Talvirenkaat 2020-2021-2022-2023-2024

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Talvirenkaat 2020-2021

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

petrisa kirjoitti:
La Syys 19, 2020 15:33
Eski kirjoitti:
Pe Syys 18, 2020 18:49
Pakari kirjoitti:
Pe Syys 18, 2020 17:22

Mistä lähtien?
Ainakin tämä ipike-nastakumi, joka on pärjännyt testeissä ja myös omakohtaiset kokemukset vahvistavat tämän... Eikä ne edes ole kiinalaiset :twisted:

Eski
Samoin.
Kahdessa autossa tällä hetkellä talvirenkaina on ollut jo useamman talven Hantuukin nastat. Oikein hyvät kaikissa talvisissa olosuhteissa. Sulalla selvästi äänekkäämmät vs ex Nokian Hakka 7:aan johon itselläni vertailua. Vaan niinpä ne nastat tahtoo aina olla melko kovaääniset.
Pitäisi ostaa sitten kitkat tai vaihtaa auto Bemariin niin tulee hiljasempaa :lol: .
Hankookit ovat kyllä äänekkäät, mutta pitävät hyvin ja ovat kohtuuhintaiset.

Mikäköhän tuossa on, että BMW on hiljaisempi? :roll: Minulla oli viimeisimpänä työsuhdeautona BMW 520d xDrive, jonka dieselin ääni oli kabiiniin huomattavasti hiljaisempi kuin meidän NG9-5:ssa. Ulkopuolella ääni olikin sitten suurin piirtein saman tasoinen.

Mutta VAG-dieseleissä on kyllä kaikista hirvein ääni :evil:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5633
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Talvirenkaat 2020-2021

Viesti Kirjoittaja tturku »

Riippunee autosta myös. Musta tuntuu että toi nykyinen Suberb on hiljaisempi moottoriääniltään kun NG9-5 oli. Rengasmelussa saattaa mennä toisin päin eli NG9-5:ssä vähemmän rengasmelua.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Talvirenkaat 2020-2021

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

tturku kirjoitti:
Su Syys 20, 2020 22:43
Riippunee autosta myös. Musta tuntuu että toi nykyinen Suberb on hiljaisempi moottoriääniltään kun NG9-5 oli. Rengasmelussa saattaa mennä toisin päin eli NG9-5:ssä vähemmän rengasmelua.
Minä en tiedä uusimmasta SuperB -mallista, mutta työsuhdeautona 2011-2015 olleeseen vm. 2012 SuperB farkkuun kuului sisälle rengasäänet todella selkeästi. Myös moottorin käyntiääni oli karkea, kuten on mielestäni kaikissa VAG-dieseleissä. Tiedä sitten, olisivatko parantaneet sitä vm. 2020 autoissa.

Kun Skoda vaihtui lokakuussa 2015 vm. 2016 Volvo V70 Classiciin, ihmettelin kuinka hiljaista Volvon sisällä oli Skodaan verrattuna.

BMW:n 2019-> jälkeen ihmettelin sitten sitä, kuinka paljon työsuhdeauto maksaa sinulle kuukausittain :wink: :evil: Siihen loppui työsuhdeautoilu.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Talvirenkaat 2020-2021

Viesti Kirjoittaja viggen »

Se Volvo ei voi olla diesel koneella ainakaan, jos on hiljainen?
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13205
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Talvirenkaat 2020-2021

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kaikki autothan muuttuu ajan kuluessa hiljaisemmiksi, ja mitä kovempi mekkala autossa, sitä nopeammin se ajan myötä hiljenee. Samalla vaan kuskin kaikki muutkin kuulohavainnot heikkenee oli kyse autoilusta eli ei :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 958
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Talvirenkaat 2020-2021

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Moottorin suojamuovi, tai oikeastaan sen muovin alle laitettu äänieristefyllinki ja sen määrä ja tiiveys tekee aivan valtavan eron.
Esim. mersuissa, kun on sen muovin alla vielä erikseen suuttimien ympärillä vaahtomuovipalanen, niin niistä ei kuule vuotavan pohjatiivisteen supsutusta, vasta kun se vuotaa kunnolla. Hajun aistii kyllä.

Dieseljärjestelmästä tulee myös eroa. Pietzosuuttimista tulee hiljaisempi, mutta selkeästi erotettava tikittävä ääni magneettiventtiilisuuttimiin verrattuna. Volkkareissa klassinen pumppusuutin pitää aivan järkyttävää mekkalaa. Korkeapainepumpusta kuuluu eri ääni esim. Bosch CP3 ja CP4 pumpun välillä, koska jälkimmäinen toimii nokka-akselilla edeltävän epäkeskoakselin sijaan. Japsit (ja muut, jotka käyttää Densoa) käyttää yleensä pelkkää määränsäätöventtiiliä rail-paineen säätöön, näissä on kova ääni moottorijarrutuksella tai kun kaasu löysätään.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Talvirenkaat 2020-2021

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

viggen kirjoitti:
Ma Syys 21, 2020 19:21
Se Volvo ei voi olla diesel koneella ainakaan, jos on hiljainen?
Oli se hiljaisempi kuin Skoda.

Moottori oli niitä Volvon viimeisimpiä "itse kehittämiä" nelisylinterisiä 2-litraisia diesel-moottoreita, jotka taisivat ekan kerran tulla V70 Classiciin.

Esimerkiksi aiemmin V70:ssä käytetty Ford-pohjainen 1.6 litran diesel poistui silloin valikoimista. Itse ei tullut koskaan koeajettua sellaista, mutta ei kuulemma ollut mikään "tähti" moottorina.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Talvirenkaat 2020-2021

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

duuduu kirjoitti:
Ma Syys 21, 2020 22:18
Volkkareissa klassinen pumppusuutin pitää aivan järkyttävää mekkalaa. Korkeapainepumpusta kuuluu eri ääni esim. Bosch CP3 ja CP4 pumpun välillä, koska jälkimmäinen toimii nokka-akselilla edeltävän epäkeskoakselin sijaan. Japsit (ja muut, jotka käyttää Densoa) käyttää yleensä pelkkää määränsäätöventtiiliä rail-paineen säätöön, näissä on kova ääni moottorijarrutuksella tai kun kaasu löysätään.
Kesällä tuli käytyä eräällä päijät-hämeläiselle viinitilalla.
Ostokset tehtyäni pihalle tuli peräkkäin uudenkarheat diesel-Mersu ja A6-allroad Audi TDi.
Moottorien äänissä oli eroa kuin yöllä ja päivällä. Audin ääni tyhjäkäynnillä oli niin karkea, että siinä meni heti sen "premium-vaikutelma". Siinä vaiheessa mietin, että ei ole VAG-dieselien äänimaailma muuttunut hirveästi siitä vm. 2012 SuperB:stä, joka minulla oli työsuhdeautona :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Talvirenkaat 2020-2021

Viesti Kirjoittaja viggen »

Aftonbladet testannut nastarenkaita, varoittavat kovin sanoin tästä renkaasta ¨rikollisen huono¨ Sunny Winter Grip SN3860.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Talvirenkaat 2020-2021

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Tämäkin asia ratkesi, kun bongasin torista vähän ajetut Continental IceContact2:set. Odotukset ovat kyllä korkealla, kun noista olen kuullut hyviä kokemuksia.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
marvi
"Aero"
Viestit: 427
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 12:40
Paikkakunta: LeNpäälä

Re: Talvirenkaat 2020-2021

Viesti Kirjoittaja marvi »

TM:n kommenttiosion kuhina hiljeni kun alkoi tulemaan liikaa vaikeita kysymyksiä. Mutta onko tuota varsinaista puheenaihetta eli 2020 nasta-linglongia testattu missään, niin että olisi tulos julkaistu? Googlella en osannut.
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Talvirenkaat 2020-2021

Viesti Kirjoittaja viggen »

Aftonbladetin testissä Linglong Green-Max oli kolmanneksi viimeinen, Kontio ja Sunny sai vain vähemmän pisteitä.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
marvi
"Aero"
Viestit: 427
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 12:40
Paikkakunta: LeNpäälä

Re: Talvirenkaat 2020-2021

Viesti Kirjoittaja marvi »

Eli TOP5 nastarengas sitten kuitenkin. 8)
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1645
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Talvirenkaat 2020-2021

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

viggen kirjoitti:
Su Syys 27, 2020 10:22
Aftonbladetin testissä Linglong Green-Max oli kolmanneksi viimeinen, Kontio ja Sunny sai vain vähemmän pisteitä.
Oliko kattavakin testi? Mitäs kärkipäässä kuhisi?
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13205
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Talvirenkaat 2020-2021

Viesti Kirjoittaja AZP »

Anna kun mä arvaan Aftonbladetin tulokset:

nastat TOP3:
Continental IceContact 3
Michelin X-Ice North 4
Nokian Hakkapeliitta 9

Kitkat TOP3:
Nokian Hakkapeliitta R3
Continental ContiVikingContact 7
Michelin X-Ice Snow

Ihan vaan sillä perusteella, että Aftonbladet on ainakin aiemmin tehnyt rengastestinsä yhdessä TM:n kanssa, eli käytännössä sama testi. Samassa testissä ollut yleensä mukana myös joku norjalainen autolehti.

Näyttäisi nyt vain siltä, että Aftonbladet on sisällyttänyt tuloksiin Vannetukun tuotteet, TM ei. Nimittäin ruotsalaisissa tuloksissa on 8 nastarengasta ja 13 kitkarengasta, kun TM:ssä tulostaulukossa on renkaita vastaavasti 6 ja 11.

Aftobladetin testejä lukemattomana en tiedä voivatko siellä painottaa tuloksia eri tavoin, mikä voisi muuttaa renkaiden järjestystä tulostaulukossa, mutta mittaukset lienee tehty vain kertaalleen ja jokainen lehti käyttää näitä tuloksia arvioinnissaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin