Huomaa kyllä, että Teslat on yleistyneet todella paljon. Aiemmin tiesi varmaksi, että pääsee lataamaan, mutta nyt alkaa kyllä olemaan Akaa ja Vierumäki ainakin suhteellisen täynnä aina jos on yhtään sellaiseen aikaan liikkeellä, että on muitakin. Eilenkin kuulemma Akaalla "koko ajan" noin neljän auton jono..
Tämä harmittaa erityisesti sen takia, että 90D X:llä pääsee vain sen n. 330km, kun aiemmalla X 100D:llä pääsi 400km, vaikka ajoi motariakin. Toki nykyisessä on 22" pyörät, jotka tuntuu nostavan kulutusta melkoisesti, pienemmillä pyörillä pääsisi varmaan sen 350km+, mutta ei kiinnosta investoida paria tonnia uuteen sarjaan.
Mutta joka tapauksessa nyt mökkimatkaan kuuluu latailu, vielä 2019-2020 se ei haitannut mitään, kun riitti vaan, että senkus ajoi Vierumäelle ja latasi, nykyään saa tarkasti vahdata, että paljonko siellä on ruuhkaa.
No yli 10 min ei ole joutunut odottamaan, mutta itse olen sen verran hätäinen matkantekijä, että toi 10min odottelukin tuntuu ikuisuudelta, varsinkin kun on kaksi kirkuvaa lasta takapenkillä. Tulisipa Mikkelin Supercharger nopeasti, se olisi itselleni optimaalinen ratkaisu kaikkeen.
Toinen mistä en ole ollut hereillä on CCS-päivityksen tarpeellisuus, näissä vanhemmissa X:ssä ja S:ssä kun ei sitä ole, mutta uudemmat V3 superchargerit tukee vain CCS:ää. Oli se hienoa, että Kuopiossakin on upeat pikalaturit olemassa, mutta kaikki CCS-päällä. Ja tietysti kaupungin seitsemästä chamedosta kuus oli poissa käytöstä, onneksi sentään se yksi toimi, ei siis muuta kuin K-Kaupan pihaan letkuttamaan Chademolla 40kw tahdilla..Ja miettimään, että superilla olisi tullut kolme kertaa nopeammin ja hinta olisi ollut halvempi...
Teslan "pihahuollon" toimivuuttakin tuli testattua, Saabisteille tuttu ongelma, eli ikkunan tippuminen kun se tippuu kiskoiltaan. Olisihan tuota voinut itsekin ruveta säätämään, mutta säädin sen vain niin, että pääsin huollon pihaan. Huollossa ottivat auton "ajokelvottomien" listalle, ja iltapäivällä vein ja seuraavana aamuna oli auto noudettavissa. Kuulemma myös moottoreita jne on vaihdettu 2 vrk odotusajalla, eli ainakin tältä osin huollon toimivuus tuntuu olevan erinomainen, jos vaan pääsee ajokelvottomien listalle. Normihuoltoon odotusajat on vieläkin pitkiä, reilun kk päähän, mutta samaa aikataulua tarjoili myös esim. Toyotan merkkihuollot pk-seudulla, eli ei kai mitään ihmeellistä. Huolto ei ylipäätään ole aiheuttanut samanlaista hatutusta kuin viime vuonna, lieneekö tästä voi päätellä tason parantuneen
Matkan varrella näkyy nykyään niin paljon sähköautoja, että mietin mitenköhän niiden latailu hoituu reissussa, kun latureita tuntuu olevan autojen määrään nähden aika hintsusti. Ainakin juhannuksena Porvoon ja Savonlinnan välillä oli eri latausappien mukaan jatkuvasti jokainen pikalaturi käytössä, mutta Teslaa sai latailla Pyhtään Superchargerilla ylhäisessä yksinäisyydessä.