Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2706
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Eli tuollainen 2014 Tesla Model S tuli hankittua Ruotsista kolmisen viikkoa sitten ja ajattelin tässä nyt avata topicin foorumille, kun taitaa näitä olla tännekin kertynyt ainakin kolmisen kappaletta, niin ei tarvitse Tesloista muiden ketjuissa kaikkea kirjoitella.

Yksityiseltä kaverilta ostin ja vähän mietitytti isohkon summan siirtäminen yksityishenkilölle toiseen maahan, mutta onneksi kaverista löytyi netistä sen verran positiivista juttua, että uskalsi tuon siirron tehdä, joku Googlen propellihattu tuo kaveri Ruotsissa on ja oli itse siirtynyt tehdasuuden Teslan rattiin, niin sopi suomipojalle myydä vanhaa kamaa, pitäähän nokkimisjärjestys säilyttää maiden välillä..

Autossa oli ostohetkellä 147676km, ja nyt alkaa 150tkm rajapyykki uhkaavasti lähenemään, taitaa olla 149850 tällä hetkellä, eli viikonlopun jälkeen ollaan jo seuraavalla kymppitonnilla.

Autossa on Teslan käytetyn auton takuuta jäljellä 160tkm asti, joten hetken kerkeää miettimään, että oliko tämä ihan typerä ostos vai voisiko tällaisen kanssa tulla toimeen pidempäänkin. Toistaiseksi ei parin tuhannen kilsan perusteella en ole itse autosta keksinyt mitään valittamista, mutta Teslan omistajansiirtoprosessi on aika hankala ja ilmeisesti vie aikaa melkoisen paljon, itse nyt odotellu kolmisen viikkoa tuota siirtoa ja vieläkään eivät ole Hollannissa saaneet aktivoitua autoa mun tilille, joillain on mennyt 4 kk, että tuon ovat saaneet tehtyä. Se ei paljon lämmitä, että maaliskuussa pystyy sitten lämmittämään autoa etänä :D

Autona Tesla on yllättävän hyvä ajettava, todella vakaa ja rauhallinen auto, joka on selvästi maantiellä kotonaan. Yleensä en ole kiinnittänyt huomita kääntöympyrään, mutta aika kankea käänneltävä tämä tuntuu olevan parkkihallissa vaikkapa NG9-5 ja BMW 530GT verraten, vaikka niillä on mittaa enemmän kuin Teslalla. Aika hiljainen peli tuntuu olevan, sen kyllä kuulee, että nastoilla ajetaan, mutta ei sen suurempaa metelöintiä, vaikka runsasnastaiset Nokian HKPL 9 pyörii alla. En myöskään ihan täysin allekirjoita Teslan sisustan heikkoa laatua, jos vertaan vaikkapa NG9-5 sisustaan, niin tämä ei nitise eikä natise ainakaan omassa autossa ja osien sovitukset on hyvin tehty, jotkut ratkaisut sitten on vähän ihmeellisempiä kuten täysin valoton halvalta tuntuva meikkipeili aurinkolipassa jne. Jotenkin vaikea uskoa, että tämä on valmistajansa ensimmäinen oikea sarjatuotantoauto, mutta toisaalta kai tämä sen verran uutena on maksanutkin, että ihan skeidaa ei voine asiakkaille tarjota. Ja kulkeehan tämä ihan hyvin, joku n. 460hp siellä kai piti olla viimeisimmän päivityksen jälkeen, mutta eipä tota oikein pääse ulosmittaamaan ja täytyy myöntää, että ainakin itse kaipaan moottorin ääntä, ei toi kiihdytys pidemmän päälle oikein nosta fiilistä, kun ei kuulu polttomoottorin rääkymistä :D Toisaalta sitten arkiajossa on kyllä ihan mukavaa toi äänetön eteneminen.
Tämä oma pelini on myös aika karvalakki-Tesla, ei ole lasikattoa, ei 21" vanteita, ei ilmajousitusta jne, eikä tähän aikaan ollut edes autopilottia saatavilla, pientä sellaista tunnetta on, että sitähän ehdottomasti tarvitsisi juuri noita kaikkia mainittuja varusteita, ja eihän nelivedostakaan haittaa olisi, joten pitää katsoa mitä tapahtuu tulevaisuudessa.

Lataaminen oli itselle suurin kysymysmerkki (ja hidaste) tällaisen auton hankinnalle, mutta on ollut ilahduttavaa huomata, että ainakin päivittäisissä ajoissa tämän kanssa eläminen on jopa helpompaa kuin bensa-auton, varsinkin nyt kun latauspiste tuli asennettua kotiin. Ei muuta kuin latausluukku auki illalla kotiin tullessa ja nostaa letkun seinästä ja aamulla letku irti ja latausluukku kiinni, nopeampaa tämä on kuin bensa-asemalla käyminen.
Jotenkin kun on tottunut mieleltään siihen, että tankin pitää olla iso, ettei tarvitse koko ajan tankata, niin samaa logiikkaa mietti sähköauton osalta, mutta tässä kyllä paras puoli on se, että akku on täynnä joka ikinen aamu kun lähtee ja sillä pääsee ainakin sen 350km latauksella ja itse en pk-seudulla pyörien tuota saa täyteen oikein millään vuorokauden aikana. Näiden kokemusten perusteella paluu polttomoottoriin tuntuu jo aika kaukaiselta idealta, en tiedä onko seuraava auto Tesla, mutta uskoisin, että sähköauto se on. Jouluna tulee ensimmäinen reissu yli 350km päähän, katsotaan sitten miten patteriautolla matkanteko luonnistuu ja onko sama fiilis enää sen jälkeen..

Vielä näin loppukaneettina se on muuten käynyt selväksi, että Tesla-herättää mielenkiintoa kanssaihmisissä, tästä on tullut niin paljon ihmisiä juttelemaan, etten muista koskaan minkään muun auton kohdalla tällaista. Harmi vaan, että ne mielipiteet eivät valitettavasti aina ole olleet kovin rakentavia, mutta jokaisen näitä vihaavan on ilmeisesti kuitenkin päästävä mulle kertomaan miten paskoja nämä ovat. Ei oikein tiedä miten päin olis kun näitä kuuntelee, mutta palautteen perusteella näitä joko rakastetaan tai vihataan erittäin syvästi.
Tomppa & Saabit myyty :(
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1058
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Sehän on näitten sähköautovihaajien kohalla kaikista ihmeellisintä että varmaan kolme neljästä on sellasia joila itelläänki tuomonen Tesla menis jokapäiväsenä käyttöautona aivan täysin. Erittäin harva autonkäyttäjä ajaa paljon päivän aikana ja niitä pitempiäkin reissuja on todennäkösesti 1-3 vuodessa jolloin toimintasäde ei tuota ongelmaa. Taitaa olla vähän sama tilanne ku Saabien kans, kaikilla on ollu perheessä se paskanruskea 99 GLS joka söi bensat kaikista ruohonleikkureistaki kilsan säteelä. Eli runsaasti toisen käden luuloja mutta tietoa ei juurikaan. Mitäs muuten voi sanoa "usvaa putkeen" sijasta sähköautoilijalle? :D
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2835
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Cona »

Tuskin kyse on sähköautovihasta vaan ennemmin siitä toisia ärsyttävästä hypestä vrt. esim. Applen tuotteet.

Mua kiinnostaa millainen tuo olisi esim. ruuhkassa tai nurkkapyörityksessä ahtaissa paikoissa tai kokemattoman kuskin alla? Tulisko remonttia vanteisiin, helmoihin tms?
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2706
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Cona kirjoitti:
To Joulu 05, 2019 18:10
Tuskin kyse on sähköautovihasta vaan ennemmin siitä toisia ärsyttävästä hypestä vrt. esim. Applen tuotteet.

Mua kiinnostaa millainen tuo olisi esim. ruuhkassa tai nurkkapyörityksessä ahtaissa paikoissa tai kokemattoman kuskin alla? Tulisko remonttia vanteisiin, helmoihin tms?
En tiedä, kyllä se vähän oudolta tuntuu, että olen pilannut Kongon lasten elämän ja ties mitä muuta :)

Ajaminen tällä on todella helppoa, se on nimittäin ihan 95% samanlaista kuin polttomoottorisella autolla, toi 5% ero tulee siitä, että poljinta nostaessa alkaa voimakas liikkumisenergian talteenotto, joka tuntuu kuin voimakkaalta moottorijarrutukselta, ja pienellä ennakoinnilla tätä voi oikeastaan ajaa yhtä poljinta painelemalla ilman jarrua. Ensimmäisellä kerralla saattaa tuntua hieman omituiselta, mutta hetken käytön jälkeen tuntuu niin loogiselta, että meinasin pamauttaa liikennevaloissa edellä olevan perään bemarilla, kun vauhti ei hidastunutkaan kuten oli jo ehtinyt tottumaan. Ja kaasunvaste on erittäin looginen, ja ei tätä mitenkään saa lähtemään käsistä, poljinta saa nimittäin painaa kunnolla syvälle, jos haluaa tehoja käyttöön.

Varmaan ilmajousitteisena tämä saattaa olla aika matala, mutta näin rautajousisena tässä on melko hyvä maavara, näyttää itsestäni jopa tarpeettoman korkealta välillä..
Tässä on myös parkkitutkat edessä ja takana, ja sitten peruutuskamera niiden apuna, joten eiköhän tän kokematonkin saa pyöriteltyä suht ahtaaseen paikkaan maltilla, mutta onhan se tietysti helpompaa metrin lyhyemmällä ja puoli metriä kapeammalla autolla.


Niin ja unohdin alkupostauksesta, että onhan tässä jo ollut pientä haastetta, eli viikko sitten satoi loskaa yhden illan ja se jäätyi oikein kunnolla joka paikkaan yön aikana, ja oli tietysti sanomattakin selvää, ettei karmiton lasi päässyt laskeutumaan ja näin ollen ovi avautumaan kun ikkunan alatiivisteessä oli paksut jääpaakut. Lopulta kun olin putsannut ja yritin avata ovea, niin ikkuna kyllä liikkui, mutta rullasikin itsensä suoraan alas asti, eikä suostunut nousemaan ylös ovi auki...vähän jo ihmettelin, että mitäs tässä kuuluu tehdä nyt. No lopulta se ratkes niinkin helposti, että menin istumaan ja laitoin oven kiinni ja sitten nostin ikkunaa, niin se tuli ongelmitta sieltä ylös ja toimi tämän jälkeen normaalisti. Noi karmittomat ei kyllä ole tehty Suomen talveen..
Bemarissakin on karmittovat ikkunat, mutta ne on tehty jotenkin fiksummin, niissä ovi mahtuu avautumaan, vaikka ikkuna olisi jäässä, Teslassa käy kuten Citroen C6:ssa että pahimmassa tapauksessa saa ryhtyä hankkimaan uutta ovilasia, jos pakkasella kunnolla repäsee ovesta..
Tomppa & Saabit myyty :(
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Itsestä kans tuntuu että nykyihmiset on "vähän" sellaisia on/off tyyppejä.. He ketkä ajavat ja kannattavat sähköautoa ovat joskus todella jyrkkiä omasta kannastaan ja luulevat että sähköauto käy kaikille ja että kaikki sen pystyy ostamaan. Kun sitten toinen ääripää on juurikin noi sähköautojen vihaajat. Tiellä ajetaan perseessä kiinni, ohitetaan ja jäädään sitten kuitenkin ajamaan letkaan. Yksi "ei kantasuomalainen" sankari menetti hermonsa jyväskylän sepän liikekeskuksessa olevan prisman p-hallissa kun peruutin autoa sähköautoparkkiin ja takana oli ruuhkaa. Se lähti kumit ulvoen jonosta ja kaahasi hallissa niin että mustaa viivaa jäi ulko-ovelta seuraavaan kurviin asti.. Auto oli ylläri iso BMW.. Se prisman sähköauto parkki on kyllä kieltämättä v-mäisessä paikassa, heti ulko-oven vieressä ja jos takana on porukkaa niin siihen on todella hankala peruuttaa autoa. Yksi kaveri poisti mut facebook kavereista kun kyseenalaistin facebookissa kiertävän jutun litiumin louhinnasta :lol: Siinä kerrottiin että yhden teslan akkuun käytetään 80000litraa pohjavettä. Mutta samalla noudanliha kiloon on käytetty vettä 15000litraa, ja mikäli olen käsittänyt oikein niin suomessakin noi eläimet juotetaan pohjavedellä. Yhteen kahvi kuppiin on tarvittu vettä 140litraa, tämän kastelu tapahtuu varmasti jossain päin myös pohjavedellä. Mutta tästä ei tietenkään sähköautojen vihaajat ole kiinnostuneita vaan se on nyt se tesla mikä tuhoaa maailman. :mrgreen: Odottakaa vaan kohta on vanhat suomalaiset miehet puhkomassa niitä teidän teslan renkaita,ja naarmuttamassa avaimella kylkiä :lol:
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saabium196
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
Paikkakunta: Epsoo

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Saabium196 »

Vakiokoiralenkilläni viimeisen 5 vuoden aikana Saabit on kadonneet pihoista (vai onko ne talleissa). Kolme Teslaa olen laskenut. Ei siis samoissa pihoissa. Varmaan muitakin, hybridejäkin on, korista ei vaan huomaa. Näin se maailma muuttuu.

Kolme sähköistä viestiketjua foorumillamme, tämä, Ampera ja Mitsu-töpselikärsä. Varmaankin/toivottavasti saabismitausta erottaa jutut noiden merkkien fanaatikoista ja totuudentoitotuksista. (pitäköön tunkkinsa :-). Mielenkiinnolla seuraan.
Fiksua olisi munkin ajaa sähköllä arkisin. Mutta a) ei oo sitä saab-tunnelmaa, mista moni mainitsee b) ei oo sitä "kolkytdonaa" ja vaikka olis, sillä ostaa nestemäistä polttoainetta piiitkään. Ja onhan se kiva kun riittävyys lupaa 1000km ja lämmintä piisaa ja poljinta saa runtata huoletta ylämäessä, pelkäämättä että "vetoaine" loppuu ennen mökkiä. Jos autoverotus olisi lim->nolla, niin olisihan se kiva pitää tarkoituksenmukaisin auto liikenteessä, surematta pääoman katoamista siitä verotetustakin osasta.
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja AZP »

^löytyy myös pari täyssähköketjua lisää, eli jyyrän Mersu ja lauriolion Leaf. Että kyllä on saappifoorumi sähköistynyt vuoden 2019 aikana, eikä sähköautojutut keskity enää Nevsin puuhien teoreettiseen spekulointiin :D

Mulle ei ole kukaan tullut aukomaan päitänsä kasvotusten, varmaan johtuu siitä että näitä Mitsun PHEVejä pyörii nurkissa melkein kuin Octavioita, eikä kovin monelle edes tule mieleen että tällainen perushajuttomalta ja -mauttomalta mukamaasturilta näyttävä möhkö voisi olla töpseliauto. Ja onhan tämä monelle tosimiehelle edelleen edes jossain määrin oikea auto, koska tämä syö myös bensaa, siinä on pakoputki ja tarvittaessa se pörisee :mrgreen:

Silti helppo yhtyä edelläkirjoittaneiden kokemuksiin siitä miten aina välillä selvästi joku haluaa dissata autovalintaa ja sen teknologiaa kertomalla että eihän tuollaisella mitään tee tai että sähköiseen voimalinjaan vaihtaminenhan tarkoittaa luopumista jostain, vähän niinkuin vegaaniksi ryhtyisi ja tekisi elämästään väkisin nimen omaan vaikeampaa ja kamalampaa.

Esimerkiksi kun olen maininnut että syyskeleillä voin ihan hyvin ajella ilman lämmityslaitetta säästääkseni rangea tai ehkäistäkseni polttomoottorin turhaa käynnistymista, jotkut tulkitsevat että töpseliautossa täytyy talvella palella. Ei tarvitse, lämpöä saa kun haluaa, mutta minä olen todennut että talvivaatteet päällä on ihan mukava ajella 5-10 minuutin pätkä autolla jossa on sisällä vaikkapa 10 astetta lämmintä 22 asteen sijasta. Se mistä lämpötilassa luopuu, voittaa taas mukavuudessa, nimittäin sähköauto kitkoilla on kaupungissa niin hiljainen, että lämmityslaitteen puhaltimen ääni alimmalla nopeudellaankin alkaa häiritä. Ei häirinnyt dieselsaabissa, kun ohjaamon tunnelma oli joka tapauksessa yhtä hiljainen ja tärinätön kuin DC-3:n vuorolennolla vuonna 1953.

Tai että akuthan näistä menee heti kun akkutakuu päättyy ja uusi akusto maksaa vähintään uuden auton verran, joten nämähän on alle 10-vuotiaina jo paalitavaraa. Saabin T7-koneista meni laajennettu moottoritakuu muistaakseni 8-vuotiaina ja 200 tkm ajettuna, kuinka moni laittoi Saabinsa silloin paaliin? Ja voin olla saappifoorumilaisena informaatiovinouman uhri, mutta niitä T7-koneita tuntuu porsineen huomattavasti tiheämmällä tahdilla kuin lataushybridien tai täyssähköautojen akkupaketteja. Ja silti me vaan ajellaan Saabeilla edelleen, ja me jotka ei ajeta, itketään joka ilta itsemme uneen kun ollaan menty sotkeutumaan vääränmerkkiseen :mrgreen:

Toki itse vaihtaen käytetyn polttokoneen vaihto tulee keskimäärin halvemmaksi Saabiin kuin käyttää Töpselikärsä Mitsun merkkihuollossa akkujen uusinnassa, mutta verrataampa vastaavaa kokonaisuutta, eli Saabin koneenvaihto teetettynä ja uuteen. Ja pitää myös muistaa, että vastineeksi varsinkin täyssähköautoissa on huomattavasti vähemmän porsivia osakokonaisuuksia kuin polttomoottoriautoissa.

Se tyypillisin selitys siihen miksi täyssähköauto on huono idea on se range. Jos nyt vaikka peilataan tuohon Teslan 350 km rangeen niin koitin miettiä koska olen viimeksi ajanut yhtenä päivänä yli 300 km. Joskus vuonna 2011 tai 2012 olen ehkä ajanut Turusta Lahteen ja takaisin samana päivänä. Se on yhteen suuntaan sellainen 240 km. Muuten on Lahdessa käydessä tullut oltua aina yötä, samoin Tampereella (160 km) tai PK-seudulla (160-200 km) käydessä. Tallinnassa tuli käytyä kesällä 2016, mutta sielläkin siis muutama yö ja ei siitäkään yhteen suuntaan tule kuin alle 200 km. Tallinnasta käytiin Pärnussa päiväreissulla, se on alle 300 km edestakaisin. Tuota kauempana en ole omalla autolla vuoden 2007 jälkeen käynyt.

Väittäisin että ihan merkittävälle osalle autoilijoita tällaiset matkat on niitä pisimpiä reissuja yhdessä päivässä ajettavaksi. 300 km todellista rangea ilman yhtäkään välilatausta pitäisi riittää oikein hyvin, varsinkin kun Suomessakin jo pääteiden varsilla on noita pikalatureita ihan kohtalaisesti, ja niistä saa suhteellisen sukkelaan sen 100 km lisää rangea, jos ei meinaakaan lataus riittää kohteeseen asti. Täyteenhän ei tarvitse matkan varrella ladata, jos ei jäljellä oleva matka sitä edellytä.

Sitten on just tämä "johtojen kanssa pelaamisen vaiva". Mulla roikkuu kotona laturin johto tallin seinässä siinä kohtaa mihin latausluukku tulee kun ajan auton talliin. Se on naks, kun töpseli on autossa kiinni samalla kun kävelen tallista auton takaa kiertäen joka tapauksessa ulos. Jos pitäisi jonnekin auton etupuskurin alle kontallaan tähdätä jotain defan piuhaa, niin se olisi noin 3x ikävämpää. Ja sitähän me ollaan Suomessa totuttu tekemään lokakuulta huhtikuulle päivittäin. Vaiva syntyy sitten siitä jos pitää säännöllisesti ladata jossain muualla ja kaivaa johtoa aina autosta esiin sitä varten. Mulla ei sitä vaivaa juurikaan ole, kun lataukset tapahtuu lähes pelkästään kotona siitä seinästä roikkuvasta johdosta.

Useampaan otteeseen saanut itse vastata kysymykseen siitä että eikö tuo bensakone porsi totaalisesti kun se automatiikalla iskeytyy yhtäkkiä -30 asteen pakkasilla päälle ja alkaa syöttää täyttä tehoa voimalinjaan. Jos on insinööri osannut suunnitella lataushybridiauton, niin olisiko se niin tyhmä, että ei olisi huomioinut tätä asiaa? Ja onko sitä konetta pakko polkea, jos tietää että se on jääkylmä? Sen saa kuitenkin halutessaan nappia painamalla käynnistettyä eli lämmitettyä ennen maantielle paahtamista. Kun muistaa sen saman vanhan ohjeistuksen kuin muinaisautoillakin, niin pärjää hyvin, eli älä polje kylmää konetta.

Mutta kaikille ei töpseliauto luonollisesti ole oikea ratkaisu. Yhdellä kaverilla on Volvo XC60 T8 ja asuvat Helsingin keskustassa ilman autopaikkaa, eikä autolla käydä töissä, eli sielläkään ei pääse lataamaan. Sitä ei siis saa ladattua kuin siirtymällä aina julkiselle latauspisteelle, mutta eihän siinä ole järkeä lähteä lataushybridiä vain lataamaan, kun se ei ole välttämätöntä. Jos ajelee säännöllisesti vaikkapa 200 km maantieajoa päivittäin, niin dieselillä ajelu tulee halvemmaksi ja jos on huolissaan ympäristöstä niin Neste My:llä hoituu se puoli kuntoon. Tuntuu vain että kansalaisilla on vaikea sulattaa sitä, että entisen diesel vs. bensa -vertailun rinnalle onkin nyt tullut uusia vaihtoehtoja monimutkaistamaan pakkaa. Ja että se mikä on täydellinen ratkaisu toiselle, ei välttämättä sovi toiselle laisinkaan ihan käytännössä. Bensa vs diesel -vertailussahan kyse on ollut käytännössä vain rahasta, nyt kustannusten lisäksi asiaan vaikuttaa ajomatkojen pituus, latauksen saatavuus yms.

Teknisestihän asia on aika päivänselvä: henkilöautokäytössä sähkömoottori on kokonaisuutena monin verroin fiksumpi liik-energian tuottaja kuin polttomoottori. Sen kertoo jo sähköisen voimalinjan yksinkertaisuus, josta on voitu jättää pois kaikki ne vehkeet, jotka ovat muinaisautoissa paikkaamassa polttomoottorin surkeutta. Sellaisia ovat mm. pakoputkisto ahtimineen, osa jäähdytysjärjestelmästä, kytkin, vaihteisto, osa muusta voimansiirrosta, kymmenien litrojen säiliö täynnä räjähtävää ja palavaa nestettä, polttoainelinja suodattimineen ja pumppuineen, ilmakanavisto suodattimineen ja massamittareineen, huohottimet, ääni- ja lämpöeristystä sekä värinoiden vaimennusta, jnpp, lista jatkuu vielä pitkälle kun vähän miettii. Ja merkittävänä asiana vielä polttomoottorin ala-arvoinen hyötysuhde autokäytössä ja laajennettuna vielä se, että sitä energiaa pitää kuskata maailman toiselta puolelta esimerkiksi tänne Suomeen, ja maan sisällä rekkakyydeillä sinne sun tänne.

Toki tilalle on tullut sitten palovaarallinen akku ja tehoelektroniikkaa, mutta teknisesti sähköauto on yksinkertaisempi.

Sähköautoilijan näkökulmasta kun noita asioita miettii, niin polttomoottoriautoilu alkaa tuntua aivan järjettömältä touhulta. Ja tämä siis siitäkin huolilmatta, että edelleen lasken itseni moottori- ja autoharrastajaksi, eli ei mulla mitään henkilökohtaista antipatiaa ole muinaisautoja kohtaan. Nytkin pitäisi tästä siirtyä talliin rakentelemaan Kuplan aina niin kiehtovaa bokserikonetta uuteen uskoon.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5299
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Tosta lämmityksestä, tai siis kylmänä ajelusta, jos ottaa ihan perusritsan talvella lumihangesta ilman lämppäriä, niin ei se siinä 5-10 minuutin keskustapyörittelys lämpiä. Yleensä kun hanskat voi ottaa pois, niin ollaan jo perillä. Toki Saabisteilla on puoles minuutis lämpiävä B308E tai Eber jo ennakkoon, mut silleen keskivertoautoilijaan verrattuna ei se sähköautoilija lyhyttä matkaa sen kylmemmällä aja :)
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Niin ja sähköautoissahan on sähkölämmitys, joka on nopeampi kuin muinaisauton lämmitys. Mitsussakin 6 kw puhkuu kuumaa aika nopsaan kun sitä haluaa ja moottorista vielä lämpöä päälle.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1058
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Henri S »

En ole pintaraapasua tarkemmin asioihin perehtyny mutta esimerkiksi juuri litiumin louhinta ja valmistus eivät ole mitenkään päin ongelmattomia prosesseja. Ainakin joku aika takaperin yksi suurimmista tuottajista (suurin?) oli Chile jossa ennestään rutikuivien ylänköjen pohjavedet haihtuu ilmaan prosessissa. Sama koskee muitakin mineraaleja joita akuissa käytetään, Kongon kobolttikaivokset jne. Mutta koska itsekin tätä tekstiä näpyttelen kännykällä niin ei ole varaa hurskastella :mrgreen:. Vaikka tämän akussa mömmöjä onkin promilleja Teslan akusta kännyköitä on moninkertanen määrä Tesloihin verrattuna. Ja koska kehitys kehittyy ja prosessit paranee luultavasti myös kaivostoiminta niiden mukana. Ilmeisesti myöskään akkujen kierrätys ei ole vielä kovin tehokasta mutta veikkaanpa että sekin ongelma korjaantuu "itsestään" kysynnän kasvaessa.

Suurimmat ongelmat mielestäni ovat sähköautojen hinnat uutena/käytettyjen markkinan kehittyminen jossa peikkona taustapeilissä on juurikin nämä akkukatastrofit vaikka esim täyssähkö edellyttää lähtökohtaisesti aika etevää akunhallintaa (jäähdytys, lämmitys, latausvirran suuruus jne) ja se että miten sen akun kunnon testaa? Taannoin oli jommassa kummassa lööppilehessä juttu hesalaisesta taksiautoilijasta jonka Tesla oli omasta mielestään menettänyt vasta 10 pinnaa kapasiteetistaan ja kuitenkin kuoli kerrasta. Ei herätä luottamusta paatuneessa saabistissa tuomonen käytös vaikka T7 ja Garrett on koettu omakohtasesti :mrgreen:.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Se oli tämä: https://www.uusisuomi.fi/uutiset/taksiy ... 193654354b

Akulla ajettiin ennen kuolemaansa kuitenkin Suomen oloissa 600 000 km. Kuoli kerrasta tai ei, niin kyllä tuo herättää luottamusta enemmän kuin epäluottamusta.

Nuo akkuvalmistuksen aiheuttamat ympäristöongelmat on vakava juttu, mutta ei se ympäristö sillä pelastu että jätetään sähköautot kauppaan, ostetaan polttomoottoriauto ja ajellaan fossiilisilla. Jos haluaa tehdä varmasti oikein, niin kulkee polkupyörällä tai jalan. Se vaan ei ole kaikille realistinen vaihtoehto.

Itsekin uskon että tuotantoprosessit ja varsinkin kierrätys paranee ajan myötä, kun käytettyjen akkujen määrä lisääntyy ja niiden ympärille kasvaa liiketoimintamahdollisuuksia ja siten myös liiketoimintaa. Ei lyijyakkujakaan enää dumpata penkkaan vaan materiaalit otetaan kiertoon, koska niin kannattaa tehdä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Hyvähän se on että noihin valmistus prosesseihin otetaan kantaa. Sekä toivotaan että ihmiset/yritykset olis nyt viisaampia kuin mm. öljyn kanssa. Meidän perhe tulee varmaan ajamaan tuolla diesel saabilla vielä pitkään, koska rahat ei riitä sellaiseen sähköautoon jolla voisi lähteä järkevästi lapin reissuille. Mutta tuolla mesellä pystytään kuitenkin ajamaan jo nyt suurin osa meidän ajoista. Vielä kun saataisiin omistamisen verotus pois, niin ihmiset vois pitää helpommin kahta autoa. Sähköauto nurkkapyöritykseen ja diesel tai bensa pitkille reissuille :-)
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2706
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Kaikki toiminta banaanivaltioissa on yleensä enemmän tai vähemmän ongelmallista, esim. vaatetuotanto hikipajoissa Bangladeshissa ja Intiassa, kaikki kaivostoiminta ja muu raaka-ainetuotanto länsimaiden ulkopuolella ja ja ja, esimerkkejä löytyy ihan joka paikasta, mutta jotenkin kummasti tämä on kiinnostanut aiemmin vain Kallion ituhippejä, mutta nyt sähköautojen myötä myös tavan tallaaja tuntuu olevan hyvin huolissaan Kongon lasten terveydestä. Ei sitä kuitenkaan sovi unohtaa, että myös tavallisissa autoissa käytetään paljon harvinaisia/ongelmallisia metalleja ja tämän lisäksi polttoaine ei nouse itsekseen maan alta, sen kuljetus vie tuhottomasti energiaa ja jalostus vasta sitä viekin, muistaakseni Porvoon jalostamon lopettamalla voisi suoraan laittaa puoli miljoonaa sähköautoa rullaamaan Suomen teille 20tkm vuodessa ja sitten se jakelu ympäri Suomea jne.

Mutta ihan ylipäätään mitä enemmän perehtyy noihin raaka-aineiden käyttöön ja niistä seuraaviin ongelmiin, niin sitä enemmän "ilmastoahdistus" iskee nuppiin, ei tätä ihmisten elämäntapaa pallo kauaa kestä. Jotenkin on niin paljon helpompaa vaan sulkea silmät ongelmilta ja keskittyä arkipäiväisiin ongelmiin, kun niissäkin on ihan tarpeeksi.
Tomppa & Saabit myyty :(
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3513
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Elämme aikoja, jolloin näitä "maailmanparantajia" sikiää joka nurkalla, väittäisin kuitenkin, että 99.9% kohdalla heidän omat tapansa ja toimensa, eivät kestä lähempää tarkastelua siltä kantilta, jota itse kritisoivat. Sähköauto-ja autoilija on helppo ja muodikas kohde pahoittaa mielensä.

Kolme ja puoli vuotta sitten kun aloitin sijoittamisen, kukaan ei puhunut sen yhteydessä eettisyydestä tms., nyt kun on parissa keskustelussa käynyt ilmi, että olen sijoittanut öljyyn, eli tässä tapauksessa Exxon Mobiliin ja pienempään kanadalaiseen toimijaan, koska se on järkevää oman lompakkoni kannalta, mikä on ainoa kriteeri sille mihin omia rahojani laitan, olen saatanasta seuraava. Se, että sijoitan energiapuolella myös kahteen kanadalaiseen toimijaan, jotka tuottavat energiansa 100% uusiutuvista lähteistä, vesi/aurinko/tuuli, ei puhdista "likaisen sijoittajan" mainettani :lol: Onhan minulla Fortumiakin, josta tuli paha, kun osti enemmistöosuuden Uniperista, jolla on paljon hiilivoimaloita.

Olen alkanut hieman kyllästyä tähän nykymenoon. Koska minusta tuli tilivelvollinen vähän joka asiassa, näille ärsyttäville vinkujille ?

Voimia Teslan kanssa, voin kuvitella miten ärsyttävää on, kun joku dieseljuntti tms. tulee paasaamaan. Toivotaan, että niitä vanhan ja uuden maailman rajoilla olevia aidosti kiinnostuneita on kuitenkin enemmän ja ne keskustelut kuittaavat nuo laput silmillä paasaajat.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1118
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Itse kuulun siihen harvaan joukkoon jolle sähköauto jonka range on alle 500km ei ole vaihtoehto :mrgreen:
Työajoa tulee yli 60tkm vuoteen ja Oulu-Helsinki väliä hinkkaan säännöllisesti jolloin ajatus parista ylimääräisestä matkatunnista huoltoasemalla kahvia ryystäen kun akut latautuu ei oikein innosta.
Jos firman auto politiikka olisi vihertävä niin Superb iv olisi hyvin mielenkiintoinen vaihtoehto mutta kun ei ole ja 1500 kierroksen tehoalue nykydieseleissä ei innosta niin tilauksessa työsuhdeautoksi Octavia 1.5tsi dsg style. Kulutusero tuon 1.5tsi:n ja 2.0tdi:n välillä on niin pieni etten näe mitään järkeä dieselissä. Omaa mielipidettäni Outlander phev:stä en kehtaa täällä mainita kun banniakaan ei viitsi ottaa :mrgreen:
Sitten kun tulee sähköauto jossa riittävästi tilaa, kulkee, on hyvä ajaa, range yli 500km ja akut latautuu puolessa tunnissa ja hinta 35k€ niin sähkis olisi realistinen vaihtoehto.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Vastaa Viestiin