Talvirenkaat 2020-2021-2022-2023-2024

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
I-Vaari
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 14:34

Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022-2023

Viesti Kirjoittaja I-Vaari »

Laadukat kitkarenkaat on hieman huonomat kuin laadukat nastarenkaat. Jäärata ajossa lenkkiin aikaa 3 min 30 sek kitkoilla ja 3 min 15 sek hyvillä nastarenkoilla. Mutta totta tämä on , että jos kelilla kuin kelilla ei aja ammatikuskina sitten varmasti hyvät nastarenkaat(ei "kiinakumit" tai pinnoitetut) oikea valinta. :)
aero
-
Viestit: 8639
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022-2023

Viesti Kirjoittaja aero »

Rommitommi kirjoitti:
Pe Syys 16, 2022 06:19
Taso on siis aika kova :D https://assarengas.fi/
Siihen on syy, miksi en kirjoittanut "ässärenkaita", vaikka niin meinasinkin ensin tehdä :D
Pakari kirjoitti:
Pe Syys 16, 2022 12:31
Menkääpä kitkarengasfanaatikot vaikka jääpinnalle, ei edes vetiselle
Menen, joka talvi, niin monta kertaa kuin pääsen, koska jääratailu on ihan perkeleen kivaa. Kerran on tullut todettua että nyt ei pito riitä harrastelelussa, joten vaihdoin ajamaan käyttöautolla. Blizzakit meni silloin pirusti nätimmin kuin X-Ice Northit, mutta tuohon tulokseen vaikutti kyllä kaikista eniten Michelinien vaatimaton 13 vuoden ikä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5165
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022-2023

Viesti Kirjoittaja Risto »

Soki kirjoitti:
Pe Syys 16, 2022 12:02
Conti-kitkat on kesällä jopa paremmat kun monet ”Premium” kesärenkaat… Paineet vain isomman kuorman mukaan.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 144e8fed4b:
Autonrengasliitto kertoo, että rengastesteissä on todettu 7 millimetriä syvillä urilla varustetun kesärenkaan lähtevän vesiliirtoon 80 kilometrin vauhdissa. Juuri ja juuri laillisiksi laskettavilla 2 millimetrin urilla vesiliirto yllättää samoissa olosuhteissa jo 70 kilometrin nopeudessa

Autonrengasliitto muistuttaa, että uusi ja hyväkuntoinen talvirengas lähtee kesäkelillä vesiliirtoon jopa huonokuntoistakin kesärengasta herkemmin.
Kitkat on talvella paremmat kuin talvirenkaat ja kesällä paremmat kuin kesärenkaat. :facepalm_man:
aero
-
Viestit: 8639
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022-2023

Viesti Kirjoittaja aero »

Autonrengasliitto kertoo, että rengastesteissä on todettu 7 millimetriä syvillä urilla varustetun kesärenkaan lähtevän vesiliirtoon 80 kilometrin vauhdissa. Juuri ja juuri laillisiksi laskettavilla 2 millimetrin urilla vesiliirto yllättää samoissa olosuhteissa jo 70 kilometrin nopeudessa
Nyt löytyi kerrankin sellainen urasyvyysväite, josta on todella vaikea uskoa että voiko pitää paikkansa, koska ero on noin pieni? Urasyvyydestä pois 71% ja vesiliirtonopeus tippuu vain 12,5%?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022-2023

Viesti Kirjoittaja AZP »

^Riippuu varmaan vesipatjan paksuudesta. Mutta luulis että Autorengasliiton edustaja käyttäisi esimerkkinä mahdollisimman raflaavan tuloksen antavaa speksiä ja vois tosiaan kuvitella että erotus olis tietyissä olosuhteissa paljon isompikin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5640
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022-2023

Viesti Kirjoittaja Pakari »

aero kirjoitti:
Pe Syys 16, 2022 19:59
Pakari kirjoitti:
Pe Syys 16, 2022 12:31
Menkääpä kitkarengasfanaatikot vaikka jääpinnalle, ei edes vetiselle
Menen, joka talvi, niin monta kertaa kuin pääsen, koska jääratailu on ihan perkeleen kivaa. Kerran on tullut todettua että nyt ei pito riitä harrastelelussa, joten vaihdoin ajamaan käyttöautolla. Blizzakit meni silloin pirusti nätimmin kuin X-Ice Northit, mutta tuohon tulokseen vaikutti kyllä kaikista eniten Michelinien vaatimaton 13 vuoden ikä.
Edellisen kerran jääradalla ei neliveto bmw 3 sarjalainen pärjännyt kitkarenkailla nastarenkaalliselle femmalle. Ja femman conti ice2 nastat on paistettu vuonna 2015. Ja bemarissa oli ihan rattimies ajamassa... Reippaasti kiinni, rinnalle, ohi ja karkuun.

Minulla on tälläkin hetkellä myös yhdet kitkarenkaat ja on ollutkin kitkarenkaita - silti minulle talvirenkaat ovat nastarenkaat.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
aero
-
Viestit: 8639
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022-2023

Viesti Kirjoittaja aero »

^Ja Jaguarista piikkirengaskuski ihmetteli, että meneekö tää tosiaan näin hyvin ihan siviilinastoilla, ilme oli melko näyttävä kun kerroin ettei näissä mitään nastoja ole...

Vähän taaempaa voi kuitenkin lukea, että minäkin olen ostanut jäärataleluun nimenomaan nastarenkaat. Noin yleistäen nastarenkailla luiston palauttaminen takaisin suoraan menoon on usein nastarenkailla tietyllä tapaa loogisempaa, mutta kitkoillakin saa kyllä pidettyä hauskaa. Mutta siis, ei ne nastat renkaissa ihan toimettomina jääpinnalla ole, se on ihan totta.

Se, kenen ajossa nastoista on oikeasti merkittävästi enemmän hyötyä kuin häiriötä (tai merkittävästi enemmän häiriötä kuin hyötyä, se välialue on aika laaja), on sitten eri asia. Siihen vaikuttaa aika monta tekijää enemmän kuin sie, että millä renkaalla on minkäkinlaisella jääpinnalla absoluuttisesti paras pito - asiaa (tätäkään) ei kannata hahmottaa mustavalkoisesti.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022-2023

Viesti Kirjoittaja torque »

ku se on että joillain se auton ajossa "peppu tuntuma" ei kovin kokenutta sekä ettei nämä sää&tieolosuhteet kokeneet.
Vaan tämähän wanhan saab kuljettajan mielipide. Anna sitte ne autonavaimet kitkakumiajokkiin jolleki teinikuskille, kuurakeliä, voi kitkarenkailla tulla vaikea lopputulos. "Pitoa pitää olla näissä, kun tehoakin on" siinä ei kelpaa jotain kitkarengas kikkaiuilla mennä talviajoassa.
Viimeksi muokannut torque, Ti Syys 20, 2022 15:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
Soki
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Su Touko 12, 2019 12:57

Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022-2023

Viesti Kirjoittaja Soki »

Kitkoissa on muitakin ”puuttuvia” etuja, esimerkiksi tuo nastarenkaiden paha taipumus teipinnan louhimiseen joka nyt todistettavasti hajottaa toisten autoja.

Minusta olisi hyvä ottaa käyttöön esim Virossa käytetty nastarengas-merkki takapaksiin että tietää pysyä okto-rouhijasta riittävän etäällä :lol: vaihtoehtoisesti voisi olla joku vilkkuvalo tmv joka näkyisi paremmin myös pimeällä.
Kuva

Kuva
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4618
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022-2023

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Soki kirjoitti:
Ti Syys 20, 2022 13:04
Kitkoissa on muitakin ”puuttuvia” etuja, esimerkiksi tuo nastarenkaiden paha taipumus teipinnan louhimiseen joka nyt todistettavasti hajottaa toisten autoja.

Minusta olisi hyvä ottaa käyttöön esim Virossa käytetty nastarengas-merkki takapaksiin että tietää pysyä okto-rouhijasta riittävän etäällä :lol: vaihtoehtoisesti voisi olla joku vilkkuvalo tmv joka näkyisi paremmin myös pimeällä.
Kuva

Kuva
Tuo ei ole nastarenkaiden syy, vaan vaan Ely ja Väyläviraston, kun ovat hyväksyneet Tornion Outokummun terästehtaan ferrokromi kuona-aineen käytettäväksi asfaltissa :!:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
aero
-
Viestit: 8639
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022-2023

Viesti Kirjoittaja aero »

Soki kirjoitti:
Ti Syys 20, 2022 13:04
Minusta olisi hyvä ottaa käyttöön esim Virossa käytetty nastarengas-merkki takapaksiin että tietää pysyä okto-rouhijasta riittävän etäällä :lol: vaihtoehtoisesti voisi olla joku vilkkuvalo tmv joka näkyisi paremmin myös pimeällä.
Ihan hyvä lähtökohta on ajaa riittävän kaukana edelläkävijästä, riippumatta edelläkävijän rengastuksesta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022-2023

Viesti Kirjoittaja torque »

Tuo puhe, että nopeuden kun vaan sovittaa ja niin edelleen on aivan.... Menkääpä kitkarengasfanaatikot vaikka jääpinnalle, ei edes vetiselle ja vetisellä jäällä ero vielä suurempi, ja pistäkää vierekkäin samanlaiset autot jossa toisessa on kitkat ja toisessa nastat. Nopeudeksi vaikka 50kmh ja samalta viivalta jarrutus. Tämän useampaan kertaan nähneenä minulle ei ikinä tule kitkarenkaita. Ero pysähtymismatkassa on suuri, joka konkretisoituu vasta kun sen näkee ym. testin katsomalla vierestä.

Minä en halua, että liikenteessä on näitä "nopeuden sovittajia", jotka sitten ajaavat 50kmh alueella 30kmh...
aivan, sitten on nämä pk seudun kehätiet, ajetaan tappituntumalla ja sitten ehkä vielä jotain ällylaitetta vilkuilevat ajankuluksi, ja päivittäin näki noita peräänajoja, ja taas liikenne jumissa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
Soki
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Su Touko 12, 2019 12:57

Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022-2023

Viesti Kirjoittaja Soki »

petrisa kirjoitti:
Ti Syys 20, 2022 14:11

Tuo ei ole nastarenkaiden syy, vaan vaan Ely ja Väyläviraston, kun ovat hyväksyneet Tornion Outokummun terästehtaan ferrokromi kuona-aineen käytettäväksi asfaltissa :!:
No tuo hyväksyntähän on/oli ihan viisasta, joskin ei ajateltu että VAIN NASTAT rouhivat tuota pintaa ympäristösaasteeksi, eli jos nastoja ei olisi louhimaan yhteisillä verovaroilla (tai no sillä rippusella mikä niihin uhrataan...) pidettyjä väyliä, ei ongelmaa olisi ilmennyt ja muaalima pelastuisi kierrättämällä hyötykäyttöön ”jätettä”. Eli kitkat valitsemalla parannat myös ilmanlaatua sekä kanssa-autoilijoiden menopelien kestävyyttä :wink:
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022-2023

Viesti Kirjoittaja torque »

eli jos nastoja ei olisi louhimaan yhteisillä verovaroilla
En nyt tiedä mitä tuo tarkoittaa, vaan onhan se niin, täällä Suomessa vähentyy muutama veronmaksaja vuosien saatossa noiden liukkaiden tiekelien takia.
Se on hieman kuin sinne järvelle melomaan pitää mennä ilman pelastusliiviä.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022-2023

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ruottalaiset tietää kertoa että heillä nastarenkaat tappavat enempi ihmisiä kuin pelastavat:

https://etn.fi/index.php/13-news/8500-n ... pelastavat

Ja ei, tämä ei ollut mun kannanotto nastoja vastaan tai kitkojen puolesta, vaan ihan vain toteamus siitä että asia on monimutkaisempi kuin mitä helposti ensin ajattelee.

Itse ajan kitkoilla, ajoin pitkään nastoilla, saatan ajaa tulevaisuudessakin nastoilla tai sitten en. Ja en ala muille kertomaan pitäisikö heidän ajaa nastoilla vai kitkoilla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin