Loppuunajettu patteriauto eli taas yksi Outlander phev

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Loppuunajettu patteriauto eli taas yksi Outlander phev

Viesti Kirjoittaja Haza »

Kerran tätä suorastaan toivottiin..

Erinäisten lataushybridi ja täyssähköautoista haaveilujen ja neljän koeajon (D6, 2x outlander ja e-golf) jälkeen lopputulos oli että rouvalle alettiin katsella kaikessa rauhassa Mitsua.
viewtopic.php?p=1237581#p1237581 tuolta löytyy tarinaa sekavista ajatuksista jotka tähän tilanteeseen ihmisen ajoi.

Miksi sitten tuollainen lataushybridimaasturien corolla? No päällimmäisenä siksi kun vaimo halusi maasturin, persaukisten budjetilla tuo on ainoa vaihtoehto eikä puutteet penkissä ja muussa ergonomiassa, ajo-ominaisuudet ja tehon puute ilmeisesti haitanneet. Kun paljon huonomminkin voisi valita niin eipä tuossa viitsinyt alkaa muutakaan vaihtoehtoa lobbaamaan. Kun aikaisemmin on ollut mm 95 tjsp corolla, Ng900 2,3i, 9-5 Aero -00, kia carens -07, vw touran -05 ja chevrolet captiva -07 niin em ominaisuuksista on yleensä ollut useampikin retuperällä, corollassa ihan kaikki ja pahasti (lisäksi se corolla oli aina rikki)
Outlanderin voimalinjahan on hieno, ei se oikeastaan kaipaisi kuin kaiken tuplaamista (akuston kapasiteetti ja tehot)

Tammikuun lopussa tuli sitten vastaan niin halpa yksilö että hollannista tuomallakaan ei olisi oikein mitään säästänyt, eikä tarvinnut vaivautua kuin Raisioon asti kaupoille. Hinta oli selvästi alle 15k€ ja kaksilla pyörillä. Vuosimalli -14, 242tkm mittarissa. Mitään lisävarusteita ei tunnu olevan, ellei sitten xenonvalot ole sellainen. Phev tietysti on vakiona mm. automaatti-ilmastointi ja cruise. Lisäksi löytyy mitsun hidas ja muutenkin kauniistikin sanottuna paska mmcs johon mm. puhelimen BT parittelu onnistui vain puheohjauksen kautta. Äänenlaatu on kuitenkin ihan käyttökelpoinen, paremmin soi kuin yksikään mulla ollut 9-5 tehtaan jäljiltä.

Konepellin kiveniskemistä näkee että on ollut jo jonkin aikaa Suomessa ja pohjastakin olisi hyvä putsailla alkavat ja suojata kunnolla.
Kaikki tuntuu toimivan kuten kuuluu ja ajo-ominaisuudetkin sai kohdalleen vaihtamalla 16" nastapyörät 18" kitkoihin ja pyöränkulmien säädöllä.
Akuston kunto tuntui olevan kelvollinen, talvikeleissä tietysti vaikea testata ajamalla, mutta 30km pääsi ilman lämmitystä ajaen nollakelissä ja siitä suurin osa reilu 80 vauhtia niin ei se ainakaan ihan toivoton ole.

Suunnitelmissa tällä hetkellä on ainakin seuraavia:
Myydään mukana tulleet uudenveroiset 16" nastapyörät vanteineen ja ensi talveksi laitetaan 17" mitsun oe vanteille uudet kitkat (vanteet siis sattumoisin löytyy jo). Kesävanteiksi sitten phevin 18" vakiovanteet jotka saa olla nyt tämän "talven" kun niissä tuli hyvät nokian kitkat mukana ajetaan ne siis pois ja laitetaan sitten uutta kesärengasta.

Ensi syksyn pimeille lisävalo, ei ne varsinaisesti huonot ole, mutta pitkille kaipaisi lisää valoa.

Ensi talveksi moottori ja sisälämppäri kun niitä varusteita ei tosiaan ole, eli se sähkölämmitin puuttuu. Toisaalta retrofit vaihtoehtoa voisi selvittää myös.

Akuston kanssa katsellaan mitä watchdog sanoo kunhan joskus saan käsiini yhteensopivan obd-palikan (tilattu jo, tulee joskus)
Pitemmälle aikavälille yksi mahdollisuus on sitten akuston virittäminen, eli suuremman kapasiteetin kennojen vaihtaminen. Siihen ei kuitenkaan ihan helposti lähdetä eikä ole lähiaikoina suunnitelmissa ellei sitten akusto tee harakiria.

Noin yleisellä tasolla haaveena tämän kanssa on ettei tarvitsisi paljon muuta kuin huoltaa ja ajaa. Ajoahan tulee, jos vaimo jatkaa entiseen tahtiin niin 30-35tkm vuodessa on odotettavissa. Kun ajatus oli pitää pitkään, eli 5v vois mennä helposti ja kauemminkin niin asetetaan nyt tavoitteeksi vaikka 400tkm saavuttaminen. Tuo nyt sinänsä olisi ihan normipäivä tässä taloudessa, yli 400tkm ajettuja on ollut monta ja löytyy edelleenkin.
Tarkkaa kulutusseurantaa, kwh laskemista tms ei kannata odottaa, minä en jaksa ja vaimoa ei kiinnosta. Rouvan polttoainekulujen seuranta tarkoittaa ST1 kuukausittaisen laskun loppusumman vilkaisua maksaessa..

Loppuun vielä kuva ettei tarvi kysellä, katsotaan jos jaksaa jossain välissä pestä ja ehtisi valoisaan aikaan kuvaamaan, toisaalta eipä tuossa mitään nähtävää ole..

Kuva
Viimeksi muokannut Haza, To Helmi 06, 2020 08:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1655 9000 Aero, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo
"it is slightly turbocharged"

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5685
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Loppuunajettu patteriauto eli taas yksi Outlander phev

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Toivottavasti jaksat jotain raportoida, auton mittaritkin taitaa pitää riittävän hyvin paikkaansa et jos niitä välil ees vilaisee.

Kuva näky hetken ja sen perusteella vaikutti vielä kohtuu siistiltä.

Nyt on sentään vähä pakkastaki et kuulee kyl et pitääkö
Retrofittii lämppärille ottaa vahvasti harkintaan :mrgreen:

V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 7729
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Loppuunajettu patteriauto eli taas yksi Outlander phev

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Hyvä saada vähän faktaa tommosesta enämpi ajetusta patteripäristimestä. Kuva tosiaan ei ainakaan nyt näy, mutta uskotaan, että näyttää Mitsubishi PHEV:ltä! :D
-Ville
-Skeida Octavia Combi 1,6TDI DSG Style -16
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajossa.
-Vara-auto Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84

Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Loppuunajettu patteriauto eli taas yksi Outlander phev

Viesti Kirjoittaja Haza »

Google kuvat :facepalm_man:
nyt ehkä taas hetken näkyy.. jos ei näy niin ei siinä paljon menetä, musta -14 outlander phev se on :lol:

Tässä nyt alkuun tietysti vähän ihmetellään ja katsellaan. Kyllähän sinne lämmintä tulee, se vaan kostautuu kulutuksessa kun polttomoottori kotoa lähtiessä käy pitkän aikaa vaikka akku on täysi.

Laturia tuossa mietin että voisi järjestää kotiin puolikiinteän systeemin eli ruuvailla autotallin ulkoseinään kiinni "matkalaturin" ja ottaa voimavirtapistorasiasta sähkön kun nää 40v vanhat sukot ei ehkä tykkää tuosta latailusta kovasti
#1655 9000 Aero, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo
"it is slightly turbocharged"

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2105
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Loppuunajettu patteriauto eli taas yksi Outlander phev

Viesti Kirjoittaja Cona »

Onnea uudelle hankinnalle! 8)

Tää on kyllä itselle mielenkiintoinen ketju, on hyvä että myös nettiauton ns. hinnat alkaen päästä tulee myös "kestotestiä".

Olikos näissä 14-15 mallisissa osassa jotain väsähtämistä akustoissa? Ja akkuun ei yksittäisiä kennoja saa vaihdettua?
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00

AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10091
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Loppuunajettu patteriauto eli taas yksi Outlander phev

Viesti Kirjoittaja AZP »

Haza kirjoitti:
Ke Helmi 05, 2020 21:04
Akuston kunto tuntui olevan kelvollinen, talvikeleissä tietysti vaikea testata ajamalla, mutta 30km pääsi ilman lämmitystä ajaen nollakelissä ja siitä suurin osa reilu 80 vauhtia niin ei se ainakaan ihan toivoton ole.
Onnea Mitsulle ja vaimollekin! Tuo akun riittävyys 80 km/h vauhdissa kuulostaa itse asiassa tosi hyvälle tuolla mittarilukemalla. Ei varmaan omallani puolet vähemmän ajetulla montaa kilsaa pidemmälle maantievauhdilla pääse, ja akussa kapasiteettia tallella yli 85 % kuitenkin.

Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Loppuunajettu patteriauto eli taas yksi Outlander phev

Viesti Kirjoittaja Haza »

Viikon ehti olla ja ongelmat alkoi.
Oikea takajarru oli rouvalla laahannut aamulla joten vähän puolen päivän jälkeen työpaikan pihaan ilmestyi mitsu ja (yksi) saab katosi.
Neljän jälkeen kun sain laitoksen nosturille ja ihmettelin jarruja niin ei löydy mitään vikaa. Oikea puoli kyllä näytti siltä että on käynyt lämpimänä, mutta siellä kaikki tuntuu toimivan, mikään paikka ei ollut jumissa tai mitään muutakaan ihmeellistä. Liekö sitten jäätynyt kun tässä juuri tuli pakkasta sen jälkeen kun on 4kk ollut +5 ja satanut.
#1655 9000 Aero, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo
"it is slightly turbocharged"

AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10091
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Loppuunajettu patteriauto eli taas yksi Outlander phev

Viesti Kirjoittaja AZP »

Onkohan autoon tehty takajarrusatulakampanjan mukaiset toimet? Takajarrusatuloiden jumiminen on tyyppivika, ja ainakin osa autoista on kutsuttu satuloiden vaihtoon maahantuojan toimesta. Myös käytettynä tuotuja siis kutsuttu. Kannattanee kysyä marmorilta asiasta.

Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Loppuunajettu patteriauto eli taas yksi Outlander phev

Viesti Kirjoittaja Haza »

Pitäis olla kaikki tehty, kyselin sitä jo ennenkuin olin koko autoa edes nähnyt..
Lisäksi olen käsittänyt että satulan vika olisi käsijarrumekanismissa eikä käsijarrua ole nyt pariin päivään käytetty
#1655 9000 Aero, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo
"it is slightly turbocharged"

jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Loppuunajettu patteriauto eli taas yksi Outlander phev

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Google Photos kuvalinkitykset kannattaa tehdä https://get.google.com/albumarchive osoitteen kautta niin eivät happane. :)

Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Loppuunajettu patteriauto eli taas yksi Outlander phev

Viesti Kirjoittaja Haza »

Jarrujen laahaaminen lienee ollut joku jäätymisongelma, katsoin tosiaan silloin samana iltapäivänä ne läpi kun aamulla oli laahannut mutta mitään vikaa en löytänyt. Tuon jälkeenkään ei ole vaiva toistunut tai ainakaan ei nainen ole sitten huomannut..

Kulutuslukemia ei ole tarkemmin joutanut kaivelemaan, mutta muistelisin että jotain 7 tienoilla on näyttänyt kun muutaman kerran olen pikaisesti vilkaissut ja sähköajon osuus ollut jossain 30% tienoilla.

Tulevaisuuden suunnitelmissa kesälle myös pohjan pesu, ruosteiden poisto, maalaus ja ruostesuojaus siellä kun näyttää tältä:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Toivottavasti tällä kertaa pysyy kuvat näkyvillä, ainakin yritin tuon albumarchiven kautta :wink:
#1655 9000 Aero, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo
"it is slightly turbocharged"

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5685
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Loppuunajettu patteriauto eli taas yksi Outlander phev

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Nyt ainaki kuvat näkyy.
Jotain pientä tosiaa kaipaa, ruosteiset kohdat on sentään pikasesti katottuna avoimia.

AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10091
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Loppuunajettu patteriauto eli taas yksi Outlander phev

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kun on melkein viis vuotta kirjotellut ketjua jonka otsikko alkaa "Loppuunajettu..." ja korvannut tämän uudella ketjulla, jonka nimessä on "Outlander PHEV", niin on muuten hieman vaikea tottua siihen, että ketju, jonka otsikko alkaa "Loppuunajettu..." ja jossa otsikossa mainitaan myös "Outlander phev", ei kerrokaan omasta kulkineesta :mrgreen:

Ihan vaan varoituksen sana Hazalle ja lukijoille, että jos joskus sekoilen tässä ketjussa omia juttujani, niin on ehkä mennyt päässä otsikot ja ketjut sekaisin :mrgreen:

Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Loppuunajettu patteriauto eli taas yksi Outlander phev

Viesti Kirjoittaja Haza »

Tänä vuonna on saanut hiihtolomalla pestä autoja kotipihassa.. Kuvaa en tietenkään muistanut ottaa ja mustan auton ihanuus tuli taas kuin märkä rätti naamalle, se ei pysy hetkeäkään puhtaan näköisenä

Tänään ajeltiin n 100km ja bensaa ilmeisesti paloi n 4 litraa. Olin itse ratissa ja mm. laitoin lämmityslaitteen pois päältä vähän ennen perille pääsyä pariin kertaan jne ja latailemaankin ehdittiin ihan reilusti. Kotipihassa oli 1km jäljellä sähköllä (vähän meni siis optimointi pieleen kun viimeinen 2km kannattaisi aina mennä sähköllä) ja kulutus näytti 3,9

Kuva

Pohjan hoitaminen tosiaan olisi nyt vielä järkevällä vaivalla tehtävissä kun ei ole pahaksi ehtinyt kuitenkaan.

Tuota mittarilukemaa kun katsoo niin tämähän on talouden vähiten ajettu auto, toki vuotuinen ajomäärä on ollut selvästi kovempi kuin muilla. Mikä nyt sitten kenellekin on loppuunajettu
#1655 9000 Aero, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo
"it is slightly turbocharged"

AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10091
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Loppuunajettu patteriauto eli taas yksi Outlander phev

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mun mielestä vähän enenaikaista kutsua autoa loppuunajetuksi ennen kuin mittarilukema alkaa kolmosella :mrgreen:

Tosin omassa Saabissakin oli vielä just js just kakkosella alkava luku kun aloin sitä loppuunajetuksi haukkua. Enkä saanut sitä edes viidessä vuodessa oikeasti loppuun ajettua :D

Vastaa Viestiin