Loppuunajettu patteriauto eli taas yksi Outlander phev

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Loppuunajettu patteriauto eli taas yksi Outlander phev

Viesti Kirjoittaja Haza »

Tänään tuli istuttua taas mitsun puikoissa n 52km lenkki, akku täynnä lähtiessä eikä ladattu välissä, 2,8l/100km sanoi ajotietokone bensankulutukseksi.

Pitkän aikavälin laskuri näytti 7,3l/100km, ei ole kyllä mitään hajua milloin se on nollattu ja rouva teki just viikon sisällä edestakaisen Oulun reissun. Nollasin nyt niin katsotaan vaikka parin viikon päästä miltä näyttää.
Täytyy myös huomioida että siinä missä minä yleensä yritän päästä mahdollisimman pieneen kulutukseen mitsulla ajellessa niin rouvan ajotapa on kauniisti sanottuna täysin päinvastainen. Ts vaikka tietää että työmatka on n 25km/suunta ilman latausmahdollisuutta töissä ja edestakaisella matkalla olisi aikalailla akullisen verran 60 tai alle rajoitus ja loput 80/100 niin nainen ajaa alkumatkan maantietä nilkka suorana niin että akku on tyhjä ennenkuin on edes menomatka hoidettu.
(taannoin totesin myös että mulla tonnari kuluttaa vähemmän työmatka-ajossa jossa ajan mm turku nimisen pikkukylän läpi kuin rouvalla maantiellä)
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Loppuunajettu patteriauto eli taas yksi Outlander phev

Viesti Kirjoittaja AZP »

Haza kirjoitti:
Ke Helmi 05, 2020 21:04
Ensi talveksi moottori ja sisälämppäri kun niitä varusteita ei tosiaan ole, eli se sähkölämmitin puuttuu. Toisaalta retrofit vaihtoehtoa voisi selvittää myös.
Onko tämä asia muuten edennyt? Ja onko autossa sähkövastus lämmittämässä sisääntulevaa ilmaa, mutta puuttuu ajastus- ja kaukokäynnistysmahdollisuus, vai puuttuvatko molemmat?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Loppuunajettu patteriauto eli taas yksi Outlander phev

Viesti Kirjoittaja Haza »

Ei ole edennyt, mutta on jo unohdettu koko asia kun mitsusta pyritään pääsemään eroon syksyn aikana.
Tilanne on se että kohta ei enää ladattaisi kotona ja muutenkin ajoprofiili menisi entistä huonommin pheville sopivaksi.
Mulle se sopisi kohtuullisesti työmatka-autoksi, mutta kiinnostus vaihtaa 9-5 outlanderiin on jossain nollan ja olemattoman välimaastossa..

En ole varmistanut, mutta niin innolla polttomoottori käynnistyy aina kun on vähänkin lämmitystarvetta että tuskin on vastuksia, eihän tässä ole muutenkaan mitään varusteita
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Loppuunajettu patteriauto eli taas yksi Outlander phev

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ok, kysyin tuota siksi kun Mitsufoorumilla pohditaan, että onko kaukokäynnistys- ja ajastusmahdollisuus aina mukana jos on sähkövastuskin, vai onko autoja joissa on sähkövastus mutta ei remote controlia eikä ajastusvalikkoa MMCS:ssä. Osalla ollut sellainen kuva että sähkövastus löytyy aina, mutta ohjekirjan mukaan se on kyllä lisävaruste. Varmaan skandinaaviautoissa aina mukana, mutta hollantilaisista en sitten enää tiedä.

Jos näin kesäaikaan laittaa vaikka 20 asteen lämpötilassa lämpötilapyyntiä jonnekin 25 asteeseen tai siitä yli, niin kyllä sen pitäisi pelkällä sähkövastuksella ilmaa lämmittää. A/C:n hiutaleen kun kytkee pois päältä ja katsoo MMCS:n Trip-näkymästä sähkönkulutusta, niin jos A/C:n mittarissa näkyy kulutusta, niin sehän on sitten se sähkövastus.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Loppuunajettu patteriauto eli taas yksi Outlander phev

Viesti Kirjoittaja Haza »

Täytyy kokeilla kun ehtii, tosin aika varma olen ettei sellaista löydy ja auto on luonnollisesti hollannista..
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Loppuunajettu patteriauto eli taas yksi Outlander phev

Viesti Kirjoittaja Haza »

Tämä tarina on nyt taputeltu, vajaa vuosi mentiin, kilometrejä kertyi n 40tkm/vuosi vauhdilla ja 37tkm tais tulla meidän aikana ajoa kun 279tkm oli mittarissa lopuksi. Kaksi kertaa tein huollon, viimeksi pari päivää ennen auton luovutusta seuraavalle. Seuraava sähköhimmeli on jo hankittu, sen merkki ja malli on varmaan helppo arvata..

Ennen myyntiä tuli myös kulutettua aika paljon aikaa siihen että sai mitsun myyntifiksattua, varsinkin ulkopuolelta sai kyllä aikaan varsin merkittävän eron kun meikkasin kiveniskemiä ja myllytin maalipinnan. Talvirenkaatkin meni sitten suunnitelman mukaan vaikka se sinänsä aika hukkaan heitettyä rahaa oli laittaa uusia merkkirenkaita myynnissä olevaan autoon, olipahan ainakin helpompi myydä jos ei muuta kun selvästi muita enemmän ajetun yksilön myyminen tuppaa olemaan muutenkin ihan tarpeeksi haastavaa. Loppuun vielä laitan viimeisiä kuvia mitä tästä tuli otettua, mm konepellistä vähän vertailua millaisen eron sai aikaan kun vähän hinkkaa.

Ajot jne ei sitten muuttunutkaan kuin tilapäisesti, mutta kun oli aloitettu niin vietiin myyntioperaatio maaliin asti ja tokihan tässä oli yksi isohko mielipaha se että polttoainekulut oli selvästi etukäteen haaveiltuja suuremmat.

Mitsu siis lähti viime torstaina, sitten heti seuraavana aamuna nettiauton hakuvahti ilmoitteli että tuli myyntiin omiin vähän epätavallisiin spekseihin sopiva auto ja lopulta tallin seinää koristava laturi oli vailla käyttöä vain kolme päivää..

Mitä tästä jäi käteen sen lisäksi että rahaa paloi pelkkään arvonalenemaan ja renkaisiin saman verran kuin allekirjoituksen cabbe maksoi viime kesänä (suomikilvissä)

Autona tuollainen on ihan käyttökelpoinen, erinäiset asiat ärsyttää saabiin tottunutta isostikin, mutta paljon mieluummin sillä ajaa kuin kolmen tonnin corollalla..

Miinuksia:
Penkit, käsittääkseni verhoilumateriaali ainoa optio ja se ei helpota muotoilua. Korkea ja pysty asento vähentää toki tuskaa jonkin verran ja huonompiakin on olemassa.
Liikkeellelähtö, sähköllä voisi lähteä terävästi liikkeelle, mutta se ei ole mahdollista tällaisella vaikka mitä tekee, polttomoottorin pakottaminen valmiiksi käyntiin ei sekään auta vaan kaasun pohjaan potkimisen jälkeen lähdetään hyvin pehmeästi ja hitaasti liikkeelle ja sitten aletaan kelata polttomoottorille kierroksia että saadaan tehoa ulos jne. Lopputulos on se että liikkeellelähdöt tuntuu tuskaiselta jos olisi kiire. Omituista kun sähköauton pitäisi nimenomaan lähteä paikaltaan hyvin.
Iso miinus on infotainment, sitä on vaikea liikaa haukkua, käytettävyys, kaikki ominaisuudet ei edes toimi, puhelimen liittäminen tuurista kiinni sattuuko toimimaan just sen oman puhelimen kanssa jne (meillä tais neljästä puhelimesta millä kokeiltiin kaikissa handsfree toimia, mutta musiikkia sai soiteltua vain yhdestä) Äänenlaatu sentään on hyvä.
Hybridivoimalinjan toimintalogiikka, kulutus akku tyhjänä olisi taatusti mahdollista saada selvästi pienemmäksi ihan vaan softalla, sen verran typerästi polttomoottoria automatiikka käyttää. Alkaa tietysti olla vuosikymmen sitten suunniteltu, mutta huono se on silti.
Valovalvonta puuttuu, oikeasti mitä helvettiä? Avaimeton kulku ja käynnistys jne löytyy, mutta auto ei osaa kertoa kun on valo pimeänä.
Cruise olisi ok jos se olisi 90-luvun autossa, alle 10v autossa ei pitäisi olla mahdollista että cruisen päälle laittamalla ja jalan kaasulta nostamalla auto antaa ensin vauhdin tippua 5km/h ja sitten kiihdyttelee hulluna melkein saman verran yli tavoitenopeuden. Vauhti ei myöskään tahdo pysyä tasaisena vaikka voimalinja tarjoaa lähes parhaat mahdolliset eväät pitää se juuri siinä mihin on asetettu. En sentään tästä karvalakkimallista löytänyt sellaista ominaisuutta että cruise kiihdyttäisi niin kovin että polttomoottori käynnistyy sen takia, mutta adaptiivinen ilmeisesti osaa sellaisenkin tempun..

+/-
Ajo-ominaisuudet ihan kelvolliset, maasturiksi sikäli keskimääräistä parempi kun akusto vetää painopistettä alaspäin niin ei tunnu siltä että kaatuu mutkissa :lol:
Tilaa on hyvin, tavaratilasta ei ole puolia uhrattu akustolle kuten esim D6 volvossa. Näkyvyyskin tietysti korkealta kohdallaan. Peruutuskamera on ok, kunhan ei ole märkää, se kun on samantien kurassa eikä näe mitään eli siitä on iloa ehkä 1/4 ajasta tässä maassa.
Valot on ehkä keskimääräistä paremmat, mutta ei niissä erityisesti hurraamista ole.
Väärällä ajoprofiililla alkaa ahistaa kun ei haluaisi polttomoottoria joutua käyttämään, mutta sähkö ei riitä. Tietysti tuo tavallaan kannustaa taloudellisempaan ajotapaan, mutta lopulta oikeastaan vaan harmittaa kun akusto on liian pieni omaan käyttöön nähden.

Oikeasti hyviäkin puolia on:
Perävaunun kanssa touhutessa kamera on kiva, kurakelilläkin kun käy pyyhkäisemässä puhtaaksi niin on helppo peruutella koukku juuri oikeaan kohtaan. Lisäksi voimalinjan toiminta on niin sulavaa liikkeellelähdöissä ja ryömiessä että varsinkin ahtaissa paikoissa kärryn sovittelu on silkkaa juhlaa oikeastaan mihin tahansa muuhun kuin momentinmuunninautomaattiin verrattuna. Eikä tarvi pelätä että robotti luistattelee kytkimen pilalle.
Voimalinjan perusidea on myös erinomainen tuollaiseen maasturiin jos vaan ajoprofiili sopii rajalliseen sähkörangeen, AZP lienee suorastaan malliesimerkki. Jos siis ajot on pääasiassa lyhyitä ja asuu omakotitalossa niin tuollainen voi olla hyvinkin järkevä valinta kun vero-ohjauskin kannustaa tällaiseen viherpesuun ja näyttää alle 15k€ hintaluokassa alkavan olla jo ihan valinnanvaraa näissä.
Ainakaan omalle kohdalle ei osunut oikeastaan kuin yksi vika, se takapyöränlaakeri jonka sai heti alkuun uusia. Päiväajovalo oli kiveniskemästä mennyt joten se nyt ei ole varsinaisesti auton syytä. Aikalailla huolettoman tylsää ajoa siis, mutta niin 6v vanhalla autolla saisi ollakin.
Avaimettoman toiminnan logiikka, ovet avataan ja lukitaan joko kauko-ohjaimella tai etuovien kahvoissa olevilla napeilla. Toimii hienosti eikä tarvitse miettiä onkohan ne ovet oikeasti menneet lukkoon itsekseen. Tunnistaa myös luotettavasti milloin avain on autossa sisällä ja milloin ei. Normaalisti avaimet on vaan taskussa ja oven napista ovet auki, sisällä vaan napista käyntiin ja menoksi.


Sitten niitä kuvia:

Konepellistä puolet myllytetty ensimmäisellä aineella, ero aika selvä heti alkuun
Kuva

Myyntikuvat, ei ollut maalipinta näin hyvässä kunnossa edes silloin kun itse ostin
Kuva

Kuva

Viimeinen kuva kun oli talvipyörät alla ja edes suunnilleen puhdas
Kuva
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2845
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Loppuunajettu patteriauto eli taas yksi Outlander phev

Viesti Kirjoittaja Cona »

Kiitos objektiivisesta raportista. Asia on juurikin noin, että ajoprofiili vaikuttaa ja sen pohjalta pitäisi aina miettiä omaa auton hankintaa.

Autolla ajetaan monenlaisia matkoja, jotkut lyhyitä, toiset pidempiä. Itseäni ihmetyttää monesti, kun vanhemmat vievät tuohon 300 metrin päähän lapsiaan autolla hoitoon ja ajavat ja sen jälkeen takaisin kotiin. Itsellä ei kävisi edes mielessä.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Loppuunajettu patteriauto eli taas yksi Outlander phev

Viesti Kirjoittaja AZP »

Omat kokemukset pääosin yhteneväisiä Hazan kanssa, eli kyllä me kai samanlaisia autoja ollaan ajettu :D

Paitsi siis että mulla todellinen kulutus on yllättänyt pienuudellaan. Kyllä mä tiesin ennen auton ostamista, että mun arkiajot sopii hyvin tuohon akun kapasiteettiin, kun on vielä latausmahdollisuus tarjolla töissä, kotona, mökillä jne. paikoissa joihin yleisimmin ajetaan. Mutta en mä oikein realistisesti uskaltanut edes toivoa, että toteutuva kulutus asettuisi pidemmällä aikavälillä litran ja puolentoista välille, ja lyhyemmällä aikavälillä käytännössä nollaan. Eli siis heinäkuun kesälomareissujen jälkeen mulla kulutus on ollut alle 0,27 litraa sadalle. Ja säkökilsoja olisi kertynyt enemmän ja kulutus olisi siis vielä vähemmän jos korona ei olisi pistänyt mua pääosin työskentelemään kotona. Ennen kun auton hankin, niin uskalsin ajatella että 3-4 litraa sadalle voisi mennä, toisaalta sähköä onkin sitten mennyt enemmän kuin arvioin.

Nykyisinhän mulla on ihan kännykkäsovelluksen loggaamaa dataa ja sitä myöten ymmärrys siitä minkäpituisia matkoja sitä keskimäärin ajelee, ennen tän auton ostoa sitä osasi vain pohtia, että en mä taida kauheasti 30 km pidempiä matkoja kerralla ajella. Tässä on varmaan monen polttomootoriautosta plugariin vaihtoa suunnittelevan kompastuskivi, eli kun ei ole koskaan seurannut päivittäistä ajomääräänsä ja sen vaihtelua, voi vain arvioida. Ja jos se arvio menee pieleen niin voi mennä sitten laskelmatkin, kun yrittää arvailla mihin plugarilla kykenee.

Autollakin toki oma roolinsa siinä arvioinnissa, koska esim. lämmityslaitteen toiminnan ja vaikutuksen kulutukseen näkee vasta kun auton tuntee. Samalla voi oppia myös jotain omasta lämmitystarpeestaan. Itsekin olin tottunut ajelemaan ilmastointi aina auto-asennossa ja 21 tai 22 asteen pyynnillä. Nyttemmin on oppinut että aina sen lämmityksen tai kylmennyksen ei tarvitse olla päällä, ja tällä voi olla iso vaikutus plugarin kulutukseen. Siitähän plugarikuskit kuulee aina naljailua, että palelevat autoissaan kun ei ole varaa lämmittää 50 000 euroan autoa, mutta itse olen asennoitunut kylmästöinnin ja lämmityksen käyttöön nykyisin siten, että silloin viilennetään kun on kuuma, silloin lämmitetään kun on kylmä ja silloin poistetaan huurretta ikkunoista kun ikkunat ovat huurussa. Ja siinä koska on kylmä ja kuuma on muuten aika isoja henkilö- ja tilannekohtaisia eroja.

Mulla on tuo adaptiivinen vakkari, ja sillä tosiaan saa polttokoneen käyntiin jos edessä oleva poistuu edestä ja vakkarin asetus on reimasti isompi kuin sen hetkinen vauhti. Samoin jos vakkarissa on taulussa 80 km/h, hyppäät jarrulla tai cancelia painamalla pois vakkarilta, vauhti putoaa viitenkymppiin ja painat RES, niin auto ei osaa kiihdyttää sivistyneesti takaisin kahdeksaankymppiin vaan saattaapi käynnistää polttimen. Muuten toi mun auton vakkari toimii kyllä paremmin kuin Hazan raportoima, eli viivettä tai vauhdin vajumista ei esiinny. Mutta voi olla eroja perus ja adaptiivisen välillä. Itse olen siis vakkariin ihan tyytyväinen, mutta noita kiihdytyksiä hoitaa mieluummin itse kuin automatiikalla, jos on sähköajo päällä.

Valovalvonnan lisäksi toinen ihmeellinen puutos tuon hintaluokan autossa on pissapojan nesteen merkkivalo. Sieltä säiliöstä löytyy mittatikku, siinä se. Saabistia ihmetyttää.

Sen lisäksi Haza joko on tottunut siihen, tehnyt asialle jotain tai heikkokuuloinen, kun ei valittanut siitä että tuo auto haluaa piipata joka ikisestä perkeleen asiasta paitsi siitä pissapojasta tai valojen hajoamisesta. Joka päivä PIIPIIIP koska ovi on auki, turvavyö ei ole kiinni, avain meni auton ulkopuolelle, sähköinen takaluukku aukeaa, sähköinen takaluukku menee kiinni, adaptiivinen vakkari havaitsee auton edessä, kaistavahti, peruutustutka yms. jne. jnpp. ja se PIIP on siis melko kovaääninen :D

Mua ei ole tuo rauhallinen liikkeellelähtö oikeastaan häirinnyt, ehkä se tuntuu vain mukavalta sen jälkeen kun ajeli viisi vuotta automaattivaihteisella dieselkolkilla, jossa turbo- ja vaihteistoviive yhdistettynä hyvään alavääntöön aiheutti sellaista tempomista, mitä olen viimeksi saanut aikaiseksi autokoulussa C-kortin opetusajossa kun koitti oppia käyttämään raskaan kaluston kytkintä. Töpselikärsän tekniikka varmaan mahdollistaisi sellaisen makean vääntönykäyksen ja reippaan lähtemisen kun kaasua antaa, mutta voihan olla että se on tietoisesti jätetty pois jotta voimansiirto ja alustan osat ei turhaan rasitu moisesta. Toi lähtee tosiaan paikaltaan kuin lehmä makuulta, mutta kun vauhtiin päästään, niin ohituskiihtyvyydessä ei ole valittamista, kun huomioi auton kokoluokan ja ekovihreän perusidean. Ei se siis mikään turbosaappi ole ohittaessa, mutta kyllä moni polttomoottorikatumaasturi jää myös jälkeen, toki isompikoneiset menee sukkelamminkin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Loppuunajettu patteriauto eli taas yksi Outlander phev

Viesti Kirjoittaja Haza »

Unohdit vaihtoehdon D: En muistanut kaikkea :lol:
Kuulossa ei ole kuulemma vikaa, tosin olen ilmeisen taitava olemaan kuuntelematta. Näin on mulle vanhemmat ja vaimo mm. "ystävällisesti" kertoneet.
Mutta takaisin mitsuun, ehkä mun käyttö on japanilaisten mielestä sellaista ettei ole tarvetta paljon muistutella koska en ole erityisen paljon saanut ääniä ylipäätään aikaan eikä ole isommin häirinneetkään ja luonnollisesti myös nuo varusteet puuttuu. Paitsi se plong joka kuului työmatkalla aamulla aina caribian kohdalla ja kotimatkalla aninkaisten sillan alla, joka ikinen kerta ja pelkkä ääni yhden kerran, enkä keksi mitään syytä sille. Akuston varaus on ihan eri, ajomatka lähdön jälkeen selvästi eri eikä aamulla väliä onko koukannut ensin päiväkotiin vai ei, eikä myöskään voi olla mikään lämpötilaan liittyvä.

Lasinpesurin tyhjenemisen huomaa tosiaan vasta sitten kun se ei enää toimi, se on yhtä raivostuttava puute kuin valovalvonta, en vaan muistanut sitäkään..

Kulkupuoli on tosiaan siedettävä kun pääsee vauhtiin, varsinkin vastaaviin laitteisiin verrattuna.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Loppuunajettu patteriauto eli taas yksi Outlander phev

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jos sulla oli autossa navi ja se ääni oli sellainen muita piippauksia matalampi ja hiljaisempi rauhallinen "blomm", niin veikkaisin että se oli navin tiukan mutkan varoitus. Sinänsä tosin olisi ihmeellistä, että jos ajoit Helsingintietä Karibian kohdalla kun ääni kuului, niin ajan siitä itsekin erittäin usein eikä koskaan ole navi varoittanut tiukasta mutkasta. Samoin Aninkaistensillan alla en ole tuota ääntä kuullut, sen sijaan Aninkaisten sillan päällä kohti keskustaa ajaessa kuuluu aina "blomm" ja jos ruudussa on kartta päällä, niin yläkulmaan ilmestyy mutkan merkki vasemmalle.

Kyllä, vasemmalle, vaikka siis tuohon suuntaan ajaessa voi ajaa vain suoraan tai kääntyä oikealle. Tätä ihmetellessäni totesin, että Sukisuki-san on navia koodatessa ilmeisesti unohtanut, että Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne. Navi nimittäin ohjaisi ajamaan keskikorokkeen yli vasemmalle vastaantulijoiden rampille vastapalloon :lol:

Toi ominaisuus kyllä kruunaa tuon tietoviihdejärjestelmän huipukkuuden :mrgreen:

Mutta voihan se olla että sulla on ollut eri navin ohjelmisto, jossa on sitten varoitukset eri mutkista. Karibian jälkeen kaupunkiin päin ajaessahan tulee tiukahko vasen rautatiealikulkuun, vastaavasti Aninkaisten sillan alta kohti Helsinkiä ajaessa tulee tiukka oikea siinä ennen Euromasteria.

Piippauksia tosiaan vähentää tehokkaasti jos ei ole sähköistä takaluukkua, kaistavahtia eikä adaptiivista vakkaria. Lisäksi jos ei ole juurikaan tarve käydä auton ulkopuolella sen ollessa READY-moodissa (eli "käynnissä"), tai ottaa tavaksi jättää avaimen tällöin autoon eikä omaan taskuun, niin ollaan jo aika minimipiippauksissa. Mulla siis yksi perinteinen piippaus on se kun olen ajamassa autoa talliin tai olen ajanut sen juuri sieltä ulos, ja nousen autosta avaamaan/sulkemaan tallin oven, ja avain on taskussa. PIIP PIIP vaan että nyt se avain poistui vaikka auto on käynnissä.

Hienoimman kombon saa aikaan kun poistuu autosta sen ollessa READY-moodissa ja menee avaamaan takaluukkua jättäen kuskin oven auki. Silloin piippaa sisällä avainhälytys ja/tai ovi auki -hälytys ja takaluukun avaamisen varoitusääni auton ulkopuolella. Siinä jää vieressä piippaava Penarin varashälytin jo kakkoseksi huomioarvossa :mrgreen:

Ja kun pääsee autoon sisään jatkaakseen matkaa ja luulee saaneensa pimputukset loppumaan alkaa pimputtaa turvavyöhälytys :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Loppuunajettu patteriauto eli taas yksi Outlander phev

Viesti Kirjoittaja Haza »

On navi ja oli juurikin matalampi ääni! Ja tuo selittäisi hienosti, mutta pitää olla nimenomaan väärään suuntaan ajaessa eli ihan just tasan nurinpäin tulee varoitukset :facepalm_man:
On kyllä hieno esimerkki miten toivoton tuo infotainment oikeasti on..
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Loppuunajettu patteriauto eli taas yksi Outlander phev

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

AZP kirjoitti:
Ke Joulu 23, 2020 19:21
Piippauksia tosiaan vähentää tehokkaasti jos ei ole sähköistä takaluukkua, kaistavahtia eikä adaptiivista vakkaria. Lisäksi jos ei ole juurikaan tarve käydä auton ulkopuolella sen ollessa READY-moodissa (eli "käynnissä"), tai ottaa tavaksi jättää avaimen tällöin autoon eikä omaan taskuun, niin ollaan jo aika minimipiippauksissa. Mulla siis yksi perinteinen piippaus on se kun olen ajamassa autoa talliin tai olen ajanut sen juuri sieltä ulos, ja nousen autosta avaamaan/sulkemaan tallin oven, ja avain on taskussa. PIIP PIIP vaan että nyt se avain poistui vaikka auto on käynnissä.

Hienoimman kombon saa aikaan kun poistuu autosta sen ollessa READY-moodissa ja menee avaamaan takaluukkua jättäen kuskin oven auki. Silloin piippaa sisällä avainhälytys ja/tai ovi auki -hälytys ja takaluukun avaamisen varoitusääni auton ulkopuolella. Siinä jää vieressä piippaava Penarin varashälytin jo kakkoseksi huomioarvossa :mrgreen:

Ja kun pääsee autoon sisään jatkaakseen matkaa ja luulee saaneensa pimputukset loppumaan alkaa pimputtaa turvavyöhälytys :D
Toihan on jo pahempi kuin K Astra. Mutta IS:n koeajamasta töpseli-Leonista kirjotettiin näin:
Eniten ajossa jäi lopulta ärsyttämään sähköajotilaan liitetty muovisen keinotekoinen koriseva kaiutinääni, jota ei Seatin teknisen tuenkaan mukaan saa valitettavasti mitenkään pois päältä.
Tuon kanssa ei voi kuin pohtia, et montako muumia mahtoi olla laaksossa tuon himmelin toimeenpanijalla...
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Loppuunajettu patteriauto eli taas yksi Outlander phev

Viesti Kirjoittaja Haza »

Eikös uusissa liene pakollinen keinotekoinen ääni sähköllä ajettaessa, kiitos siitäkin EU..
Jo MY14 outlanderissa se on ja käynnistysrutiinihan menee: jalka jarrulle, paina power, paina typerä melugeneraattori pois ja laita D (tai R) päälle.
Viimeksi muokannut Haza, To Joulu 24, 2020 15:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Loppuunajettu patteriauto eli taas yksi Outlander phev

Viesti Kirjoittaja AZP »

Meinaaks toi Seatin ääni sitä hitaissa vauhdeissa ulkona kuuluvaa lakisääteistä varoitusääntä jalankulkijoille? Mitsussa se on sellanen avaruusalusmainen surina jonka kuulee hyvin kun ajaa ikkuna auki parkkihallissa. Se on ihan hauska ääni, kun auto kuulostaa ihan USS Enterpriselta ja itse voi kuvitella olevansa kapteeni Picard :mrgreen:

Mitsussa sen tosiaan saa napista pois, en tiedä saako uudemmista, kun on kerran pakollinen nykyisin. Mut äänen laatuun ja miellyttävyyteen valmistaja voi varmasti vaikuttaa.

Ja korjaus mun aikasempaan kirjoitukseen piippauskonsertista: kun avain poistuu autosta auton ollessa käynnissä, piippaus huutaa ulkona eikä sisällä. Sinänsä loogista, lisää huomioarvoa parkkiksella entisestään :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Loppuunajettu patteriauto eli taas yksi Outlander phev

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Jaa se on pakollinen. Mut eikai sisätiloihin? 2019 RAV4 ei ainakaan mun korvaan mitään meteliä pidä, tai sitten se peittyy tehokkaasti rengasmelun alle (joka on jäätävä pieneski vauhdis molemmilla rengassatseilla).

Ulos sähköllä ajaes kuuluu ääni, mut oon aina luullu sitä voimansiirtolinjan ulinaks :mrgreen: Ei siis mikään hermoja riistävä ääni, vaan sellanen mikä sähkömoottorista usein lähtee.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Vastaa Viestiin