Toisella foorumilla on viestiketju, johon raportoidaan autojen koeajoja. Kävin tosiaan tämän tänään tyyppaamassa ja kirjoitin sinnekin aiheesta raportin - koska liittyy läheisesti asiaan, kirjaan sen myös tähän:
Opel Insignia 1.6T A 2015
Päädyin hieman yllättäen koeajamaan Hämeenlinnassa myynnissä olevan Opelin (https://www.nettiauto.com/opel/insignia/11259681), kun Saab-foorumilla etäämpää oleva palstatoveri kyseli paikallista apua kyseisen auton tarkistamiseen.
Autohan oli takimmaisessa nurkassa liikkeen hallissa, mutta sitä pois kaivaessa vain yksi Citroën ilmoitti haluttomuudestaan käynnistyä ilman apuvirtaa eli helpolla saatiin ajoon. Vähissä oli Opelinkin sähkö käynyt, kun auto pyysi rullaamaan takaikkunat alas ja ylös ja kello näytti iltakymmentä . Vaan eipä anneta noiden häiritä, hyppy kuskinpaikalle, josta ajoasento löytyy helposti. Vyö kiinni, shifteri D:lle ja sähkökäppä pois päältä.
Jarrua nostaessa auto lähtee rauhallisesti valumaan liikkeelle. Ryömiminen on helppoa ja pehmeätä ja heti ensikättelyssä huomaa, ettei moottorin ja renkaiden välillä ole DSG vaan aito momentinmuunnin - nimenomaan sillai positiivsesti. Kylmällä koneella ja askilla vaihdot huomaa selvästi, muttei häiritsevästi, lämpimänä askin toiminta pehmenee paljon ja vaihdoista tulee lähes huomaamattomia. Laatikko on muutenkin selvästi tuttu, vanha kunnon 6-vaihteinen Aisin, jonka pahin vika on se, että se välillä unohtaa olevansa vaihdelaatikko, vaikka softa onkin selvästi parantunut muutamaa vuotta vanhemmista versioista. Maantienopeuksissa ohituskiihtyvyyskokeessa tulee ekana askin kickdown-tuumaustauko, jossa se muistelee tehtäväänsä yllättävän pitkään. Tämän varmaan oppii ennakoimaan käytännössä, mutta itse tykkäisin enempi nopeammasta reaktiosta.
Alusta toimii kutakuinkin niinkuin kehtaa odottaa, mukavuuspainotteisesti mutta tuntuvasti. Ei mikään rrrreissss mutta kaukana Citroën-leijailusta. Sillai ihan mukava ruisailla pienempää väylää rennolla kesähengellä, sopii kokonaisuuteen loistavasti. Auto on sillai realistisen hiljainen - ei äänetön, mutta ihan mukava. Pienet vihellykset hieman häiritsevät matkantaittoa ja parkissa vahvistuu ajossa tekemäni diagnoosit: etujarrulevyissä vislailee kevyt harjanne ja oikea takaovi viheltää ollessaan ehkä puolisen milliä liian asisällä alareunasta.
Kahden kahvimukin kokoinen turbomoottori on viritetty luonteeltaan mukavaksi työjuhdaksi. Vähän kuin diisseli, mutta kiertää ylemmäs vaikkei siellä mitään tapahdukaan. Moottoritielle liittyessä huomaa vähän kaipaavansa seuraavaa sataa heppaa tehoa, mutta pääsee sinne sekaan kun vaan ajoittaa sopivasti. Varmasti ihana jos koukussa roikkuu sallitut 1700kg, mutta silloin pitää toki ajaa muutenkin rauhallisesti.
Kaiken kaikkiaan pikaisen koeajon perusteella Insignificant on hyvä auto. Toimiva kokonaisuus, jonka osat sopivat yhteen mainiosti ja kantaa salamapallon logoa sopivalla ylpeydellä. Ei tämä kokonaisuus minua varten ole, mutta en yhtään ihmettele, miksi näitä ostetaan.
Ostaisin ehkä insignian (hämeenlinna apua)
Re: Ostaisin ehkä insignian (hämeenlinna apua)
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ostaisin ehkä insignian (hämeenlinna apua)
Kyllähän noita on kateltu, opc-line paketit on ollut se yksi kriteeri ostoon. juuri ostin junaliput huomis aamulle hämeenlinnaan, kun eräs täältä palstalta kävi auton toteamassa hyväksi.-Hese- kirjoitti: ↑Ke Kesä 10, 2020 14:43Oot varmaan katsonutkin jo mutta jos ei pidä olla OPC systeemejä niin mites tämä? Puolet vähemmän mittarissa ja hintahan on aina neuvottelukysymys. Torniosta/Oulusta toki hieman matkaa.Ab^] kirjoitti: ↑Ma Kesä 08, 2020 21:58Oisko joku hämeenlinnassa ja vailla tekemistä
https://m.nettiauto.com/opel/insignia/11259681 tämä inkkari kiinnostaisi, vaan on täältä oulusta aika paljon matkaa toteamaan vaihteet paukutteleva automaattilaatikko ja mahdollisesti ehtoo puolella oleva jakopää (joka näissä on kuitenkin vissiin hihnalla?) rahallisesti en voi vaivaa korvata, mutta pääsisit kokemaan kuinka hyvältä voi insignia tuntua
Paljastivat jo että ovat tuohon laatikkoon vaihtaneet ohjain laitteen ja öljyt huonojen vaihtojen takia. Mutta noista ilmeisesti menee venttiilipöydät jos ei öljyjä oo vaihdeltu niin vähän skeptinen olen että paukuttelee edelleen..
https://www.nettiauto.com/opel/insignia/11370516
Opel Insignia 1.6T sport sedan my15
Vaikka omaa saabia ei ole, niin rouvalla edelleen tonnari ajossa.
Vaikka omaa saabia ei ole, niin rouvalla edelleen tonnari ajossa.
Re: Ostaisin ehkä insignian (hämeenlinna apua)
Kiitos tosiaan vielä kun kävit koe ajamassa. Ja matkaseurasta myösaero kirjoitti: ↑Ke Kesä 10, 2020 15:14Toisella foorumilla on viestiketju, johon raportoidaan autojen koeajoja. Kävin tosiaan tämän tänään tyyppaamassa ja kirjoitin sinnekin aiheesta raportin - koska liittyy läheisesti asiaan, kirjaan sen myös tähän:
Opel Insignia 1.6T A 2015
Päädyin hieman yllättäen koeajamaan Hämeenlinnassa myynnissä olevan Opelin (https://www.nettiauto.com/opel/insignia/11259681), kun Saab-foorumilla etäämpää oleva palstatoveri kyseli paikallista apua kyseisen auton tarkistamiseen.
Autohan oli takimmaisessa nurkassa liikkeen hallissa, mutta sitä pois kaivaessa vain yksi Citroën ilmoitti haluttomuudestaan käynnistyä ilman apuvirtaa eli helpolla saatiin ajoon. Vähissä oli Opelinkin sähkö käynyt, kun auto pyysi rullaamaan takaikkunat alas ja ylös ja kello näytti iltakymmentä . Vaan eipä anneta noiden häiritä, hyppy kuskinpaikalle, josta ajoasento löytyy helposti. Vyö kiinni, shifteri D:lle ja sähkökäppä pois päältä.
Jarrua nostaessa auto lähtee rauhallisesti valumaan liikkeelle. Ryömiminen on helppoa ja pehmeätä ja heti ensikättelyssä huomaa, ettei moottorin ja renkaiden välillä ole DSG vaan aito momentinmuunnin - nimenomaan sillai positiivsesti. Kylmällä koneella ja askilla vaihdot huomaa selvästi, muttei häiritsevästi, lämpimänä askin toiminta pehmenee paljon ja vaihdoista tulee lähes huomaamattomia. Laatikko on muutenkin selvästi tuttu, vanha kunnon 6-vaihteinen Aisin, jonka pahin vika on se, että se välillä unohtaa olevansa vaihdelaatikko, vaikka softa onkin selvästi parantunut muutamaa vuotta vanhemmista versioista. Maantienopeuksissa ohituskiihtyvyyskokeessa tulee ekana askin kickdown-tuumaustauko, jossa se muistelee tehtäväänsä yllättävän pitkään. Tämän varmaan oppii ennakoimaan käytännössä, mutta itse tykkäisin enempi nopeammasta reaktiosta.
Alusta toimii kutakuinkin niinkuin kehtaa odottaa, mukavuuspainotteisesti mutta tuntuvasti. Ei mikään rrrreissss mutta kaukana Citroën-leijailusta. Sillai ihan mukava ruisailla pienempää väylää rennolla kesähengellä, sopii kokonaisuuteen loistavasti. Auto on sillai realistisen hiljainen - ei äänetön, mutta ihan mukava. Pienet vihellykset hieman häiritsevät matkantaittoa ja parkissa vahvistuu ajossa tekemäni diagnoosit: etujarrulevyissä vislailee kevyt harjanne ja oikea takaovi viheltää ollessaan ehkä puolisen milliä liian asisällä alareunasta.
Kahden kahvimukin kokoinen turbomoottori on viritetty luonteeltaan mukavaksi työjuhdaksi. Vähän kuin diisseli, mutta kiertää ylemmäs vaikkei siellä mitään tapahdukaan. Moottoritielle liittyessä huomaa vähän kaipaavansa seuraavaa sataa heppaa tehoa, mutta pääsee sinne sekaan kun vaan ajoittaa sopivasti. Varmasti ihana jos koukussa roikkuu sallitut 1700kg, mutta silloin pitää toki ajaa muutenkin rauhallisesti.
Kaiken kaikkiaan pikaisen koeajon perusteella Insignificant on hyvä auto. Toimiva kokonaisuus, jonka osat sopivat yhteen mainiosti ja kantaa salamapallon logoa sopivalla ylpeydellä. Ei tämä kokonaisuus minua varten ole, mutta en yhtään ihmettele, miksi näitä ostetaan.
Opel Insignia 1.6T sport sedan my15
Vaikka omaa saabia ei ole, niin rouvalla edelleen tonnari ajossa.
Vaikka omaa saabia ei ole, niin rouvalla edelleen tonnari ajossa.
Re: Ostaisin ehkä insignian (hämeenlinna apua)
On tää kyllä ihme foorumi, kun vääränmerkkisten koeajotkin hoituu toisten puolesta
Tähän meinasin kommentoida että juu, kunnes hoksasin etten ole koskaan omistanut Ooppelia mutta vaginaisia on tallissa kaksi tänäkin päivänä
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ostaisin ehkä insignian (hämeenlinna apua)
^No DSG-rempan hinnalla luulisi kuitenkin saavan ajokuntoisen Kübelwagenin.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Ostaisin ehkä insignian (hämeenlinna apua)
Ei ole Kuplakaan ilmainen ylläpidettävä, 2300 oiroa mennyt tämän kevään aikana koneremonttiin ja vaihteiston pikkukunnostuksiin. Samaa sukua nää kaikki VAG-romut siis on historian alkupäästä alkaen, tämäkään kone ei kestänyt kuin reilut 40 tkm ajelua 55 vuoden aikana
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ostaisin ehkä insignian (hämeenlinna apua)
Pääasiassahan näissä VAG vehkeissä manuaalivaihteiset ja diesel koneet kestää.
Sitä vastoin tuntuu olevan dieselin moottorin apulaitepuolella vikoja: jumittuvat turbot, egr venttiilit, egr jäähdyttimet. Sitten bensakoneisissa järjettömiä öljynkulutuksia (väljä kone).
Alustassa jatkuvasti kuluneita niveliä, jumittavat jarrut. Jos Saabissa on jonkin verran keskuslukitusvikoja niin näissä VAG laitteissa niitä vasta riittää.
Ja yksi varma merkki liikenteessä: Kun vastaan tulevassa autossa lepattaa moottorin pohjapanssari, niin se on lähes satavarmasti VAG .
Sitä vastoin tuntuu olevan dieselin moottorin apulaitepuolella vikoja: jumittuvat turbot, egr venttiilit, egr jäähdyttimet. Sitten bensakoneisissa järjettömiä öljynkulutuksia (väljä kone).
Alustassa jatkuvasti kuluneita niveliä, jumittavat jarrut. Jos Saabissa on jonkin verran keskuslukitusvikoja niin näissä VAG laitteissa niitä vasta riittää.
Ja yksi varma merkki liikenteessä: Kun vastaan tulevassa autossa lepattaa moottorin pohjapanssari, niin se on lähes satavarmasti VAG .
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Ostaisin ehkä insignian (hämeenlinna apua)
Eip mittään. Paras koeajohan on sellainen, jossa auto ei herätä koeajajalle suuria tunteita suuntaan tai toiseen - silloin on helppo olla objektiivinen.
Hyvä reissu oli, olin aamuneljältä kotipihassa
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla