Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2835
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Cona »

Rommitommi kirjoitti:
Ma Touko 11, 2020 15:24
Onnistuu se rahastaminen näköjään bemarihuollossakin. Kaverin i8 ylikuumeni syystä tai toisesta maantiellä ja sammahti sinne, huoltohintaa uudesta 1,5l koneesta vaihtoineen tuli kuulemma n.18k€ (meni fragus-takuun piikkiin.)

Samalla olivat huomanneet etuvetarissa olevan jotain, 1600e maksoi sitten yhden koko vetoakselin vaihto.

Eli 120tkm ajettuun bemmiin kevyt 20k€ huoltokustannus.

On nää hienoja ja edullisia pelejä kun merkkihuollon kanssa pelailee.. :)
Miten voi ylikuumeta peli jos, on jäähdytys kunnossa? Eikö tossa ole diagnostiikkaa, joka sammuttaisi koneet ennen porsimusta?! Tuntuu vähän, että juuri kyseisen merkin sähköautot on rakennettu kiireessä, kun ei ole ensimmäinen tapaus, jossa kuulen ylikuumenemista tapahtuneen.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

tsaarela kirjoitti:
Ma Touko 11, 2020 15:54
Olisipa mielenkiintoista, jos jokin autojulkaisu tekisi porsimus maximus -vertailun joistakin suosikkimalleista jollakin sopivalla km -lukemalla. Tai en tiedä onko silläkään väliä paljonko on ajettu. Toki voi mainita, mikä on tyypillinen km-lukema kyseiselle mallille. Ja nimenomaan sitten mitä korjaus merkkihuollossa maksaa ja löytyykö goodwilliä.
Eiköhän autonvalmistajat pidä nuo asiat visusti omana tietonaan, ja vaikka parhaimmassa/pahimmassa tilanteessa maksa asiakkaan hiljaiseksi, jos asia meinaa levitä julkisuuteen? :roll:

Tämän olen varmaan kirjoittanutkin jo tänne joskus vuonna "miekka ja kivi", kun jo edesmenneeltä entiseltä sveitsiläiseltä kollegalta porsi vm. 2002 9-5 Aeron moottori vuonna 2006.

Paikallinen korjausfirma vaati häneltä jonkun 7 000 € korvauksia moottorin korjaamisesta (öljyloukko-ongelma).
Kaveri oli sitten valittanut siitä jälleenmyyjälle, joka tarjoutui goodwillinä laittamaan kulut puoliksi (vai oliko se niin, että hänen olisi pitänyt maksaa 4 000 €, en muista enää tarkkaan :roll: ).

Olin juuri silloin käymässä Sveitsissä. Kun tämä kaveri kuuli, että olen myös Saabisti, avautui asiasta minulle.
Koska kyseessä oli hieman vanhempi ehkä vähän "IT-rajoittunut" henkilö, etsin hänelle netistä Saabin 8-vuoden moottoritakuulapun Trionic 7 -moottoreille.
Oli mennyt sitten esittämään sen jälleenmyyjälle, jonka jälkeen häneltä tuli minulle sähköposti "Kiitos Tomi, säästit juuri minulta 4 000 - 7 000 €".

Kaikki tarinat eivät pääty kuluttajan kannalta noin onnellisesti, mikä on tietysti valitettavaa :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2706
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Cona kirjoitti:
Ma Touko 11, 2020 16:24
Rommitommi kirjoitti:
Ma Touko 11, 2020 15:24
Onnistuu se rahastaminen näköjään bemarihuollossakin. Kaverin i8 ylikuumeni syystä tai toisesta maantiellä ja sammahti sinne, huoltohintaa uudesta 1,5l koneesta vaihtoineen tuli kuulemma n.18k€ (meni fragus-takuun piikkiin.)

Samalla olivat huomanneet etuvetarissa olevan jotain, 1600e maksoi sitten yhden koko vetoakselin vaihto.

Eli 120tkm ajettuun bemmiin kevyt 20k€ huoltokustannus.

On nää hienoja ja edullisia pelejä kun merkkihuollon kanssa pelailee.. :)
Miten voi ylikuumeta peli jos, on jäähdytys kunnossa? Eikö tossa ole diagnostiikkaa, joka sammuttaisi koneet ennen porsimusta?! Tuntuu vähän, että juuri kyseisen merkin sähköautot on rakennettu kiireessä, kun ei ole ensimmäinen tapaus, jossa kuulen ylikuumenemista tapahtuneen.
Kaveri ei näistä ymmärrä, niin mitään tarkkaa vikakuvausta en saanut huollosta. Tapahtumat meni niin, että oli ilmoitellut ylikuumentumisesta, ja kaveri oli pysähtynyt tien sivuun, mutta ei nähnyt mitään suurempaa ongelmaa missään. Käynnisti uudestaan ja jatkoi matkaa, niin ei ilmoitellut enää mistään. Yhtäkkiä moottori sammui, eikä lähtenyt enää uudestaan käyntiin. Auton jäähdyttyä huollon pihassa kävi todella vaivalloisesti ja kolisten, sekä savua (höyryä?) alkoi tulla lähes samantien kun sai käyntiin.

Eli kai siellä on jotain ongelmaa jäähdytyksen kanssa ollut, mitä katselin kanssa googlesta kanssa nopeasti, niin tarina ei ollut ihan ainut laatuaan.
Tomppa & Saabit myyty :(
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1421
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja HEV »

Kaikenlaista kehitettävää tuohon aftersales prosessiin on vielä Teslalla muutenkin:

https://arstechnica.com/cars/2020/05/ha ... ment-gear/
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

HEV kirjoitti:
Ti Touko 12, 2020 11:15
Kaikenlaista kehitettävää tuohon aftersales prosessiin on vielä Teslalla muutenkin:

https://arstechnica.com/cars/2020/05/ha ... ment-gear/
Entisen GM-pomon Bob Lutzin mielipide Teslasta:
https://insideevs.com/news/420876/bob-l ... la-doomed/

Ja tässä meillä kaveri, joka halusi SAABin manan majoille ja luuli, että eurooppalaiset haluavat ostaa Cadillaceja :lol:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Muski lupailee isoja akkuteknologiajulkaisuja vuoden sisään:

https://www.reuters.com/article/us-auto ... reddit.com

Kieltämättä näitä uutisia akkuteknologian juuri tulossa olevasta murroksesta saa lukea suunnilleen viikottain, ja niistä teknologioista ei sitten enää koskaan kuulekaan. Ja Muskihan on twitternäppiensä kanssa samaa luokkaa kotimaansa presidentin kanssa, eli ihan kaikkea ei kannata ottaa kirjaimellisesti.

Kuitenkin kun kyse on maailman suurimmasta sähköautovalmistajasta eikä mistään nevöhööd-tutkimuslaitoksesta, joka kertoo kehittävänsä mullistavaa uutta akkua, niin mielenkiinnolla täytyy odotella mitä tästä seuraa (jos mitään).
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

AZP kirjoitti:
Pe Touko 15, 2020 20:22
Kuitenkin kun kyse on maailman suurimmasta sähköautovalmistajasta eikä mistään nevöhööd-tutkimuslaitoksesta, joka kertoo kehittävänsä mullistavaa uutta akkua, niin mielenkiinnolla täytyy odotella mitä tästä seuraa (jos mitään).
Eiköhän tuo range ole jo suht OK noissa autoissa, mutta lämpötiloihin liittyvä kapasiteetin vaihtelu ja akkujen hinta ovat sellaisia asioita, joita voisi optimoida.

Tai sitten tarkoitus onkin se, että noihin autoihin ei koskaan vaihdettaisi akkuja, vaan ne menisivät 8-10 vuoden jälkeen paaliin :roll:
Vähän sama juttu kuin meillä olevan Samsungin TV, josta meni ohjauskortti rikki. Ei saa varaosana enää mistään :evil: Roskikseen vaan...
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Kaveri korjaa harrastuksena elektroniikkaa. Sampan telkkareissa on kuulemma vastukset ja konkat sopivasti vierekkäin että ei kestä liian pitkään :? oma LG on kestänyt jo neljä vuotta, jipii! Jos kestää toiset neljä oon positiivisesti yllättynyt :roll:

Tuskin noita autojakaan ikuisiksi halutaan tehdä, mutta tulevaisuudessa varmaan akkujen korjaaminen yleistyy ja muuttuu edullisemmaksi. Yksittäisen moduulin äkkikuolema ei siten olisi kuolemantuomio koko autolle.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Turbo Sensonic kirjoitti: Eiköhän tuo range ole jo suht OK noissa autoissa, mutta lämpötiloihin liittyvä kapasiteetin vaihtelu ja akkujen hinta ovat sellaisia asioita, joita voisi optimoida.

Tai sitten tarkoitus onkin se, että noihin autoihin ei koskaan vaihdettaisi akkuja, vaan ne menisivät 8-10 vuoden jälkeen paaliin :roll:
Vähän sama juttu kuin meillä olevan Samsungin TV, josta meni ohjauskortti rikki. Ei saa varaosana enää mistään :evil: Roskikseen vaan...
En tiedä luitko linkin juttua, mutta siinä Teslan uumoiltiin julkaisevan akut jotka kestävät 1 600 000 kilometriä ja joiden hinta on sellainen että Model 3:n hinta asettuisi samalle tasolle kuin vastaavat polttomoottoriautot. Auton lahottua akun ympäriltä akut olisivat vielä käyttökelpoisia käytettäväksi esim. kiinteässä sähköverkossa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Tässä on kaksi rinnakkaista pointtia keskustelussa. Akkujen käyttöikä on nyt jo erinomainen, kun autoa ladataan hyvin. Toisaalta tahattomasti tai tarkoituksella nopeasti rikkoutuva elektroniikka vie muuten toimintakuntoisia laitteita kierrätysromuksi ennen aikojaan. Nuo huonot piirilevyt tulee vastaan vähän kaikessa elektroniikassa, en ihmettelisi vaikka noiden joidenkin akustojen äkkikuolemien takana olisi samoja ongelmia.

Esimerkkinä kaverilta meni Mielen pesukoneesta kortti. Ei paljon lämmitä että kone on mekaanisesti suunniteltu kestämään 20 vuotta kun elektroniikka pettää muutamassa vuodessa. Sai sentään muistaakseni korjausarvion verran alennusta uudesta mielestä, eli suunnilleen puolet uuden koneen ovh-hinnasta = 20-30% giganttihinnasta...
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Voi toki olla että autoteollisuudessakin harrastetaan suunniteltua vehkeiden hajoamista, kuten elektroniikkateollisuudessa, mutta hieman luulen että autonvalmistajat ymmärtävät ettei omaan jalkaan kannata moisella ampua. En muista ainakaan kuulleeni mistään tapauksesta jossa selvästi olisi suunnitelmallisesti määritelty joku auton osa hajoamaan, jotta valmistaja voi myydä tilalle uuden auton tai varaosan.

Syy tähän on se, että verrattuna kulutuselektroniikkaan on auto todella kallis hankinta, sen käyttöikä on pitkä ja sillä on kaikkialla maailmassa toimivat käytettyjen tuotteiden markkinat, mitä ei kulutuselektroniikalla ole. Kuluttajien alimittaiseksi tuomitsema kestävyys kostautuu käytettyjen arvossa ja siten brändin imagossa, ja lopulta haluttavuudessa uusien markkinoilla. Vanhakin auto voi olla jollekin uusi ja kallis hankinta, ja tällekään asiakkaalle valmistaja ei halua perseillä, koska hän on potentiaalinen uuden tai uudemman auton tuleva ostaja. Hieman eri tilanne kuin muutaman sadan euron kodinkoneella, jonka omistaja ei enää viiden vuoden jälkeen muista edes mitä vehje maksoi ja koska se oikeastaan ostettiinkaan.

Liikenteessä näkyy käyttökuntoisia vanhoja autoja tietyiltä merkeiltä, toisilta vähemmän ja kokemuksia autojen kestävyydestä merkkikohtaisesti jaetaan paljon enemmän kuin kulutuselektroniikan kestävyydestä. Kaikki autonvalmistajat haluaisivat saada Mersun tai Toyotan maineen kestävinä tuotteina, joten miksi kukaan ottaisi tietoista riskiä siitä että maineeksi tuleekin päinvastainen, eli kestämättömyys? Tiettyjen merkkien uusmyynti kärsii vielä 2020-luvullakin muinaisista viime vuosituhannen laatuongelmamaineestaan, ja tämän ongelman pitkäkestoisuus tiedetään kyllä autotehtaiden pääkonttoreilla. Sieltä voi kysellä esim näkemyksiä laatuimagon vaikutuksesta brittiläisen autoteollisuuden tuhoon tai Lancian nykyasemaan markkinoilla.

Pitää kuitenkin muistaa että suunniteltu hajoaminen on eri asia kuin auton teknisen elinkaaren määrittäminen. Jälkimmäisessä katsotaan vain että kaikki auton osa-alueet kestävät suunnitellun ajan ja kilsat, mutta ei pyritä tietoisesti siihen että vehje hajoaa ja muuttuu käyttökelvotomaksi kun määritelty elinkaari on täynnä. Elinkaaren määrittäminen on auton kaltaiselle sarjatuotantolaitteelle normaalia ja kuluttajankin kannalta järkevää toimintaa, suunniteltu hajoaminen on petkutusta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2706
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Nyt pääsi sitten Tesla testiin ekalla kesämökkimatkalle, jossa motaria, maantietä ja isoilla korkeuseroilla varustettua mutkaista soratietä.
Halusin päästä mahdollisimman halvalla perille, eli kotona latasin noin 200km matkalle, ja kun painoi 120-140kmh Espoosta Vierumäen Superille, niin oli 40km jäljellä. Heseen oli pitkä jono ja ruokien saaminen pöytään vielä kesti lisää, ja sitten vielä piti mennä kaupassa käymään, niin pääsi noin tunnin kuluttua jatkamaan 90% akulla (jonka olin merkannut maksimilataukseksi). Taas oli hyvä fiilis, kun sai tankata "ilmaiseksi", vaikka ei nyt puhuta kuin about 20e arvosta supercharger-sähköä...vielä jokusen kerran saa tankata, että 6000e huolto on kuitattu :lol:
Tehtiin vielä pieni kierros matkan varrella, niin superin jälkeen tuli ajettu noin 250km, ja lopulta perillä oli 100km jäljellä. Eli reilun 400km matkan hinnaksi tuli alle neljä euroa polttoaineiden osalta.
Mökillä sitten törmäsinkin tenkkapoohon, kun ei ollutkaan työmaapistoketta saatavissa, kuten muistelin. Eli ihan normitöpselillä ja kun vanhempi pistorasia kyseessä laskin virran 8A, joten surkuhupaisalla 8-9km/h tahdilla latailtiin. Itseasiassa sekin oli melko riittävästi, seuraavana päivänä kun lähdettiin liikkeelle niin oli 260km mittarissa, joka riitti paremmin kuin hyvin.
Savonlinnassa tuli kokeiltua ekaa kertaa Fortumin charge&drive-palvelua, kun mentiin lasten kanssa puistoon. 0,3e/kwh maksoi tämä lysti, eli maantien sähkönkulutuksella noin 5e/100km. Ei nyt kauhean paha sekään, mutta yli tuplahinta normiin verrattuna, mutta saipahan akun täyteen. Kun oltiin perheen kanssa lähdössä ja olin ottamassa autoa latauksesta, niin sain jonkun paikallisen kylähullun vihat päälleni, olen kuulemma täysidiootti hesalainen porvari.. Joojoo, hyvää päivää vaan taas kerran... kyseinen kaveri poistui 90-luvun Almeralla paikalta, ilmeisesti siihen kulminoitui autoilun ihanuus.

Sitten taas mökillä hidaslatausta lähemmäs vuorokausi ja kotia kohti Vierumäen Superin kautta..

Kilsoja tuli lähemmäs 1200km ja itselle maksettavat kustannukset oli noin 10e, 4e lähtiessä ja 6e Fortumia. Mökillä latasin varmaan yhteensä 400km, eli oiskohan noin kympillä vanhusten laskuun

Mutta halpaa se ajaminen vaan on ja auto menee kohtuullisella kulutuksella, ja ei tolla ajamisesta voi kyllä muutenkaan valittaa.

Ensi kerralla pitää varmaan ladata huvikseen kotona täyteen ja katsoa pääseekö ilman latausta perille koko perhe mukana. Sinänsä vaan järjetöntä, kun lapset ei 400km jaksa olla paikoillaan, niin on pakko kuitenkin pysähtyä, niin miksi ei pysähtyisi siellä, missä on ilmaista pikalatausta..

Ja niin sitten uutena ominaisuutena autopilot, itsellä siis ap1, eli alkeellisin kehitysversio. Toimii maantiellä todella hyvin, mutta mitä tekee autopilotilla, joka 5sec jälkeen vaatii liikuttamaan rattia käsin, ihan sama ohjata itse koko ajan. Kaistanvaihtokin on autopilotilla niin hidasta, että helpommin sen kaistan itse vaihtaa. En tosin ole koskaan osannut käyttää perinteistä vakkariakaan, eli taidan olla sen(kin) suhteen omalaatuinen tapaus.

Jäipä taas kerran todella positiivinen fiilis Teslasta, ei tätä oikeen osaa mihinkään vaihtaa, kun ei noita vaihtoehtoja juurikaan ole..
Tomppa & Saabit myyty :(
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5165
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Risto »

McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Rommitommi kirjoitti:
Ma Kesä 08, 2020 22:57
sain jonkun paikallisen kylähullun vihat päälleni, olen kuulemma täysidiootti hesalainen porvari.. Joojoo, hyvää päivää vaan taas kerran... kyseinen kaveri poistui 90-luvun Almeralla paikalta, ilmeisesti siihen kulminoitui autoilun ihanuus.
Sun Tesla oli jotenkin hänen elämästään pois ilmiselvästi :roll:


Kyllä sitä itsekin pärjäisi tuollaisella rangella ihan kaikki ajot eikä tekisi edes tiukkaa. Hetki vielä mennee ennen kuin meidän tarpeisiin sopivaa täyssähköä on tarjolla sopivaan hintaan.

Joskus on ajettu yhdellä kusitauolla 400km kun lapset nukahti sopivasti puolivälissä eikä tohtinut herättää, mutta ei se itsellekään varsinainen nautinto ole istua niin pitkään ratissa. Oli kuitenkin pienempi paha kuin herättää muksut ja sitten yrittää nukuttaa niitä iltanokosten jälkeen vieraassa paikassa :mrgreen:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Kun oltiin perheen kanssa lähdössä ja olin ottamassa autoa latauksesta, niin sain jonkun paikallisen kylähullun vihat päälleni, olen kuulemma täysidiootti hesalainen porvari.. Joojoo, hyvää päivää vaan taas kerran... kyseinen kaveri poistui 90-luvun Almeralla paikalta, ilmeisesti siihen kulminoitui autoilun ihanuus.
Ahistaisi mullakin, jos pitäisi Almeralla ajaa. :lol:

Kieltämättä tuommoinen Almera on tässä autoilun luvatussa maassa aika monelle parasta mihin rahkeet riittää ja se ei ole mikään ylellisyystuote vaan se arjen mahdollistaja. Saisi Harakka ja Sitran kaverit kanssa josku käydä Kehä III:n ulkopuolella katsomassa elämän realiteetteja.

Kyllähän tässä tulevaisuuden kulkumuodot pyörii mielessä. Tällä hetkellä ajatus on, että ajelee vaan menemään tuolla Mohikaanilla vielä muutaman vuoden ja siirtää sen sitten käyttöharrastestatukselle. Tuntuu, että ainakaan nykyisillä vuosilla ja ajokilometreillä ei tuommoista dieseliä ole mitään järkeä lähteä tarjoamaan vaihdossa. Toisaalta haluaisi hypätä kokonaan tämän hybridivaiheen yli ja siirtyä suoraan sähköautoihin.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Vastaa Viestiin