Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Teslaa vaivaa liian kova kysyntä näinä päivinä, kun muut autovalmistajat kärvistelevät koronaviruksen aiheuttamassa kysynnän puutteessa:

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tesl ... c05cd5b1ab

Ettei olisi vain koronavirus tekosyy, ja oikeasti muut kärsii Teslan myyntimenestyksestä :mrgreen:

Saksan Tesla-tehdas kun valmistuu, niin pääsevät tyydyttämään kysyntää ja jää yksi tulliporraskin välistä EU-myynnille. Luulisi tekevän hyvää uusien kaupalle.

Mutta koska markkinoille saadaan seuraava uusi Tesla-malli? Model S on nyt 8 vuotta vanha ja alkaa varmasti kärsiä malli-iästään, ja Model X:kin on vajaa kuusivuotias, eli pitkälti normaalin auton malli-iän toisella puoliskolla. Model S saattaa kuolla oman segmenttinsä mukana, eli isot sedanit ei enää myy kun kaikki haluavat SUVeja. Pian pitäisi alkaa siis näkyä seuraavan sukupolven Model X:n tai vastaavan mallin konsepteja, että Tesla saa uutta tuotetta putkeen. Pelkällä Model 3:lla ja Y:llä ei henkilöautomarkkinoilla välttämättä pitkälle pötkitä, ainakaan Jenkeissä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Teslan pitäis saada kassavirtaa noista vanhoista että olisi varaa kehittää seuraavaa. X:n faceliftissä varmaan riittäisi pienet viilailut ja pöhköjen takaovien muuttaminen normaaleiksi. OTA-päivitykset pitää vanhatkin autot nuorena pidempään, mutta kyllähän S ja X vähän vanhalta näyttää. Ja onhan sieltä pickuppia tulossa ja siitä kenties eurooppaan pienempää versiota :roll:

Jenkkimarkkinassa avolava on varmasti taattu hittituote, ehkä Y on sitä sitten Euroopan puolella. Itselle sellainen ainakin passaisi kaikin puolin, mutta n. 75k€ hinta (perusmalli autopilotilla ja peräkoukulla ilman talvirenkaita) vähän tökkii...

Tämän keskustelun antia kun lueskelee, niin en kyllä ole sekaantumassa näihin käytettynä pitkällä tikullakaan.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2706
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Tesla meni yhtiökumppanille about kk sitten. (Kaveri on ollut vannoutunut Audimies ja ajoi tuliterällä 2020 Audilla ja aika vastentahtonen oli kun ehdottelin Teslaa, mutta sitten otti sen kuitenkin ja eipä ole Audin perään haikaillut :) )

Ja itse kun jäin ilman, niin 1,5 viikon jälkeen vierotusoireet alkoi olemaan sitä luokkaa, että jatkoin sitten kuitenkin tota Hollannin Teslan haalimista joka on ollut varauksessa maaliskuusta lähtien, vaikka se piti jättää hankkimatta..vielä vajaan kuukauden se vaati, että paperityöt ja auto saatiin kuntoon, ja kerran piti olla jo valmista ja kuljetus tilattu jne, niin vielä siirsivät viikolla eteenpäin, mutta nyt on auto matkalla kohti Suomea, katsotaan mitä sieltä tulee.

Tulispa jotain oikeaa kilpailua sähköautojen markkinoille jo kohta, että olisi jotain muitakin vaihtoehtoja kuin Tesla..

Myös 1,5v vanha Kia Optima tuli myytyä vastoin kaikkea järkeä ja hankittua se mielessä hetken pyörinyt 10v vanha BMW 535 GT...on se BMW kyllä hieno auto ja voittaa Kian oikeastaan ihan kaikessa paitsi luotettavuudessa, varsinkin kun Bemarin huoltomies oli ilmeisesti joku tee-se-itse-mies, joka oli tukivartta asentaessa vääntänyt pallonivelen kumin solmuun ja jarrukilvet oli kiinni rautalangalla jne..vähän sai jumppailla, että sai edes katsastuksesta läpi ja ilmeisesti ohjaustehostinkim vähän kaipailisi huomiota. Ja on kyllä Tesla vienyt parhaan terän tästäkin autosta, kulkeehan tämä joo ihan ok, mutta ei tästä enää samaa fiilistä saa kuin ennen Teslaa..
Tomppa & Saabit myyty :(
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7532
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2706
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Tässä on jotain samanlaista sairautta kuin Saabien kanssa ja muoto pahenee, Model X100D saapui eilen Hollannista. Nyt on värimaailma kohillaan, eli sininen metalliväri ja sisusta ultrawhite, eli juuri se sisusta mikä kannattaa ottaa pienten lasten kanssa :)

Muutenhan tässä ei ole oikein mitään ihmeellistä raportoitavaa, nämä vaan pelittää oli pakkaset tai ei, edelleen selvästi miellyttävin talviauto mitä itsellä ollut. Onneksi on Bemari, että sentään autoasentajan koulutus mene ihan hukkaan :D
Karmittomat ikkunat talvikäytössä ei parhaat, mutta kun bemun ja sitikan C6 kanssa noiden kanssa sääti jokuset talvet, niin itselle tottumiskynnys näyttää olevan aika paljon matalampi kuin monelle muulle..600km päiväreissu -15-20 pakkasissa meni myös nätisti, lounastauolla lataus ja auto nopeammin valmis kuin ruokailu ja thats it, muuten ei tarvinnut pysähtyä kuin silloin kun matkustajan kahvihammasta kolotti..
Tomppa & Saabit myyty :(
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Rommitommi kirjoitti:
Su Helmi 28, 2021 09:15
Tässä on jotain samanlaista sairautta kuin Saabien kanssa ja muoto pahenee, Model X100D saapui eilen Hollannista. Nyt on värimaailma kohillaan, eli sininen metalliväri ja sisusta ultrawhite, eli juuri se sisusta mikä kannattaa ottaa pienten lasten kanssa :)

Muutenhan tässä ei ole oikein mitään ihmeellistä raportoitavaa, nämä vaan pelittää oli pakkaset tai ei, edelleen selvästi miellyttävin talviauto mitä itsellä ollut. Onneksi on Bemari, että sentään autoasentajan koulutus mene ihan hukkaan :D
Karmittomat ikkunat talvikäytössä ei parhaat, mutta kun bemun ja sitikan C6 kanssa noiden kanssa sääti jokuset talvet, niin itselle tottumiskynnys näyttää olevan aika paljon matalampi kuin monelle muulle..600km päiväreissu -15-20 pakkasissa meni myös nätisti, lounastauolla lataus ja auto nopeammin valmis kuin ruokailu ja thats it, muuten ei tarvinnut pysähtyä kuin silloin kun matkustajan kahvihammasta kolotti..
Joko noita Tesloja voi huollattaa muualla kuin merkkihuollossa?
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja AZP »

^On onnistunut jo pidemmän aikaa, kuten tässä ketjussa aiemmin raportoitu:
Coltti kirjoitti:
Ke Touko 06, 2020 15:25
Noista tarvittavista korjauksista onnistuu oikeastaan kaikki meillä, huomattavasti halvempaan hintaa.

Taakse tosin ei ole tukivarsia, eikä vetoakseleita eteen saatavana laadukkaina tarvikeosina.

T: toinen Teslakuski, jolla autokorjaamo Tampereella.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8082
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Su Helmi 28, 2021 13:30
Ei Tesla, vaan Hyundai:

https://www.apu.fi/artikkelit/sahkoauto ... -miljoonaa
Pientähän tuo on vielä muinaisautojen tulipalotakaisinkutsujen rinnalla. Bemarilla takaisinkutsu n. miljoonalle autolle tulipaloriskin takia, ja nimenomaan saattavat syttyä itsekseen vaikka olisi auto parkissa.
https://www.nbcnews.com/business/autos/ ... sk-n995836

Ja Mersulla 300000 diesel-autoa tulipaloriskin takia takaisinkutsuttu: https://www.businesstoday.in/current/co ... 96254.html

Mut ne Volvothan oli niit hyviä autoja, etenkin diisselinä? https://autovistagroup.com/news-and-ins ... -fire-risk

Että siitä vähän pohdittavaa polttomoottoriuskovaisille :mrgreen: Näistä ei vaan Iltapask...lehdistö jaksa enää kirjoitella, kun ovat niin jokapäiväisiä tapahtumia. Sen sijaan sähköautojen ongelmia jaksetaan kauhistella kyllä otsikoissa. :roll:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Toki sähköautojen akkupaloissa on se ikävä puoli, että palavaa litiumakkua ei sammutella kovin helposti. Jostain luin joskus että ainoa varma tapa sammuttaa auto jossa litiumakku palaa, on upottaa auto kauttaaltaan veteen. Siis joko laiturilta alas puskien tai nosturilla sinne nostaen.

Ei sinänsä, ei se kai aina herkkua ole sammuttaa täydellä tankilla olevaa bensa-autoakaan. Ja jokainen joka on katsonut yhtään amerikkalaista elokuvaa tietää että bensa-auto räjähtää pienemmästäkin iskusta :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

AZP kirjoitti:
Su Helmi 28, 2021 14:42
Toki sähköautojen akkupaloissa on se ikävä puoli, että palavaa litiumakkua ei sammutella kovin helposti. Jostain luin joskus että ainoa varma tapa sammuttaa auto jossa litiumakku palaa, on upottaa auto kauttaaltaan veteen. Siis joko laiturilta alas puskien tai nosturilla sinne nostaen.
Pitäisi kuulemma upottaa vesitankkiin/-säiliöön, jotta palo laantuisi :roll:

Kävin noin puoli vuotta sittein Espoossa Uuno Kailaankadulla katsomassa erästä uutta parkkihallia.
Siellä oli sähköautojen latauspisteitä vieri vieressä, sekä muille autoille parkkiruutuja aivan lähettyvillä. Totesin siinä vain, että tuosta kun yksi sähköauto syttyy palamaan, niin siinä menee koko parkkihallillinen autoja :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

V.J.S kirjoitti:
Su Helmi 28, 2021 14:05
Mut ne Volvothan oli niit hyviä autoja, etenkin diisselinä? https://autovistagroup.com/news-and-ins ... -fire-risk
Katos katos, mullahan on sitten aikanaan ollut työsuhdeautoissa "kolmen suora" takaisinkutsujen kanssa :lol: :mrgreen:

1. vm. 2012 Skoda SuperB farkku: dieselhuijausohjelmisto -> meni vähän ennen vaihtoon, ennen kuin takaisinkutsu tuli :wink:
2. vm. 2016 Volvo V70 Classic: eka (ja samalla vika) vuosimalli, jossa oli tuo Volvon nelisylinterinen dieselmoottori :wink:
3. vm. 2019 Volvo V60: sama dieselmoottori kuin aiemmassa.

No tuossa lehden artikkelissa mainittiin myös GM:n Takatan turvatyynytakaisinkutsu. Mm. vm. 2005-2006 9-2x:t saivat takaisinkutsun, vaikka Saab oli jo mennyt konkurssiin, ja autot olivat yli kymmenen vuotta vanhoja :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7532
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8082
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

No on kyllä ollut taas semmosia älyn jättiläisiä matkassa, että huhhuh...
Alustavien raporttien mukaan auto liikkui nopealla vauhdilla ja ei onnistunut käännöksessä törmäten tien vieressä olevaan puuhun. Toinen miehistä oli pelkääjän paikalla ja toinen takapenkillä. Kumpikaan miehistä ei ajanut Teslaa, mutta vielä ei ole tiedossa oliko autopilotti kytkettynä päälle.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Ehdottomasti sähköauton vika. Ei olisi käynyt diesel-Saabilla vastaavaa.

:mrgreen:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Vastaa Viestiin