Vanha suola janotti - olen takaisin!

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Avatar
jkuisma
Matalapaineturbo
Viestit: 155
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 12:59
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Vanha suola janotti - olen takaisin!

Viesti Kirjoittaja jkuisma »

Kiitos tervetulotoivotuksista kaikille! Tässä muutaman viikon omistushistorian aikana on tullut aika selväksi se, että varaosasaatavuuden rintamalla on tapahtunut toooosi paljon viimeisen 10 vuoden aikana. Ja ikävä kyllä heikennysten suuntaan menty. No tiesinhän mä sen. Mutta samaan aikaan harmi, että todella todella monta OG-900:n osaa ei vaan enää saa. Kun tosiaan yritän tehdä avosta "museokelpoisen" niin on aika haaste jäljittää uutta tai uudenveroista osaa.

Sain juuri taklattua ilmastointilaitteen: autossa on alkuperäinen ilmastointi, johon on viitisen vuotta sitten uusittu purkuosana vaihtokompura. Ja järjestelmä on tietysti alipaineinen (on siellä sentään vielä vähän kaasua sisällä). En meinannut lähteä tuon kanssa "puljaamaan": jos vaihtaa aina vaan mielestään risan osan niin vuodon jäljitys on kyllä loputon suo. Meinasin että uusin siihen kaiken mitä saa uutena. Ilmastoinnin kenno keulalle, paisuntaventtiili ja kuivain oli helppoja: niitä sai kaikkia uutena kohtuuhintaan. Letkut oli jo pykälää pahempi rasti: niitä saa kyllä, mutta hinnat oli suolaiset. Viimeisimpänä eilen tuli kompressorista lähtevä "monimuotoinen" erikoisletku. Sekin oli uustuotantoa "made in China" mutta sopivalta näyttää. Kompressori oli todella "paha rasti": tässä on Seiko-Seikin aika vanhan mallinen ja ysisataselle "omanlaisensa" tyyppi. Uutta ei tietysti saa mistään. Kunnostettuja (remanufactured) on melkein kymmenen valmistajan tuotenumeroilla. Niitä vaan ei saa mistään! Iso Saksalainen Autodoc myy ei-oota kaikille eikä lupaa että enää tulee. Sorruin tilaamaan todella kalliin kompuran (500€!) ensin Italiasta, sitten kahdelta kauppiaalta jenkeistä: kaikilta tuli perään pahoitteluviesti että ei saa enää, palauttivat rahat. Pientä epätoivoa tunsin, kunnes päädyin Kuopiolaisen varaosaliikkeen (auton.fi) verkkokauppaan hakiessani keskuslukituksen oviservoa. Niillähän penteleillä oli kompressori listoilla! Myyvät https://startax.net/ tukkurin varastoa ja niinhän siinä kävi, että 220 euron tehdaskunnostettu kompura tuli Lempäälästä vuorokaudessa kotiovelle! Ei tarttenut mennä merta edemmäs kalaan! Oli muuten vähäsen pölyinen laatikko ja sisällä ollut testiraportti oli vuodelta 2011... Jonkin aikaa varastoitu. Kai se on niin, ettei tämä vanha kama oikeasti vaan liiku ja siksi saatavuudet on mitä on. Se on sääli: monella saksalaismerkillä tuntuu olevan harrastajakanta niin laaja, että osia saa tosi hienosti uustuotantona. Oon tässä kyllä löytänyt jo parikin hyvää Saab-osakauppaa ulkomailta joita ei näyttäisi olevan klubin osakauppojen listalle - pitää ehdottaa sinne täydennyksiä.

Samaten olen nyt uusimassa ovipahvien kangasverhoiluja. Tai siis revin pois epämääräiset tarvike-jalopuut ja korvaan ne kankailla. Oikean kankaan metsästys oli kanssa oma projektinsa: ulkomailla toiset tekee ja myy ovipahveja uustuotantona (mm. Steve UK:ssa) mutta ei kellään ollut taupe ruskeanharmaata väriä. Oli pakko se plyyshi jostain jäljittää. Kun ei tuo kangastyyppi oo enää erityisen suosittua niin sai kyllä surffata huolella. Taas lopulta löytyi lähempää kuin arvasin: Tampereen vaahtomuovi -niminen firma myy verkossa kattavasti verhoilu- ja pehmustemateriaaleja. Sieltä löytyi niin likelle oikea kangas että ties vaikka olisi Saabin alkuperäistä! Tokikin taas kerran "viimeinen rulla, lisää ei tule". Myös nahkamaali löytyi juuri oikea, sen sai ihan värikoodin mukaan LeatherWorld technologies -firmasta jenkeistä.

Homma jatkuu... Avosta on päässyt vielä liikenteessä nauttimaan mutta kun tästä nää kelit viilenee niin laitan sen talliin seisontaan ja sitten malttaa purkaa vähän isompia osia irti siitä. Olen jo käynyt läpi mm. peräosan ja ovet, niissä kaikki OK. Koko sisustan purku, penkkien ryhdin kohennus, nahkojen värjäys... On siinä isompaa työmaata talvi-illoiksi vielä :-)

Jouko
Jäsen #745 - 900 TurboS vm. 1993: museorekisterissä sekä 900 TurboS cabriolet vm. 1994: viimeisiä valmistettuja, museointi 2024. http://www.kuisma.net/saabcabrio/
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Vanha suola janotti - olen takaisin!

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Onko http://skanmobileclassics.com/?page_id=358 tai facebookissa Petri Petrie tuttu?
Ostelee osia ympäri eurooppaa ja tietty myykin, sekä uusiotuottaa jotain.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1307
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Re: Vanha suola janotti - olen takaisin!

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Tervetuloa takaisin joukkoon. Itsekin välillä elänyt vähän hiljaiseloa Saabien suhteen. 1,5 vuotta sitten oli vielä 3 saabia taloudessa. Nykyään enää 1 og9-5 ja käyttöautona työsuhde mese. Kävi jopa mielessä hirmusaabin myynti kesällä, mutta tulin järkiini.

Seurasin tuota sun rakennusprojektia tuosta punaisesta og900 silloin aikanaan ja kävelin sen ohi usein annankadulla kun asuin keskustassa.
Ekoihin kahteen og900 saabeihin (molemmat myös punaisia :) ) otin ideoita tuosta sun projektista.

Ei näistä vehkeistä taida päästää ikinä täysin irti, enkä tiedä haluaako. Onhan tuo uusi C200 4matic AMGline ihan mukava auto ja viihdyn tosi hyvin sen kanssa, mutta aina se saabin ratin taakse istuminen herättää tietynlaista lämpöä rinnassa.
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5630
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Vanha suola janotti - olen takaisin!

Viesti Kirjoittaja tturku »

Näinhän se on että Saabit valuu kokoajan harrasteauto painotteisiksi kun uusimmatkin alkavat olla 10 vuotta vanhoja. Käyttöautojen määrä harvenee kokoajan.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1307
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Re: Vanha suola janotti - olen takaisin!

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

tturku kirjoitti:
Pe Syys 11, 2020 08:53
Näinhän se on että Saabit valuu kokoajan harrasteauto painotteisiksi kun uusimmatkin alkavat olla 10 vuotta vanhoja. Käyttöautojen määrä harvenee kokoajan.
Totta turiset Tommi, mutta ehkä on ollut hyväksi terveydelle huomata, että on olemassa muunmerkkisiä autoja jotka on ihan hyviä ja kelpaavat hienosti käyttöautoiksi. :)
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Vastaa Viestiin