Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Henri S
"Hirsch"
Viestit: 842
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Varmaan jonku pitäs kertoa Suurelle Muskihärälle että mitä enemmmän hänen popedojaan on liikenteessä käytettynäkin sen enemmän puljuun vois tulla rahaa osien, huoltojen yms merkeissä. Tai kyllähän se fiksuna miehenä tämän tietääki mutta tietääkö sitten mikä se tilanne oikeasti on..
9-5 Wagon, OG900x2
"Älkää tulko sanomaan mulle etten mie sanonu teile että mitä mie sanoin!"

Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10391
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Uudet myy kuin häkä, niin ei ehdi vanhoja toimittaa :mrgreen:

https://www.is.fi/autot/art-2000006460072.html

Henri S
"Hirsch"
Viestit: 842
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Ehtaa Fingerporia kuvatekstissä: "pantiin runsaasti kilpiin" :lol:
9-5 Wagon, OG900x2
"Älkää tulko sanomaan mulle etten mie sanonu teile että mitä mie sanoin!"

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2595
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Kuukauden odottelun ja noin 20 viestin jälkeen Hollannista soitettiin ja kysyttiin, että onko mulla osoitetta Hollannissa, johon tietysti vastasin, että ei ole. No sitten tämä asiakaspalvelija sanoi, että Tesla toimittaa autoja vain sen maan alueelle missä ne ovat myynnissä ja vienti ei ole mahdollinen.
Sanoin, että joo tiedän, ettette auta prosessissa, mutta myyminen sentään on aiemmin onnistunut. No tähän ap sitten totesi, että koskaan ei ole Tesloja voitu myydä yli maan rajojen, johon sitten sanoin, että tiedän itsekin noin kymmenen autoja, jotka on Hollannista ostettu ja tuotu Suomeen, ja myös muista maista on tuotu käytettyjä Suomeen jne. Kuulemma ei ole mahdollsita ja koskee ihan kaikkia Euroopan maita jne.
Tätä sitten vängättiin 5min, jossa toin esiin Saksan varauksen ja että he pystyvät myymään mihin vain Eurooppaan, ja lopulta sitten mainitsin jossain lauseessa, että kyse on käytetyistä autoista, jolloin soittajalla meni pasmat ihan sekaisin. "Ai onko nyt siis kyse käytetystä autosta" sitten meni hetki hiljaa ja sanoi, että hänen pitää soittaa esimiehelleen ja kysyä ohjeet miten toimia ja palaa parin tunnin sisällä. Nyt on mennyt vuorokausi, eikä soittoa yllättäen kuulunut eilen...

Miten sekaisin voi olla myynti/asiakaspalvelu, jos eivät soittaessaan edes tiedä ovatko myymässä uutta vai käytettyä... :lol:

Mutta tein tässä samalla Saksasta sitten varauksen tämän viikon aikana, siellä kyllä ollaan hereillä ja laskukin on jo sähköpostissa, ainut vaan, että autossa on sellaisia naarmuja, että en taida tollaista kuitenkaan haluta ostaa. Mutta ilmeisesti siis tämä prosessin toimimattomuus koskee Hollantia.

Taitaa dieselbemari kutsua.. :D
Tomppa & Tesla Model S P85D -15 & BMW 535d GT -11 & Volvo V70 2.5T -04

VKe
"Hölösuu"
Viestit: 4177
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja VKe »

Rommitommi kirjoitti:
Ti Maalis 31, 2020 21:38
Teslan palvelu on taattua laatua
:lol:

Mutta mielenkiinnolla seurannassa tämä kertomus!
Sininen 9-3 '99 ja Harmaa 9-3 '02
Saabismi ei ole sairaus, Saabismi on elämäntapa

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2595
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Kyllästyin odottamaan Hollannin Teslan päätöksiä myynnistä tai myymättömyydestä, joten hankinpa auton vaihteeksi Ruotsista.
Korona vähän haittaa matkustamista, joten piti keksiä uutta metodia kuljetukseen. Liike toimitti auton Kapellskäriin ja siitä Finnlines toi auton lahden yli ja siellähän se sunnuntai-iltana odotteli: kauniin punainen 85D, jossa nyt edelliseen lisäyksenä neliveto, autopilotti, ilmajouset, ultrahifi, talvipaketti ja lasikatto, kilsoja mittarissa aika tasan 100tkm. Puuttumaan jäi vielä "uuden generaation" penkit ja P-mallimerkinnän eteen, ehkä sitten seuraavaan :)

Luonnollisesti sitten heti maanantaina Tesla Hollanti ilmoitti, että nyt olisi kaikki vientiin liittyvät jutut selviä ja kyllähän vienti onnistuu 60e lisämaksua vastaan. Hyvään aikaan tuli tämä tieto, ei kestänytkään kuin reilun kuukauden edetä tähän pisteeseen. Hollannin autossa olisi ollut performance, eli kyllähän se vieläkin houkuttaisi, mistäs vaan repäisisi rahat toiseen :lol:

Vaikka tästä puuttuukin se P(erformance) siitä mallimerkinnän edestä, niin kyllähän tämä kulkee aivan järkyttävän hyvin oikeastaan mihin vaan kokeilemaani verraten, ehkäpä ei tarvitse päästä reilussa kolmessa sekunnissa sataseen, kyllä tämä reilu neljäkin tuntuuu riittävän, just ja just..enpä muistanut taas, että ratissa voi olla näin hauskaa.

Ja vaikka tässä on vain ap1, eli se ensimmäinen kehitysversio autopilotista, niin se osasi hämmästyttävän hienosti ajella Turun motoria Espooseen, ei sekoillut kertaakaan niiden 30-40km aikana kun jaksoin pitää päällä, ja kaistanvaihdotkin hoitui pitämällä vilkkua päällä..mutta samalla kävi myös selväksi, että toi on enemmän tollanen "kiva olemassa"-juttu, mutta enpä usko sille olevan hirveästi tarvetta omissa ajoissani.
Paljon enemmän iloa päivittäiseen käyttöön tuovat ilmajousitus ja lasikatto. Ilmajousitus ei ole ihan pehmeimmästä päästä, mutta on kuitenkin astetta mukavampi kuin rautajouset, ja bonuksena pystyy muuttamaan ajokorkeuksia. Ja kyllähän toi avattava katto vaan on tällaisina aurinkoisina päivinä ihan must..

Kokonaisuutena voi kyllä sanoa olleen erittäin kova ikävä Teslan rattiin, tämä auto nyt vaan sopii itselle kuin hanska käteen ja oikeen mikään muu auto ei ole tuntunut miltään sen jälkeen kun pääsi tällaisen rattiin. 10 pistettä, mutta papukaijamerkki jää puuttumaan.

Papukaijamerkki jää puuttumaan sen takia, että autossa on suht hyväkuntoiset 19" Hankookin kesäkiekot (ja susirumat tarvikevanteet), ja silti meteli oli 120-140kmh vauhdissa aika huimaava, ei kyllä edellinen lähellekään tollasta meteliä pitänyt Nokian 19" nastoilla, niillä jopa ikkunan pieni suhinakin häiritsi, tässä hyvä kun kuuli edes musiikkia sen huminan alta. Pitänee kokeilla miltä vastaavan kuntoiset Pirellit kuulostaa kun sellaisetkin löytyy.
Tomppa & Tesla Model S P85D -15 & BMW 535d GT -11 & Volvo V70 2.5T -04

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2595
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Joutuu ehkä sittenkin laskemaan tuota arviota kympistä kasiin, ei sinänsä itse auton takia, vaan sen, missä kunnossa se myytiin.

Vähän jo ounastelin, että takapäässä on jotain väljää, kun tuntui mutkissa pienelläkin kaasunlisäyksellä perä jatkavan menoa tangentin suuntaan ja muu auto alkoi kääntymään. No mutta kun oli katsastettu Ruotsissa 300km aiemmin, niin luotin vielä, että kyllähän toi suuntauksella kuntoon saadaan.

Oli muuten ylläri, että hirveän moni paikka ei pysty edes renkaita suuntaamaan Teslaan, vaan myytiin "ei oota". No Hertsikan Vianorilla onnistui, ja sinne varasin ajan. Ehdin noin vartin odotella, kun huoltomies ajaa auton pihalle takaisin ja toteaa, että ei ole mitään järkeä suunnata, kun takapää on täysin väljä.

No sitten meninkin tutun katsurin luo, jonka kanssa jo etupää kateltiinkin kiihdytysten tärinöihin liittyen, mutta sieltä ei väljää löytynyt. Nyt sitten olikin takapään vuoro ja otettiin rekisteröintikatsastus sitten samalla. Ja kyllähän siellä tosiaan väljää oli, tästä voinee jokainen sen todeta, eli kyse siis takarenkaista:
vä-vä-väljää

Kumpikin puoli ihan yhtä sohlo, eli tukivarsiremppa odottaa, ainakin neljä tukivartta vaihtoon, ja luonnollisesti hylky katsastuksesta.

Vähän tästä nyt tulee sellainen tunne, että tämä Ruotsin katsuri saattoi olla myyjän kaveri :lol:

Ja sitten myös täristää ihan täydessä kiihdytyksessä, Teslalta epäilivät etuvetareita ja moottorin tukea, kun se on ns.tyyppivika näissä, mutta sanoivat, että tutkitaan nyt ensin.
Ja myös jarrut on aivan kulumisvarottimen reunassa, eli nekin pitäisi laitella kuntoon..

Ruotsin liikkeelle lähtikin sitten tästä vähän tiukkaa palautetta, että missä kunnossa näitä autoja myydään, totesivat, että ohhoh ja sanoivat palaavansa huomenna (tänään) asiaan, katsotaan miten koittavat pestä kätensä tästä.

Tässä sitten pääseekin Teslan hattumaisimpaan puoleen, alustan osia ei saa hirveästi mistään muualta kuin Teslalta, ja noista Teslan tuotenumeroista on aina tuorein vain tarjolla, niin niihinkin mitä on saatavilla on aina referenssiksi laitettu alkuperäinen numero, niin eipä noita saa yhdistettyä nykyisiin osanumeroihin, että onko nyt varmasti oikea ja sopiva osa kyseessä.
Ja sitten kun olis se nosturikin tarjolla, mutta se ei ole soveltuva Teslan nostamiseen akun takia ja tavallisilla pukeilla ei suositella nostettavan, niin eipä tässä paljoa ole mitä voisi tehdä itse, vaan on täysin huollon armoilla.

No 7.5. on sitten varmaan viisaampi, ja varmaan useamman tonnin köyhempi. Jo pelkästään vetarit+moottorintuki olisi "noin 2000e" ja siihen sitten tukivarsia ainakin neljä kappaletta (kuulemma reilun 200e kpl) ja jarruremppa ja näihin työt päälle, niin tästä ei taideta halvalla selvitä. 8O
Tomppa & Tesla Model S P85D -15 & BMW 535d GT -11 & Volvo V70 2.5T -04

tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4997
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja tturku »

Auts, sormet ristiin että saat jotain kotiin Ruotsista myyjäliikkeltä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
NG9-3 1.9Tid M6 Vector Hirsch Cab MY06, Superb 2.0TDI DSG L&K -16, Volvo V60 D6 MY14
Ex:NG9-5 2.0Tid M6 Vector, NG900 2.0T Cab by Rinspeed, OG9-3 2.2Tid ja Aero, OG9-5 3.0Tid, parit OG900 ja 96

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2595
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Kyllähän sitä vastaantuloa tuli todella reilusti ja keskustellaan jos korjaus maksaa enemmän..

Kyseessä isohko Kian merkkiliike, sieltä myyntipäällikkö soitteli ja pahoitteli, että auto on tossa kunnossa, mutta tottakai hoitavat auton kuntoon ja voi laskuttaa suoraan heitä tai sitten maksavat mulle takaisin laskujen perusteella, eli luultavasti jälkimmäinen metodi..Katsotaan mitä käy kun on laskut maksettu ja alan karhuamaan saatavia :)
Tomppa & Tesla Model S P85D -15 & BMW 535d GT -11 & Volvo V70 2.5T -04

McStadey
"Hirsch"
Viestit: 866
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Onpas positiivinen vastatulo. Toiseen maahan myydystä autosta olis varmaan suhteellisen helppo pestä kätensä.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: VW Touran 1.4TSI DSG MY16

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2595
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

McStadey kirjoitti:
Ke Huhti 29, 2020 20:26
Onpas positiivinen vastatulo. Toiseen maahan myydystä autosta olis varmaan suhteellisen helppo pestä kätensä.
Aika hyvin toimii Ruotsista, pari kertaa liike pessyt kätensä totaalisesti ja sekin siltä ajalta kun tuonti Ruotsista ei ollut ihan niin kovassa vauhdissa, nythän varsinkin Tukholman seudulla suomalaiset ostoksilla on jo ihan "business as usual". Erityisesti isot liikkeet suhtautuneet asiallisesti..
Edellisen kerran valitin Ruotsiin viime vuoden toukokuussa ketju- ja alustaremppaa vaativasta Lexuksesta, niin silloin purkivat kaupan (tarjosivat myös vaihtoehtoisesti 2500e hinnanalennusta) ja maksoivat mulle matkat edestakaisin auton palautusta varten jne. Eli ihan reilua on ollut..

Tietysti aina vaatii jonkunlaista kynnystä lähteä valittamaan ulkomaille ja on se vaatinut itseltäkin perehtymistä paikalliseen kuluttajansuojaan jne. itsellä ruotsi taipuu kohtuu hyvin, ja tällä kertaa riitti ruotsiksi kirjoiteltu kirjelmä tapahtumista ja havaituista vioista, ja sitten ehdotuksia jatkosta jne, niin liike suostui ehdotukseen.

Mutta mitäänhän ei ole vielä maksettu tai korjattu, joten eipä pidä nuolaista ennen kuin tipahtaa. :D
Tomppa & Tesla Model S P85D -15 & BMW 535d GT -11 & Volvo V70 2.5T -04

Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10391
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Suomalaisilla on häjy maine Ruottissa. Ei ne vellihousut uskalla vastaan sanoa kun Hakkapeliitta idästä soittaa tyytymättömänä kauppojen jälkeen :mrgreen:

Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 2383
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja viggen »

Ne autoliikkeet, jotka kuuluvat MRF organisaatioon yrittävät noudattaa heidän lupaamia sääntöjä. Myyvät suurimmaksi osaksi vain autoja, joissa on takuu. https://www.mrf.se/
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black.
Saabisti vuodesta -75. #6700

HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1268
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja HEV »

Varmuuden vuoksi olen ostanut autot Ruotsista yksityishenkilöiltä niin ei ole paljastunut mitään vikoja jälkeenpäin 😎
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BP

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2595
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Teslan työtunti maksaa 174e/h verolla, ja ensimmäinen tunti on jotain "general inspectionia", eli auton ajaminen halliin jne maksaa sen parisataa. On kyllä ihan huikean hintaista ryöstöä. Terveystalolla tunti lääkärin aikaa irtoaa halvemmalla. :lol:

Ja tuli tosiaan hinta-arviotakin joka pitäisi allekirjoittaa, noin neljässä tonnissa mennään alustavasti.
Ja siis vaihtolistalla 4 tukivartta, jarrupalat eteen ja taakse ja kaksi ihan perus vetoakselia eteen ja yksi moottorintuki. Työtä yhteensä 4h+toi general inspection 1h, eli työt vajaa tonni.

Vaikka ei itse joudukaan maksumieheksi (toivottavasti), niin on kyllä sen verran hapokasta hinnoittelua, että pitää kyllä miettiä kaksi kertaa, että haluanko jatkaa Teslalla ajelua ihan ylipäätään. Jos tarkoitus on säästää 3000-4000e polttoainekuluissa per vuosi, niin eipä tosta paljoa säästöön jää, jos sen nelisen tonnia saa työntää huoltoon.

Jotenkin vähän Teslan kiiltoa himmentää myös se, että olen ihan totaalisen ihastunut tuohon väliaikaiseksi tarkoitettuun X5:seen, aiemmin katumaasturit eivät ole kiinnostaneet, ja vaihdettiin toi vaimolle käyttikseksi, mutta nyt kyllä itse huomaan mieluummin hyppääväni tuon rattiin kuin Teslan. Vähän 12v ikä tuntuu sisällä ja ulkona, mutta reissut tuntuu liian lyhyiltä tällä ajellessa. 7h mallina myös anoppi mahtuu mukaan mökkimatkoille. Ja siihen nähden, että Tesla maksaa noin 3 kertaa sen mitä toi X5, niin kyllähän siinä saa vähän miettiä onko taas mitään järkeä olla noin paljoa olla rahaa kiinni autossa, kun noin upean auton saa paljon kohtuullisemmalla summalla.
Tomppa & Tesla Model S P85D -15 & BMW 535d GT -11 & Volvo V70 2.5T -04

Vastaa Viestiin