Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10391
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tiedän että ei saisi nauraa, kun toisella nousee savu korvista, mutta tuo Teslan puhelinpalvelijan suusta kuultu sai täällä aikaan jo äänekästä röhähtelyä. Miten alas voi asiakaspalvelun taso pudota? Vai onko siellä joku hiihtolomatettiläinen sijaisena, siis joku sellainen joka ei tiedä mitä sana takuu tarkoittaa?

Teslasta ja sähköisistä autoista osunut muutama uutinen silmään viime päivinä:
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tesl ... 1531080d5b

https://tekniikanmaailma.fi/volkswageni ... oikein-on/

Nyt aletaan niittää sitä mitä valmistajat ovat viimeiset 10 vuotta kylväneet. Toiset valmistajat ottivat vastaan naureskelua 2010-luvun alussa pikkuisilla ja hassunnäköisillä sähköautoimalleillaan, mutta lienee helpompaa kehittää niiden pohjalta nyt parempia uusia sähkömalleja, kuin aloittaa kokonaan nollasta nyt kun niitä sähköisiä autoja pitäisi olla myynnissä jo nipullinen. Teslalla lienee maailman paras osaaminen sähköautoissa, joten tekninen etumatka on selvä. Tuotannossa ja laadussa on ollut hikkoja, mutta on siellä nyt ollut aikaa hioa noita kakkosprioriteetin prosesseja, kun muut ovat vasta miettineet miten saisi ne ykkösprioriteetin asiat, eli teknologiakehityksen ojennukseen.

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5774
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Eski »

Teslan patteriautot ovat näköjään alkaneet vainoamaan minuakin. Kävimme juuri Rovaniemellä ja siellä tuli nähtyä pukinpajalla taksijonossa seisoi Tesla. Onneksi ei tarvittu taksikyytiä, joten tesla sai jäädä seisomaan muiden käynnissä olevien saastuttimien kanssa jonoon noin -15 asteen pakkasessa :D

Noh, sitten tulimme kotio ja postilootassa oli tuore paikallislehti -> https://www.ksml.fi/laukaa-konnevesi/nakoislehti/, jonka kannessa hymyili 73-vuotias Johannes, joka oli ostanut Teslan ja latailee sitä aurinkosähköllä kotonaan ja olipa ehtinyt jo elokuun alusta alkaen ajelemaan sillä peräti 8600km. Että näin täällä maaseudullakin alkaa patteriautot yleistymään takseissa ja eläkeläisten keskuudessa :lol:

Eski

Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10391
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Teslan kolkki tuli jaetulle kakkossijalle TMn sähköautojen talvivertailussa 2020:

Audi E-Tron advanced 55 quattro: ***** 8,8
Mercedes EQC 400 4matic: **** 8,5
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor: **** 8,5
Kia E-Soul supreme: *** 8,2
Hyundai Ioniq Electric Style: ** 7,3
Renault Zoe ZE 50 R135 Intens: * 7,1

Paljon oli testiä ja tarinaa, ja lopputuloksissa autot suoriutui hintalappunsa mukaan, eli järjestys on sama kun autot järjestää kalleimmasta halvimpaan. Kian suoritus on sinänsä hyvä että se on kuitenkin premiumkolmikon kannoilla, vaikka testiauton hinta (47 t€) oli yli 23 t€ vähemmän kuin Teslalla, noin puolet Mersun hinnasta ja reilu kolmannes Audista.

Lisäksi Kia sai huonoimmillaan arvosanan 7 (jarruista), kun muut autot saivat kutosia ja osa myös vitosia jostain osa-alueesta. Tosin Mersulla ja Audilla ne tuli kylmäkulutuksesta, joka on mielestäni vähän typerä arvostelukohde, koska verrattuna polttomoottoriautoon, on sähköauto kylmälläkin puoli-ilmainen ajettava, ja kylmäkulutus lähinnä korreloi suoraan lämmityslaitteen tehon ja ohjaamon koon kanssa; lämmityslaitteesta MB ja Audi saikin ysit. Se kylmäkulutus siis ei ole energiantuhlausta ja liity moottoriteknologiaan samaan tapaan kuin muinaisautoissa. Audille kulutuksesta annettu kutonen olikin ainoa alle kasin arvosana, eli tasaisesti hyvä on hänkin.

Kiinnostavin osa-alue vertailussa lienee toimintamatka pakkasilla. 9 asteen pakkasilla ajettujen maantietestien keskiarvoista lasketut tulokset\nettoakkukapasiteetti:

Kia 319 km/64 kWh
Audi 304 km/86 kWh
Tesla 301 km/72 kWh
M-B 283 km/80 kWh
Renault 245 km/52 kWh
Hyundai 235 km/38 kWh

Tässäkin Kialta aika hyvä suoritus.

TOP3 oli nelivetoja, joten niillä talvella eteneminen oli omaa luokkaansa verrattuna halvempaan kolmikkoon. Tesla sai tästä huolimatta maantieajosta kutosen ja jumbosijan, oli kuulemma epämukava jousitus ja huono ohjaus. Siis pikkukippo-Rellukin on vertailun mukaan parempi maantieajettava talvella kuin nelivetotesla.

Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6512
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^Ironista että voittajakaksikko kilpailee keskenään myös siinä, kuinka heikosti voi vanha autonvalmistaja toteuttaa ensimmäisen sähkömallinsa, nimenomaan voimalinjan osalta. Kuvaavaa että Kialla pääsee latauksella pidemmälle. :mrgreen: Miksiköhän e-Niroa tai Kona Electriciä ei testattu?

Model S:n ja X:n talviominaisuuksista en ole kuullut pahemmin moitteita, onko 3 tosiaan noin huono vai onkohan TM:n arviointimetodi sille jotenkin muuten sopimaton :?:

Kia on kyllä edennyt hurjasti kymmenen vuoden takaisesta, silloista Soulia en olisi ikinä edes harkinnut koeajaa, kun nykyinen sähkömallina vaikuttaa aivan mukiinmenevältä muihin crossovereihin ja möhkökoppeihin verrattuna.
#5168 | SAAB 900c Combi Coupé '89 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08
...pihassa myös Volkswagen Golf Variant 1.9 TDI '01

Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10391
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja AZP »

e-Niro ja Kona oli viime vuonna vertailussa, tähän vertailuun otettiin "vain uutuuksia", tosin Ioniqqihan on vain hieman uusiutunut, mutta silti.

Toki noiden kulutuserossa ja siten rangessa näkyy autojen koko, paino ja otsapinta-ala. Audi ja Mersu on nissä ihan eri luokassa noiden pikkukippojen kanssa. Itse yllätyin siitä, että Ioniq painaa vain reilu 1500 kg, mikä on tuonkin kokoiselle sähköautolle tosi vähän. Se on itse asiassa vähemmän kuin Renault Zoella. Ja mm. siksi Ioniq olikin vertailun taloudellisin auto.

Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6247
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Olisi mielenkiintoista tietää, mikä olisi noiden autojen jäännösarvo, kun autojen akkutakuu on päättynyt :roll:

Eräs yhteistyökumppani oli ostanut tyttärelleen sen muistaakseni tässäkin keskusteluketjussa mainitun SEATin täyssähköauton, sen pienen kinnerin.
Hinta oli kuulemma ollut joku 15 000 €, auton takuu 7 vuotta, ja huollot erittäin halvat.

Laskeskeli, että jos myisi sen 3 vuoden päästä, niin saisi siitä vielä ehkä jotain rahaakin.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007

aero
-
Viestit: 6617
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja aero »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Ke Maalis 04, 2020 20:20
Olisi mielenkiintoista tietää, mikä olisi noiden autojen jäännösarvo, kun autojen akkutakuu on päättynyt :roll:
Tuskin se paljoa heikompi kuin 9-vuotiaan 9-5:n aikoinaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10391
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Paljon riippuu siitä miten laadukkaiksi kyseisten autojen akut pitkällä aikavälillä osoittautuvat. Vähän joku DSG-volkkari nykyisin, että moni ei uskalla hankkia sellaista ilman takuuta. Vastaavaa ongelmaa ei joillain toisilla autoilla ole, kun ei ole tunnettuja laatuongelmiakaan vastaavasti.

Akku on sähköautossa kallis ja kuluva osa, joka on välttämätön auton liikuttamiseen ja jonka uusiminen vanhaan autoon voi maksaa enemmän kuin auton arvo on. Ihan samoin kuin perinneautoissa moottori tai vaihteisto. Ei se sen kummempaa ole.

aero
-
Viestit: 6617
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja aero »

Bnii. Laatuongelmat todennäköisesti paljastuvat vähitellen, mutta ainakin meikäläisen tähänastinen kokemus ja ymmärrys akkumaailmasta kertoo, että akustot harvoin kuolevat kerrasta, vaan hiipuvat vähitellen. Jos akkukapa yksilössä on tarpeeksi hyvässä kuosissa (sanotaan nyt vaikka 80-90% alkuperäisestä) ja orggismitoitus pienellä vajeellakin vähintään riittävä eikä tunnettuja laatuongelmia ole, niin en minä varmaan jaksaisi pelätä.

Mainittu 9-vuotias 9-5 on siis esimerkkinä autosta, jossa jatkettu moottoritakuu on umpeutunut samoihin aikoihin kuin tietääkseni sähkäreissä yleinen 8v akkutakuu ja jonka moottorin voi olettaa räjähtävän koska vaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

McStadey
"Hirsch"
Viestit: 866
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Rattivaihde kirjoitti:
Ke Maalis 04, 2020 17:43

Model S:n ja X:n talviominaisuuksista en ole kuullut pahemmin moitteita, onko 3 tosiaan noin huono vai onkohan TM:n arviointimetodi sille jotenkin muuten sopimaton :?:
TM kirjoitti:Tesla jää yksin numeroon kuusi. Sen suurin ongelma on ohjaus, jossa ei ole liukkaalla minkäänlaista tunnokkuutta. Ohjaus on liian jäykkä, eikä se keskitä juuri ollenkaan. Jousitus on myös huonolla pinnalla joukon epämukavin. Tesla on parhaimmillaan hyvällä pinnalla, mutta sitä ei talviselta maantieltä tahdo löytyä.
Myös range oli huonoin verrattuna ilmoitettuun :roll:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: VW Touran 1.4TSI DSG MY16

Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6247
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

aero kirjoitti:
Ke Maalis 04, 2020 23:35
Mainittu 9-vuotias 9-5 on siis esimerkkinä autosta, jossa jatkettu moottoritakuu on umpeutunut samoihin aikoihin kuin tietääkseni sähkäreissä yleinen 8v akkutakuu ja jonka moottorin voi olettaa räjähtävän koska vaan.
Kiitos täsmennyksestä.

Jos autoon ei oe tehty huohotuspäivitystä, niin kyllä se silloin on selkeä riski.

Kuullessani tuosta moottorin öljyloukko-ongelmasta 2001-2002 päätin, että en ikinä osta OG9-5:sta.
Ja näin olen tehnyt.

Turha kaivaa verta nenästä, jos on tiedossa autoon liittyvät riskit.

Riskeistä puheenollen tällä hetkellä 9 vuotta vanhasta 9-5:sta: NG9-5:n riskit liittyvät lähinnä korin osiin, eli jos auto mällätään, se menee mitä todennäköisimmin lunariin, jos osia ei saa.
Jos OG9-5:n moottori hajoaa öljyloukko-ongelman vuoksi, niin normaali kasko ei sitä korvaa.

Sähköauton akussa olevista riskeistä: akkutakuu on se 8 vuotta, mutta kuten jossain tiedotusvälineessä sanottiin tällä viikolla Pohjois-Suomen autojen iästä, Suomessa ajetaan autot yleensä loppuun saakka. Jos suurin osa suomalaisista ostaisi sähköauton ja haluaisi välttää siinä olevia riskejä, pitäisi se auto paalata 8 -vuotiaana. Vähemmän päästöjä sen 8 vuoden aikana, mutta enemmän ympäristön kuormitusta, jos autot paalataan sen 8 vuoden jälkeen.

En ole vielä harkinnut sähköauton ostamista, koska missään niistä ei ole samaa fiilistä kuin Saabeissa. Mutta minusta tuntuisi pahalta paalata 8 vuotta vanha Saab :roll: Toisaalta en olisi valmis ottamaan sitä riskiä, että 8 vuoden jälkeen auton tietyn vian korjaaminen voisi maksaa enemmän kuin auton jäännösarvon hinta. Ja tuleeko tulevaisuudessa olemaan romuttamoilla mällätyistä sähköautoista irrotettuja sähköautojen akkupaketteja, ja mikä olisi valmistajan takuukäsitys sen jälkeen, jos akkupaketti alle 8 vuotta vanhasta mällätystä autosta asennettaisiin toiseen autoon :roll:

Vaihtoehtoisista energiamuodoista: kaveri on tykästynyt VW:eihin, joten osti diesel-Passatin tilalle kaasu-Golfin, koska Gasumilla on tällä hetkellä kampanja uusien autojen ostajille: 59 € / kk kaasut vuoden ajalle, jonka jälkeen veloitus menee normaaliksi. Eli ainakin vuoden ajan saa ajaa kohtuuhinnalla. Öljyjen vaihtoväli on tosin puolet normaalista fossiilisilla polttoaineilla toimivilla autoilla.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007

Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10391
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tuolla logiikallahan sun pitäisi välittömästi paalata Saabisi, koska siinä ei ole mitään takuita jäljellä ja koska tahansa siihen voisi iskeä vika jonka korjaaminen on kalliimpaa kuin auton arvo :roll:

Siis pokeritermein: miksi foldata ennen kuin on pakko korottaa?

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2595
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Kuulostaa kyllä aika heikolta toi Model 3 range, kun mietin, että tällä omalla 6v vanhalla romulla tultiin yli 200km samanlaisessa pakkasessa ja olisi vielä helposti päässyt 100km lisää, ja ajo oli kuitenkin vauhdikasta ja koko perhe kamoineen kyydissä.

Ja itsekin tässä harkinnut kolmosta, koska kyllä tunnistan siinä pienen riskin, että 2,5v päästä takuu loppuu ja toistaiseksi Tesla ei ole antanut mitään tietoja akkujen hinnoista tms, vakuutusyhtiöiden laskuissakin summat eroaa melkoisesti, mutta siellä 20ke paremmalla puolella ollaan. Toki olen varma, että korjaajia kyllä ilmaantuu pikkuhiljaa, ei akkumoduulien vaihto mitään rakettitiedettä ole, mutta minkä hintaista se on ja millon tulee, jos esim. olisi arvio, että n. 10000e voisi vaihtaa akun uuteen/korjattuun vaikkapa 3v takuulla, niin se olisi ihan ok, about saman verran säästää polttoainekuluissa toistaiseksi samalla ajalla ja saisi ajella sähköautolla.
Mutta niin siitä kolmosesta, että enpä ole päässyt selllaista koeajamaan vielä(kään), mutta siinä käsityksessä olen ollut, että sporttista ajotuntumaa tarjotaan, jolloin myös tiedän, että se auto ei ole mua varten, kuten ei bemarin m-sport eikä Saabin sporttialusta eikä mikään vastaava kivireki.
Model S rautajousilla on ihan ok, mutta jos nyt jonkun varusteen haluaisin lisää, niin ilmajousituksen, kyllä sellaisella se mukavuus on niin ensiluokkaista.

Vihdoinkin muuten Teslan app toimii kokonaisuudessaan, jotain taikoja ne onnistui huollossa tekemään ja nyt Tesla tilillä näkyy itsellenikin osoite ja myös huoltovarauksen voi hoitaa tätä kautta.

Ajoa ollut vähän vähemmän, taitaa 9tkm olla ajettu, eli kohta on "kymppitonni käytetyllä" takana. Toistaiseksi mennään huolettomasti. Kun kelitkin lämpesi, niin ne pienetkin natinat katosi sen myötä, nyt on taas tuttua ja turvallista nastojen rapinan säestämää menoa.

Fiilisjutut on tietysti aina erikseen, mutta 9 kpl NG9-5 kokemuksella mun on kyllä todella vaikeaa löytää Saabista enemmän fiilistä millään mittarilla kuin Teslasta. Tässä vaan kerta toisensa jälkeen jalan pienikin oikaisu saa niin kivan fiiliksen aikaan ja käyttöliittymät näyttöineen on ihan eri vuosikymmentä ja auto on vielä ajettavuudeltaankin loistava, ja lopulta tästä kuukausittaisesta 3000km nautinnosta saa maksaa ~70e per kk.
Kyllä mä tykkään edelleen, ja vaikka en tätä ostanutkaan missään ympäristömielessä, niin oikeastaan se lisää tyytyväisyyttä, että tällä on jo niin paljon ajettu, että akun tuotannon co2 on jo aikoja sitten kuitattu ja oma hiilijalanjälki autoilun osalta on aika minimaalinen.
Tomppa & Tesla Model S P85D -15 & BMW 535d GT -11 & Volvo V70 2.5T -04

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2595
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Myyjä sitten myi Teslan kolmisen viikkoa sitten uudelle omistajalle, eli palasin Saabin rattiin hetkeksi, tai tarkotus oli palata vain hetkeksi, mutta korona muuttaa suunnitelmia ja toisaalta Teslan palvelu on taattua laatua myös auton oston suhteen.

Tilasin uuden käytetyn Teslan suoraan Teslalta Hollannista, jotta saisi Teslan CPO-takuun voimaan pariksi vuodeksi ja autoilu olisi huoletonta.

Tämä auton ostaminen onkin osoittautunut erittäin haasteelliseksi.
Tilauksen pystyy kyllä tekemään netissä ja siellä kaikki ok, sitten alkaakin se vaihe kun ollaan täysin Teslan olemattomien palveluprosessien varassa. Tilauksen tein 2 viikkoa sitten ja täytin tarvittavat tiedot ja maksoin satasen varausmaksun. Kaikki piti olla ok ja sivuilla luki, että otamme sinuun yhteyttä ja teemme loppulaskun. Ekaan viikkoon ei kuulunut mitään, tokalla viikolla aloin jo miettimään, että missäs tökkii.
Tästä tekee erittäin hauskaa se, että mitään tai ketään henkilöä ei voi suoraan tavoittaa ja puhelinnumeroa käytettyihin autoihin ei ole. Soitin johonkin numeroon, jonka löysin nettisivuilta, ilmeisesti joku tukipalvelu, jostapa vielä vastattiin ihan selkosuomeksi 8O No sieltä sanottiin, että käytettyjen autojen yhteystietoja ei saa missään tapauksessa antaa asiakkaalle, vaan hän laittaa sisäisesti viestiä. Sitten kun mitään ei kuulunut pariin päivään, niin soitin uudestaan tähän numeroon, nyt vastattiin englanniksi, ja taas sama, yhteystietoja ei saa antaa, mutta laittavat viestiä käytettyihin. Sitten soittelin vielä Hollantiin uusien myyntiin, ja taas sanottiin, että laittavat viestiä.

No vastasiko joku? No ei tietenkään, mutta ei siinä vielä kaikki, vaan kun kaksi viikkoa oli kulunut, niin auto oli siirtynyt pois mun Tesla-tililtä ja laitettu uudelleen myyntiin. Soitin taas sinne numeroon ja kysyin, että mitäs tämä pelleily nyt on, kuulemma eivät osaa yhtään sanoa, mutta laittavat viestiä taas sinne käytettyihin autoihin ja ohjeistivat varaamaan auton uudestaan 100e varausmaksulla, kun se ehkä mahdollisesti hyvitetään, JOS kyse on heidän virheestään. No varasin vielä auton uudestaan eilen, koska siinä on hinta ja varusteet kohdillaan, mutta nyt alkaa kyllä syömään noi Teslan alle ihan kaiken arvostelun olevat prosessit niin hemmetisti, että enpä tiedä haluanko enää edes koko autoa, jos siis nyt kukaan suvaitsee mitään vastata tälläkään kertaa. Harmi vaan, että autoa ajaessa hymy on kyllä suht leveä..

Jos koronaa ei olisi, olisin jo lentänyt paikalle ja mennyt repimään myyjää kravatista, että missä se helvetin Tesla on :lol:
En ikinä uskonut, että näin suomeksi sanottuna paskaa palvelua voi kohdata missään, mutta on se vaan uskottava, että palvelua tältä firmalta on täysin turha odottaa sen paremmin huollon kuin myynninkään suhteen.
Tomppa & Tesla Model S P85D -15 & BMW 535d GT -11 & Volvo V70 2.5T -04

McStadey
"Hirsch"
Viestit: 866
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Ilmeisesti ei oo tarvetta myydä noita käytettyjä :facepalm_man:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: VW Touran 1.4TSI DSG MY16

Vastaa Viestiin