Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3554
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^ :lol: Hattua päästä. Ei ainakaan puutu kansalaisrohkeutta tms., peilistä katsoo syyllinen ja mitä muista kliseitä tähän mahtuisi. Varmaan tuommoisestakin saa edelleen aika paljon maksaa !?
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1060
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Ei kait nuila kilsoila pitäs olla ainakaan voimalinjamurheita. Ja jos tulee niin mikä oiva sauma harrastella T7 sähkömosan tilalle :D
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2708
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Noniin, eilen kotiutui Ranskan tuliainen.
Näin nopeasti vaikuttaa ihan hyvältä, ihan joku pieni narina kuuluu alustasta jossain välissä ja kuskin puolen umpiossa näyttäisi olevan kosteutta, mutta eipä toi muuten yhtään häpeä aiempia puolet vähemmän ajettuja joita oli nelisen vuotta sitten. Ranskan autoksi ihmeellinen juttu, en ole vielä löytänyt yhtään klommoa koko autosta 8O Alustakin vaikutti siistiltä, on se ihmeellistä miten autot kestävät, kun niitä ei 8kk vuodesta uiteta suolassa, ihan uudenveroista kaikki vielä 260tkm jälkeen

Näköjään autoon on asennettu uudempi näyttösysteemi MCU2, sitten löytyy myös CCS-pikalatauspäivitys. Pienenä yllärinä autopilotin puute, eli löytyy vain noi "turvallisuusominaisuudet" kuten kaistavahti, mutta ei adaptiivista vakkaria. Itseä ei haittaa, kun en vakkaria juuri koskaan käytä, mutta osan potentiaalisista ostajaehdokkaista varmaan karsii jossain välissä. Tokihan sen softapäivityksenä saa ostaa, mutta hinta on suolainen..

Ilmaiset superit myös löytyy, nyt sitten voikin katsoa miten pitkälle tämä oma piheys menee, että istunko tuolla K-raudan parkkisella harva se ilta lataamassa ilmaiseksi ja säästän 70e kuukaudessa :D Toki vähän innostaisi tehdä myös Euroopan turnee kesällä, kun "polttoaineet" ei maksa mitään. :)

So far so good, katsotaan milloin pääsee akkukorjaukseen :)
Tomppa & Saabit myyty :(
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13204
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tällanen näkemys teslaantumisesta:

https://www.tivi.fi/blogit/osta-auto-ny ... 6f7fabca70
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2708
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Ranskan tuliainen sai ensimmäisen pesunsa. Noin 700km takana, eipä tuossa mitään ihmeempiä ole ollut.

Katsastusta ennen huomasin yhden väljähtäneen tukivarren takana, sen vaihdoin itse, jolloin hintaa operaatiolle jäi n. 32€.

Muuta väljää en alustasta löytänyt, eikä onneksi löytänyt katsurikaan, huomautus tuli tuosta kosteudesta etuvalon sisällä, mutta muuten kaikki ok.

Otin puskurin irti ja umpion irti. Umpiota pöydällä tarkastellessani huomasin umpion muovi olevan alareunastaan aika pahasti haljennut. Tiivistelin bilteman itsevulkanoituvalla tahnalla, näytti ainakin pesun kestävän suht hyvin, mutta kyllä sinne taitaa vähän kosteutta nytkin päätyä. Noh pitänee katsella Ovokosta käytettyä jos liikaa alkaa huurtumaan. Tämä korjaus maksoi toistaiseksi 7€.

Sitten oli se välys ratissa, vähän purin itse autoa ja totesin, että ristinivel on aika hattumaisen oloisessa paikassa, että en jaksa itse tehdä kun toissa viikolla Polon jakopäätä laitellessa taitoin selkäni. 250€ meni tähän lystiin, mutta nyt ohjaus on taas uudenveroinen.

Vielä olisi jäljellä pyyhkijän mekanismin korjaus, tuohon osat oli sen n. 50€, tämän teen itse kun jaksan.

Eli n. 350e kokonaisuudessaan menee tämän rottelon kuntoon saattamisessa.

On tolla kyllä myös niin perhanan kiva ajella, ei kilsat tunnu eikä näy.

Toistaiseksi siis ei kaduta, mutta katsotaan nyt sitten kauanko tätä juhlaa kestää :lol:
Tomppa & Saabit myyty :(
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja mikan »

Mielenkiinnosta kysyn miten hyvin/nopeasti Teslaan saa osia ja onko hinnat edullisia? Tuosta kirjoituksesta päätellen osia saa hyvin ja hyvään hintaan.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2708
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

mikan kirjoitti:
Ke Huhti 03, 2024 07:40
Mielenkiinnosta kysyn miten hyvin/nopeasti Teslaan saa osia ja onko hinnat edullisia? Tuosta kirjoituksesta päätellen osia saa hyvin ja hyvään hintaan.
Vähän riippuu, jotkut osat tuntuvat välillä olevan kiven alla varsinkin uusiin autoihin, mutta tuntuu että pahimmista pullonkauloista on päästy eroon.

Model S osalta alustan osia saa hyvin ja ihan sopuhintaan, ainoastaan takaa alimmat isot tukivarret ovat vähän haasteellisia, mutta niihinkin puslan saa erikseen.

Moniin tyyppivikoihin, kuten vaikkapa tohon pyyhkijöiden mekanismiin löytyy korjaussarjaa, sisäisten laturien sulakkeille löytyy jo Suomestakin paljon vaihtajia jne, joka johtaa siihen että tonni(e)n sijaan menee kymppejä tai korkeintaan satasia.

Purkuosaa löytyy myös varsinkin näihin vanhimpiin aika hyvin.

Ja samaan aikaan useampi paja harjoittelee moottorien ja akustojen korjaamista, ja jotkut jo tekeekin näitä ihan asiakastöinä, eli osaaminen on kasvusuunnassa selvästi ja hinnat varmaan sitä myöten laskusuunnassa.

Vaikka en sinällään nytkään pidä akkuremppaa ihan mahdottoman hintaisena (n. 5000€), enemmän se käytetty 3.0 dieselpata 2015 vuoden Bemariin maksaa vaihdettuna tai vaihtoehtoisesti Bemmin vaihteistoremppa saman kuin Teslan moottorin korjaus, eli riskit alkaa olla hallittavia tältäkin osin.
Tomppa & Saabit myyty :(
Vastaa Viestiin