Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja anv »

Iski pikkanen autokuume kun tuo Kian EV6 julkaistiin. Kuumottaisi varsinkin tuo GT-malli, mutta järki sanoo suunnilleen "mitä v***ua" :lol: . Tuo GT-line, nelivetoisena isommalla akulla, olisikin sitten jo ihan järjelläkin kohtuullinen... Tuleeko sähköautoilijoilla mitään erikoista mieleen puolesta/vastaan?
Siis tämä: https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... a81efb7000

Nimimerkillä tarjouspyyntö jo vetämässä :lol:
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^ Kuvateksti jutusta:
Kian muotoilu on onnistunut.
Jaa, mistäköhän kulmasta katsottuna? :lol:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Itse pidän enemmän sisarmerkin, Hyundain Ioniq 5 muotoilusta.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja aero »

Rattivaihde kirjoitti:
Pe Huhti 30, 2021 12:30
Jaa, mistäköhän kulmasta katsottuna? :lol:
Markkinalliselta. Näyttää mun silmään kauheelta, mutta myös siltä, että myy kuin häkä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2706
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

EV6 on ainakin omasta mielestä hieno auto ulkonäöltään ja tekniikaltakin on kovat odotukset, pitäisi olla markkinoiden nopeinta latausta tarjolla ja rangekin oikein riittävä, ja nyt vähän jo kosiskellaan Teslankin ostajia tolla kiihtyvyydellä..

Mielestäni erittäin mielenkiintoinen tuote, käyn varmasti tutustumassa kun tulee saataville.
Tomppa & Saabit myyty :(
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kyllä munkin silmään tuo EV6 näyttää kuvissa aika hyvältä. Livenä sen sitten vasta näkee miten oikeasti miellyttää. Perä on varsinkin ihan persoonallisen näköinen ja ymmärrän että se ei miellytä kaikkia.

Propsit pitää antaa Kialle siitä että tuota ei ole lähdetty detaljeilla yrittämään katumaasturimaiseksi, vaan on tehty aika rehellisesti henkilöauto. Olkoonkin vähän perinteistä korkeampi.

Ioniq 5 on kyllä myös kuvien perusteella ihan kivan näköinen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja McStadey »

EV6 perä ei itselle ihan iske mutta kyllä kumpikin id.4:n muotoilussa voittaa. Hyundaissa on jotain Lancia Deltaan viittaavaa joka puhuttelee omaa silmää.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
YlimysN
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: Pe Loka 04, 2019 16:40

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja YlimysN »

KIA ev6 GT? Muuttaa omaa käsitystäni KIAsta, kun lukee että 72000 hinta, sähköneliveto ja 585hp/740Nm

Ja latausteho 239 kW? Isoin laturi mitä olen Suomessa nähnyt oli 150 kW ja siinäkin se kahva ja kaapeli painaa ihan kiitettävästi kun sellaista paloletkun kokoista kuparia laittaa autoonsa kiinni, eikä oma auto siitä ottanut vastaan kuin 28 kW sillä kertaa :lol:
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1307
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Tuossa EV6:ssa näyttäisi sisustuksen olevan suoraan lainattu/päivitetty Samarasta.

Kuva

Kuva
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Tuossa on nostettu latausjännitettä jotta saadaan kW:ja läpi tehokkaammin. Nopeasti vilkaisten standardi tukee jännitettä välillä 200-1000V joten samalla kaapelilla saadaan 150-400 kW. Noissa kaapeleissa on muuten myös jäähdytys 8O

Uusin standardi tukeekin jo 600A/1,5kV eli 900kW teoreettista maksimitehoa...
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Viimeisen vuoden aikana on selvästi nuo lataustehot nousseet sähköauton markkinoinnissa kärkisijoille kiihtyvyyden ja rangen rinnalle. Se on vähän huvittavaakin, kun kuitenkin suurin osa autoista tuskin koskaan näkee käytännössä tuollaisia yli 200 kW:n lataustehoja, koska lataukset tapahtuu pääasiassa pidempien seisokkien aikana eli öisin, työpäivän aikana jne, jos ja kun ranget on 400 km luokkaa. Ja lisäksi tosiaan se yli 200 kW toteutuva latausteho vaatii siihen kykenevän pikalaturin, joka vielä todennäköisesti jakaa kuormaa useammalle pistoolille, eli kun lataat muiden kanssa yhtäaikaa, saat rajoitetusti tehoa. Lisäksi akun lämpötilan ja varaustason pitää olla oikealla tasolla, että tuollaisia virtamääriä voidaan syöttää patteriin.

Latausaseman operaattorin kannalta tehomaksut sekä isojen tehojen lataustekniikka ovat merkittävä kuluerä, joten se kaikkein nopein latausteho voi myös maksaa reippaasti enemmän kuin vaatimattomampi teho. Esim. tällä hetkellä meidän lähi-K-Kaupassa K-Lataus maksaa teoreettisella 22 kW teholla 2 snt/min ja 50 kW teholla 20 snt/min. Hinta on siis kymmenkertainen, mutta teoreettinen latausnopeusero alle 2,5-kertainen. Teoreettisella maksimiteholla sähkö maksaa siis 5,5 snt vs. 24 snt per kWh. Jos sama suhteellinen hintaero olisi 50 kW:n ja 150 kW:n välillä, eli tehon kolminkertaistaminen maksaisi taas 10x hinnankorotuksen, maksaisi sähkö 150 kW:n latauksella jo 80 snt/kWh. Siinä kohtaa alkaa bensa-autoilu olla halvempaa kuin sähköautoilu.

Teknologian kehitys tullee auttamaan tässäkin, voi hyvin olla että 10v päästä puolen megawatin latausteho on käytännössäkin arkipäivää valtateiden liikenneasemilla, mutta toistaiseksi nuo luvut on vähän boostailua. Ihan sama kuin kiihtyvyyslukujen kanssa, eli kuka tarvitsee tai käyttää kiihtyvyyttä alle 4 sek nollasta sataan?

Sinänsä kuitenkin kiva että autonostajien latausaika-ahdistus huomioidaan tekniikan kehityksessä, mutta pettymys voi olla suuri jos on maksanut ekstraa jotta saa 250 kW lataustehon autoonsa, ja koskaan ei näe akkuun pukattavan yli 100 kW:n tehoa itsestä riippumattomista syistä. Tai valitsee aina alemman tehon koska se riittää ja sähköä saa järkevämpään hintaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Teslan osalta löytyi nopeasti tällaisia käppyröitä:
Kuva

Eli ei se lataaminen suinkaan tapahdu täydellä teholla edes puolta aikaa.

Luulisin että noita kaikkein kovimpia tehoja suunnitellaan enemmän raskaan liikenteen kuin henkilöautojen lataukseen :roll:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja aero »

On noissa kovissa lataustehomahdollisuuksissa se hyvä puoli, että niiden kanssa sen ABC-stopin voi ehkä reissatessa korvata oikeasti tankkaustaukoa vastaavan pituisella lataustauolla, vaikka maksaisikin enemmän, jos myös yberlatureita pölähtää teiden varsille. Ja jos sillä taklataan se perinteinen skenaario, että pitää olla dieselauto erikseen koska sillä voi vetää Turun tuomiokirkon Leville kerran vuodessa yhden pysähdyksen taktiikalla, niin se voi poistaa merkittävän miinuksen moneltakin ihmiseltä. Nyt se on toki vielä helposti lisäveloitettava optio autossa, mutta eiköhän tuokin yleisty vähitellen etenkin isommissa (=matkamukavammissa) kulkineissa ja voi käytettyjen markkinoilla olla jonkinasteinen myyntivaltti jatkossa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2706
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

McStadey kirjoitti:
Ma Touko 03, 2021 16:26
Teslan osalta löytyi nopeasti tällaisia käppyröitä:
Kuva

Eli ei se lataaminen suinkaan tapahdu täydellä teholla edes puolta aikaa.

Luulisin että noita kaikkein kovimpia tehoja suunnitellaan enemmän raskaan liikenteen kuin henkilöautojen lataukseen :roll:
Teslahan on tässä jo jäljessä näitä uusimpia, joissa käytetään 800V jännitettä, Teslan systeemi on rakennettu 400V standardille, jota hieman venytetään, että saadaan huippupiikit latauksiin, omasta mielestäni vähän markkinamiesten juttuja.

Ioniq5 on tuolla 800V systeemillä ja vetää lupauksien mukaan 15min aikana latauksen 20->80% ja siinä ei lataus laske alle 180kW missään vaiheessa, kun esim Teslalla ollaan loppuvaiheessa jo siellä 50kW paikkeilla.

https://www.google.com/amp/s/insideevs. ... lysis/amp/

On tolla matkanteossa iso vaikutus, että miten nopeasti sieltä elektroneja syötetään, alkaa tollanen perus type2 hatuttamaan aika nopeasti, kun tulee 50-100km tunnissa.
Tomppa & Saabit myyty :(
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja anv »

anv kirjoitti:
Pe Huhti 30, 2021 10:43
Iski pikkanen autokuume kun tuo Kian EV6 julkaistiin. Kuumottaisi varsinkin tuo GT-malli, mutta järki sanoo suunnilleen "mitä v***ua" :lol: . Tuo GT-line, nelivetoisena isommalla akulla, olisikin sitten jo ihan järjelläkin kohtuullinen... Tuleeko sähköautoilijoilla mitään erikoista mieleen puolesta/vastaan?
Siis tämä: https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... a81efb7000

Nimimerkillä tarjouspyyntö jo vetämässä :lol:
Nonniih, pappa otti ja tilasi tuon GT-linen nelikkona ja isommalla akulla. Saas nähdä mitä tuleman pitää. :roll:
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Vastaa Viestiin