Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Uteip
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ke Syys 19, 2018 20:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Uteip »

tsaarela kirjoitti:
Ke Kesä 10, 2020 13:28
Kun oltiin perheen kanssa lähdössä ja olin ottamassa autoa latauksesta, niin sain jonkun paikallisen kylähullun vihat päälleni, olen kuulemma täysidiootti hesalainen porvari.. Joojoo, hyvää päivää vaan taas kerran... kyseinen kaveri poistui 90-luvun Almeralla paikalta, ilmeisesti siihen kulminoitui autoilun ihanuus.
Ahistaisi mullakin, jos pitäisi Almeralla ajaa. :lol:

Kieltämättä tuommoinen Almera on tässä autoilun luvatussa maassa aika monelle parasta mihin rahkeet riittää ja se ei ole mikään ylellisyystuote vaan se arjen mahdollistaja. Saisi Harakka ja Sitran kaverit kanssa josku käydä Kehä III:n ulkopuolella katsomassa elämän realiteetteja.
No kun tätä keskustelua (ja foorumia) lukee niin se Almeralla auringonlaskuun kuulostaa aika leppoisalta. Alustan ruosteet pysyy kurissa puolivuosittaisella öljyämisellä ja GA-kone jaksaa kolmen teeseiskan iän öljyjä vaihtelemalla, alustan osia ei kevyessä autossa juuri mene ja niitä valmistaa ainakin 15 tarvikevalmistajaa eri laatuluokissa. Työtkään ei Nissanikuskia stressaa, auton kuluja kattaakseen ei tarvitse valkokauluksissa hikoilla bullshitbingoa pelaillen vaan voi keskittyä töihin joita ei vuoron jälkeen tarvitse murehtia. Prisman parkkipaikallakaan ei tarvitse verenpainetta nostaa, jos naapuriauton ovi vähän kolhaisee maalia pois on metallitta hohtamaton maalipinta helppo ehostaa miranolin vakiosävyllä. Ja mikä parasta, nämä ei hetkeen lopu tästä maasta joten tämä autuus on mahdollista saavuttaa muutaman Santander-erän veroisella panostuksella. :mrgreen:
Saab 90i -86, (Micra -99)

vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1302
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

McStadey kirjoitti:
Ke Kesä 10, 2020 12:40


Sun Tesla oli jotenkin hänen elämästään pois ilmiselvästi :roll:



Olen huomannut, että monella on tarve perustella miksi heidän kahden tonnin 500tkm ajettu romu on parempi auto kuin mikä tahansa uusi 50t € maksava premium auto. Kai sitä koitetaan itselleen perustella, että se vanha romu on helvetin hyvä jotta ei tulisi paha mieli kun ei itsellä riitä rahkeet uudempaan? :roll:

On mullakin ollut paljon vanhoja romuja nuorempana, jotka ovat omasta mielestäni olleet hienoja, mutta täytyy myöntää, ettei ehkä tänä päivänä jaksaisi käyttöautona enää pitää.
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2599
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Mökilläkin lataus hoidettu kuntoon, vaati 10m kolmivaihejohdon Tokmannilta hintaan 42,90e, nyt latautuu mökilläkin kuten kotona, eli 3x8A teholla lataus ja joka aamu akku täynnä.

80v maatila ja 20v mökki eivät siis vaatineet sen suurempaa panostusta infraan, vaan lataus onnistuu kummassakin paikassa ilman suurempia investointeja..

Myöskin mökkimatka tuli suoritettua ilman latausta välissä, reilu 350km takana ja 50km akkua jäljellä, 409km lupaa lähtiessä, eli hyvin pitää kutinsa, kunhan vaan ajeli rajoitusten mukaan, eikä paahtanut totuttua rajotus+20kmh lasissa.

Eräänä hellepäivänä tuntui, että auto ei oikein jaksa viilentää, soitto roadsideen, niin etädiagnoosina kaikki kunnossa, akku vaan ilmeisesti lämpesi 8h auringonpaisteessa vietetyn tunnin aikana tarpeeksi ja vaati jäähdytystä aika reippaasti...Ehti taas lukasta ennen diagnoosia Tesla clubia läpi facebookista ja siellä vilisi jo viestit "ilmastointi ei toiminut, laskua tuli 4500e", ei jotenkin ton 6000e päälle nyt huvittaisi enää investoida yhtään lisää tässä heti alle 2kk päästä. Ruotsistahan ei siis vieläkään ole euroakaan näkynyt, erilaisia selityksiä sen sijaan saanut kuulla runsaasti.. :D

Ja jotenkin toi Teslan tapa hoitaa reklamaatioita on Suomeksi sanottuna täysin perseestä niin oman kokemuksen mukaan kuin myös siitä saa lukea ihan joka päivä tuolt clubiltakin, että alkaa kyllä mietityttää, että varmaan aika moni asiakas äänestää jaloillaan kunhan vaan on vaihtoehtoja sähköautoissa.

Alkaa omakin usko horjua, että uskaltaako edes akku&moottoritakuuseen luottaa...ja mitä enemmän noita juttuja lukee, niin sitä enemmän meinaa omat ajatukset harhailla bemarin suuntaan :)

Niin joo ja se yksi auto minkä Hollannista tilasin Teslalta, nyt sitten viime viikolla ryhdistäytyivät ja ottivat yhteyttä ja sovittiin alustavasti, että toimitus olisi ollut 30.6. En ole tätä maksamassa enkä ostamassa, mutta mielelläni katsoin olisiko sen oikeasti saanut sieltä, ja 30.6. aamulla tuli sähköposti, että auton "main computer" on hajonnut, autoa ei saada käyntiin ja korjausaikaa ei voida arvioida, palaavat asiaan sitten joskus kun vika korjattu. No mitäpä sitä kiirehtimään, kun vasta 3kk on mennyt nytkin :lol:

On tää jotenkin vähän hassua touhua :D
Tomppa & Tesla Model S P85D -15 & BMW 535d GT -11 & Volvo V70 2.5T -04

koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja koistha »

Otin tuossa joku aika sitten lukeakseni io-tech.fi:n foorumilta Model 3:n tyyppiviat jne-ketjua ihan itseäni huvittaakseni ja eihän se mitään hienoa luettavaa ollut Teslan jälkimarkkinoinnin kannalta.
Joku oli taistellut muutaman kuukauden ikäisen kärrynsä kanssa takuuasioista kunnes oli mennyt hermot. Lopputuloksena oli aika monen tonnin tappio kun auto oli myyty....
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79

Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1530
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja mike »

tsaarela kirjoitti:
Ke Kesä 10, 2020 13:28

Kyllähän tässä tulevaisuuden kulkumuodot pyörii mielessä. Tällä hetkellä ajatus on, että ajelee vaan menemään tuolla Mohikaanilla vielä muutaman vuoden ja siirtää sen sitten käyttöharrastestatukselle. Tuntuu, että ainakaan nykyisillä vuosilla ja ajokilometreillä ei tuommoista dieseliä ole mitään järkeä lähteä tarjoamaan vaihdossa. Toisaalta haluaisi hypätä kokonaan tämän hybridivaiheen yli ja siirtyä suoraan sähköautoihin.
Ite alkanu kallistua enemmän siihen suuntaan, että jonkunasteinen hybridi olisi ehkä kokonaisuutena kuitenkin järkevin ratkaisu. Jos sähkörange pitäs ola pitkä = 400+ km kelillä kuin kelillä, niin autoista tulee nykyisellä akkutekniikalla tarpeettoman painavia. Tämä taas lisää turhaan kulutusta, sekä renkaiden, nivelien jne kulumista.

Suurimpaan osaan lähes kaikkien ajeluista riittäisi noin 20 kWh nettokapasiteetin akku ja generaattorin pyöritämiseen sitten pieni bensakone joka tuottaisi sopivasti matka-ajoon tarvittavan 20-30 kW tehon mahdollisimman pienellä kulutuksella. Akun reservillä sitten paikattaisiin esim ohituksissa ja kiihdytyksissä tarvittavia huipputehon piikkejä.

Mielenkiintoista nähdä mihin suuntaan homma kallistuu. Voisi toisaalta kuvitella autonvalmistajien haluavan pitää polttomoottorit mukana vielä pitkään niiden tuoman huoltotarpeenkin ansiosta.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334

lauriolio
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

mike kirjoitti:
Pe Heinä 03, 2020 14:50

Mielenkiintoista nähdä mihin suuntaan homma kallistuu. Voisi toisaalta kuvitella autonvalmistajien haluavan pitää polttomoottorit mukana vielä pitkään niiden tuoman huoltotarpeenkin ansiosta.
Eiköhän noita sähkiksiä huoltamaan pääse ja vieläpä paremmalla katteella kuin polttiksia. Esimerkkinä tuon vanhan Leafin merkkivalohoito, josta saa sen 300e maksaa per kerta eikä se sisällä alustan ja jarrujen mekaanisten osien mahdollista vaihtoa, vaan pelkkiä nesteitä. Konassa 15tkm tai vuoden huollon hinta noin 120-170e (pariton/parillinen kerta). Ja niitä nesteitä näissä sitten vaihdellaankin aika usein. Leafissa vuosi/30tkm, Konassa vuosi/15tkm. No ihan joka huollossa ei vaihdeta kaikkea, mutta kuitenkin. Ilmansuodattimien hinnat ovat aika hurjia :)
Kuljettimet: Hyundai Kona Electric 64kWh MY19 & Nissan Leaf 24kWh MY12
Harrastimet: Saab 9-5 Aero wagon MY03, Saab 900i MY88

aero
-
Viestit: 6698
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja aero »

Heeetkinen, mitä kaikkia nesteitä Leafiin vuosittain vaihdetaan? Eikös siinä ollut ilmajäähyakku, onko siinä kuitenkin joku lämpö/kylmäkierto kabiinia varten? Jarrunesteet siinä lie, mutta perinteisiinkin autoihin niitä vaihdetaan 2-4 vuoden välein, ei kai Leafissakaan vuosittain? Konassahan sentään on nestejäähdytetty akku, siinä vissiin jäähdytysnesteitä vaihdellaan.

Ihan puhtaasti uteiliaisuudesta, kun äkkiseltään kuvitellen etenkin Leafin pitäisi kai olla melko vähänesteinen kulkine.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10569
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ne on kato ne voimansiirron öljyt, jotka polttiksissa on niin vähällä rasituksella että vaihtoväliä ei ole määrielty huolto-ohjelmaan, mutta sähköautoissa hirrrmuinen rasitus ja litkut pitää vaihtaa vuosittain :mrgreen:

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5787
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Eski »

Teslalla ei kannata ajaa lätäkköön ->
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tes ... .axe3fella

:twisted:

Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10569
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Siinä voi auto kuin auto alkaa hajoamaan, kun Iso Isä iskee :mrgreen:
...kyseessä oli amerikkalaisesta oikeuskäytännöstä tuttu ”act of God” – ennustamaton outo tapahtuma, josta valmistaja ei missään nimessä ole korvausvelvollinen.
Mutta hei, hiemanko on Derouannan faija kova jätkä, kun peittosi Jeesuksen faijan :mrgreen:
Kun Tesla haki apuun taivaan isää, pirautti Derouanna tämän sijasta omalle maalliselle isälleen. Tämä otti yhteyttä lakimieheen, joka saikin päätöksen muutettua: Tesla lupasi maksaa auton hinauksen ja hoitaa korjaamisen ilmaiseksi.

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Cona »

https://www.is.fi/viihde/art-2000006582927.html

Otsikointi taas kohdillaan. :D

Jollain Lada Nivalla olis jäljistä päätellen jatkettu vaan matkaa, mutta auto-asiantuntija Luoti osasi jo kertoa, että lunastukseen menee.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00

2.polvi
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Cona kirjoitti:
Ma Heinä 27, 2020 07:38
https://www.is.fi/viihde/art-2000006582927.html

Otsikointi taas kohdillaan. :D

Jollain Lada Nivalla olis jäljistä päätellen jatkettu vaan matkaa, mutta auto-asiantuntija Luoti osasi jo kertoa, että lunastukseen menee.
Saattaa Mira ollakin oikeilla jäljillä. Tätäkin ketjua lukiessa voi aavistella vakuutusyhtiön lyövän hanskat tiskiin Tesla-korjaamojen kanssa aika nopeasti ainakin, jos on keskeytysvakuutus :lol:
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Hyundai i20 Active Cross 1.0 T-GDI 100 hv 7-DCT Comfort -20 (vaemon), Citroen C-Crosser HDi 156 Exclusive Business 4wd TC SST aut -12 (yhteiskäyttöauto), ex 93 SS 1.8t Vector -05

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Cona »

2.polvi kirjoitti:
Ma Heinä 27, 2020 19:15
Cona kirjoitti:
Ma Heinä 27, 2020 07:38
https://www.is.fi/viihde/art-2000006582927.html

Otsikointi taas kohdillaan. :D

Jollain Lada Nivalla olis jäljistä päätellen jatkettu vaan matkaa, mutta auto-asiantuntija Luoti osasi jo kertoa, että lunastukseen menee.
Saattaa Mira ollakin oikeilla jäljillä. Tätäkin ketjua lukiessa voi aavistella vakuutusyhtiön lyövän hanskat tiskiin Tesla-korjaamojen kanssa aika nopeasti ainakin, jos on keskeytysvakuutus :lol:
Taitaa kaikissa keskeytysvakuutuksissa olla yleisesti jokin leikkuri päivien suhteen (14-40pv)...

Eli jos Teslan korjaus on taloudellisesti mielekästä niin sitähän voi korjata vaikka ensi jouluun asti. Noin kalliin auton kohdalla korjausarviokin saa olla ******€ eli kestää vaihdella vähän enemmänkin palikkaa. Toisin olis jonkin Kia Picanton kohdalla... :roll:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00

Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 4810
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Risto »

Cona kirjoitti:
Ma Heinä 27, 2020 07:38
https://www.is.fi/viihde/art-2000006582927.html

Otsikointi taas kohdillaan. :D

Jollain Lada Nivalla olis jäljistä päätellen jatkettu vaan matkaa, mutta auto-asiantuntija Luoti osasi jo kertoa, että lunastukseen menee.
Jutun kuvitus on vaihdettu 27.7.2020 kello 20.49. Jutussa aiemmin ollut kuva oli onnettomuustieltä, mutta ei onnettomuuspaikalta.

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Cona »

Risto kirjoitti:
Ma Heinä 27, 2020 20:41
Cona kirjoitti:
Ma Heinä 27, 2020 07:38
https://www.is.fi/viihde/art-2000006582927.html

Otsikointi taas kohdillaan. :D

Jollain Lada Nivalla olis jäljistä päätellen jatkettu vaan matkaa, mutta auto-asiantuntija Luoti osasi jo kertoa, että lunastukseen menee.
Jutun kuvitus on vaihdettu 27.7.2020 kello 20.49. Jutussa aiemmin ollut kuva oli onnettomuustieltä, mutta ei onnettomuuspaikalta.
Katos joo, on se näemmä osunut oikeasti hieman kovemmin...
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00

Vastaa Viestiin