

tsaarela kirjoitti:
Ti Joulu 17, 2019 19:31
Nettiautossa oli 28 tkm ajettu Model S hintaan 46 k€. Ajokilometreihin nähden alhainen hinta johtui ilmeisesti siitä, että oli jenkkituonti ja kommenteissa joku huomautti, että jenkkituontien lataaminen ei ole aivan ongelmatonta. Ei kai se syöttöjännitteestä ole kiinni?
Tästä on tuolla facebookin Tesla-ryhmässä ollut keskustelua moneen otteeseen. Ainakin yhdet kolarikuvat olen tuosta nähnyt, mutta väittävät, että on kahteen kertaan mällätty.

Ja jenkkituonneissa sekin jcarlsonin mainitsemien lisäksi, että takuu on rajoitettu, eli 8v akku ja moottoritakuuta ei ainakaan suoraan ole voimassa, tämän lisäksi myös osien saantia ja ylipäätään teknistä tukea toisten myyntialueiden autoille on rajoitettu, esim softapäivitykset on kysymysmerkki.
Jenkkituontien tulee mielestäni olla todella merkittävästi halvempia kuin EU-versioiden täällä Euroopassa..
Tomppa & Saabit myyty :(
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja AZP »

^no jos on Tesla monessa asiassa miettynyt asiat uusiksi ja fiksummin kuin perinteiset autonvalmistajat, niin noissa asioissa ei sitten taas olekaan. Ymmärrän töpseleiden erilaisuuden yms. infrasta johtuvat seikat, mutta mun mielestä se on aina ihan perseilyä että takuut raukeaa tai tuki ei toimi jos auto ylittää rajan.

Onkos Teslassa muuten miten säädettävä regeneratiivinen jarrutus? Löytyykö sellainen asento, jossa auto rullaa vapaasti kun jalan nostaa kaasulta?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2706
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

AZP kirjoitti:
Ke Joulu 18, 2019 09:07
^no jos on Tesla monessa asiassa miettynyt asiat uusiksi ja fiksummin kuin perinteiset autonvalmistajat, niin noissa asioissa ei sitten taas olekaan. Ymmärrän töpseleiden erilaisuuden yms. infrasta johtuvat seikat, mutta mun mielestä se on aina ihan perseilyä että takuut raukeaa tai tuki ei toimi jos auto ylittää rajan.

Onkos Teslassa muuten miten säädettävä regeneratiivinen jarrutus? Löytyykö sellainen asento, jossa auto rullaa vapaasti kun jalan nostaa kaasulta?
Tätä varmaan osittain selittää se, että Teslan koko toimintamalli pyrkii siihen, että tuki toimii etätukena ja pystyy lukemaan hyvin pitkälti kaiken autosta ja etähallinoimaan laitteita tarvittaessa sekä tarkastamaan auton käyttöhistorian jne, ja jos autoon ei saada yhteyttä Teslan palvelukeskuksen toimesta, niin tukea ei myöskään luonnollisesti tarjota.
Tässä autojen hallinnoinnissa tuntuu kuitenkin olevan haasteita muutenkin, kun en ole vielä reilu kk ostosta saanut siirrettyä autoa omiin nimiini Teslan asiakaspalvelun toimesta.

On säädettävä jarrutus, jossa taisi olla valinnat "normal" ja "low", mutta kokonaan ei taida saada pois muuten kuin pakkasella kun lähdetään liikkeelle ilman lämmitystä...
En ole kokeillut low-asentoa, koska mun mielestä toi kaasupoljin toimii niin loogisesti ja tunnokkaasti, että tarvittaessa on helppo liukua vapaalla ja kun haluaa jarrutusta, niin poljinta vaan ylemmäs.
Kunhan akku on lämmin, niin 5kmh+ nopeuksissa pystyy ajamaan käytännössä yhdellä pedaalilla. Tohon 5kmh asti jarruttaa niin tehokkaasti, että esim.normaaleihin liikennevalopysähdyksiin ei tarvitse jarrua painella kuin ihan vasta hitaassa rullauksessa joka pysäyttää vauhdin kokonaan ja auto käyttää myös itsenäisesti jarruvaloja
Tomppa & Saabit myyty :(
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Pientä päivitystä huolto/korjauskokemuksien osalta. Parkkitutkat korjattu, vika oli johtosarjassa eli johdot poikki liitinten juuresta kahdessa etuanturissa. Ihan peruskauraa siis, helpolla kuntoon mutta johtosarja maksoi kyllä yli satasen. Frunkin lukkolaite meni vaihtoon (mikrokytkin oli hapettunut ja jumissa), sekin kivuttomasti ja osa maksoi alle viisikymppiä. Kuskin ovenkahvan LED varaosana oli kolmisenkymppiä, sekin siis tuli kuntoon mutta nyt huomasin että vänkärin puolella on molemmat pimeänä.. odotelkoon myöhempää motivaatiota kun päivittäisessä käytössä en moista edes huomaa.

Sen sijaan alustakolinat eivät loppuneet, huolto halusi vaihtaa etualatukivarret ja aurausvarret taakse (parisataa euroa/kpl) mutta mukulakivillä kuuluvat kalinat (https://www.youtube.com/watch?v=iRVY6zFOycs) pysyivät. Kuulostaa hieman koiranluilta mutta oman kokemuksen perusteella vieläkin enemmän siltä kuin aikoinaan evomitsussa ns. pillowball viri-etuiskarien yläpäiden kolina kun pallonivelissä oli pientä välystä.
Tästä aiheesta löytyikin 58-sivuinen threadi Teslafoorumilta ja vaikuttaisi siltä että syynä on liian jäykäksi tehty etuiskarien yläpään tuenta yhdistettynä poikittaistukeen joka kuljettaa pienetkin iskaritolpan sisäiset kolinat tehokkaasti hyttiin sopivalla alustalla/sopivissa lämpötiloissa. Ilmajousituksella varustetuissa vielä metallinen jousen runko toimii kaikukoppana. Jäykkä iskarin ylätuentahan on ajettavuuden kannalta hyvä (sitä ei voikaan liikaa kehua, oikeasti huippuluokkaa), mutta ilmeisen herkkä meluisuudelle.
Takuunalaisiin ovat ahkerasti vaihtaneet tolppia ja uusi kehitysversiokin siitä on tullut, mutta monilla vika palaa jopa vain viikkojen jälkeen, luultavasti heti kun iskariin syntyy "normaali" sisäinen välys joka ei tavallisesti olisi kuultavissa. Pelkään pahoin ettei tähän virallista ratkaisua ainakaan vielä löydy eikä huvita alkaa vaihtamaan koko tolppaa ja odottamaan milloin meteli palaa takaisin. Arnottilla olisi aftermarket-ilmajousitolppa juuri tullut tarjolle mutta tuskinpa sekään ihmeisiin pystyy. Jonkinlainen äänieristys tolpan ympärille kuten tässä on tehty voisi ehkä auttaa: https://teslamotorsclub.com/tmc/attachm ... pg.472345/

Käsijarrun vikailmoittelut oli tähän mennessä loppuneet itsestään mutta luonnollisesti huollon valmistuttua alkoi taas temppuilemaan, ei ilmeisesti tykännyt hallin lämmöstä. Viilennyttyään alkoi taas toimimaan normaalisti. En tarttunut tarjoukseen satuloiden vaihdosta (useampi satanen olisi siihenkin palanut), brembon pieni sähkötoiminen käsijarrusatula on sen verran simppeli ja helposti käsillä oleva laite että ajattelin käyttää ensin itse auki ja putsailla. Mielestäni ei pitäisi vielä näillä kilsoilla/käyttövuosilla joutua uusimaan.

Kolinan korjauksen epäonnistumista lukuunottamatta asiakaskokemus huollossa oli hyvä: soitettiin ja kerrottiin yksityiskohtaisesti mitä on tehty ja tehdään ja millaista vikaa oli. Myös auton huoltoon luovutuksessa käytiin seikkaperäisesti läpi mitä on aikomus tehdä ja käytiin koeajolla kolinoita kuuntelemassa. Ei vain halunnut koeajolla juuri niin selkeästi kuulua kuin videolla. Parempi kommunikaatio siis kuin yleensä merkkihuollon huoltoneuvojien kanssa rikkinäisen puhelimen leikkiminen. Osien hinta oli mielestäni kohdallaan, tuntiveloitusta pidin kalliinpuoleisena ja jokainen diagnostiikan työminuutti myöskin veloitettiin.

Suunnilleen kaikkiin nyt vaihdettuihin osiin oli jo tullut uusi versio alkuperäisen tilalle, oletettavasti parempi sellainen, eli ongelmiin kyllä puututaan mutta niiden vaihdon teettäminen huollossa on suoraan sanottuna kallista. Auto on kyllä pitkälti yksinkertainen rakenteeltaan ruuvata joten kannattaa tehdä itse kaikki mitä voi, osat on edullisia ja kannattaa ostaa viralliselta tiskiltä kohtuullisten hintojen ja uusimpien revisioiden saannin takia. Korjausmanuaalikin löytyy näihin prefacelift ässiin teslafoorumeilta jaosta ja EPC viralliselta webbisivulta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin