Talvirenkaat 2020-2021-2022-2023-2024
Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022
Tulee mieleen Heiskasen aiemmat isottelut Trianglen Nokiaa paremmasta jarrutuspidosta (omissa testeissä) Riippumattomissa testeissä kolmio ei pärjännytkään ja sitten taas seliteltiin
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022
Ostin Nokian HKPL 10 SUV Mitsuun. Hyvät kuten aikaisemmat vastaavat.
9-3SS hankin vuosi sitten Bridgestonen nastat. Ovat olleet hyvät.
9-3SS hankin vuosi sitten Bridgestonen nastat. Ovat olleet hyvät.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022
Uutisissa toimittaja sanoi juuri että tänään alkaa talvirengaskausi. Nastarenkaita pitää käyttää, jos keli sitä vaatii 1.11-> Kitkarenkaita saa käyttää kelin vaatiessa myös muuna aikana.
Eikö siis kitkoja saakaan käyttää muuna aikana, jos keli ei edellytä talvirenkaiden käyttämistä
Onkohan tämäkin tehty ihan tarkoituksella niin sekavaksi, että kaikki varmuuden vuoksi laittaisi 1.11. (Mieluummiin vielä juuri paistetut ja testivoittajat) Nastat alle ja pitää ne ajan loppuun asti, kelistä riippumatta maksimoiden asfaltinrouhimisen vesikelillä…
Eikö siis kitkoja saakaan käyttää muuna aikana, jos keli ei edellytä talvirenkaiden käyttämistä
Onkohan tämäkin tehty ihan tarkoituksella niin sekavaksi, että kaikki varmuuden vuoksi laittaisi 1.11. (Mieluummiin vielä juuri paistetut ja testivoittajat) Nastat alle ja pitää ne ajan loppuun asti, kelistä riippumatta maksimoiden asfaltinrouhimisen vesikelillä…
Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022
Sanamuodot ja käsitteet pielessä. Nykysäännöt menee näin:
Pakko sen sijaan koskee vain liukasta keliä aikavälillä 1.11.-31.3.
Kitkoja saa siis käyttää aina kelistä ja kalenterista riippumatta. Nastarenkaita aina jos keli sitä vaatii, mutta 1.11.-31.3. myös "kesäkelillä".Talvirenkaita tulee käyttää, jos sää tai keli sitä edellyttää, 1.11.-31.3. välisenä aikana. Nastarenkaiden sallittu käyttöaika on marraskuun alusta maaliskuun loppuun. Muunakin aikana nastarenkaita saa käyttää, jos sää- tai keliolosuhteet sitä edellyttävät.
Marras-maaliskuun välisenä aikana kesärenkaita saa käyttää, jos alueen tieverkolla, myös pienemmät tiet huomioon ottaen, ei esiinny liukkautta tai sen uhkaa.
Pakko sen sijaan koskee vain liukasta keliä aikavälillä 1.11.-31.3.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022
Juu, tiedän säädöksen hyvin. Olen kitkoja käyttänyt pääsääntöisesti ja ympärivuotisesti jo 35 vuotta. Nastoja vain jos sellaiset on jonkun pelin mukana tullut…
Vaan siis kysymys kuuluu: johtaako YLE, jonkun virkamiehen johdolla, kansaa tahallisesti harhaan? Vai eikö uutistenlukija osaa lukea/ymmärrä lukemaansa
Vaikka onhan tuossa tietysti lainkuuliaiselle dilemmana että uskaltaako niitä talvisia laittaa syyskuussa, ruskareissun vuoksi. Jos sitten senjälkeen ajelee syyskelissä parikin kuukautta ”luvattomilla”. Missä kohtaa pitää vielä vaihtaa takaisin?
Minusta Suomen teillä (kunto) ja rajoituksilla ei edes ole mitään perustetta ”kesärenkaille” ne on enimmäkseen kehitelty ihan toisiin nopeuksiin (muodikkaat nopeusluokat X-Ö) Q-luokan talvikumeilla ”saa” ajaa 180, se on enemmän kun moni kikottimellaan edes pääsee tai uskaltaa ajaa… Eli voisi hyvin olla että suomessa ajetaan vain kitkoilla, luonto, tiestö ja veronmaksaja kiittää…
Vaan siis kysymys kuuluu: johtaako YLE, jonkun virkamiehen johdolla, kansaa tahallisesti harhaan? Vai eikö uutistenlukija osaa lukea/ymmärrä lukemaansa
Vaikka onhan tuossa tietysti lainkuuliaiselle dilemmana että uskaltaako niitä talvisia laittaa syyskuussa, ruskareissun vuoksi. Jos sitten senjälkeen ajelee syyskelissä parikin kuukautta ”luvattomilla”. Missä kohtaa pitää vielä vaihtaa takaisin?
Minusta Suomen teillä (kunto) ja rajoituksilla ei edes ole mitään perustetta ”kesärenkaille” ne on enimmäkseen kehitelty ihan toisiin nopeuksiin (muodikkaat nopeusluokat X-Ö) Q-luokan talvikumeilla ”saa” ajaa 180, se on enemmän kun moni kikottimellaan edes pääsee tai uskaltaa ajaa… Eli voisi hyvin olla että suomessa ajetaan vain kitkoilla, luonto, tiestö ja veronmaksaja kiittää…
Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022
Toimittajilla menee usein tärkeämmissäkin asioissa sanamuodot ja käsitteet sekaisin. Että ei se ihme ole jos tässäkin pakko ja sallittavuus sekä talvirengas ja nastarengas käsitellään samoin asioina
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022
Ooks sä tosissas vai oonko mä vaan liian tosikko nauramaan tälle?Soki kirjoitti: ↑Ma Marras 01, 2021 08:47Minusta Suomen teillä (kunto) ja rajoituksilla ei edes ole mitään perustetta ”kesärenkaille” ne on enimmäkseen kehitelty ihan toisiin nopeuksiin (muodikkaat nopeusluokat X-Ö) Q-luokan talvikumeilla ”saa” ajaa 180, se on enemmän kun moni kikottimellaan edes pääsee tai uskaltaa ajaa… Eli voisi hyvin olla että suomessa ajetaan vain kitkoilla, luonto, tiestö ja veronmaksaja kiittää…
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022
Pakko olla jonkun asteinen provokaatio saada keskustelua syntymään. On aivan selvää, että kitkarenkailla ei kesäkeleissä tee yhtään mitään ja ne ovat jopa vaaralliset verrattuna kesärenkaisiin.
Sitä paitsi, nopeusluokka Q on 160kmh, ei 180kmh.
Sitä paitsi, nopeusluokka Q on 160kmh, ei 180kmh.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022
Melkosta älämölöä tämän uuden säädöksen tiimoilta.
Talvirenkaat alle sitte ku tuntuu että niitä tarvii ja pois sitte ku tuntuu että ilman niitä selviää, eipä se ole tämän vaikeampaa.
Tuntuu että taas tehty säädöksiin muutosta muutoksen vuoksi, ja se saa sitten tietenkin uusavuttomat hämmentymään.
Ja jos jossain päivänmäärien ja kelien rajapinnassa alkaa virkavalta kyseenalaistamaan, niin aina voi sanoa että on ylihuomenna
lähdössä kilpisjärvelle , siellä on melkein aina lunta
Talvirenkaat alle sitte ku tuntuu että niitä tarvii ja pois sitte ku tuntuu että ilman niitä selviää, eipä se ole tämän vaikeampaa.
Tuntuu että taas tehty säädöksiin muutosta muutoksen vuoksi, ja se saa sitten tietenkin uusavuttomat hämmentymään.
Ja jos jossain päivänmäärien ja kelien rajapinnassa alkaa virkavalta kyseenalaistamaan, niin aina voi sanoa että on ylihuomenna
lähdössä kilpisjärvelle , siellä on melkein aina lunta
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022
Melkosta älämölöä, mutta aika oleellista sellasta. Jos 1.11. auton lämpömittari näyttää +6 astetta tien ollessa kostea ja taivas pilvinen valitset luonnollisesti kesärenkaat, eikö niin? Varttin päästä pilvipeite repeilee vastoin kaikkia sääennusteita ja siitä toinen vartti, niin tienpinta kilahtaa jääksi, ei miksikään kuuraksi vaan rehdiksi jääksi. Ja hetkeä myöhemmin ajat koiranulkoiluttajan yli ja se istuu rullatuolis 70 vuotta. Maksaako liikennevakuutus vai kuljettaja 70 vuotta korvauksia, koska ajoit väärällä rengastuksella? Pitääkö tavallisen autoilijan ymmärtää muutakin talvirenkaiden oleellisuudesta kuin onko lunta silmämääräisesti tarkasteltuna tuvan edessä?
Osittain tämän ongelman vuoksi mun talouden autois on ollu jo viikkokausia talvirenkaat alla. Ihan sama raksuttaa nastoja "ylimäärästä" ja tuskailla kitkojen löysyyttä, kun vaakakupis on vaikeita tulkintoja.
Osittain tämän ongelman vuoksi mun talouden autois on ollu jo viikkokausia talvirenkaat alla. Ihan sama raksuttaa nastoja "ylimäärästä" ja tuskailla kitkojen löysyyttä, kun vaakakupis on vaikeita tulkintoja.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022
Hyvin sanottu, talvirenkaat siis on jo alla, niin minullakin.
Eli pitäis kyllä tietää jotain oleellista
Mutta kuten sanottu, säädöstä on menty rukkaamaan taas aivan turhan takia, ja vaikka vaan
muutos on pysyvää, niin aina , eikä edes joka toinen kerta, se ei ole muutosta parempaan.
Eli pitäis kyllä tietää jotain oleellista
Mutta kuten sanottu, säädöstä on menty rukkaamaan taas aivan turhan takia, ja vaikka vaan
muutos on pysyvää, niin aina , eikä edes joka toinen kerta, se ei ole muutosta parempaan.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022
Järkeä tuli sinänsä säädökseen, että nyt ei tarvi kalenterista katsoa ja muistella koska on pääsiäinen eli koska ne nastat pitäis viimeistään vaihtaa pois alta. Vanhassa säädöksessähän oli ihan sama periaate siitä että jos vaikka kesäkuussa on lunta maassa, niin nastoilla saa ajaa.
Tavallaan järkevää on myös se, että tammikuussakin saa ajaa kesärenkailla jos keli on sellainen että ne riittää. Tämä siis tälleen autoharrastajan näkökulmasta, kun joskus voi olla tarve siirtää kesäautoa joku matka keskellä talvea, ja edellisen säädöksen aikaan se tarkoitti sitten potentiaalista sakkolappua, vaikka Turussa olisi ollut viikon keli plussalla eikä jäästä ja lumesta tietoakaan.
Se on sitten vielä näyttämättä toteen että aiheuttaako säädösmuutos sitä että jotkut koittaa kepillä jäätä eli ajelee kesärenkailla talvellakin Etelä-Suomessa, ja sitten kun keli yllättää niin vahinko on toteuttamista vaille valmis. Sinänsä kiva että kansalaisille annetaan jotain harkintavaltaa, mutta kun puhutaan tieliikenneturvallisuudesta, niin kokemus on osoittanut että pieni vähemmistö ei ymmärrä että vallan mukana tulee myös vastuuta.
Sinänsä edelleen nuo kalenterirajat on vähän hölmöt siitä, että suurimmassa osassa Suomea on ennen 1.11. ja myös 31.3. jälkeen usein vielä ihan täysi talvikeli päällä. Noilla päivämäärärajoilla kun on ohjaava vaikutus, eli moni jättää lainkuuliaisuuden nimissä nastat vaihtamatta lokakuussa, ja sitten yllätytään kun onkin Kuopiossa jo lumi maassa puolessa välissä kuuta. Noi päivämäärärajat on määritelty jostain syystä etelärannikon tai Ahvenanmaan ilmaston mukaan, järkevämpää olisi että ne nastat saisi kalenterin mukaan vetää alle jo lokakuussa ja pitää ainakin huhtikuun puoleenväliin ellei loppuun saakka. Ja samoilla päivämäärärajoilla olisi velvoite käyttää talvirenkaita jos keli sitä vaatii.
Tavallaan järkevää on myös se, että tammikuussakin saa ajaa kesärenkailla jos keli on sellainen että ne riittää. Tämä siis tälleen autoharrastajan näkökulmasta, kun joskus voi olla tarve siirtää kesäautoa joku matka keskellä talvea, ja edellisen säädöksen aikaan se tarkoitti sitten potentiaalista sakkolappua, vaikka Turussa olisi ollut viikon keli plussalla eikä jäästä ja lumesta tietoakaan.
Se on sitten vielä näyttämättä toteen että aiheuttaako säädösmuutos sitä että jotkut koittaa kepillä jäätä eli ajelee kesärenkailla talvellakin Etelä-Suomessa, ja sitten kun keli yllättää niin vahinko on toteuttamista vaille valmis. Sinänsä kiva että kansalaisille annetaan jotain harkintavaltaa, mutta kun puhutaan tieliikenneturvallisuudesta, niin kokemus on osoittanut että pieni vähemmistö ei ymmärrä että vallan mukana tulee myös vastuuta.
Sinänsä edelleen nuo kalenterirajat on vähän hölmöt siitä, että suurimmassa osassa Suomea on ennen 1.11. ja myös 31.3. jälkeen usein vielä ihan täysi talvikeli päällä. Noilla päivämäärärajoilla kun on ohjaava vaikutus, eli moni jättää lainkuuliaisuuden nimissä nastat vaihtamatta lokakuussa, ja sitten yllätytään kun onkin Kuopiossa jo lumi maassa puolessa välissä kuuta. Noi päivämäärärajat on määritelty jostain syystä etelärannikon tai Ahvenanmaan ilmaston mukaan, järkevämpää olisi että ne nastat saisi kalenterin mukaan vetää alle jo lokakuussa ja pitää ainakin huhtikuun puoleenväliin ellei loppuun saakka. Ja samoilla päivämäärärajoilla olisi velvoite käyttää talvirenkaita jos keli sitä vaatii.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022
Ostamalla tarpeeks halvat kiinalaiset kesärenkaat on niissä myös M+S paistettu kylkeen Tai ainaki ton mummularaketin mukana tuli semmoset...AZP kirjoitti: ↑Ma Marras 01, 2021 13:14Tavallaan järkevää on myös se, että tammikuussakin saa ajaa kesärenkailla jos keli on sellainen että ne riittää. Tämä siis tälleen autoharrastajan näkökulmasta, kun joskus voi olla tarve siirtää kesäautoa joku matka keskellä talvea, ja edellisen säädöksen aikaan se tarkoitti sitten potentiaalista sakkolappua, vaikka Turussa olisi ollut viikon keli plussalla eikä jäästä ja lumesta tietoakaan.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022
Juuri noin , omissa maapurjeissakin komeilee M+S. Jotenpa siinä lainvalvojille pähkinää purtavaksi, kun rysähtää "väärällä kelillä".
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022
M+S ei vaan merkitse yhtään mitään. Sitä merkintää ei ole standardisoitu millään tavalla ja kuka valmistaja tahansa voi päättää, että soveltuu lumelle ja mudalla m+s.
Onneksi EU-rengasmerkintä on uudistunut ja saadakseen talvirengaskalpoisuuden lumelle ja jäälle on läpäistävä standardisoisut testit.
Onneksi EU-rengasmerkintä on uudistunut ja saadakseen talvirengaskalpoisuuden lumelle ja jäälle on läpäistävä standardisoisut testit.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89