Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Cona »

Rommitommi kirjoitti:
Ma Touko 11, 2020 15:24
Onnistuu se rahastaminen näköjään bemarihuollossakin. Kaverin i8 ylikuumeni syystä tai toisesta maantiellä ja sammahti sinne, huoltohintaa uudesta 1,5l koneesta vaihtoineen tuli kuulemma n.18k€ (meni fragus-takuun piikkiin.)

Samalla olivat huomanneet etuvetarissa olevan jotain, 1600e maksoi sitten yhden koko vetoakselin vaihto.

Eli 120tkm ajettuun bemmiin kevyt 20k€ huoltokustannus.

On nää hienoja ja edullisia pelejä kun merkkihuollon kanssa pelailee.. :)
Miten voi ylikuumeta peli jos, on jäähdytys kunnossa? Eikö tossa ole diagnostiikkaa, joka sammuttaisi koneet ennen porsimusta?! Tuntuu vähän, että juuri kyseisen merkin sähköautot on rakennettu kiireessä, kun ei ole ensimmäinen tapaus, jossa kuulen ylikuumenemista tapahtuneen.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00

Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6033
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

tsaarela kirjoitti:
Ma Touko 11, 2020 15:54
Olisipa mielenkiintoista, jos jokin autojulkaisu tekisi porsimus maximus -vertailun joistakin suosikkimalleista jollakin sopivalla km -lukemalla. Tai en tiedä onko silläkään väliä paljonko on ajettu. Toki voi mainita, mikä on tyypillinen km-lukema kyseiselle mallille. Ja nimenomaan sitten mitä korjaus merkkihuollossa maksaa ja löytyykö goodwilliä.
Eiköhän autonvalmistajat pidä nuo asiat visusti omana tietonaan, ja vaikka parhaimmassa/pahimmassa tilanteessa maksa asiakkaan hiljaiseksi, jos asia meinaa levitä julkisuuteen? :roll:

Tämän olen varmaan kirjoittanutkin jo tänne joskus vuonna "miekka ja kivi", kun jo edesmenneeltä entiseltä sveitsiläiseltä kollegalta porsi vm. 2002 9-5 Aeron moottori vuonna 2006.

Paikallinen korjausfirma vaati häneltä jonkun 7 000 € korvauksia moottorin korjaamisesta (öljyloukko-ongelma).
Kaveri oli sitten valittanut siitä jälleenmyyjälle, joka tarjoutui goodwillinä laittamaan kulut puoliksi (vai oliko se niin, että hänen olisi pitänyt maksaa 4 000 €, en muista enää tarkkaan :roll: ).

Olin juuri silloin käymässä Sveitsissä. Kun tämä kaveri kuuli, että olen myös Saabisti, avautui asiasta minulle.
Koska kyseessä oli hieman vanhempi ehkä vähän "IT-rajoittunut" henkilö, etsin hänelle netistä Saabin 8-vuoden moottoritakuulapun Trionic 7 -moottoreille.
Oli mennyt sitten esittämään sen jälleenmyyjälle, jonka jälkeen häneltä tuli minulle sähköposti "Kiitos Tomi, säästit juuri minulta 4 000 - 7 000 €".

Kaikki tarinat eivät pääty kuluttajan kannalta noin onnellisesti, mikä on tietysti valitettavaa :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD MY2011
NG9-3 1.9TiD Cabriolet MY2007

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2570
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Cona kirjoitti:
Ma Touko 11, 2020 16:24
Rommitommi kirjoitti:
Ma Touko 11, 2020 15:24
Onnistuu se rahastaminen näköjään bemarihuollossakin. Kaverin i8 ylikuumeni syystä tai toisesta maantiellä ja sammahti sinne, huoltohintaa uudesta 1,5l koneesta vaihtoineen tuli kuulemma n.18k€ (meni fragus-takuun piikkiin.)

Samalla olivat huomanneet etuvetarissa olevan jotain, 1600e maksoi sitten yhden koko vetoakselin vaihto.

Eli 120tkm ajettuun bemmiin kevyt 20k€ huoltokustannus.

On nää hienoja ja edullisia pelejä kun merkkihuollon kanssa pelailee.. :)
Miten voi ylikuumeta peli jos, on jäähdytys kunnossa? Eikö tossa ole diagnostiikkaa, joka sammuttaisi koneet ennen porsimusta?! Tuntuu vähän, että juuri kyseisen merkin sähköautot on rakennettu kiireessä, kun ei ole ensimmäinen tapaus, jossa kuulen ylikuumenemista tapahtuneen.
Kaveri ei näistä ymmärrä, niin mitään tarkkaa vikakuvausta en saanut huollosta. Tapahtumat meni niin, että oli ilmoitellut ylikuumentumisesta, ja kaveri oli pysähtynyt tien sivuun, mutta ei nähnyt mitään suurempaa ongelmaa missään. Käynnisti uudestaan ja jatkoi matkaa, niin ei ilmoitellut enää mistään. Yhtäkkiä moottori sammui, eikä lähtenyt enää uudestaan käyntiin. Auton jäähdyttyä huollon pihassa kävi todella vaivalloisesti ja kolisten, sekä savua (höyryä?) alkoi tulla lähes samantien kun sai käyntiin.

Eli kai siellä on jotain ongelmaa jäähdytyksen kanssa ollut, mitä katselin kanssa googlesta kanssa nopeasti, niin tarina ei ollut ihan ainut laatuaan.
Tomppa & Tesla Model S 85D -15 & Kia Optima SW -18 & Volvo V70 2.5T -04

HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1231
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja HEV »

Kaikenlaista kehitettävää tuohon aftersales prosessiin on vielä Teslalla muutenkin:

https://arstechnica.com/cars/2020/05/ha ... ment-gear/
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BP

Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6033
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

HEV kirjoitti:
Ti Touko 12, 2020 11:15
Kaikenlaista kehitettävää tuohon aftersales prosessiin on vielä Teslalla muutenkin:

https://arstechnica.com/cars/2020/05/ha ... ment-gear/
Entisen GM-pomon Bob Lutzin mielipide Teslasta:
https://insideevs.com/news/420876/bob-l ... la-doomed/

Ja tässä meillä kaveri, joka halusi SAABin manan majoille ja luuli, että eurooppalaiset haluavat ostaa Cadillaceja :lol:
#1438
NG9-5 2.0TTiD MY2011
NG9-3 1.9TiD Cabriolet MY2007

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9918
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Muski lupailee isoja akkuteknologiajulkaisuja vuoden sisään:

https://www.reuters.com/article/us-auto ... reddit.com

Kieltämättä näitä uutisia akkuteknologian juuri tulossa olevasta murroksesta saa lukea suunnilleen viikottain, ja niistä teknologioista ei sitten enää koskaan kuulekaan. Ja Muskihan on twitternäppiensä kanssa samaa luokkaa kotimaansa presidentin kanssa, eli ihan kaikkea ei kannata ottaa kirjaimellisesti.

Kuitenkin kun kyse on maailman suurimmasta sähköautovalmistajasta eikä mistään nevöhööd-tutkimuslaitoksesta, joka kertoo kehittävänsä mullistavaa uutta akkua, niin mielenkiinnolla täytyy odotella mitä tästä seuraa (jos mitään).

Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6033
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

AZP kirjoitti:
Pe Touko 15, 2020 20:22
Kuitenkin kun kyse on maailman suurimmasta sähköautovalmistajasta eikä mistään nevöhööd-tutkimuslaitoksesta, joka kertoo kehittävänsä mullistavaa uutta akkua, niin mielenkiinnolla täytyy odotella mitä tästä seuraa (jos mitään).
Eiköhän tuo range ole jo suht OK noissa autoissa, mutta lämpötiloihin liittyvä kapasiteetin vaihtelu ja akkujen hinta ovat sellaisia asioita, joita voisi optimoida.

Tai sitten tarkoitus onkin se, että noihin autoihin ei koskaan vaihdettaisi akkuja, vaan ne menisivät 8-10 vuoden jälkeen paaliin :roll:
Vähän sama juttu kuin meillä olevan Samsungin TV, josta meni ohjauskortti rikki. Ei saa varaosana enää mistään :evil: Roskikseen vaan...
#1438
NG9-5 2.0TTiD MY2011
NG9-3 1.9TiD Cabriolet MY2007

McStadey
"Hirsch"
Viestit: 805
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Kaveri korjaa harrastuksena elektroniikkaa. Sampan telkkareissa on kuulemma vastukset ja konkat sopivasti vierekkäin että ei kestä liian pitkään :? oma LG on kestänyt jo neljä vuotta, jipii! Jos kestää toiset neljä oon positiivisesti yllättynyt :roll:

Tuskin noita autojakaan ikuisiksi halutaan tehdä, mutta tulevaisuudessa varmaan akkujen korjaaminen yleistyy ja muuttuu edullisemmaksi. Yksittäisen moduulin äkkikuolema ei siten olisi kuolemantuomio koko autolle.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: VW Touran 1.4TSI DSG MY16

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9918
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Turbo Sensonic kirjoitti: Eiköhän tuo range ole jo suht OK noissa autoissa, mutta lämpötiloihin liittyvä kapasiteetin vaihtelu ja akkujen hinta ovat sellaisia asioita, joita voisi optimoida.

Tai sitten tarkoitus onkin se, että noihin autoihin ei koskaan vaihdettaisi akkuja, vaan ne menisivät 8-10 vuoden jälkeen paaliin :roll:
Vähän sama juttu kuin meillä olevan Samsungin TV, josta meni ohjauskortti rikki. Ei saa varaosana enää mistään :evil: Roskikseen vaan...
En tiedä luitko linkin juttua, mutta siinä Teslan uumoiltiin julkaisevan akut jotka kestävät 1 600 000 kilometriä ja joiden hinta on sellainen että Model 3:n hinta asettuisi samalle tasolle kuin vastaavat polttomoottoriautot. Auton lahottua akun ympäriltä akut olisivat vielä käyttökelpoisia käytettäväksi esim. kiinteässä sähköverkossa.

McStadey
"Hirsch"
Viestit: 805
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Tässä on kaksi rinnakkaista pointtia keskustelussa. Akkujen käyttöikä on nyt jo erinomainen, kun autoa ladataan hyvin. Toisaalta tahattomasti tai tarkoituksella nopeasti rikkoutuva elektroniikka vie muuten toimintakuntoisia laitteita kierrätysromuksi ennen aikojaan. Nuo huonot piirilevyt tulee vastaan vähän kaikessa elektroniikassa, en ihmettelisi vaikka noiden joidenkin akustojen äkkikuolemien takana olisi samoja ongelmia.

Esimerkkinä kaverilta meni Mielen pesukoneesta kortti. Ei paljon lämmitä että kone on mekaanisesti suunniteltu kestämään 20 vuotta kun elektroniikka pettää muutamassa vuodessa. Sai sentään muistaakseni korjausarvion verran alennusta uudesta mielestä, eli suunnilleen puolet uuden koneen ovh-hinnasta = 20-30% giganttihinnasta...
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: VW Touran 1.4TSI DSG MY16

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9918
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Voi toki olla että autoteollisuudessakin harrastetaan suunniteltua vehkeiden hajoamista, kuten elektroniikkateollisuudessa, mutta hieman luulen että autonvalmistajat ymmärtävät ettei omaan jalkaan kannata moisella ampua. En muista ainakaan kuulleeni mistään tapauksesta jossa selvästi olisi suunnitelmallisesti määritelty joku auton osa hajoamaan, jotta valmistaja voi myydä tilalle uuden auton tai varaosan.

Syy tähän on se, että verrattuna kulutuselektroniikkaan on auto todella kallis hankinta, sen käyttöikä on pitkä ja sillä on kaikkialla maailmassa toimivat käytettyjen tuotteiden markkinat, mitä ei kulutuselektroniikalla ole. Kuluttajien alimittaiseksi tuomitsema kestävyys kostautuu käytettyjen arvossa ja siten brändin imagossa, ja lopulta haluttavuudessa uusien markkinoilla. Vanhakin auto voi olla jollekin uusi ja kallis hankinta, ja tällekään asiakkaalle valmistaja ei halua perseillä, koska hän on potentiaalinen uuden tai uudemman auton tuleva ostaja. Hieman eri tilanne kuin muutaman sadan euron kodinkoneella, jonka omistaja ei enää viiden vuoden jälkeen muista edes mitä vehje maksoi ja koska se oikeastaan ostettiinkaan.

Liikenteessä näkyy käyttökuntoisia vanhoja autoja tietyiltä merkeiltä, toisilta vähemmän ja kokemuksia autojen kestävyydestä merkkikohtaisesti jaetaan paljon enemmän kuin kulutuselektroniikan kestävyydestä. Kaikki autonvalmistajat haluaisivat saada Mersun tai Toyotan maineen kestävinä tuotteina, joten miksi kukaan ottaisi tietoista riskiä siitä että maineeksi tuleekin päinvastainen, eli kestämättömyys? Tiettyjen merkkien uusmyynti kärsii vielä 2020-luvullakin muinaisista viime vuosituhannen laatuongelmamaineestaan, ja tämän ongelman pitkäkestoisuus tiedetään kyllä autotehtaiden pääkonttoreilla. Sieltä voi kysellä esim näkemyksiä laatuimagon vaikutuksesta brittiläisen autoteollisuuden tuhoon tai Lancian nykyasemaan markkinoilla.

Pitää kuitenkin muistaa että suunniteltu hajoaminen on eri asia kuin auton teknisen elinkaaren määrittäminen. Jälkimmäisessä katsotaan vain että kaikki auton osa-alueet kestävät suunnitellun ajan ja kilsat, mutta ei pyritä tietoisesti siihen että vehje hajoaa ja muuttuu käyttökelvotomaksi kun määritelty elinkaari on täynnä. Elinkaaren määrittäminen on auton kaltaiselle sarjatuotantolaitteelle normaalia ja kuluttajankin kannalta järkevää toimintaa, suunniteltu hajoaminen on petkutusta.

Vastaa Viestiin