Loppuunajettu patteriauto eli taas yksi Outlander phev

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1066
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Loppuunajettu patteriauto eli taas yksi Outlander phev

Viesti Kirjoittaja Haza »

Joo, onhan tuossa tietysti pari 9-5 Aeroa 300tkm tienoilla, useampi laitos jossa 4xx, mutta toki myös captiva joka 260 mittarissa on ihan eri kuntoinen kuin mitsu. Tämä enemmänkin vahvistaa näkemystäni että vuodet vaikuttaa paljon enemmän kuin matkamittarin lukema.
En kuitenkaan ala otsikkoa korjailemaan, homman jujuhan on se että tämä on patteriautoksi (ja varsinkin outlanderiksi) sieltä loppuunajetuimmasta päästä. D6 volvojahan on nytkin nettiautossa muutama jolla enemmän ajettu kuin tällä, parhaalla 372tkm (onneksi ei ole rahaa ostaa sitä)
#1655 9000 Aero, 9-5 Aero M00, M05 ja M06, 2x 9000turbo
"it is slightly turbocharged"

Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 5910
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Loppuunajettu patteriauto eli taas yksi Outlander phev

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Haza kirjoitti:
Ke Helmi 19, 2020 21:18
D6 volvojahan on nytkin nettiautossa muutama jolla enemmän ajettu kuin tällä, parhaalla 372tkm (onneksi ei ole rahaa ostaa sitä)
En ole 100% perehtynyt noihin hybrideihin, mutta eikös tuo Volvon D6 ole tavallaan harvinainen hybridi, koska on diesel?
Toyotat jne. hybridit ovat bensavehkeitä.

Duunikaverilla on hybridi Range Rover, joka kuluttaa bensaa noin 11 litraa satasella. Tiedä sitten minkälainen lukema tuo on tuon kokoiselle autolle, mutta ei sen sähköjärjestelmän säde ole kuin muutama kymmenen kilometriä.

Eli sinänsä paljon ajavalle tuo diesel-hybridi on kannattavampi vaihtoehto. Siksi niillä on varmasti ajettukin aika paljon.
#1438
NG9-5 2.0TTiD MY2011
NG9-3 1.9TiD Cabriolet MY2007

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9684
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Loppuunajettu patteriauto eli taas yksi Outlander phev

Viesti Kirjoittaja AZP »

Turbo Sensonic kirjoitti:
To Helmi 20, 2020 07:05
En ole 100% perehtynyt noihin hybrideihin, mutta eikös tuo Volvon D6 ole tavallaan harvinainen hybridi, koska on diesel?
Toyotat jne. hybridit ovat bensavehkeitä.

Duunikaverilla on hybridi Range Rover, joka kuluttaa bensaa noin 11 litraa satasella. Tiedä sitten minkälainen lukema tuo on tuon kokoiselle autolle, mutta ei sen sähköjärjestelmän säde ole kuin muutama kymmenen kilometriä.

Eli sinänsä paljon ajavalle tuo diesel-hybridi on kannattavampi vaihtoehto. Siksi niillä on varmasti ajettukin aika paljon.
Volvon ekan sukupolven V60 plugarit on tosiaan dieselhybridejä, nykyisen sukupolven mallit on bensahybridejä. Dieselvero rankaisee aika kovasti verrattuna bensahybridikuskiin, mutta se voi sitten säästyä helposti takaisin jos pidempää maantieajoa sähkörangen ulkopuolella tulee paljon.

Onko tuo kaverin Range Rover hybridi siis nykyisen sukupolven bensa-plug-in-hybridi? Siinä on sähkörange samaa luokkaa kuin Outlander PHEVissä, ja jos auto kuluttaa 11 litraa sadalla, niin sitä varmaankin ajetaan sähkörangen ulkopuolella aika paljon, tai sitten ei juurikaan latailla.

Lataushybridien toteutuneet kulutuslukemat kun on enemmän käyttäjästä ja hänen ajosykleistään ja lataamisestaan riippuvia kuin itse autosta riippuvaisia.

Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 5910
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Loppuunajettu patteriauto eli taas yksi Outlander phev

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

AZP kirjoitti:
To Helmi 20, 2020 09:14
Onko tuo kaverin Range Rover hybridi siis nykyisen sukupolven bensa-plug-in-hybridi? Siinä on sähkörange samaa luokkaa kuin Outlander PHEVissä, ja jos auto kuluttaa 11 litraa sadalla, niin sitä varmaankin ajetaan sähkörangen ulkopuolella aika paljon, tai sitten ei juurikaan latailla.

Lataushybridien toteutuneet kulutuslukemat kun on enemmän käyttäjästä ja hänen ajosykleistään ja lataamisestaan riippuvia kuin itse autosta riippuvaisia.
Joo, bensa-plugari on. Range sähköllä on kuulemma melko pieni. En ole hirveästi selvittänyt asiaa enempää, kun kyseinen auto ei erikoisemmin kiinnosta :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD MY2011
NG9-3 1.9TiD Cabriolet MY2007

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9684
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Loppuunajettu patteriauto eli taas yksi Outlander phev

Viesti Kirjoittaja AZP »

Eihän millään töpselihybridillä ole range kuin muutama kymmenen kilsaa. Mersuissa kai alhaisimpia rangeja, kun käytännössä pääsee jotain 20-25 km. Hyvin harvalla pääsee tosielämässä yli 50 km sähköllä.

tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4910
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Loppuunajettu patteriauto eli taas yksi Outlander phev

Viesti Kirjoittaja tturku »

Ei oo nyt vollella tullut katsottua paljonko talvella pääsee pelkällä sähköllä mutta kesällä pääsi reilu 40km.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
NG9-5 2.0Tid M6 Vector MY10 (KA), NG9-3 1.9Tid M6 Vector Hirsch Cab MY06 (HA), Volvo V60 D6 MY14 (paremmalla puoliskolla)
Ex: NG900 2.0T Cab by Rinspeed, OG9-3 2.2Tid, OG9-3 Aero, OG9-5 3.0Tid, parit OG900 ja 96

Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1066
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Loppuunajettu patteriauto eli taas yksi Outlander phev

Viesti Kirjoittaja Haza »

Volvo kun lämmittelee työkonepolttoaineella niin voisi kuvitella ettei kylmä ilma vie kovin paljoa pois "sähkö" rangesta. Saattaa hyvinkin olla parempi kuin kovalla helteellä
#1655 9000 Aero, 9-5 Aero M00, M05 ja M06, 2x 9000turbo
"it is slightly turbocharged"

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9684
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Loppuunajettu patteriauto eli taas yksi Outlander phev

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tämän talven Etelä-Suomen "talvi"keleillä ei varmaan range jää paljoa kesästä, jos ei akkua tarvitse käyttää lämmittämiseen. Ainakin itse päässyt sinne 40 km kintaalle nyt talvella kun lämmitys offilla. En usko että kesällä pääsisin paljon pidemmälle mutta aika näyttää. Kesäkokemustahan mulla ei vielä ole kun auto tuli mulle 4 kk sitten.

Mutta kai se kunnon pakkaskeleissä alkaa litiumakku hyytymään ja range pienenemään. Tai jos autossa on akunlämmitin niinkuin paremmin varustelluissa uudemmissa Outlandereissa, niin se syö sitten sitä akkua.

Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1066
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Loppuunajettu patteriauto eli taas yksi Outlander phev

Viesti Kirjoittaja Haza »

Tänään katselin että mitsusta on toinen rekisterivalo pimeä, asialle oli vaikea tehdä mitään kun olin tuolloin koiraa kusettamassa ja katsoin kun vaimo lähti sillä töihin.. Täytyy laittaa kuntoon kun jaksaa ja muistaa.

Mielenkiintoisempi juttu lienee "latausasema" Hankin siis tällaisen (en tosin linkin puljusta ostanut) puolikiinteän pömpelin jota tänään pääsi sitten pikaisesti kokeilemaankin ja kyllä silläkin näytti elektroneja saavan liikkeelle.
Sillä auton mukana tulleella en oikein halunnut latailla kun oli vähän kärsinyt ja lisäksi suko pistorasia josta ladattiin on yli 40v vanha eikä siinä käsittääkseni ole oikein mitään suojausta sille jos suko alkaa kuumentua. Ei toiminnassa kyllä mitään vikaa ollut eikä näissä lämpötiloissa kuumentunutkaan huolestuttavan paljoa. Lataushan ei tuolla ole sen nopeampaa vaikka onkin kolmivaihe, en vaan nähnyt mitään järkeä yksivaiheista ostaa kun tuolla on sitten nopeampi latailla jos tulee esim se e-golf joskus ostettua.
#1655 9000 Aero, 9-5 Aero M00, M05 ja M06, 2x 9000turbo
"it is slightly turbocharged"

Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1066
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Loppuunajettu patteriauto eli taas yksi Outlander phev

Viesti Kirjoittaja Haza »

Alle viikko ja rekisterivalon polttimo vaihdettu, homma toki meni ihan perinteisesti: muistin tänään iltapäivällä kun olin mitsua pesemässä että se valo ei pala ja otin sen auki, totesin että 5w lasikanta on entinen. Ei muuta kun talliin kaivelemaan uutta timoa esiin, kaikenlaisia löytyy mutta luonnollisesti ei oikeaa. Lähin paikka josta saisi edes ylihintaan on melkein 10km yhteen suuntaan ja pihassa pari purkuraatoa. Käytetty polttimo saa kelvata :lol:

"pääsin" tänään ajelemaankin mitsulla, 4,8 näytti koko päivän ajoille, n. 90km, aamulla täydellä akulla liikkeelle ja päivällä ladattiin ehkä 3kWh, illalla kotipihassa 1km sähköä jäljellä. Tässä reilussa kuukaudessa on tullut n 3000km

Laturista pari kuvaa

Kuva


Kuva
#1655 9000 Aero, 9-5 Aero M00, M05 ja M06, 2x 9000turbo
"it is slightly turbocharged"

Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1066
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Loppuunajettu patteriauto eli taas yksi Outlander phev

Viesti Kirjoittaja Haza »

Nyt olis ensimmäinen varsinainen vika tullut vastaan ja korjattu:
Olin jo aikaisemmin kuunnellut että rengasmelun lisäksi olisi pyöränlaakerikin ääntelemässä joten tiistaina otin ja pyörittelin jokaisen nurkan, vasemmalla takana oli kunnon välys ja ääni.
On ollut sen verran kaikkea muuta mietittävää että en jaksanut alkaa vääntää liikkeen kanssa 65€ laakerista jonka vaihtoi tunnissa, kai siinä olis tuntipalkoille päässyt, mutta rouva ei halunnut ja omakin kiinnostus kiukutella siitä oli ihan nollassa niin nyt kävi näin.

Laakerin vaihto oli kyllä mukavan helppo homma, 6 pulttia ja 6 mutteria ml. pyöränmutterit, vaikeinta oli sokkona saada abs-anturi irti. Lisäksi toki tarvittiin vähän hellää taputtelua paineilmavasaralla.

Phev watchdog yhteensopiva obd kapulakin saapui viime viikolla, tilasin vihreän ja sain punaisen.. 71,3% sanoo että olisi akuston kunto. Ei ole tullut sen enempää tuolla leikittyä toistaiseksi.

Tänään muistin jopa perunalla kuvata kun mitsu oli taas tilapäisesti melkein puhdas

Kuva


Kuva
#1655 9000 Aero, 9-5 Aero M00, M05 ja M06, 2x 9000turbo
"it is slightly turbocharged"

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5417
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Loppuunajettu patteriauto eli taas yksi Outlander phev

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Sehän on ihan siistin näköne peli.

Melkein itekki helposti tulis vaihdettuu osa ite ku on se tylsää ootella jossain et osa vaihdetaan, saatikka et joutuu jättää auton ja hommaa kyydin.

HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Loppuunajettu patteriauto eli taas yksi Outlander phev

Viesti Kirjoittaja HEV »

Ihan sama kaikissa korjaus/rakennus/huoltohommissa: junailuun ja valvontaan käytetyssä ajassa olisi jo tehnyt koko homman (varauksella että löytyy tarvittavat työkalut).
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BP

Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1066
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Loppuunajettu patteriauto eli taas yksi Outlander phev

Viesti Kirjoittaja Haza »

tetammi kirjoitti:
Ma Maalis 23, 2020 09:25
Sehän on ihan siistin näköne peli.
Moni kakku kaukaa kaunis..

Kyljet oli ku santapaperia ois pessy ja kun alkaa kunnolla tutkimaan (tai pesee) niin se on täys naarmuja, kylkiin on paiskottu viereisen auton ovia, pari painaumaa kuskin ovessa, oikea etulokari väärän värinen jne
#1655 9000 Aero, 9-5 Aero M00, M05 ja M06, 2x 9000turbo
"it is slightly turbocharged"

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 1941
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Loppuunajettu patteriauto eli taas yksi Outlander phev

Viesti Kirjoittaja Cona »

No näyttää sille vähän myllyä?! Voiko oikeasti perusmustan sävyn jotenkin ryssiä vai onko kiillossa vaan eroa? Vai onko tässä joku metskuväri? :roll:

Ainakin Saabin perusmustan sävy on aina sama. Kiillon määrä vaan vaihtelee. Mullakin Cabbessa lienee noin 15 eri maalauskertaa, mutta tietämätön voisi väittää, ettei auto on alkuperäisessä maalissa.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00

Vastaa Viestiin