Volvo rajoittaa uusien autojensa huippunopeuden 180 km/h

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
aero
-
Viestit: 8673
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Volvo rajoittaa uusien autojensa huippunopeuden 180 km/h

Viesti Kirjoittaja aero »

Niin, 8 pykälää automaateissa on ollut jossain määrin arkipäivää jo 10 vuotta (ZF 8HP on jullkaistu 2008 ja jopa 9-vaihteinen M-B:n 9G-Tronic 2013), mutta ei niillä mennä sen kovempaa kuin vanhemmilla 6-pykäläisillä vaan tarkemmin ja taloudellisemmin, kun saadaan useammassa arkisessa nopeudessa moottori mahdollisimman raskaan kuorman kierroksille. Niissä(kin) siis tuppaa se isoin pykälä olemaan sisällä jossain siinä 90km/h nurkila mihin se on optimoitu kiitos päästötestispeksien.

Toki, perää pidentämällä saa kierroksia alaspäin samassa vauhdissa, mutta se kaipaa lähinnä ruutia ja käytöstä moottorin alakierroksille eikä oikein millään hyödy/riipu huippunopeudesta tai sen rajoittamisesta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Volvo rajoittaa uusien autojensa huippunopeuden 180 km/h

Viesti Kirjoittaja 3J »

Mun mielestä vaihteisiin ja välityksiin vaikuttaa eniten päästötestit. Esimerkkinä vaikkapa omassa Octaviassa on todella tiheät DSG välitykset, ja suurin 7. vaihde on jo 70 km/h sisällä ja 130 km/h vauhdissa pikkudiesel huutaa jo kuin eläin. Vertailun vuoksi uusissa Octavioissa on huomattavasti pidemmät välitykset, johtuen mitä ilmeisimmin siitä että WLTP testissä ajetaan kovemmilla nopeuksilla ja yli 130km/h nopeudellakin. Kovempien nopeuksien osuus myös kestää pitempään. Ilmeisesti lyhyistä vaihteista johtuen oman Octavian ilmoitettu WLTP kulutus on suurempi kuin minulla on pitkän ajan kulutus, NEDC kulutus taas niin pieni, että tasakaasullakun kuluttaa enemmän kuin ilmoitettu maantiekulutus. Eli selkeästi NEDC optimoitu, ja WLTP testissä ottaa todella pahastui turpaan. (Kun kävin talvella Mersun GLC plugaria kokeilemassa niin mietin jo että puuttuuko tästä yksi vaihde, mutta se menikin silmään vasta kun nopeutta oli yli satanen.)
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Vastaa Viestiin