Talvirenkaat 2020-2021-2022-2023-2024

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Talvirenkaat 2020-2021

Viesti Kirjoittaja aero »

aero kirjoitti:
Ma Syys 13, 2021 07:13
Jaguarin mukana tuli Hakkapeliitta ysit, vähän siinä ja siinä että viitsiikö tuhlata rengaskauppaan vain mukavuuden nimissä kitkoja hakien vai koettaisiko noita kuitenkin ensin.
No, nyt ovat alla ja koeajettu 757km.

+Nokian on saanut perinteistä Nokian Ulinaa(tm) hiljennettyä paljon.
+Nastat rouhii audioteknisesti yllättävän vähän
+Ajettavuus kaartaessa on ihan ok.
+Kulutus ei ole paljoa pahempi kuin Goodyearin kesärenkailla

-Nokian Ulina(tm) on yhä läsnä ja rengastus kuulostaa laakerivauriolta, vaikkakin vaimealta sellaiselta.
-Nastat rouhii kuitenkin havaittavasti
-Renkaan runko on sivusuunnassa löysä, mikä tekee varmaan gutaa liukkaalla pidolle kun rengas saa hakea pitävintä kohtaa. Pitävällä pinnalla kuitenkin melkosen yööörgh.
-Ajettavuus hiekkatiellä on infernaalisen kauhea, edellinen ominaisuus yhdistettynä montunreuhoihin yms saa renkaat muljahtelemaan erittäin ikävästi.

Tuo rungon sivuttaislöysyys on jännä. Ei nää sillai ihan kauheilta leijuttimilta muuten tunnu, mutta kumi tosiaan kokoaika hakee vähän sivusuunnassa paikkaansa. Heti kun on vähänkin kaarretta, että saa nojata tuon löysyyden toiseen reunaan, ajettavuus on yllättävän hyvä, mutta jos ratin saa pitää suorassa, tuntuu ikävä hakeminen ja muljuaminen heti läpi. Jaguarin ohjaus on tunnokas ja tarkka, mikä osaltaan tuo ilmiön havaittavammin esiin.

Pienellä varauksella: ei jatkoon. Pieni varaus tulee siitä, jos huomenna puhelimessa paikallinen rengaskauppa kertoo hyväksyttäville kitkarenkaille ihan infernaalisia hintoja - todennäköinen linja on Continental, Goodyear, varauksella Michelin tai Bridgestone.

Tartteeko joku hyviä talvirenkaita? Nokian Hakkapeliitta 9 225/55R17 n. 7mm pinnalla vanteineen, 5*108 jako eli voisi liukupulteilla istua jopa moneen saappiin. Vanteet on suorat ja sinällään siistit, mutta omaan silmääni ulkonäöllisesti epäkelvot. Tuommoset:
Kuva
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kokeilitko nostaa rengaspaineita vakiosta noin 0,5bar? Nokiat on aika lötköt kieltämättä, mutta ne tuntuisi tykkäävän kovemmista paineista.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5348
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022

Viesti Kirjoittaja VKe »

Tuosta hiekkatiestä... Millaista sepeliä tai murskettatiellä oli, muistatko?

Omat kokemukset eräästä murskepintaisesta tiestä on kaameat viime syksyltä. Auto tosiaan leijui ja tuuli kuljetteli sitä ihan mihin sattui - ilman mitään logiikkaa. Tuolle tielle oli juuri levitetty mursketta, mutta älkää kysykö mikä murskeen mm-lukema oli... Ja olihan kamala ajella, alla aivan uudet Michelinin nastat.

Kun sitten tuota tietä paljon ajeli, niin huomasi myöhemmin auton kulkevan vakaammin ja syynä oli se että ne hemmetin pahis-murskeet oli "sinkoutuneet/lakaistuneet" pois renkaiden raiteiden kohdilta. Taas oli hyvä ajella.

Syy oli mursketiessä, ei renkaissa - ja uskoin vielä tuohon :lol:
Sininen Saab 9-3, '99
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022

Viesti Kirjoittaja torque »

Tuo rungon sivuttaislöysyys on jännä. Ei nää sillai ihan kauheilta leijuttimilta muuten tunnu, mutta kumi tosiaan kokoaika hakee vähän sivusuunnassa paikkaansa. Heti kun on vähänkin kaarretta, että saa nojata tuon löysyyden toiseen reunaan, ajettavuus on yllättävän hyvä, mutta jos ratin saa pitää suorassa, tuntuu ikävä hakeminen ja muljuaminen heti läpi. Jaguarin ohjaus on tunnokas ja tarkka, mikä osaltaan tuo ilmiön havaittavammin esiin.
Samanlainen tunne oli kun silloin uusi Opel Astra K hb v. 2017? oli lainassa, uudet Nokian 9 ja tunne ohjauksessa maantieajossa että oli kokoajan hakemassa johki suuntaan.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
vfr
"Hölösuu"
Viestit: 2032
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 21:06
Paikkakunta: veikkola

Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022

Viesti Kirjoittaja vfr »

Pakuun laitatin tänään hakkapeliitan C3:set, ai pirskatti ku on mukavat ajella.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022

Viesti Kirjoittaja aero »

Mertmi kirjoitti:
Ma Loka 25, 2021 17:53
Kokeilitko nostaa rengaspaineita vakiosta noin 0,5bar? Nokiat on aika lötköt kieltämättä, mutta ne tuntuisi tykkäävän kovemmista paineista.
Lähtöjään 0,4bar enemmän kuin auton valmistaja ehdottaa :D. 2,3bar on speksi, 2,7 vedin sisään. Tarttee kyllä koittaa vielä pumpata lisää, mutta ei nuo siltä minusta tunnu ettei paine piisaisi, kun pitkittäissuunnassa pehmeys ei ihmeemmin tunnu, eikä sivusuunnassakaan tosiaan silloin kun voi "nojata" löysät pois.
VKe kirjoitti:
Ma Loka 25, 2021 19:28
Tuosta hiekkatiestä... Millaista sepeliä tai murskettatiellä oli, muistatko?
Sellanen tiiviiksi painunut hiekkapinta, ei ollut irtosoraa päällä. Vastaavalla pinnalla kesä-Goodyeareilla suurin haaste on pitää nopeus aisoissa kun auto käyttäytyy niin kivasti, noilla Hakkiksilla fiilis on täysin päinvastainen. Sopiva irtomurske on kanssa kyllä melkosta ilmapatjaa auton alla, mutta tuossa ei siitä ollut kyse.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Talvirenkaat 2020-2021

Viesti Kirjoittaja aero »

aero kirjoitti:
Su Loka 24, 2021 21:23
Pienellä varauksella: ei jatkoon. Pieni varaus tulee siitä, jos huomenna puhelimessa paikallinen rengaskauppa kertoo hyväksyttäville kitkarenkaille ihan infernaalisia hintoja - todennäköinen linja on Continental, Goodyear, varauksella Michelin tai Bridgestone.
Naapurikylän rengasmyyjä lupasi kolmevuotiaat (paisto siis 2018) Contin VikingContact7:t koossa 235/50R17 alle vähän yli kuuteensataan. Löin puhelimessa kättä päälle, otetaan ensi viikolla alle.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Radiossa mainostetaan LinLong nastarenkaita seuraavasti: "jopa kaksi ja puolikertaa enemmän nastoja kuin tavallisissa nastarenkaassa. 253 nastaa. Markkinoiden paras jääpito"

Mihin nämä tiedot perustuvat etenkin tuo paras jääpito :?:
Lisäksi minusta väite, että nastoja olisi 2,5 kertainen määrä "tavalliseen/normaaliin nastarenkaaseen" verratuna, on täyttä valhetta. Tämähän tarkoittaisi sitä, että yleensä nastarenkaassa olisi nastoja vain 100 kpl.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tiedot perustuu Heiskasen (lue: Vannetukun) markkinointiin, tuskin muuhun.

Onhan noita alle 100 nastan nastarenkaitakin vielä jossain tarjolla. Tarkistin TM:stä, jossa oli syksyn vertailun yhteydessä maininta nastamäärän kehityksestä testattavissa renkaissa, ja sen mukaan vuonna 2018 on viimeksi ollut testissä rengas jossa nastoja alle 100 kpl. Tämän syksyn testissä pienin nastamäärä oli 180. Eli aika höpöhöpöä nuo markkinointipuheet on.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022

Viesti Kirjoittaja petrisa »

AZP kirjoitti:
La Loka 30, 2021 10:22
Tiedot perustuu Heiskasen (lue: Vannetukun) markkinointiin, tuskin muuhun.
Tämän syksyn testissä pienin nastamäärä oli 180. Eli aika höpöhöpöä nuo markkinointipuheet on.
No eikö tällainen mainonta ole silloin täysin valhetta ja sellainen pitäisi kieltää jonkun markkinointi viranomaisen tai mitä ne nyt onkaan toimesta.

Tuota parasta jääpito väitettä on tietenkin vaikea kieltää, koska siinä ei tietenkään mainita että kenenkä tekemään vertailuun tämä perustuu. Sitä vastoin tuo nastojen määrä on ihan faktaa. Siinäkin tietenkin väitetään, että normaaliin nastarenkaaseen verrattuna. Onko se rengas normaali nastarengas nykyään, jossa on 100 kpl nastoja. Sitä taitaa saada hakemalla hakea 8O
Viimeksi muokannut petrisa, La Loka 30, 2021 11:04. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ilmiantoa sisään sitten niin katotaan Heiskasen kootut selitykset :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ei kyllä kiinnosta tämä Vannetukku pätkän vertaa, mutta ärsyttää tuo mainos (ainakin Radio Novassa), jota ei voi olla kuulematta :evil:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Numba
"Viggen"
Viestit: 667
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022

Viesti Kirjoittaja Numba »

^ mutta Novaa voi olla kuuntelematta :mrgreen:
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022

Viesti Kirjoittaja AZP »

Niin, olihan tässä tarinassa sellainen puoli että Heiskasen mukaan 2020 talvirengastestiä Test Worldilla Lapissa tehdessä Linglong pärjäsi jääjarrutuksessa paremmin kuin testin voittanut Misukka (lainaus TM:n 17B/2020 pääkirjoituksen kommenttiosiosta, jossa TM ja Vannetukku kävivät katkuisaa keskustelua siitä miksi Vannetukun edustamat merkit jätettiin pois TM:n testituloksista):
Sama testaaja kuin tässä TM:n testissä, eli Test World, testasi samaan aikaan Linglongin jääjarrutuksessa selvästi paremmaksi kuin julkaistun testin parhaan eli Michelinin.
Ja tässä Vannetukun mainoksessa tuloksia ihan numeroina:

Kuva

Tästä rengastestikohusta on keskusteltu tässäkin ketjussa aiemmin.

Kerrataan kuitenkin. Saman tesirupeaman pohjalta tulokset julkisti myös ruotsalainen Aftonbladet, jonka tuloksissa Linglong oli mukana keväällä 2020. Aftonbladetin kommentit voi lukea täältä: https://billigavinterdack.se/aftonblade ... test-2020/
På is bromsar det ok, men styr dåligt, och däcket är svårkört när man inte vet om man har grepp eller just håller på att sladda i väg.
Eli vaikka mittauksissa (Vannetukun väitteen mukaan) jarrutustulos olisi ollut tosi hyvä, niin kommentti on silti että jarrutuksessa rengas on "ok". Muut jääominaisuudet saakin sitten haukkuja. Käsittääkseni Aftonbladetin tulostaulukossa Michelinin jääjarrutusmatka oli kyllä lyhyempi kuin Linglongilla, mutta tuossa mainoksessa puhutaankin jostain indeksistä, eli sisältää laskennallisia juttuja. Rengastesteissähän käytetään vaihtelevasti erilaisia jarrutusmatkoja vaikkapa 80->5 km/h ja siitä lasketaan laskennallinen jarrutusmatka nollaan, koska viimeisille metreille tulee liikaa tilastollista vaihtelua. Eli valitsemalla mitattavan pätkän oikein saadaan varmasti juuri sellaisia tuloksia kuin maahantuoja haluaa julkaista.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022

Viesti Kirjoittaja viggen »

Yhteenvetona testistä voi sanoa, että aika onneton rengas muilta ominaisuuksiltaan, sijoittui testattujen huonoimpiin, muiden Kiinalaisten rengaiden kanssa.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Vastaa Viestiin