Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5252
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

^^ On se hyvä, että on standardit, ettei mene kuluttajalla laturit ja latauspiuhat sekaisin. Eikun, mites se nyt menikään....
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Mielenkiintoista ja ehkä hyödyllistä settiä: https://youtu.be/vVSw3KSevEc
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2706
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Vieläkin mennään Teslalla, nyt vuoden alusta ollut Model X ja kilsoja reilu 15tkm tullut, autossa joku noin 125tkm. Pakko taas vähän kehua, kun itse en muista moista tyytyväisyyttä autoon koskaan olleen itselläni...

Aivan uskomattoman hyvä auto, ei ollut kovillakaan pakkasilla mitään, Model äSsään verrattuna myös ikkunoiden suhinat 140kmh vauhdissa ​on poissa, automaattiovet toimii kuin ajatus, istuimet on mahtavat, auto on todella miellyttävä ajaa ja kulkuakin on niin perhanasti, vaikka mikään performance ei ole kyseessä.

Vajaan 400km mökkimatka menee kuin vettä vaan ja 100D lataa niin huikeasti nopeammin kuin 85-akku, että auto on käytännössä aina vartissa valmis jatkoon ihan mihin menee...
Ja tilaa on niin perhanasti, tavaraa mahtuu mukaan todella reilusti perheen lisäksi.

Eilen Espoo-Tykkimäki-Espoo ja matka maksoi jokusen euron, kun latasi vaan kotona, tänään taas jokunen sata kilsaa ja Lidlin kauppareissulla sai enemmän latinkia kuin oli lähtiessä ihan ilmaiseksi.

Ainut miinus autossa on rengasmelu ja tietysti omistamiseen sidottu rahamäärä, mitään muuta negatiivista en autosta kerta kaikkiaan löydä. Kokonaiskuluja kun laskee näin 6kk välein vaihdellen, niin "ikinä" kokonaiskulut ei ole ollut halvemmat autoilussa kun on uudehkoilla autoilla ajellut. Pitäisi luopua, että pääsee järkevästi eroon, mutta ei vaan malta.

Vaikka varmasti verottaja kohta tähän puuttuu, niin laskekaa ihmeessä kokonaiskustannukset ja miettikää olisiko sähköauto vaihtoehto, en usko, että tottumisen jälkeen paluuta on..
Tomppa & Saabit myyty :(
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Rommitommi kirjoitti:
Su Heinä 25, 2021 16:51
laskekaa ihmeessä kokonaiskustannukset
Tää on helppo:

Halvin X-Tesla Nettiautossa n. 63 t€. Varovainen yleiseen elämänkokemukseen pohjautuva arvio arvonalenemasta 5v pitoajalla vähintään 30 t€. Eli enemmän kun mitä mulla meni loppuunajetun dieselsaabin kaikkiin kuluihin 5v pitoajalla :mrgreen:

Mutta joo, ei ole ihan vertailukelpoiset autot. Jos ny vaikka kattoo Teslan kanssa samanikäisiä samankokoisia lyxys-suveja dieselinä, niin suunnilleen saman hintaisia ne on kun noi äksät ja voi siis olettaa että arvonalenema juoksee samaa tahtia. Mutta käyttökuluissa voi olla vaikea päästä samoihin lukemiin kuin Teslalla.

Moni periaatteen mies ei halua edes miettiä sitä että ajoittain (tai vaikka säännöllisestikin) tehtävällä 500 km matkalla joutuiskin pysähtymään totutun kerran sijasta kaksi kertaa, tai että sen yhden pysähdyksen joutuu istumaan vartin sijasta puoli tuntia kaffella että auto latautuu. Vaikka autoilun vuosikuluissa säästäisi tonneja, eli sille tauolle sais kokonaisuudessaan ihan hyvän tuntipalkan. Ja mikäs siinä jos haluaa siitä ilosta maksaa kaikkia niitä veroja jotka polttomoottoriautoon ja sen käyttöön kohdistuu, eihän ne eurot ole multa pois :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

AZP kirjoitti:
Su Heinä 25, 2021 18:56
Ja mikäs siinä jos haluaa siitä ilosta maksaa kaikkia niitä veroja jotka polttomoottoriautoon ja sen käyttöön kohdistuu, eihän ne eurot ole multa pois :D
Itte oon ottanut sellaisen asenteen että sähköautovihamielisiä puheita ja tekstejä jaksaa paremmin, kun ajattelee että ainakaan nämä ihmiset eivät ole nostamassa hintoja lisääntyneen kysynnän kautta. :mrgreen:

Noin muutoin itse aiheeseen: perässä tullaan, kunhan C5-sotaratsu palvelee vielä sen aikaa että taloudellinen tilanne ja maksukyky vastaa haaveita seuraajasta (= Model S 75D, 90D tai vastaava kohtuullisesti käytettynä). :D Pitkän aikaa ajattelin pelata varman päälle ja valita uuden tai uudehkon Model 3:n, mutta sitten totesin että hullu sitä vuosia säästää autoon joka ei innosta eikä vastaa omia ihanteita. S alkaa kumminkin olla pikkuhiljaa melko koeteltua tekniikkaa.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Model S olis tilojen puolesta sopiva meillekin perheautoksi. Pitkään siitä olen haaveillut. Koeajolle pitäisi hankkiutua nyt kun eka sähköautolla ajo on tehty Nissan Leaf 2018:lla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2003
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Kiva lukea näitä. Itse en varmaan tule tuollaista sähköautoa hommaamaan , liian kallis ja ei oikein mulla sovi tarkoitukseen.
Tuo Tesla näytti alussa hienolta peliltä, mutta vuosien saatossa se hävinnyt, näyttää tavanomaiselta tai jopa tylsältä. Mutta tämä vain minun oma mielipide.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Pitäs varmaan joku tesla käydä koeponnistamassa, ihan mielenkiinnosta kun ei ole sellaista koskaan päässyt ajamaan. Polestar 2 koeajoin nyt ja oli kyllä paras auto jolla itse koskaan päässyt ajamaan. Sporttialusta oli hyvin viritetty, ei liian kova mutta tunnokas ja jämäkkä. 0-150 kiihtyvyys on jäätävä ja ohituskiihtyvyyskin aero- :saab: tasoa. Viimeistely on viimeisen päälle ja hallintalaitteet tutun oloiset.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7537
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2706
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Nyt on taas siirrytty sähköiseen autoiluun, ja pihasta löytyy ranskantuliainen X 90D 6-paikkaisena.

Onhan se huikea auto, jotenkin niin erilainen kuin mikään muu ja lähinnä positiivisessa mielessä, on se auton käyttö vaan niin helppoa vs. BMW idrive tai Mersun Comand Online ja parempi kun noista saksalaisten mobiilisovelluksista edes mainitse mitään. Lapsille takaovet tarjoaa wow-factoria ja aina pitää päästä lähtemään Teslalla ja onhan ton auton tilat ihan valtavat. Nykimätön voimalinja oli jotain mitä todella myös kaipasin. Ja tietysti sekään ei harmita, että autosta löytyy vaivatonta kulkua ja ajaminen maksaa edelleen sen n.3€/100km..tuntuu hullulta, että Bemarilla menee samassa ajossa n. 40€/100km :D

Negatiivisessa mielessä taas melutaso kasvoi ja 90D:n range on yllättävän paljon lyhyempi kuin 100D:n samoilla kilsoilla. Rangea on noin 16% vähemmän kilsojen perusteella ja tuntuu myös syövän energiaa paljon nopeammin kuin 100D, katsotaan tuleeko range-ahdistusta :D

Ja tietysti autossa oli toimitettaessa "pikkujuttuja", kuten kuskin oven automaattiavauksen antenni viallinen, vetarit kolisi, type2 puuttui (kuuluu olla mukana) ja keskinäyttö vähän pätki ja myös ovi oli maalattu jossain välissä uudelleen ja sävyssä oli eroa muuhun koriin. Tein näistä reklamaation Teslalle Ranskaan, ja yllätykseksi kaikki on sujunut jouhevammin kuin minkään muun lafkan kanssa koskaan. Ovi maalataan Teslan piikkiin, ottivat jo Suomen Teslalta yhteyttä asiasta ja kaikki tekniset viat järkätty kuntoon ja sain ihan bränikän type2 kaapelinkin matkaan.
Alkuun meinasi tulla jo vähän hätä, kun katselin apin kautta, että seuraava vapaa aika olisi ollut maaliskuun puolivälissä Tampereelle 24.5.2022, kun Vantaa ei ota edes varauksia vastaan kun on niin tukossa, mutta huolto onnistuikin sitten heti seuraavalle viikolle. Aiemmin on Teslan palvelua tullut parjattua, mutta nyt kaikki oli ihan 10+.
Tomppa & Saabit myyty :(
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja aero »

Rommitommi kirjoitti:
La Huhti 02, 2022 10:14
Negatiivisessa mielessä taas melutaso kasvoi ja 90D:n range on yllättävän paljon lyhyempi kuin 100D:n samoilla kilsoilla. Rangea on noin 16% vähemmän kilsojen perusteella ja tuntuu myös syövän energiaa paljon nopeammin kuin 100D, katsotaan tuleeko range-ahdistusta :D
Onko tuo myös X vs X vai X 90D vs S 100D -vertailu? Äksän otsapintahan taitaa ässään verrattuna olla melko kerrostalo, enkä ihmetteli jos massaakin olisi enemmän.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Tuo 90-akkupaketti on Tesla Clubin tietojen mukaan jollakin tapaa (olisiko ollut akkukemialtaan?) epäonnistunut, eli menettää alkuun nopeasti kapasiteettia ja on näin jokusen vuoden jälkeem melkein lähempänä 70:tä kuin satasta. Selittää merkittävää eroa toimintamatkassa etenkin X:ssä.

Model 3 -ryhmästä puolestaan ymmärsin että Vantaalla olisi otettu iltavuoro käyttöön jonojen lyhentämiseksi. Ei sillä, että tällaisella tiedolla olisi mitään merkitystä sille porukalle joka päivystää joka ryhmässä ainoana tarkoituksenaan haukkua huoltoa ja Teslaa ihan yleisesti. Tulee välillä voimakkaita deja vu:ta siltä ajalta kun Saab oli vielä pystyssä.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jotain pientä haastetta näiden huollossa väitetään olevan.->

Suomen Tesla-omistajissa nousee kapina – autot katoavat korjaamoille kuukausiksi https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/5 ... ca6f3c6b9d
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2706
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

aero kirjoitti:
La Huhti 02, 2022 11:14
Rommitommi kirjoitti:
La Huhti 02, 2022 10:14
Negatiivisessa mielessä taas melutaso kasvoi ja 90D:n range on yllättävän paljon lyhyempi kuin 100D:n samoilla kilsoilla. Rangea on noin 16% vähemmän kilsojen perusteella ja tuntuu myös syövän energiaa paljon nopeammin kuin 100D, katsotaan tuleeko range-ahdistusta :D
Onko tuo myös X vs X vai X 90D vs S 100D -vertailu? Äksän otsapintahan taitaa ässään verrattuna olla melko kerrostalo, enkä ihmetteli jos massaakin olisi enemmän.
Joo siis toki kyse on vertailusta X:n ja X:n välillä, äSsällä pääsee huomattavasti pidemmälle samalla akkukoolla. Esim. 100D:llä joka oli ajettu n. 70tkm, niin oletettu kilsamäärä täydellä akulla oli lähemmäs 500km, 100tkm ajetulla 100D X:llä oletus puolestaan oli 415km ja nyt tällä 90D:llä reilut 350km. Näin ihan sivuhuomiona, että kun Raven-päivitys tuli, niin akku ei enää kasvanut, mutta oletettu kilsamäärä ässällä kasvoi yli 100km, eli täydellä akulla oletus oli 630km...

Eski kirjoitti:
Su Huhti 03, 2022 08:49
Jotain pientä haastetta näiden huollossa väitetään olevan.->

Suomen Tesla-omistajissa nousee kapina – autot katoavat korjaamoille kuukausiksi https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/5 ... ca6f3c6b9d
Huollossa saamisessa on kyllä haastetta, kun autojen määrä on kasvanut nopeasti ja ilmeisesti myös Teslan jenkkipäässä on vaikea ymmärtää autojen siirtyvän sujuvasti maiden välillä, ja että varsinkin Suomi on ollut iso tuontimaa autoille ja täällä kun huolletaan (tai huollettiin) iso osa Venäjän ja Baltian autoista. Ruotsissahan huolto onnistuu esim. seuraavalle viikolle, joten tämä on aika pitkälti Suomea koskeva ongelma.

Mutta tosiaan juttu aiheutti pienen bolemiikin Teslaklubilla, kun toimittaja tehnyt ihan omia oletuksia, kuten kertoo huoltonapin olevan lisätty, kun puhelinpalvelu on niin tukossa, vaikka Tesla on ihan lähtökohtaisesti lähtenyt siitä jo liikkeelle aikanaan, että asioita ei hoideta puhelimitse vaan app:n kautta.
Itsekin koen, että on vähän kyseenalaista ottaa yksittäisä facebook-kommentteja ja tehdä lehtijuttu niiden perusteella, kyllä noin minuutin katselulla löysin kasan ongelmia myös Mersujen hybridipalstalta ja omakin kokemus oli heikko kun huoltoon odotettelin yli kuukauden, mutta Tesla jostain syystä herättää ihmisissä enemmän intohimoja.

En tiedä onko huolto parantunut, mutta nyt ainakaan tämän X:n kohdalla ei tullut aiemmin tutuksi tulleita "within specs"-väitteitä selvistä vioista tai mitään muutakaan narinoita, ja aiemmin myös piti takuunalaisiin korjauksiin hyväksyä iso eurosumma, ja se sitten hyvitetään jos sattuu menemään takuuseen, tällä kertaa tuli työmääräys ja kustannusarvio, ja niissä oli 0 EUR kaikki korjaukset ja sanotaan suoraan, että menee käytetyn auton takuuseen, ja onnistui myös joustavammin lisätöiden laitto, vaikka työmääräys oli annettu ja hyväksytty, mikä ei aiemmin sekään ollut oikein mahdollista.

Ja myös vuoden takaiseen kokemukseen sekin oli ihan uutta, että toimitetun auton vioista ei tarvinnut tapella verissäpäin vaikka auto oli Ranskasta ostettu, vaan reklamaatioksi riitti kuva ovesta, jossa näkyy sävyero ja ilmoitus type2 puuttumisesta, niin vuorokauden kuluttua reklamaatio oli ratkaistu Ranskassa ja ilmoittiavat Suomen huollolle laskutusluvasta, ja maalauksesta sitten soitettiin suoraan mulle jne.
Vuosi sitten sai yhdestä puuttuvasta parinkympin läpästä tapella (periaatteesta) todella paljon ja kaikki viat kuten noi vetarit oli within specs, eli uskoisin kehitystä tapahtuneen ainakin vuoden takaiseen.

Rattivaihde kirjoitti:
La Huhti 02, 2022 13:54
Tuo 90-akkupaketti on Tesla Clubin tietojen mukaan jollakin tapaa (olisiko ollut akkukemialtaan?) epäonnistunut, eli menettää alkuun nopeasti kapasiteettia ja on näin jokusen vuoden jälkeem melkein lähempänä 70:tä kuin satasta. Selittää merkittävää eroa toimintamatkassa etenkin X:ssä.

Model 3 -ryhmästä puolestaan ymmärsin että Vantaalla olisi otettu iltavuoro käyttöön jonojen lyhentämiseksi. Ei sillä, että tällaisella tiedolla olisi mitään merkitystä sille porukalle joka päivystää joka ryhmässä ainoana tarkoituksenaan haukkua huoltoa ja Teslaa ihan yleisesti. Tulee välillä voimakkaita deja vu:ta siltä ajalta kun Saab oli vielä pystyssä.
samaa olen itsekin lueskellut, mutta itsellä ei aiempaa kokemusta 90 akusta, kuitenkin tollanen Model S P85D kun oli itsellä ja nyt katson tuota tutun P90D ässää, niin maksimikilsat oli kummassakin n. 100tkm ajettuna P85D:n osalta 365km ja P90D:n 385km, eli ainakin tossa tapauksessa 90 akku oli pitänyt pintansa, kun noita graafeja katsoo, niin 90:n pitäisi tippua jo reippaasti 85 packin alle jo 100tkm ajettuna.

Harmillista sinänsä kuitenkin toi 100D:tä merkittävästi lyhyempi range, taitaa mökkireissu vaatia pysähdyksen.

Ja Vantaalla on lisätty myös lauantai työpäiväksi, että saataisiin jonoja purettua, mutta ilmeisesti hommissa on vielä tekemistä.
Tomppa & Saabit myyty :(
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1059
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Eikö noita tukivarsia yms vois vaihtaa ihan mikä tahansa korjaamo? Osapulahan on toki oma ongelmansa mutta olettaen että palikat löytää jostain niin piruako sitä venttaileen ja soitteleen viikkoja?
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Vastaa Viestiin