Ruostesuojaus

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
APS
"Turbo"
Viestit: 277
Liittynyt: Ma Heinä 27, 2015 12:24
Paikkakunta: Helsinki

Ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja APS »

Uuden auton ruostesuojaus - rahantuhlausta vai suositeltava toimenpide?

Kuva
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
Baas900
"Viggen"
Viestit: 575
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 21:49

Re: Ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja Baas900 »

Riippuu siitä kauanko pidät.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3541
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Jos ajat autolla oston jälkeen alle 5v, niin aivan yksi lysti. Jos taas meinaat pöryytellä vuosikymmenen, niin silloin sen tekee jo itselle. Jos auton vaihtosykli on muutamissa vuosissa, niin toiselle teet kalliin homman. Jälleenmyyntiarvossa ei takuulla näy, kun eka käyttäjä vaihtaa, paitsi jos myy suoraan yksityiselle eikä anna vaihdossa. Ja, sekä, eli, tai, vain, mutta, että, jotta, sillä, kun, jos, vaikka, kuin :lol:
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Uteip
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ke Syys 19, 2018 20:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja Uteip »

Silkkaa vittuilua meille loppukäyttäjille jättää suojaamatta. :D Rahaahan teillä uuden ostajilla on kuin rosvopäälliköillä niin soisi teidän meitä muitakin ajattelevan!
Ex:Saab 90i -86, (Micra -99, Punto -02)
P.Y-J. Kannisto
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 08:04
Paikkakunta: Huittinen / Ypäjä

Re: Ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja P.Y-J. Kannisto »

Uusia ei enää tehdä, eli ei tarvi suojata :mrgreen:
Saab 9-5 Vector -03 450 tkm
Numerossa 040 538 0231 autetaan kohtalontovereita, on tekkii ja miggii
APS
"Turbo"
Viestit: 277
Liittynyt: Ma Heinä 27, 2015 12:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja APS »

IC1970 kirjoitti:
Ti Tammi 28, 2020 21:42
Ja, sekä, eli, tai, vain, mutta, että, jotta, sillä, kun, jos, vaikka, kuin :lol:
Tämä kuvaa kyllä hyvin suojauksen kannattavuutta :D

Pinnotus + suojaus, niin ollaan jo reilussa tonnissa. Ruostesuojaus pitää tehdä heti uuteen autoon, pinnotuksen ehtii myöhemminkin (myllyä joutunee vähän enemmän vaan näyttämään).
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2708
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

IC1970 kirjoitti:
Ti Tammi 28, 2020 21:42
Jos ajat autolla oston jälkeen alle 5v, niin aivan yksi lysti. Jos taas meinaat pöryytellä vuosikymmenen, niin silloin sen tekee jo itselle. Jos auton vaihtosykli on muutamissa vuosissa, niin toiselle teet kalliin homman. Jälleenmyyntiarvossa ei takuulla näy, kun eka käyttäjä vaihtaa, paitsi jos myy suoraan yksityiselle eikä anna vaihdossa. Ja, sekä, eli, tai, vain, mutta, että, jotta, sillä, kun, jos, vaikka, kuin :lol:
Mä olen vielä hitusen enemmän optimisti autojen keston suhteen.

Jos nyt miettii vaikkapa NG9-5:sta, joka on aika onnettomasti suojattu, niin eipä noissakaan 10-vuodessa ihan hirveitä vaurioita pääse syntymään. Alustat varsinkin on ihan suht terveitä, pintaruostetta pyöränkaarissa ja etu-ja takakelkoissa, mutta ei mitään ajoon vaikuttavaa. Pintapelleissä jotain pientä, mutta niihin ei taida ruostesuojaus paljoa jeesailla...

Jos sitten taas kattoo vaikkapa 10v vanhaa Bemaria, joka tehtaalta hyvin suojattu, niin sehän on alustan osalta kuin uusi ja kestää varmasti ainakin seuraavat 5v ellei jopa 10v ilman suurempaa syynäämistä.

8v/200tkm ajettu Kiakin oli ihan suht uudenveroinen, vaikka ruostesuojauksen ei pitäisi olla kummoinen.

Ainakin euroautojen osalta uskallan väittää, että aikamoista rahan heittämistä kankkulan kaivoon koko ruostesuojaus, jos ei meinaa yli 15v samalla autolla ajella..
Tomppa & Saabit myyty :(
APS
"Turbo"
Viestit: 277
Liittynyt: Ma Heinä 27, 2015 12:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja APS »

Hyvää mietiskelyä, kiitän!

Pintapelteihin se ruostesuojaus ei kovinkaan taida auttaa ja nehän tommosessa alta kymmenvuotiaassa eniten harmittaa, jos pääsevät ruostumaan. Alle kun harvemmin tulee kurkittua.

Vi Bilägaren testi vaan sai miettimään asiaa: https://www.vibilagare.se/test/rost/ros ... iesta-2017
Rating: 2 out of 5. Kyseessä siis uusi Active Fiesta.
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
I-Vaari
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 14:34

Re: Ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja I-Vaari »

Tämä on kulutajasta kiinni minkäläistä hinta suostu hienosta käytetystä autosta maksamaan. Ja läpimätä auto on kiroiluaihe myös asentajalle jos joutuu vaikka jarrurempaa tekemaan tai niveleitä / puslia vaihtamaan. Uudelle tai uudenveroiselle autolle missä ei ruostetta pohjan alla ns ruuostensuojaus on - kunnon pesu , kuivaus ja kotelorasvan ruiskiminen pohjan alle ja onteloihiin. Hintapyyntö 200-300 eur SAABin kohtaan. Ja tämä ruostensuojaus vaikutta myös pintamaalin kuntoon , jos lokasuojat ja vaikka bensatankkin luukku on sisäpuolelta suojattu sitten peltti ei määnty ja maali ei rupee kuplimaan. Kiveniskut maalipinnalla paljon ei ruostu koska ohut kuiva ruostekerros suoja itse pelttiä.

Tartteko vaihtaa mootoriöljyä , lootanöljyä , jäähdytysnestettä , jarrunestettä jos autolla ajetaan vaan 5 vuotta tai 100 000 km? :wink:
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3541
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Laitoin joo aika varovaiset vuosiarviot. Toki mulla on paljon kokemusta noista suojauksista vanhoihin loppukäyttäjän autoihin, ei siinä mitään. Komppaan yllä I-Vaaria, minusta riittävä suojaus on kotelosuoja tai sen tyyppinen ei-peittävä, vahamaisen kalvon muodostava aine, jolla on vettä/kosteutta hylkivä ominaisuus. Jos pystyy itse tekemään, kustannus jää alle 50e per auto. Teetettynä varmaan tuota I-Vaarin kirjaamaa 2-300 euron luokkaa.

Viime vuonna minulla oli mm. 2002 mallinen Volvo S80, jonka alustassa ei ollut 17-vuoden jälkeen mitään sanomista, kotelosuojat kehiin ja sillä selvä. Sama homma 1994 mallisen Bemarin kanssa. Toisaalta taas olen naapurin nosturilla käynyt tsekkailemassa ikävässä kunnossa olleita n. 10-vuotiaita Toyota Auriksia ja Mazdoja ym. Se miten autoa on hoidettu, vaikuttaa tiettyihin merkkeihin aika paljon. Toisaalta taas esim. nuo mainitut 2000-luvun alkupuoliskon isommat Volvot ovat sellaisia, että jos ne haluaa saada ruostumaan, autoa täytyy käyttää aika säälimättömästi.

Eipä tuo minun nykyinen kohta 16-vuotias Volvo V40 ole mikään ongelma, vaikkei sitä ole suojattu vuosien varrella. Pohja on hyvässä kunnossa ja siihen laitan keväällä kotelosuojan, niin pysyy jatkossakin. Ulkoista ruostetta on takakaarissa, mutta se pysyy kurissa pienellä huolenpidolla.

Ruosteenesto on pelkästään hyvä asia, mutta kalliin tuhannen euron suojauksen teettäminen autoon, jolla ei aio ajaa paaliin asti ei ole kovin viisasta, siis jos sille rahalle olisi muutakin käyttöä. Jos on pinkka kunnossa, niin siitä vaan ! Jos taas ostat hyvin säilyneen iäkkäämmän auton, jonka aiot itsekin pitää kauan, niin suojaus kannattaa. Tosin minä olen vahvasti sitä mieltä, että vaatimattomampikin käsittely riittää, kuten yllä olen kuvannut. Kunhan unohtaa "massauksen". Itse en ainakaan innostu käytetyissä noista, joissa massausta mainostetaan, siellä saattaa olla alla ihan mitä vaan. Kriittisiin, eniten kulutukselle alttiisiin paikkoihin kiveniskusuojaa tms., voi laittaa höysteeksi, mutta isoille pohjapinnoille ei.

Toista mieltä saa vapaasti olla, minä olen oman touhuamisen ja kokemusteni perusteella tätä mieltä.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
APS
"Turbo"
Viestit: 277
Liittynyt: Ma Heinä 27, 2015 12:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja APS »

Pitänee selvittää, että mistä saisi kevyemmän kotelosuoja-aineella tehdyn suojauksen täällä PK-seudulla. Tämän mieluusti teettäisin ammattilaisella, kun Fordikin lupaa viiden vuoden takuuta autolle.

Kotelosuojaa olen parin vuoden välein ruiskutellut vanhan kolkin pohjaan.
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
I-Vaari
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 14:34

Re: Ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja I-Vaari »

Ainostaan 1 ns ammatilainen on suostunut käsittelemaan SAAB in meikäläisen ehtojen mukaisesti. Eli auto on pohjapesun jälkeen kuumalla vedellä kuivunut hallissa 1 viikkon verraan. Sen jälkeen pohjan harjaus ja ruosten käsittely/passivoini jonkinlaisella Loctite tuotella missä tarvis. Sitten Hammerite maali siveltimella käsiteltyn aluen päälle ja alustamassa. Sen jälkeen kotelomassalla koko pohjan ja onteloiden käsitely. Ovien reunan ei porattu reikiä vaan ovien lasit alas ja n 1 m pitkällä pillillä lasin ja tiivisten välisestä raosta kotelomassa myös ovien alareunan sisäpuolelle.

Homman suostui tekemään pienen naapurikansan rantakaupunkin Pärnun pieni korjamo missä ei viellä aikomusta työporukalla kusetaa asiakasta.

Mutta ehkä pääkaupunkiseudun SAABistien porukaan yhteisellä voimalla on mahdolisuus vuokrata SAABien huolttoa varteen sopivat tilat. Missä semmöinen Teeseeitse tyylinen meininki ja pienemat hommat onnistuvat niillä , kenellä peukalo ei ole keskellä kämmentä. :)
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5629
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja tturku »

Hyvinkäällä Herraselta hyviä kokemuksia inhimilliseen hintaan. Teetätin NG9-5:een pyöräkoteiloiden ja pohjan hiekkapuhalluksen, maalauksen ja ruostesuojauksen finnikorin tavaroilla. Työvaiheet dokumentoitiin valokuvin ja Finnikor käsittelystä tuli myös omat lappuset. Jäljessä ei mitään moittimista. Erittäin positiivinen kokemus ainakin täältä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja patu »

Mä tein näin suojauksien osalta.. Ostin 93sedanin 2.5vuotiaana ja ajettuna n.30tkm. Kävin samalla kertaa liikkeestä lähdettyäni sopimassa käsittelystä. Sain näin pahimman tuskan ja pelon "ruostumisesta pois. Eli käsitteli pohjan, helmat ja lokasuojat jne. Nooo sitten kävi niin, että jouduin luopua omasta 12vuotta palvelleesta 9000sesta ja isän og93sesta. Ja tilalle tuli 150tkm ajettu 93farkku. Tätä yksilöä ei oltu ikinä suojattu tai mitään ja aloin tutkimaan mitä kaikkea 8vuotias 93nen ilman suojausta näyttää. No homma lähti käsistä ja kävin koko auton osa osalta, sekä irtoavine pelti ja muoviosineen läpi. :D Lähti ovipahvit ja takaoven peltisaumat, puskurit ja lokarit 8)
No kun toissa kesänä oli sopivasti omat häät ja toinen kolmosista piti laittaa hääautoksi niin tein saman myös tälle autolle myllytyksineen. Eli kaikki mikä irtosi sai käsittelyn. Eli auto sai näin uusintakäsittelyn. Pohja oli ihan jees liikkeen jäljiltä, mutta osa kotelosuojista oli kuivunut kasaan muutamassa vuodessa ainakin ovien sisältä. C pilarin sisällä/ lokasuojien ns. sisäpuolella oli aika heikosti tai ei ollenkaan suoja-ainetta. (Mutta nyt on.. valuu vieläkin kuumana kesäpäivänä :D ) Näin sain ainakin mönjät jokaiseen koloon ja paikkaan ja kestää vuosia eteenpäin. Toinen Saabeista taitaa jäädä itselle moneksi vuodeksi tai lopulta sitten harrasteautoksi, joten tein itse ja tiedän mitä tein. Molemmathan ovat nyt arkikäytössä, mutta farkku enempi perheen rymyämiseen ja ns.työkäyttöön tarkoitettu. Ja silti ne ruostuu.. :D
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Vastaa Viestiin